Στη προσπάθειά μου να γνωρίσω τι ισχύει και τι όχι σχετικά με την επερχόμενη έκδοση των νέων ταυτοτήτων, πρώτα για δικό μου λογαριασμό και κατά δεύτερο, μια και τυγχάνω και
λογιστής (και ως γνωστόν ο γιατρός, ο δικηγόρος και ο λογιστής σ’ αυτή τη χώρα πρέπει να
γνωρίζουν τα πάντα ) για τους πελάτες μου, τους συνανθρώπους μου και αδελφούς οι οποίοι με ρωτούν συχνά τι «δέον πράξαι», αναγκάστηκα να κάνω μια έρευνα στο τι ισχύει νομικά,
τουλάχιστον, αυτή τη στιγμή. Θεωρώ ότι κάθε πολίτης οφείλει να γνωρίζει το νόμο εκ του
οποίου απορρέουν οι υποχρεώσεις του αλλά και τα δικαιώματά του. Και επειδή δεν βρήκα
κάποια μεστή και σαφή ανάλυση για τα νομικά ισχύοντα περί των νέων ταυτοτήτων, πέρα από κάποιες αποσπασματικές αναφορές, από κάποιον πιο ειδικό αναγκάζομαι να το κάνω ο ίδιος.
Τα νομοθετήματα, λοιπόν, που αφορούν τις νέες ταυτότητες, μέχρι τώρα τουλάχιστον, είναι τρία. Δεν θα τα αναλύσω λεπτομερώς αλλά θα σταθώ στα σημαντικότερα σημεία και αν κάποιος θέλει μπορεί να τα αναζητήσει στους επισυναπτόμενους συνδέσμους:
1. Κ.Υ.Α. 8200/0-297647, ΦΕΚ Β’ 1476/27-4-18) με τίτλο «Έκδοση νέου τύπου
Δελτίου Ταυτότητας Ελλήνων πολιτών».
Ουσιαστικά πρόκειται για το πρώτο «νομοθέτημα» [και το θέτω σε εισαγωγικά γιατί δεν πρόκειται για τυπικό νόμο αλλά για μια Κοινή Υπουργική Απόφαση (Κ.Υ.Α.)] το οποίο μας εισαγάγει στον «κόσμο των ψηφιακών ταυτοτήτων». Ας δούμε περιληπτικά τα άρθρα:
Το «άρθρο 1» και το «άρθρο 2» δεν μας ενδιαφέρουν (αναφέρουν ποιες είναι οι αρμόδιες αρχές έκδοσης, εκτύπωσης και ταυτοποίησης, δηλαδή, η Ελληνική Αστυνομία)
Το «άρθρο 3» μας ενδιαφέρει! Εδώ μαθαίνουμε τα εξής:
Άρθρο 3 Τύπος Δελτίου Ταυτότητας
1. Το δελτίο ταυτότητας είναι μορφότυπου ID-1, διαστάσεων 85.6 x 54 mm ± 0.75mm, πάχους μέχρι 1 mm, σύμφωνα με τις συστάσεις του ICAO DOC9303 έκδοση 7η και περιλαμβάνει:
• τη Ζώνη Οπτικής Εξέτασης (Visual Inspection Zone – VIZ),
• τη Μηχανικώς Αναγνώσιμη Ζώνη (Machine Readable Zone – MRZ) και
• το ενσωματωμένο ηλεκτρονικό μέσο αποθήκευσης μη επαφής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο έγγραφο 9303 του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας
(International Civil Aviation Organization – ICAO) για τα μηχανικώς αναγνώσιμα ταξιδιωτικά έγγραφα.
Επειδή για πολλούς είναι λίγο πολύ ακατανόητα τα ανωτέρω (όπως ήταν και για μένα) θα προσπαθήσω να τα εξηγήσω με το πιο απλό τρόπο όπως κι εγώ τα έμαθα με την τακτική «ρωτώντας πας στη πόλη» από ανθρώπους που ξέρουν από αυτά.
- Η ζώνη Οπτικής εξέτασης (VIZ) είναι μια ζώνη (περιοχή) πάνω στην ταυτότητα που θα περιέχει δεδομένα όπως τη φωτογραφία, ονοματεπώνυμο, ημερ/νία γέννησης, ιθαγένεια, φύλο, την ημερομηνία λήξης κλπ.
Στην ουσία η ζώνη οπτικής εξέτασης είναι αυτή που μπορεί ο καθένας μας να αναγνώσει με τα ίδια του τα μάτια.
- Η Μηχανικώς Αναγνώσιμη Ζώνη (MRZ) είναι μια ζώνη που δεν θα είναι ορατή και δεν θα μπορεί να διαβάζεται από τον οποιοδήποτε παρά από ειδικά μηχανήματα (αναγνώστες, σαρωτές κλπ) που θα έχουν μόνον οι κυβερνητικές υπηρεσίες (π.χ η Αστυνομία, τελωνεία κλπ). Η ζώνη αυτή θα περιέχει ό,τι και η ζώνη οπτικής εξέτασης και επιπλέον κάποια βιομετρικά στοιχεία. Τα ελάχιστα βιομετρικά στοιχεία που θα περιέχονται σε αυτή τη ζώνη, σύμφωνα τουλάχιστον με τον Κανονισμό της Ε.Ε. 2019/1157 (θα τον δούμε στη συνέχεια) είναι η φωτογραφία του προσώπου και δύο δακτυλικά αποτυπώματα σε ψηφιακό μορφότυπο.
Δηλαδή σε ψηφιακή μορφή με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Μόνον αυτά; Θα το δούμε στη συνέχεια και αυτό.
- Η τρίτη παράγραφος μας λέει ότι αυτά τα στοιχεία θα είναι αποθηκευμένα σε ενσωματωμένο μέσο αποθήκευσης (τσιπ) μη επαφής με συγκεκριμένες προδιαγραφές. [Μη επαφής σημαίνει ότι η ανάκτηση (ανάγνωση) των αποθηκευμένων δεδομένων της ταυτότητας μπορεί να γίνεται εξ αποστάσεως από έναν αναγνώστη (μηχάνημα ανάγνωσης δεδομένων) χωρίς να απαιτείται, δηλαδή, η φυσική επαφή της ταυτότητας με το μηχάνημα ανάγνωσης.]
Στη παράγραφο 4 του άρθρου που εξετάζουμε έχει ενδιαφέρον το τελευταίο εδάφιο αυτής της παραγράφου που αναφέρει ακριβώς τα εξής:
4. Στο ενσωματωμένο ηλεκτρονικό μέσο αποθήκευσης, αποθηκεύονται η φωτογραφία του κατόχου σε ψηφιακή μορφή, τα στοιχεία της Μηχανικώς Αναγνώσιμης Ζώνης του δελτίου (MRZ), τα στοιχεία που απαιτούνται για τις Υπηρεσίες Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, καθώς και επώνυμο πατέρα, επώνυμο μητέρας, ύψος του κατόχου (μετά τη συμπλήρωση του 24ου έτους της ηλικίας), ο Δήμος εγγραφής και ο αριθμός δημοτολογίου και ο τόπος έκδοσης του δελτίου.
Θα δούμε στη συνέχεια πως τροποποιήθηκε η εν λόγω παράγραφος. Προς το παρόν ας συγκρατήσουμε αυτό.
Το επόμενο άρθρο «άρθρο 4» μας ενδιαφέρει γιατί αναφέρεται στη διάρκεια ισχύος των ταυτοτήτων. Θα πρέπει να μας γίνει σαφές ότι η εν λόγω Κ.Υ.Α. που εξετάζουμε αναφέρεται στις νέου τύπου ταυτότητες και όχι στις παλαιού τύπου.
Οι παλαιού τύπου (και παλαιού τύπου είναι όσες εκδίδοντα μέχρι και σήμερα) οι οποίες ως γνωστόν δεν φέρουν μεν ημερομηνία λήξης αλλά σύμφωνα με το Ν.Δ. 127/1969 ΦΕΚ Α-29(12-2-69) όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 55 παρ. 3 του Ν. 3585/2007 ΦΕΚ-Α148 (5-7-2007) έχουν ισχύ 15 χρόνια από την ημερομηνία έκδοσής τους.
Οι νέου τύπου όμως ταυτότητες θα έχουν διάρκεια ισχύος που θα αναγράφεται επ’ αυτών.
Αλλά ας δούμε τι αναγράφει το άρθρο 4.
Άρθρο 4
Διάρκεια ισχύος δελτίων ταυτότητας
1. Η διάρκεια ισχύος των δελτίων ταυτότητας, από την ημερομηνία έκδοσής τους, ορίζεται σε δεκαπέντε (15) έτη, για τα άτομα που έχουν συμπληρώσει το δωδέκατο (12) έτος της ηλικίας τους.
2. Ο κάτοχος δελτίου ταυτότητας υποχρεούται να ζητήσει την αντικατάστασή του, από την αρμόδια αρχή έκδοσης, εντός εξαμήνου πριν την παρέλευση της αναγραφόμενης στο δελτίο ημερομηνίας λήξης αυτού.
3. Δελτίο ταυτότητας, η διάρκεια ισχύος του οποίου έχει παρέλθει, καθίσταται αυτοδικαίως
άκυρο.
Το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε με μεταγενέστερη Κ.Υ.Α. όπως θα δούμε και η διάρκεια ισχύος έγινε 10ετής.
Τα άρθρα 5,6,7 και 8 δεν έχουν ενδιαφέρον για τη συζήτησή μας. Αναφέρονται στο κόστος παραβόλου έκδοσης της νέας ταυτότητας, στα απαιτούμενα δικαιολογητικά κλπ.
Ας δούμε όμως λίγο για ιστορικούς λόγους το άρθρο 9 γιατί καταργήθηκε μετά την δημοσίευση Κανονισμού της Ε.Ε. 2019/1157.
Άρθρο 9
Αντικατάσταση Δελτίων Ταυτότητας παλαιού τύπου
1. Δελτία ταυτότητας παλαιού τύπου, τα οποία έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.δ. 127/1969, αντικαθίστανται υποχρεωτικά, εντός διαστήματος πέντε (5) ετών από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης του άρθρου 13, ως εξής:
α. Δελτία με πρώτο γράμμα επωνύμου κατόχου από Α έως και Ε, αντικαθίστανται εντός δώδεκα (12) μηνών, από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης του άρθρου 13.
β. Δελτία με πρώτο γράμμα επωνύμου κατόχου από Ζ έως και Κ, αντικαθίστανται εντός δώδεκα (12) μηνών, από το πέρας της προθεσμίας της προηγούμενης περίπτωσης.
γ. Δελτία με πρώτο γράμμα επωνύμου κατόχου από Λ έως και Ο, αντικαθίστανται εντός δώδεκα (12) μηνών από το πέρας της προθεσμίας της περίπτωσης (β).
δ. Δελτία με πρώτο γράμμα επωνύμου κατόχου από Π έως και Σ, αντικαθίστανται εντός δώδεκα (12) μηνών από το πέρας της προθεσμίας της περίπτωσης (γ).
ε. Δελτία με πρώτο γράμμα επωνύμου κατόχου από Τ έως και Ω, αντικαθίστανται εντός δώδεκα (12) μηνών από το πέρας της προθεσμίας της περίπτωσης (δ).
2. Μέχρι την αντικατάστασή τους, τα ως άνω δελτία θεωρούνται ισχυρά. Σε κάθε περίπτωση η ισχύς τους παύει μετά το πέρας διαστήματος πέντε (5) ετών, από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης του άρθρου 13.
Εδώ, λοιπόν, γίνεται μέριμνα ώστε σε μια 5ετία το μέγιστο ο κάθε πολίτης να μπορεί να αντικαθιστά το παλαιού τύπου Δελτίο Ταυτότητας του ανάλογα με το αρχικό γράμμα του επωνύμου του. Φαίνεται όμως ότι κάτι άλλαξε το 2019 και η ... ατζέντα έπρεπε να επιταχυνθεί!
Έτσι λοιπόν η ΕΕ έρχεται με τον Κανονισμό 2019/1157, στα μέσα περίπου Ιουλίου του 2019 (12-7-2019) να επισπεύσει τα γεγονότα.
Δεν θα αναπτύξουμε όλο τον Κανονισμό αλλά θα σταθούμε στα σημεία ενδιαφέροντος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου