7 Αυγούστου 2022

Βίλα των Μεδίκων: Ζητούν να κατέβουν οι ιστορικές ταπισερί του 1724 γιατί δείχνουν μαύρους σκλάβους!

Γράφει ο Οδυσσέας Πάππος
 
To κίνημα και οι υπερβολές της «πολιτικής ορθότητας» φαίνεται πως σαρώνουν πλέον και τον χώρο της τέχνης. Το κίνημα ξεκίνησε στις ΗΠΑ και έχει φθάσει τώρα στην Ευρώπη, εναντίον μιας σειράς ιστορικών έργων τέχνης, στη Ρώμη.
 
Υπενθυμίζεται ότι στις ΗΠΑ σε εξέλιξη βρίσκεται μια επιχείρηση προσπάθειας παρεμπόδισης των Αμερικανών μαθητών από την πρόσβαση τους σε έργα κλασικής λογοτεχνίας, όπως ο Βασιλιάς Ληρ ή η Οδύσσεια, κατηγορώντας τα κείμενα για βία και ρατσισμό. Τα γεγονότα έφερε στο προσκήνιo με άρθρο της η εφημερίδα «Wall Street Journal».
 
Με το σύνθημα #DisruptTexts («Διακοπή κειμένων»), ιδεολόγοι, δάσκαλοι σε σχολεία αλλά και χρήστες του Τwitter διαδίδουν θεωρίες κατά των κλασικών κειμένων - από τον Όμηρο έως τον Φ. Σκοτ Φίτζεραλντ. Κεντρικό τους σύνθημα είναι ότι στη σημερινή εποχή δεν έχουν θέση στην εκπαίδευση κείμενα που γράφτηκαν 100 χρόνια και πίσω και περιγράφουν περιστατικά βίας, ρατσισμού, μισογυνισμού που αφορούσαν άλλες κοινωνίες, παρωχημένες πλέον. 
 
Νέος στόχος του cancel culture η Βίλα των Μεδίκων, στη Ρώμη 
 
Το κίνημα πολιτικής ορθότητας στοχεύει τώρα τη Ρώμη και συγκεκριμένα τη Βίλα των Μεδίκων, η οποία ανήκει στο γαλλικό κράτος. Ιδρύθηκε υπό τον Λουδοβίκο ΙΔ' το 1666 και καθιερώθηκε το 1803 στην ιταλική πρωτεύουσα από τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη. Στη βίλα, από τότε, διαμένουν κάθε Αύγουστο και για λίγους μήνες νεαροί οικότροφοι καλλιτέχνες. Ωστόσο, ο φετινός Αύγουστος δοκιμάζεται από ένα ασυνήθιστο πρόβλημα: κάποιοι οικότροφοι ζητούν να κατέβουν οι οκτώ ταπισερί που κοσμούν τους τοίχους της αριστουργηματικής κατοικίας. 
 
Η βίλα Μέντιτσι ή βίλα των Μεδίκων είναι μία Μανιεριστικού ρυθμού έπαυλη, βόρεια της Ρώμης. Το αρχιτεκτονικό συγκρότημα και οι κήποι του συνορεύουν βόρεια με τους κήπους Μποργκέζε επί του Πίνκιου λόφου και πιο νότια βρίσκεται ο ναός της Τρινιτά ντεϊ Μόντι. Κατασκευάστηκε από τον Φερδινάνδο Α΄των Μεδίκων, μεγάλο δούκα της Τοσκάνης. Τώρα είναι ιδιοκτησία του γαλλικού κράτους, και στεγάζει την Γαλλική Ακαδημία της Ρώμης από το 1803
 
Οι ταπισερί έργα τέχνης στο στόχαστρο 
 
Το αντικείμενο της σύγκρουσης είναι μια σειρά οκτώ ταπισερί που υφάνθηκαν από τη Manufacture des Gobelins στο Παρίσι, μεταξύ 1724 και 1726. Απεικονίζει σκηνές κυνηγιού και περιπλάνησης μέσα στην πληθωρική φύση, με μαύρους άνδρες και γυναίκες και αγώνες με ζώα. Αποτελούνται από πίνακες που φιλοτεχνήθηκαν στη Βραζιλία και δόθηκαν στη Γαλλία ως διπλωματικό δώρο από τον γενικό κυβερνήτη των ολλανδικών αποικιών.  
 
Δύο από τις ταπισερί σε αίθουσα της βίλας των Μεδίκων 
 
Το θέμα δεν είναι καθόλου ουδέτερο για τους Γάλλους καθώς αφορά την αποικιακή τους ιστορία και την ιστορία του τόπου: ο υπουργός Κολμπέρ ήταν αυτός που οργάνωσε τα βασιλικά εργοστάσια. Ο ίδιος ο Κολμπέρ είναι επίσης εκείνος που ίδρυσε τη Γαλλική Ακαδημία στη Ρώμη και που συνέταξε τον Code Noir, σχετικά με τη διαχείριση της δουλείας στις αποικίες. Κάθε χρόνο, με διαρκώς αυξανόμενη απήχηση, οι νεαροί οικότροφοι της Βίλας των Μεδίκων θέτουν ξανά και ξανά το ερώτημα: «Πρέπει αυτό το αμφιλεγόμενο αντικείμενο να τοποθετηθεί με τέτοιο μεγαλείο στην καρδιά της Βίλας;». 
 
Τρεις ταπισερί στο μεγάλο σαλόνι της βίλας των Μεδίκων 
 
Την περίοδο 2019-2020, την αμφισβήτηση της πλούσιας διακόσμησης ανέλαβαν δύο οικότροφοι, οι καλλιτέχνες Pauline Curnier-Jardin και Sammy Baloji. Την επόμενη χρονιά, η ζωγράφος Apolonia Sokol πήρε τη σκυτάλη, ασκώντας κριτική σχετικά με την παρουσία του αγάλματος του Colbert στους κήπους. Το Black Lives Matter και το ζήτημα της αποκαθήλωσης αγαλμάτων ήρθαν ξανά στο προσκήνιο. 
 
Η διοργάνωση εκ μέρους της διεύθυνσης, στα τέλη Σεπτεμβρίου 2021, μιας ημέρας μελέτης αφιερωμένης στο υφαντικό σύμπλεγμα δεν ήταν αρκετή για να περιορίσει τη διαμαρτυρία της επόμενης «φουρνιάς» οικοτρόφων. 
 
Οι τελευταίοι αποφάσισαν να δημοσιεύσουν ένα κείμενο με την ευκαιρία της ρωμαϊκής ολονύκτιας γιορτής του Νοεμβρίου με το οποίο απαιτούν την απομάκρυνση των ταπισερί από το Σαλόνι, όπου έχουν εγκατασταθεί από το 2009 (προηγουμένως βρίσκονταν σε ιστορικές αίθουσες ή στη βιβλιοθήκη). 
 
Η παρουσία ενός μαύρου άνδρα σε σκηνή ψαρέματος σοκάρει τους οπαδούς της cancel culture 
 
Η πρωτοβουλία αυτή δημιούργησε έντονες εσωτερικές εντάσεις στη Βίλα και αναστάτωσε τον συντηρητικό Τύπο, ο οποίος κατήγγειλε τη «διείσδυση της κουλτούρας της ακύρωσης [cancel culture]» εντός των τειχών του ιδρύματος. 
 
Το υφαντό έργο δεν είναι προς το παρόν ορατό, λόγω των εργασιών που προγραμματίζονται μέχρι το φθινόπωρο στο Μεγάλο Σαλόνι. 
 
Και προς ώρας, κανείς δεν γνωρίζει τι αποφάσεις θα παρθούν με την έναρξη της νέας χρονιάς. 
 
Οι εξηγήσεις ενός πρώην υπεύθυνου Ιστορίας Τέχνης στη Βίλα των Μεδίκων 
 
Ο Jérôme Delaplanche, πρώην υπεύθυνος Ιστορίας Τέχνης στη Βίλα των Μεδίκων, έγραψε σχετικά στο περιοδικό Τέχνης «La Tribune de l’Art»: 
 
«Εδώ και μερικά χρόνια, η αντι-αποικιοκρατική αντίληψη παίρνει τεράστιες διαστάσεις σε σχολές και πανεπιστήμια, με τελευταίο στόχο την Βίλα των Μεδίκων. Οι έξοχες «Ταπισερί των Ινδιών», οι οποίες κοσμούν το Μεγάλο Σαλόνι, στο κέντρο της Βίλας, επικρίνονται γιατί δήθεν «αναπαριστούν τον φαντασιακό κόσμο των αποικιών», όπως αναφέρουν ΜΜΕ που καταγράφουν τις διαμαρτυρίες ορισμένων οικότροφων στην ιστορική βίλα. Πράγματι, αυτοί οι οικότροφοι απαιτούν να κατέβουν οι ταπισερί. Πράγμα που αρνούνται να κάνουν τόσο η πρόεδρος του δσ της Βίλας, όσο και ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, ο οποίος στις 14 Ιουνίου 2020 δήλωνε: «Η Δημοκρατία δεν θα σβήσει κανένα ίχνος και καμία ονομασία της ιστορίας της. Δεν θα ξεχάσει κανένα από τα έργα της. Δεν θα γκρεμίσει τα αγάλματά της». 
 
«Η μεταφορά του βασιλιά», μια από τις ταπισερί της Βίλας των Μεδίκων -(1723, Manufacture des Gobelins/ Φωτογραφία Académie de France à Rome 
 
Στον καθένα θα έπρεπε να είναι προφανές ότι η δουλεία, οι εδαφικές κατακτήσεις και οι αποικίες είναι παγκόσμια και διϊστορικά φαινόμενα. Η Δύση συμμετείχε σε αυτά μόνο κατά ένα μέρος. Το Ισλάμ κατά τον 8ο και 9ο αιώνα ή οι Μογγόλοι του Τζένκις Χαν, τον 13ο αιώνα, ήταν πολύ πιο δραστήριοι και φιλόδοξοι. Επίσης, οι ελληνικές πόλεις αποίκισαν τη λεκάνη της Μεσογείου. Η Μασσαλία είναι μια ελληνική αποικία. Κυρίως, η ρωμαϊκή αυτοκρατορία είναι το αποτέλεσμα αποικιοκρατίας στην Ευρώπη. Η Γαλλία αποικίσθηκε από τη Ρώμη επί πέντε αιώνες, προς όφελός της, αφού αυτό της επέτρεψε να αναπτύξει την οικονομία της και να οικοδομήσει έναν καινούριο πολιτισμό. Η προσάρτηση της Γαλλίας από τον Ιούλιο Καίσαρα στοίχισε τη ζωή σε ένα εκατομμύριο Γάλλων ενώ πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι οδηγήθηκαν στη δουλεία. Οι Άραβες αποίκισαν όλη τη βόρεια Αφρική και την Ισπανία, έμειναν επτακόσια χρόνια στην Ισπανία, πολύ περισσότερα από τα 132 χρόνια της Γαλλίας στην Αλγερία. Τα Βαλκάνια αποικίστηκαν επί πέντε αιώνες από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, ως το 1913. Κάθε χώρα στον κόσμο αποικίστηκε ή αποίκισε ανάλογα με τις ιστορικές περιόδους και ανάλογα με την ισχύ της. 
 
Oικότροφοι της Βίλας των Μεδίκων ζητούν να κατέβουν οι αριστουργηματικές Ταπισερί γιατί αναπαριστούν σκλάβους 
 
Τώρα, τι ισχύει με τις ταπισερί της Βίλας των Μεδίκων
 
Μεταξύ 1637 και 1644, ο κόμης Jean Maurice de Nassau-Siegen αναλαμβάνει μια εξερεύνηση στα βορειο-ανατολικά της Βραζιλίας, η οποία ήταν τότε αποικία της Ολλανδίας. Μια ομάδα επιστημόνων τον συνοδεύουν στην εξερεύνηση καθώς και οι ζωγράφοι Albert Eckhout και Frans Post οι οποίοι έχουν ως αποστολή να αποτυπώσουν τα τοπία, τα φυτά, τα ζώα και τους πληθυσμούς αυτών των περιοχών, που ήταν άγνωστες ως τότε. Η αποστολή επέστρεψε στην Ολλανδία, με πολλά έργα ζωγραφικής και σχέδια. Το 1679 ο κόμης de Nassau-Siegen στέλνει στον Λουδοβίκο XIV οκτώ πίνακες που είχε παραγγείλει στους ζωγράφους της αποστολής, καθώς και τριάντα μικρότερες ελαιογραφίες που αναπαριστούσαν όλα τα θέματα από τις νέες Ινδίες. Σε μια επιστολή που συνόδευε τα έργα τέχνης, ο κόμης εξέφραζε την ευχή αυτοί οι πίνακες να αποτελέσουν το πρότυπο για ταπισερί στο περίφημο εργοστάσιο Γκομπλέν, στο κέντρο του Παρισιού (Manufacture des Gobelins). Πράγματι, μερικά χρόνια αργότερα, ο υπεύθυνος του παλατιού παρήγγειλε στο εν λόγω εργοστάσιο οκτώ ταπισερί που θα αναπαριστούσαν τις «Ανατολικές Ινδίες», όπως ονόμαζαν τότε την Λατινική Αμερική. Οι ταπισερί ολοκληρώθηκαν το 1687 στα ατελιέ Γκομπλέν. Μεταξύ 1723 και 1729 έγιναν πολλές παρόμοιες ταπισερί, με μαλλί και μετάξι, για την Γαλλική Ακαδημία της Ρώμης, τη σημερινή Βίλα των Μεδίκων. 
 
Eργασίες σε μια από τις ταπισερί των Ινδιών, Βίλα των Μεδίκων 
 
Η σειρά των «Ταπισερί των Ινδιών» γνώρισε μεγάλη επιτυχία, αφού οι καλλιεργημένες κοινωνικές τάξεις λάτρευαν τα μακρινά ταξίδια. Οι συγκεκριμένες ταπισερί δίνουν τα βασικά χαρακτηριστικά της Λατινικής Αμερικής, αναμειγνύοντας τη χλωρίδα και πανίδα της περιοχής, με τον εξωτισμό των έργων τέχνης του 17ου αιώνα, καθώς και με φανταστικά ζώα, όπως οι ελέφαντες της Αφρικής. 
 
Η πρώτη αμφισβήτηση αυτών των έργων τέχνης, υπό το πρίσμα της απο-αποικιοκρατίας, έγινε σε μια εκδήλωση στη Βίλα των Μεδίκων τον Μάρτιο του 2018, όταν ήμουν υπεύθυνος του τμήματος Ιστορίας Τέχνης. Επαναλήφθηκε ένα χρόνο αργότερα. Το κείμενο εναντίον των ταπισερί ήταν μια απροκάλυπτη και συνοπτική καταδίκη της δήθεν κακής αποκοιοκρατικής Ευρώπης. 
 
Ωστόσο, οι ταπισερί δεν είναι παρά η εξωτική και φαντασιακή αναπαράσταση μακρινών χωρών, τον 17ο αιώνα. Η παράξενη βλάστηση, τα ζώα, τα πρόσωπα παρουσιάζονται εξιδανικευμένα από τον καλλιτέχνη και μαρτυρούν την περιέργεια των Ευρωπαίων για τον άλλο και το αλλού. Κανένας ρατσισμός και καμία καρικατούρα: είναι μια θαυμαστή περιγραφή της ομορφιάς ενός άγνωστου κόσμου. Δεν πρόκειται για έργα που απεικονίζουν το θέμα της σκλαβιάς. Το αντίθετο, μάλιστα, δείχνουν οι ταπισερί: πρόκειται για μια διπλωματική Αφρικανική αποστολή στη Βραζιλία που μαρτυράει την συμμετοχή της μαύρης ηπείρου στις απαρχές της παγκοσμιοποίησης». 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.