12 Μαρτίου 2019

Μέγας Αλέξανδρος: Ο βασιλιάς των συμβόλων

Ο γιος του Φιλίππου ήταν ένας άχρονος στρατηγός, αέναες οι μάχες του, απέρατη και υπερ- διαστατική η επικράτειά του και γι' αυτό το πρότυπό του μας συντροφεύει και σήμερα 

Από τον Παναγιώτη Λιάκο

Οταν έφτασε στην Ελαιούντα (σ.σ.: ο Αλέξανδρος), θυσίασε πάνω στον τάφο του Πρωτεσίλαου προς τιμήν εκείνου που αποφάσισε να πατήσει πρώτος το πόδι του στην Ασία, ανάμεσα στους Ελληνες που εκστράτευσαν στην Τροία, κάτω από τις διαταγές του Αγαμέμνονα. Ελπιζε να βοηθήσει η θυσία να είναι η δική του απόβαση πιο τυχερή από του Πρωτεσίλαου». 
Αρριανός «Αλεξάνδρου Ανάβασις Α΄», κεφ. 11, στ. 25-29, Αθήνα: 1992, εκδόσεις Κάκτος, σελ. 65.

Ο Αλέξανδρος Φιλίππου, βασιλεύς των Ελλήνων, μαζί με οπλίτες απ’ όλο το έθνος (πλην Λακεδαιμονίων), εισβάλλει στην Ιστορία για να μείνει εκεί, άφθαρτο πρότυπο ανδρείας και αρετής. Η εγγραφή του ονόματός του στις συνειδήσεις των ανθρώπων ξεκινά με το Α. Ο Αλέξανδρος περνά στην Ασία για να διεκπεραιωθεί από εκεί στην Αθανασία.

Ο φιλόδοξος και ορμητικός νέος βασιλιάς είναι ένας βιρτουόζος χειριστής του υπερόπλου των συμβολισμών. Τα σύμβολα, οι σημασίες και ο αντίκτυπός τους στο λογιστικό, στο θυμοειδές και το επιθυμητικό μέρος της ψυχής των άλλων βοήθησαν τον Ελληνα αυτοκράτορα να κατασκευάσει τον προσωπικό του θρύλο.

Το ίδιο πρόσωπο, με μια χειρονομία, μετουσιώνεται σε ελληνικό αρχέτυπο. Η θυσία στον τάφο του Πρωτεσίλαου έστελνε σε όλους, φίλους και εχθρούς, το μήνυμα ότι ο Αλέξανδρος και οι οπλίτες του αναλαμβάνουν τη σκυτάλη που άφησαν στην αλωμένη Τροία οι Ελληνες υπό τον Αγαμέμνονα. 

Ο επικεφαλής της μυθικής προσπάθειας κατάλυσης της αυτοκρατορίας των Περσών, κατάκτησης του κόσμου και εκρηκτικής εξάπλωσης του Ελληνισμού, με το ωστικό κύμα της να φτάνει μέχρι τις ημέρες μας, δεν διαλεγόταν μόνο με το σήμερα. Κάθε πράξη του είχε την ορμή και την επιτάχυνση που έχουν τα σώματα που εκσφενδονίζονται από το παρελθόν προς το μέλλον. Κάθε σκέψη και σχεδιασμός του για το τώρα είχε ορίζοντα το αύριο και κάθε λογισμός περιελάμβανε νεκρούς κι αγέννητους σε ένα ενιαίο εθνικό σύνολο.

Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν ένας άχρονος στρατηγός, αέναες οι μάχες του, απέρατη και υπερδιαστατική η επικράτειά του. Ξεκίνησε την έφοδο στην Ασία θυσιάζοντας στον τάφο του Πρωτεσίλαου επειδή η ελληνική παράδοση ήταν ο πολυτιμότερος κι εγκυρότερος μυστικοσύμβουλός του. Κατά την παράδοση λοιπόν είχε δοθεί χρησμός ότι ο πρώτος από τον στρατό των Αχαιών που θα πατούσε το πόδι στην Τροία θα ήταν και ο πρώτος νεκρός του πολέμου. Ο Πρωτεσίλαος το γνώριζε μεν αλλά πρόθυμα αποβιβάστηκε πρώτος στις ακτές της Τροίας, διδάσκοντας τους άλλους, με το προσωπικό του παράδειγμα, τι σημαίνει η λέξη «καθήκον». 

Ο Αλέξανδρος με τη θυσία στον τάφο του Πρωτεσίλαου και την -εύλογη κι ανθρώπινη- ευχή να μην έχει τη μοίρα του, πήρε μόνος του το δαχτυλίδι της διαδοχής των επικών πρωταγωνιστών του Τρωικού Πολέμου, το φόρεσε και συνέχισε την αποστολή από εκεί που την άφησαν οι καταστερισμένοι ήρωες της φυλής.

Ο γιος του Φιλίππου συνέχισε την ιεροτελεστία της αποδοχής της κληρονομιάς των Ελλήνων ταυτιζόμενος με τον Αχιλλέα και μακαρίζοντας τους τραγουδισμένους από τον Ομηρο προγόνους μας. Γράφει ο Αρριανός (Αλεξάνδρου Ανάβασις Α΄, κεφ. 11, στ. 38 - κεφ. 12, στ. 8): «Λένε ακόμα ότι πρώτος πάτησε αρματωμένος τη γη της Ασίας και ότι ίδρυσε βωμούς προς τιμήν του Αποβατηρίου Δία, της Αθηνάς και του Ηρακλή στο σημείο από όπου εγκατέλειψε την Ευρώπη και εκεί όπου πρωτοπάτησε στην Ασία. […]

Οταν έφτασε στην Τροία, θυσίασε στην Τρωαδίτισσα Αθηνά, αφιέρωσε την πανοπλία του στον ναό και την αντικατέστησε με τα ιερά όπλα που κρέμονταν εκεί από τον καιρό του Τρωικού Πολέμου. Λένε μάλιστα ότι οι υπασπιστές του τα μετέφεραν μπροστά του στις μάχες. Η φήμη λέει ακόμα ότι θυσίασε προς τιμήν του Πριάμου στον βωμό του Ερκείου Δία για να πάψει η οργή του να κατατρέχει το γένος του Νεοπτόλεμου στο οποίο ανήκε και ο ίδιος. [...] Αλλοι, πάλι, λένε ότι ο Αλέξανδρος στεφάνωσε τον τάφο του Αχιλλέα και ο Ηφαιστίων τον τάφο του Πατρόκλου. Και λέει ακόμα η φήμη ότι ο Αλέξανδρος μακάρισε τον Αχιλλέα που ευτύχησε να τον μνημονεύσει ο Ομηρος».

Ο Αλέξανδρος περνά από την Ευρώπη στην Ασία για να λύσει υπέρ των Ελλήνων διαφορές χιλιετιών και για να τραβήξει μια γραμμή που τέμνει τον δυτικό πολιτισμό πριν και μετά από εκείνον. Το πρότυπό του μας συντροφεύει και σήμερα και η σκέψη των έργων και των τρόπων του έλκει τους ανθρώπους σε σφαίρες υψηλότερες από εκείνες που έχουμε συνηθίσει να περνούμε τον χρόνο μας.

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.