31 Ιουλίου 2021

Πυθίες

Γράφει ο Θεόφιλος Πουταχίδης, Καθηγητής Σχολής Υγείας του ΑΠΘ 
 
Παρακολουθώ τον τελευταίο καιρό τις δημόσιες τοποθετήσεις των υπέρμαχων του μαζικού ή ακόμα και του υποχρεωτικού εμβολιασμού κατά του κορωνοϊού και διαπιστώνω ότι τις περισσότερες φορές παραβιάζουν τα όρια του δημοκρατικού ήθους. Είτε χονδροειδώς και άμεσα, είτε με ρητορικά σχήματα ειρωνείας και σοφιστείες, ο καταγγελτικός λόγος έναντι αυτών που επιλέγουν να μην εμβολιαστούν είναι οξύτατος.
 
Σε πολλές ανάλογες περιπτώσεις προσωπικά δεν ενοχλούμαι από τις αντιλογίες και την έντονη ανταλλαγή επιχειρημάτων. Αντιθέτως, τις επικροτώ ως ένδειξη ζωντάνιας σε μια δημοκρατία. Αυτή, όμως, δεν είναι τέτοια περίπτωση. Αντιδρώ, λοιπόν, επειδή οι τοποθετήσεις αυτές: 
  • Προβάλλονται μονομερώς και σχεδόν αποκλειστικά από τα μέσα ενημέρωσης.
  • Αποτελούν το ιδεολογικό υπόβαθρο της επίσημης έναρξης μιας νομοθετικής μεθόδευσης που στοχεύει στον καταναγκαστικό εμβολιασμό πολιτών μέσω ισχυρών εκβιαστικών διλημμάτων.  
  • Εμφορούνται από εξουσιαστικό φρόνημα, αλαζονεία, προπέτεια, υποκριτικό ηθικισμό και απολυτότητα
  • Επιχειρούν να μονοπωλήσουν τις έννοιες της κοινωνικής ευθύνης, της αγάπης προς τον πλησίον, της επιστημοσύνης και του ορθολογισμού κατηγορώντας παράλληλα τους αντιφρονούντες ως κοινωνικά ανάλγητους, εγωπαθείς, μισερούς, αμαρτωλούς, ανήθικους, σκοταδιστές και παράλογους έως και διανοητικά καθυστερημένους.
  • Χρησιμοποιούν τις έννοιες του επικίνδυνου εξωτερικού εχθρού (στην περίπτωση μας ο ιός) και των εσωτερικών πρακτόρων και συνεργατών του και εχθρών του λαού (στην περίπτωσή μας οι ανεμβολίαστοι), οι οποίες αποτελούν τους τίτλους των δύο πρώτων κεφαλαίων στο εγχειρίδιο οδηγιών για την εγκαθίδρυση της κάθε μορφής ολοκληρωτικών καθεστώτων. 
Μετά από αυτά, λοιπόν, και με την εσωτερική ησυχία της αγάπης και του σεβασμού στο πρόσωπο του κάθε υπέρμαχου του υποχρεωτικού εμβολιασμού, επιτρέψτε μου τώρα να ανασκευάσω ολοκληρωτικά τα σαθρά επιχειρήματά του.  
 
Ο κάθε –μα ο κάθε!– συλλογισμός και επιχειρηματολογία υπέρ του μαζικού ή υποχρεωτικού εμβολιασμού (όπως κι αν διατυπώνεται, συγκροτείται και ολοκληρώνεται) αναφύεται από μία συγκεκριμένη παραδοχή. Η κάθε τοποθέτηση, όσα ρητορικά σχήματα, όσα παχιά λόγια, όσες ειρωνείες, όσο πάθος, όσο συναισθηματισμό, όσο χιούμορ, όση πειθώ κι αν μετέρχεται, έχει ένα ζωτικό θεμέλιο. Άνευ αυτού σβήνει∙ είναι άκυρη, στρεβλή, αστήρικτη, ψεύτικη κι επικίνδυνη.  
 
Ποια είναι η παραδοχή, ποιο το θεμέλιο; Μα φυσικά το ότι τα εμβόλια κατά του συγκεκριμένου ιού αντιπροσωπεύουν την απόλυτα ή έστω την επαρκώς ικανοποιητική λύση στο πρόβλημά μας.  
 
Αν αυτό το αξίωμα δεν ισχύει ό,τι έχει ειπωθεί και προτρέπει ή εξαναγκάζει τον κάθε πολίτη σε εμβολιασμό αντιστρέφεται πλήρως. Για παράδειγμα, εάν ο πολίτης πιστεύει ότι το εμβόλιο μπορεί να θέσει την υγεία του σε κίνδυνο, τότε το εύλογο είναι να μην το κάνει και το παράλογο να το κάνει. Επίσης, επειδή αγαπά τον πλησίον του «ως σεαυτόν», θα ευχόταν και ο πλησίον του να μην το κάνει, για να μην βλαφτεί.  
 
Επομένως, το ποιος είναι ανεύθυνος, παράλογος, σκοταδιστής, εγωιστής, ψεκασμένος, αμαρτωλός, ανεγκέφαλος (και άλλα τέτοια ανοίκεια και φαιδρά που διατυπώνονται στην περίπτωση που εξετάζουμε) εξαρτάται αποκλειστικά και μονοσήμαντα από ένα και μόνο πράγμα: την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των συγκεκριμένων εμβολίων.  
 
Εάν κάποιος ακολουθεί τη γενίκευση: Τα εμβόλια γενικώς είναι ευεργετικά για την ανθρωπότητα, άρα και τα συγκεκριμένα εμβόλια είναι δώρο Θεού για τον κόσμο, βρίσκεται σε οικτρή πλάνη. Δεν είναι όλοι οι παθογόνοι ιοί ίδιοι. Στην βιολογική-ιατρική έρευνα εργαζόμαστε βουτηγμένοι στην περιπλοκότητα και τις λεπτομέρειες των χιλιάδων παραμέτρων που επηρεάζουν κάθε διαφορετικό παθογόνο αίτιο και κάθε διαφορετική παθολογία, με την επίγνωση και την ταπεινόφρονα παραδοχή της άγνοιας εκατομμυρίων ακόμα τέτοιων παραμέτρων, τις οποίες δεν γνωρίζουμε ακόμα.  
 
Είναι εγγενώς παράλογο να εξισώνει κανείς γενικεύοντας την παγιωμένη επιστημονική αλήθεια με την επίπονη και χρονοβόρα αναζήτησή της στη διαδικασία της επιστημονικής έρευνας αιχμής.  
 
Επίσης, η πρόταση που –δυστυχώς– διατυπώνεται και από ανθρώπους με επιστημονικούς τίτλους, ότι η ασφάλεια των εμβολίων κατά του συγκεκριμένου ιού έχει ήδη αποδειχτεί από τη μέχρι τώρα χρήση τους, είναι ανεπίτρεπτη όχι μόνο επιστημονικά, αλλά και στο επίπεδο της κοινής λογικής. Δεν ξέρω αν ανακάλυψαν την χρονομηχανή και δεν μας το λένε…  
 
Πάντως, με την πρόταση αυτή ουσιαστικά απορρίπτουν ως υπερβολικά και λανθασμένα τα χρονικά όρια ελέγχου των δοκιμών ασφάλειας των εμβολίων, όπως έχουν καθιερωθεί και ισχύουν μέχρι σήμερα παγκοσμίως. Δεν γνωρίζω αν ταυτόχρονα προτείνουν ότι τα συντομευμένα χρονικά όρια των δοκιμών ασφάλειας που αποδέχονται αυθαίρετα οι ίδιοι για την περίπτωση των εμβολίων του κορονοϊού θα πρέπει να ισχύσουν για κάθε είδους εμβόλιο που θα αναπτυχθεί από τον οποιονδήποτε στο μέλλον. Η ορθή ερευνητική μεθοδολογία δεν περιλαμβάνει αντιλήψεις του τύπου «ποιώ την ανάγκη φιλοτιμία».  
 
Προφανώς ο μεγάλος αριθμός των ατόμων που λαμβάνουν ένα πειραματικό σκεύασμα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την πάροδο του χρόνου σε μια κλινική δοκιμή. Στην πραγματικότητα τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει την πάροδο του χρόνου σε μια ερευνητική διαδικασία. Ίσως μόνο η αλαζονεία ή… τα φύλλα της δάφνης. Επειδή, όμως, ούτε η αλαζονεία, ούτε η Πυθία έχουν σχέση με την κανονική επιστήμη, καλό θα είναι οι τόνοι να χαμηλώσουν και οι νομοθετημένες πιέσεις προς εμβολιασμό να αποσυρθούν.  
 
Όσο προβλέψιμη και βαρετά αναμενόμενη είναι η παγιωμένη επιστήμη, τόσο αναπάντεχη και γεμάτη εκπλήξεις είναι η επιστημονική έρευνα. Αλλά μήπως τέτοια δεν είν’ κι η ζωή. Άλλα περιμένεις κι άλλα σου ‘ρχονται…  
 
το είδαμε ΕΔΩ 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.