5 Φεβρουαρίου 2021

Οροφή συνολικά 200 μαχητικών για την ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ: Είναι εφικτός στόχος ή μήπως ουτοπία;

Στο ερώτημα αυτό η απάντηση έχει δοθεί εδώ και μία τουλάχιστον δεκαετία. Αποκαλύπτοντας λάθη του παρελθόντος που εξακολουθούν να δυσχεραίνουν τον ελληνικό αμυντικό σχεδιασμό. Υπό την πραγματικότητα που επιβάλλουν τα δεδομένα που θα δούμε παρακάτω, επιχειρούμε μία συνολική προσέγγιση στο ζωτικής σημασίας αυτό θέμα. 
 
Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη
 
Στα μέσα της δεκαετίας του 2000, της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της Πολεμικής Αεροπορίας προέβλεπε τη μόνιμη διατήρηση σε υπηρεσία 300 μαχητικών αεροπλάνων. Υπήρχε δε και καταγεγραμμένη ανάγκη για την προμήθεια νέου μαχητικού…  
 
Η οικονομική κρίση και η δεκαετία των μνημονίων για τη χώρα μας, ήρθαν να αποδείξουν όχι μόνο ότι ο αριθμός 300 είναι ανέφικτος για τα ελληνικά δημοσιονομικά, αλλά και το ότι το αν μία αεροπορική δύναμη είναι πραγματικά αξιόμαχη, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και όχι μόνο από την ονομαστική – αριθμητική δύναμη των μέσων. 
Οι σημαντικότεροι από αυτούς τους παράγοντες είναι:  
 
Η διαθεσιμότητα. Μέχρι τότε (2005) η διαθεσιμότητα της δύναμης μαχητικών σε ποσοστό 75% που είναι το ΝΑΤΟϊκό στάνταρ, δεν είχε επιτευχθεί παρά σε ελάχιστες περιπτώσεις και για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα στις τάξεις των Μοιρών πρώτης γραμμής της Πολεμικής Αεροπορίας. Η οποία ενώ κυνηγούσε την οροφή των 300 μαχητικών, δεν είχε βρει τρόπους διασφάλισης του πολυπόθητου 75%.
 
Δεν πρόκειται για απλή διαδικασία. Αυτή είναι η εξήγηση. Επειδή η διαθεσιμότητα επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες με τη σειρά της. Το κόστος, την απρόσκοπτη ροή ανταλλακτικών και αναλωσίμων καθημερινά και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, την επάρκεια του τεχνικού προσωπικού, τις εκπαιδεύσεις, τους ρυθμούς και τον προγραμματισμό της ΕΑΒ κ.ο.κ.  
 
Ομοιοτυπία αεροσκαφών και ομοιογένεια εξοπλισμού πτήσης και αποστολής. Η οροφή των 300 μαχητικών επιδιώκονταν σε μία εποχή που το πρόβλημα της πολυτυπίας παρέμενε σε ισχύ με ιδιαίτερα βαρύ τίμημα σε κόστος. Κατά συνέπεια έπρεπε πρώτο αυτό να αντιμετωπιστεί ως αναγνωρισμένο πρόβλημα και σε δεύτερο χρόνο να επιδιωχθεί αύξηση της δύναμης των μαχητικών.  
 
Ενδεικτικό του μεγέθους του προβλήματος είναι το ότι μετά την απόσυρση των F-4E SRA στο τέλος του 2005, η Πολεμική Αεροπορία διατηρούσε σε υπηρεσία δύο εκδόσεις του Phantom (F-4E AUP εκσυγχρονισμένα και RF-4E), δύο εκδόσεις του βομβαρδιστικού Α-7 (-Ε και -Η), δύο εκδόσεις Mirage 2000 (-5Mk.2 και – EG) και τρεις F-16 (Block 30, Block 50 και Block 52+).  
 
Από το 2010 ήρθε να προστεθεί και τέταρτη έκδοση F-16 (Block 52+ Advanced)! Στην πραγματικότητα δηλαδή είχε σε υπηρεσία εννιά διαφορετικούς τύπους μαχητικών με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επενδύσεις σε γραμμές υποστήριξης και εκπαιδεύσεις…  
 
Υιοθέτηση νέων όπλων και συστημάτων. Οι κυβερνήσεις και οι στρατιωτικές ηγεσίες της περιόδου 2000-2005 απέτυχαν να αναγνωρίσουν έγκαιρα και να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα του υψηλού κόστους διατήρησης δύο εκδόσεων του Mirage 2000 σε υπηρεσία. Επομένως το επιδείνωσαν στα χρόνια που ακολούθησαν.  
 
Λόγω ηλικίας τα συστήματα των παλιών Μirage 2000EG/BG απαξιώθηκαν ταχύτατα και τα όπλα τους (διαφορετικά από αυτά των -5Mk.2) έληξαν μετά το 2010. Πρώτοι αποσύρθηκαν οι πύραυλοι αέρος – αέρος μέσης ακτίνας R530D για να ακολουθήσουν οι αντιπλοϊκοί ΑΜ39 Exocet και οι αέρος -αέρος, μικρής ακτίνας R550 Magic II. Μία Μοίρα με τα όπλα της εκτός ενέργειας λοιπόν…  
 
Ενώ μέχρι το 2005 είχε φανεί καθαρά ότι η απόπειρα αύξησης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των φωτοαναγνωριστικών RF-4E απέτυχε, δεν έγινε καμία ενέργεια προς αναζήτηση και υιοθέτηση εναλλακτικών. Ποιες ήταν αυτές; Η προμήθεια περισσότερων συστημάτων ατρακτιδίων DB-110 που καθιστούν ικανά τα F-16 για τη διενέργεια αποστολών ISR μεγάλης ακτίνας και η προμήθεια μη επανδρωμένων αεροσκαφών, με ταυτόχρονη απόσυρση των RF-4E.  
 
Ενώ από το 2010 είχε φανεί καθαρά ότι δεν υπήρχε η οικονομική δυνατότητα εκσυγχρονισμού των F-16C/D Block 30 και Block 50, οι “πολιτικές αποφάσεις “ και πάλι απέτρεψαν την προμήθεια νέων όπλων αέρος-εδάφους που θα καθιστούσαν τους δύο αυτούς τύπους και τα παλιά Mirage 2000EG/BG πραγματικά αξιόμαχα σε αποστολές προσβολής στόχων εδάφους και επιφανείας.  
 
Αναφερόμαστε στις συλλογές SPICE 2000 και 1000 που η Πολεμική Αεροπορία είχε ζητήσει από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του 2000 και που “χάθηκαν” το 2011, ακόμα και αφού είχε εγκριθεί η προμήθειά τους από τη Βουλή των Ελλήνων!  
 
Τι γίνεται από εδώ και πέρα;
Όλα τα παραπάνω έχουν γραφτεί και επαναλαμβάνονται για να σχηματιστεί συνολική εικόνα του από πόσους παράγοντες επηρεάζεται το αξιόμαχο μίας αεροπορικής δύναμης. Τα οικονομικά ήταν πάντα ζήτημα όχι μόνο για την Ελλάδα, σε ό,τι αφορά στις αμυντικές προμήθειες και όπως χαρακτηριστικά είπε ο ΥΠΕΘΑ Ν. Παναγιωτόπουλος σε πρόσφατη συνέντευξή του, “ασφαλώς όμως αυτό θα είναι και συνάρτηση των οικονομικών μας δυνατοτήτων οι οποίες δεν είναι ανεξάντλητες”.  
 
Επειδή λοιπόν ασφαλώς οι οικονομικές μας δυνατότητες δεν είναι ανεξάντλητες, σήμερα που οι πάντες αναγνωρίζουν ότι ο Ελληνικός Στρατός είναι ο πτωχός συγγενής και θα πρέπει να πάψει να αντιμετωπίζεται έτσι, αλλά και το ότι το Πολεμικό Ναυτικό πρέπει το συντομότερο να αποκτήσει νέες μονάδες επιφανείας με δυνατότητα αεράμυνας περιοχής και αυξημένες δυνατότητες κρούσης και ανθυποβρυχιακού αγώνα (ASW), τα πράγματα είναι ξεκάθαρα για την Πολεμική Αεροπορία.  
 
Η διατήρηση 200 μαχητικών σε υπηρεσία ΕΙΝΑΙ εφικτή υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και με το δεδομένο ότι θα εξακολουθήσει να αξιοποιεί μονοκινητήρια, ίδιας διαμόρφωσης, χαμηλού κόστους εκμετάλλευσης, μαχητικά αεροπλάνα.  
 
Οι αριθμοί μας βοηθούν να κατανοήσουμε την κατάσταση καλύτερα… 84 εκσυγχρονισμένα F-16V, 38 F-16C/D Block 50 που αναμένεται η απόφαση εκσυγχρονισμού τους στο επίπεδο Block 50+ Advanced και 32 Block 30. Σύνολο 154 μονάδες. Προσθέτοντας τα 24 Mirage 2000-5Mk.2 πάμε στα 178 μονοκινητήρια μαχητικά.  
 
Η παραλαβή και ένταξη σε υπηρεσία των 18 Rafale F3R μέχρι το τέλος του 2023, ανεβάζει το συνολικό αριθμό στα 196 μαχητικά, με δεδομένη την απόσυρση των εκσυγχρονισμένων F-4E AUP. Επομένως είμαστε στον στόχο, ή πολύ κοντά στο να τον πετύχουμε.  
 
Ο πλέον οικονομικός τρόπος αλλά και άμεσος για να μείνουμε σε αυτό το νούμερο και για τα επόμενα 10 έως 15 τουλάχιστον χρόνια, είναι ο εκσυγχρονισμός και των Block 50 και των Block 30 στο ίδιο επίπεδο. Ομογενοποίηση του στόλου των F-16 δηλαδή σε δύο εκδόσεις, προκειμένου να παραμείνουν αξιόμαχα για το χρονικό διάστημα που προαναφέραμε, με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, αλλά και για πολλούς άλλους λόγους.  
 
Ο σημαντικότερος είναι ότι τα Block 30 έχουν υποστεί ήδη δύο δομικές αναβαθμίσεις (Falcon Up και FALCON STAR), καθώς και αναβάθμιση κινητήρα. Έχουμε ήδη επενδύσει σημαντικά ποσά στα αεροσκάφη αυτά επομένως, οπότε ο εκσυγχρονισμός του ηλεκτρονικού τους εξοπλισμού μέσω της αξιοποίησης των απαρτίων και των συστημάτων που θα προκύψουν από τα 84 F-16V, θεωρούμε ότι πρέπει να αξιολογηθεί και υπό το πρίσμα της ενίσχυσης του ρόλου του F-16 στις τάξεις του μεγαλύτερου χρήστη του. Της Αεροπορίας των ΗΠΑ δηλαδή που θα συνεχίσει να το αξιοποιεί μέχρι το έτος 2050 τουλάχιστον… 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.