11 Φεβρουαρίου 2021

Τηλε-κρίση και τηλε-διάκριση

 
Η μέθοδος της τηλεδιδασκαλίας και γενικώς της διαδικτυακής επικοινωνίας με ήχο και εικόνα, μπήκε βίαια στη ζωή μας και σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, έγινε φανερό πως ήρθε για να μείνει.
 
Ως συνήθως, οι αιφνιδιαστικές εξελίξεις αυτού του είδους κινούνται ταχύτερα από την κριτική επεξεργασία του ανθρώπινου νου, συνεπώς, την ανάγκη για ένταξη του πρωτόγνωρου στην υπάρχουσα τάξη που με κόπο και ημιτελώς έχει καταφέρει να εφαρμόσει ο νους, καλύπτει αρχικά η ανακλαστική επιθετικότητα και η ποικιλόμορφη συνωμοσιολογία.  
 
Σχέδιο σκοτεινών δυνάμεων για να αποξενώσουν τους ανθρώπους μεταξύ τους, σχέδιο κατάργησης της σωματικής επαφής, σχέδιο επιβολής νέων εργασιακών σχέσεων και κατάργησης όλων των δικαιωμάτων κλπ, κλπ. Αυτές ήταν κάποιες από τις γρήγορες εξηγήσεις που δόθηκαν για να εξηγηθεί και να αντιμετωπιστεί ό τηλε-εισβολέας.  
 
Είναι αρκετοί οι 10 μήνες συστηματικής τηλεδιδασκαλίας σε ευρεία κλίμακα, ώστε να αποτιμηθούν τα υπέρ και τα κατά; Το βέβαιον είναι ότι ορισμένα στοιχεία είναι αναμφισβήτητα:  
 
Καταρχάς, η διαδικασία αυτή είναι φανερό ότι κουράζει μαθητές και διδάσκοντες. Η κούραση αυτή δεν είναι τόσο σωματική όσο πνευματική, καθώς υπάρχουν ριζικές διαφορές με την δια ζώσης διδασκαλία, τις οποίες ο νους μικρών και μεγάλων δεν είναι δυνατόν σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα να αφομοιώσει. Με απλά λόγια, το μυαλό αλλά και γενικότερα η ψυχή κουράζεται να προσδοκά από την τηλεδιδασκαλία αποτελέσματα που επετύγχανε με τον παραδοσιακό τρόπο μαθήματος. 
 
Η κόπωση αυτή ίσως να αμβλυνθεί, όταν γίνει απολύτως κατανοητό πως ο νέος τρόπος εξ αποστάσεως διδασκαλίας δεν μπορεί με κανέναν τρόπο να υποκαταστήσει, όχι ολόκληρο αλλά ούτε καν στο μεγαλύτερο μέρος του το παιδαγωγικό αποτέλεσμα της δια ζώσης διδασκαλίας.  
 
Πρέπει να αποδεχθούμε πως ο νέος αυτός τρόπος εξυπηρετεί κυρίως δύο πολύ συγκεκριμένες ανάγκες:  
 
Πρώτα, τη συνέχιση παροχής της πληροφορίες, προκειμένου η διδακτική διαδικασία να μην οδηγηθεί στην απόλυτη αδράνεια. Βεβαιότατα και μάθηση δεν είναι μόνον η παροχή πληροφορίας. Συνεπώς η τηλεδιδασκαλία αποτελεί μία λύση ανάγκης, κάτι σαν τεχνητό κώμα, προκειμένου να διατηρηθούν στο μίνιμουμ κάποιες στοιχειώδεις λειτουργίες.  
 
Δεύτερον, ο νέος αυτός τρόπος διατηρεί μία ελάχιστη επαφή μεταξύ διδάσκοντα και διδασκομένων χωρίς, επ΄ ουδενί, να πλησιάζει, ούτε καν αυτό που ονομάζεται «πλήρης ανθρώπινη επαφή» μεταξύ δασκάλου και μαθητή. Η τηλεδιδασκαλία δεν μπορεί να δημιουργήσει εκ του μηδενός ανθρώπινες σχέσεις, δεν μπορεί ούτε καν να ενισχύσει προϋπάρχουσες ανθρώπινες σχέσεις. Μπορεί απλώς να τις διατηρήσει σε μία συντήρηση και να τις κρατήσει εν αναμονή μιας επερχόμενης δια ζώσης επικοινωνίας. Και στον τομέα αυτόν, δηλαδή, μιλάμε για μία λύση ανάγκης, καλύτερης μόνον από την πλήρη αποστασιοποίηση.  
 
Ένα καίριο σημείο διαφοροποίησης μεταξύ τηλεδιδασκαλίας και δια ζώσης διδασκαλίας απεδείχθη πως είναι η συμμετοχή των παιδιών. Το γεγονός είναι απλό: Δεν υπάρχει κανένας αποτελεσματικός τρόπος για τον δάσκαλο να εμπνεύσει, να επιβάλει η και να ελέγξει την συμμετοχή του μαθητή. Εάν το επιχειρήσει με ξαφνικές ερωτήσεις, όπως εφάρμοσαν πολλοί, καταστρέφεται η ροή αυτού του έστω πληροφοριακού μαθήματος, χωρίς και πάλι να βγαίνουν αξιόπιστα συμπεράσματα, καθώς οι δικαιολογίες, υπαρκτές ή ανύπαρκτες, για χαμηλό σήμα, για βλάβη στην κάμερα κλπ κλπ δεν μπορούν να διασταυρωθούν. 
 
Με άλλα λόγια, στις πλάτες των μαθητών πέφτει ένα μεγάλο βάρος υπευθυνότητας, για το οποίον δεν έχουν εκπαιδευτεί, ούτε από το ελληνικό σχολείο, ούτε από την ευρύτερη ελληνική κοινωνία, η οποία, με την συγκεκριμένη ιδιότητα, δεν τα πηγαίνει πολύ καλά. Εάν η κοινωνία μας θελήσει να επενδύσει στην τηλεδιδασκαλία, πρέπει να αφιερώσει αρκετές δυνάμεις στο να πείσει μαθητές, ακόμη και των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου, πως ο σχολικός μόχθος δεν αποτελεί ένα ιδιότυπο καψόνι της καθηγητικής ή γονεϊκής ξουσίας ή, ακόμη, του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά μία επένδυση για το μέλλον τους, προσωπικά για τον καθένα. Όσο και αν αυτός ο στόχος μοιάζει ουτοπικός, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση εκμετάλλευσης αυτού του νέου εργαλείου.  
 
Το εάν αυτός ο νέος τρόπος διδασκαλίας θα παγιωθεί,ακόμη και όταν εκλείψει η πανδημία, θα φανεί πολύ σύντομα. Ως συνήθως, το νέο θα αποτελέσει αφορμή κρίσης και διάκρισης. 
 
Κρίσης, διότι με τον ερχομό του, θα αξιολογηθεί αμείλικτα το παλαιό και θα οδηγηθεί μοιραία σε μαρασμό ό, τι δεν είχε δυνάμεις να επιβιώσει. Με άλλα λόγια, το άνευρο και διεκπεραιωτικό μάθημα ενός παραιτημένου ή ακατάλληλου ή αδιάφορου δασκάλου, θα οδηγήσει μαθητές και γονείς να αναρωτηθούν, γιατί να μην κάτσουν σπίτι τους και να διδαχτούν, χωρίς τον κόπο της μετακίνησης, ακριβώς τα ίδια και με ακριβώς τον ίδιο άνευρο και αποξενωτικό τηλε-τρόπο. Συγχρόνως όμως, το μάθημα που πραγματοποιείται μέσα σε περιβάλλον σχέσης ζωντανής και ψυχών, διδασκόντων και διδασκομένων, ζεστών για μάθηση και επικοινωνία, θα εκτιμηθεί ακόμα περισσότερο και θα αποδειχθεί όντως αναντικατάστατο.  
 
Τώρα, ως προς τη διάκριση, η ψύχραιμη αντιμετώπιση και η αντικειμενική καταγραφή των δεδομένων θα οδηγήσουν στην σωστή χρήση και όχι στην κατάχρηση. Το νέο αυτό εργαλείο αποτελεί συγχρόνως, δυνατότητα και απειλή, ευκαιρία και κίνδυνο, χρήσιμο μέσον και εθιστικό αυτοσκοπό. Υποβίβασε το σχολικό μάθημα, συγχρόνως όμως διατήρησε μια ελάχιστη μαθησιακή διαδικασία, αποξένωσε μαθητές και δασκάλους, συγχρόνως όμως διατήρησε μια στοιχειώδη επαφή μεταξύ τους, υπακατέστησε την ψυχοσωματική «τρισδιάστατ»η επαφή, συγχρόνως όμως έγινε μέσον παρηγοριάς και επικοινωνίας μεταξύ ανθρώπων, που, για διάφορους λόγους, ήταν αδύνατο να βγουν από το σπίτι τους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ψυχική και σωματική τους υγεία.  
 
Και κάτι ελπιδοφόρο:  
Η επιστροφή των παιδιών στο σχολικό χώρο είναι διαπιστωμένο πως, σε πολύ μεγάλο ποσοστό, γέμισε με χαρά την ψυχή τους. Ακόμη και αυτό το σχολείο, το απαξιωμένο και συστηματικά στηριγμένο στις πλάτες των λίγων και φωτισμένων δασκάλων, φάνηκε πως παραμένει χώρος ελπίδας για την ελληνική κοινωνία και ένας από τους τελευταίους χώρους κοινωνικοποίησης για τους νέους ανθρώπους, που έχουν πλέον εύκολη την διέξοδο προς την τοξική απομόνωση των συσκευών.  
 
Αν καταφέρει το σχολείο να γίνει αυτό που οι πρόσφατα εορτάζοντες Τρεις Ιεράρχες ονειρεύτηκαν, δηλαδή, όχι μόνον χώρος συσσώρευσης πληροφοριών, αλλά θερμοκήπιο νοητικής, ψυχικής και πνευματικής πληρότητας και υπαρξιακής ολοκλήρωσης, τα νέα εργαλεία που ήρθαν – ή που ήδη βρίσκονται στο δρόμο – θα παραμείνουν υπήκοα των μεγάλων σκοπών του ανθρώπινου πνεύματος. Διαφορετικά, θα πάρουν τα ηνία και, από κατευθυνόμενα, θα καταλήξουν να γίνουν τα αφεντικά. Και δεν θα είναι καθόλου εύκολα αφεντικά.
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.