28 Μαρτίου 2023

Τυπική απαξίωση και αυτοαπαξίωση του Τύπου

Του
Κώστα Δημ Χρονόπουλου
 
Στο Ίδρυμα Ωνάση στο ετήσιο Συνέδριο της ΕΣΗΕΑ συζητήθηκαν τα προβλήματα του Τύπου. Ο Τύπος –διεθνώς- εμφανίζει φθίνουσα πορεία. Αναζητούνται τόσο τα αίτια, όσο και οι τρόποι αύξησης της κυκλοφορίας των εντύπων (εφημερίδων, περιοδικών, κ.α). Στο Συνέδριο αναφέρθηκαν (μεταξύ άλλων) ως βασικοί λόγοι που ευθύνονται για την πτώση της κυκλοφορίας: Η δυσχέρεια ευρέσεως θέσεων πωλήσεως ανά την επικράτεια. (Στοιχίζει η πώληση σε νησιά και ορεινά χωριά), η συρρίκνωση των εσόδων από την διαφήμιση (το μεγαλύτερο κομμάτι από την διαφημιστική πίτα το παίρνουν πλέον τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ). Η κρατική επιχορήγηση /ενίσχυση φαντάζει αναγκαία, προκειμένου να συνεχίσει ο Τύπος να επιβιώνει.
 
Εδώ βέβαια ανακύπτουν ζητήματα όπως:
 
- Θα είναι επαρκής/ζείδωρη η οξυγονούχος αυτή παροχή /επιχορήγηση;.
- Πως, σε τι αναλογία και με ποια κριτήρια θα χορηγηθεί;.
- Θα συμφωνήσουν να συνεργαστούν οι έχοντες αντικρουόμενα συμφέροντα εκδότες, να ενωθούν σε μια ενιαία προσπάθεια διεκδικήσεως επιχορηγήσεων από το Κράτος;
 
Εκτιμώ ότι θα πρέπει να συνυπολογιστούν και οι παρακάτω ευθυνόμενοι παράγοντες εξωγενείς αλλά και ενδογενείς (= τυπικές παρεκκλίσεις του Τύπου):
  1. Ο Τύπος –εδώ και μερικές δεκαετίες-, έχει χάσει σημαντικό μέρος της αξιοπιστίας του. Εκτροχιάστηκε, δεν πορεύεται στις ράγες της αποστολής του. 
  2. Η κομματοεξάρτηση –διαπλοκή με τα κόμματα τον επηρεάζει αναπόφευκτα.
  3. Τα διάφορα άσχετα με την ενημέρωση προϊόντα (ψάρια, καλλυντικά, αλλαντικά, σερβιέτες, κ.α πνευματικά αγαθά) προσφέρονται αφειδώς και ανταγωνιστικώς, προκειμένου το νοήμον αναγνωστικό κοινό να δελεάζεται ώστε να αγοράζει –σε τιμή ευκαιρίας – ανεκτίμητη ενημέρωση (!). Στις συγκεκριμένες αυτές περιπτώσεις, η εφημερίδα παίζει τον ρόλο (πνευματικού;) περιτυλίγματος των εμπεριεχομένων αξιόλογων αγαθών (!).
  4. Τα fake news, καθώς και οι αηδιαστικοί πρωτοσέλιδοι υβριστικοί τίτλοι ορισμένων εφημερίδων, για πρόσωπα, οργανισμούς, θεσμούς, κόμματα, όχι μόνον δεν περιποιούν τιμή, αλλά υποχρεώνουν τους σοβαρούς τουλάχιστον αναγνώστες, να αποστασιοποιούνται. 
  5. Η έκδοση /ιδιοκτησία των εντύπων από άτομα παντελώς άσχετα με την δημοσιογραφία: επιχειρηματίες, εργολάβοι, εφοπλιστές, ποδοσφαιρικοί παράγοντες κ.α, εκδίδουν έντυπα (!....). Επόμενο είναι να υπάρχουν αλισβερίσια, διαπλοκή, εκβιασμοί κ.ο.κ ανάμεσα σε …. «τυπικούς επιχειρηματίες» και κόμματα, με συνέπεια σοβαρές –τυποκτόνες επιπτώσεις στην Δημοκρατία και την κοινωνία. 
  6. Το γεγονός, (με διαβαθμίσεις και εξαιρέσεις ασφαλώς), του μεγάλου ελλείμματος ανεξαρτησίας του Τύπου (σ.σ ο οποίος αρέσκεται να αυτοαποκαλείται: Ανεξάρτητος, όντας εξαρτημένος από κομματοοικονομικά συμφέροντα) με πληρωμένους, κατευθυνόμενους δημοσιογραφικούς καλάμους, που εκτελούν εντολές /παραγγελιές των κραταιών αφεντικών τους. Σε ακραίες περιπτώσεις εκτελούνται και συμβόλαια (πολιτικού, επαγγελματικού, κοινωνικού) θανάτου. Αυτοί οι τύποι του Τύπου, φαντασιώνονται πως είναι …. Θεματοφύλακες της Ελευθεροτυπίας, της Δημοκρατίας και της αντικειμενικής ενημερώσεως (και όχι όπως … «κακεντρεχείς» θέλουν: συμφερόντων).
  7. Η αναγόρευση των ΜΜΕ (από 4η) σε πρώτη (1η) εξουσία, επόμενο ήταν να αποθρασύνει κάποιους νοσηρούς δημοσιογραφικούς εγκεφάλους. Περιδεείς οι άλλες τρείς εξουσίες δεν τολμούν να πάρουν μέτρα ανάσχεσης των παρεκτρεπόμενων «λειτουργών» της ενημερώσεως, που πλέον αισθάνονται πανίσχυροι /Κράτος εν Κράτει!.....
  8. Τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ ενέσκηψαν στο χώρο της έντυπης ενημερώσεως, τον κατέλαβαν, τον κούρσεψαν. Ήταν τέτοια η δυναμική /ορμή τους και τόσες οι αδυναμίες /κουσούρια των έντυπων ΜΜΕ, που εκείνα κυριάρχησαν απρόσκοπτα. Οι ειδήσεις που αναγράφονται σήμερα στα έντυπα, είναι γνωστές στο κοινό από εχθές τουλάχιστον. Η διαφήμιση στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ είναι ευχερέστερη και φθηνότερη. Βέβαια τα τελευταία, έχουν τα δικά τους προβλήματα /ατέλειες, που όμως δεν αποτελούν αντικείμενο του παρόντος άρθρου. 
  9. Η πληθώρα εντύπων δεν γίνεται να αγοραστεί από περιορισμένο αριθμό αναγνωστών (όπως στην πατρίδα μας).
  10. Η αναγκαία αναβάθμιση της ποιότητας των εντύπων: 
  • Η ποιότητα δεν διασφαλίζεται μόνο με την εμμονή στην συμπερίληψη «τιτλούχων» συνεργατών (Αρθρογράφων, Αναλυτών, Σχολιογράφων κ.ο.κ). 
  • Τα κείμενα πρέπει να αξιολογούνται από το περιεχόμενό τους και όχι από τον τίτλο σπουδών /υπογραφή του κειμενογράφου. Εξαίρεση δύναται να αποτελέσει η περίπτωση ενός εξειδικευμένου θέματος με το οποίο ασχολείται ένας ειδικός επιστήμονας σχετικός με αυτό. Τι άραγε νόημα έχει η υπογραφή και οι τίτλοι ενός καθηγητή πχ Φυσικής, ο οποίος γράφει για τα ΕλληνοΤουρκικά ή την Ευθανασία; . Σεβαστή η γνώμη του. Περιττοί όμως οι τίτλοι του (για λόγους προβολής του εντύπου γίνεται).
  • Ποιοτικές ανατάσεις δεν προσφέρουν οι … «παρεούλες» των γνωστών, φίλων, ομοϊδεατών, συγγενών κ.α, οι οποίοι προκρίνονται /προτιμώνται από άλλους ικανότερους πλην εκτός του στενού περιβάλλοντος και μη δεδομένους κειμενογράφους. Ούτε διασφαλίζονται από «επώνυμους» (αναγνωρίσιμους, το ορθό) πλην άσχετους περί την αρθρογραφία. 
  • Τα έντυπα ΜΜΕ έχουν στην φαρέτρα τους βέλη που μπορούν να χρησιμοποιήσουν αν αποφασίσουν (δυσχερέστατο) να αλλάξουν νοοτροπία, και να απαλλαγούν από ό, τι /όσα τα καταδικάζουν σε μαρασμό. Αν συνειδητοποιήσουν οι άνθρωποι του Τύπου πως το βάρος, πλέον, δεν θα πρέπει να δίδεται μόνον στην είδηση (σ.σ την ήδη άλλωστε γνωστή από τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ) αλλά –κυρίως –στην ανάλυση, στο σχολιασμό , στα διδάγματα, που αρύονται από τα τεκταινόμενα, στις προτάσεις που κατατίθενται (και όχι στις διαπιστώσεις). Αυτά (πρέπει να) ενδιαφέρουν τους αναγνώστες και τις αναγνώστριες και όχι μόνον τα αναμασήματα ήδη γνωστών γεγονότων /ρεπορτάζ.
11. Οι εφημερίδες πρέπει να είναι κατ’ εξοχήν έντυπα γνώμης. Προσοχή: όχι μόνον των αρθρογράφων, αλλά και των ενδιαφερόμενων αναγνωστών. Θεωρώ ότι μια ή δύο σελίδες θα πρέπει να αφιερώνονται σε κείμενα, προτάσεις, απόψεις αναγνωστών (σ.σ εξυπακούεται ότι τόσο το επάγγελμα όσο και οι τυχόν «τίτλοι» δεν θα πρέπει να αναγράφονται).
12. Η υποβάθμιση των ελεγκτικών μηχανισμών με ανάθεσή τους σε διαβλητά πρόσωπα. Αναγκαία η αυστηριοποίηση των ποινών, για εκείνους που υπερ(παρα) πληροφορούν, ή επιδίδονται στην αναγραφή αθλιοτήτων. 
13. Το «κλειστό» δημοσιογραφικό επάγγελμα, επιβάλλεται να … ανοίξει, και προς άλλες κατευθύνσεις (εκτός συγγενικών και φιλικών προσώπων) ώστε ικανά στελέχη να το επανδρώσουν /ενισχύσουν. 
 
ΥΓ Ψυχανεμίζομαι πως το μέλλον των εντύπων (για αυτονόητους, αλλά και εξαιτίας των παραπάνω λόγων) δεν προοιωνίζεται ευοίωνο /ρόδινο. Αν όμως πρυτανεύσει η σύνεση, προβούν σε ποιοτικό αναβαθμό (με εσωτερική αυτοκάθαρση και ουσιαστικότερη κρατική εποπτεία και ενίσχυση), θα επιβιώσουν.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.