25 Μαρτίου 2019
Θέλετε σίγουρα να πούμε την αλήθεια για την Εκκλησία στην Τουρκοκρατία;
Μια τεκμηριωμένη και επιστημονική απάντηση για το 1821 και τις ανιστόρητες φαντασίες μερικών που θέλουν να εμφανίσουν μια Εκκλησία απούσα από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας αναφορικά με την παιδεία του υπόδουλου Γένους μας.
Ας πάρουμε λίγο τα πράγματα από την αρχή. Το άρθρο αυτό κατ’ αρχάς, είναι μεγάλο, περιέχει εκτενές ρεπορτάζ για όλες εκείνες τις προσωπικότητες που έλαμψαν την περίοδο της Τουρκοκρατίας, καθώς και το πώς και πόσο συνέβαλε σε αυτό η Ορθόδοξη Εκκλησία.
Πρώτα από όλα ας πούμε δύο λόγια για τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό.
Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός είναι ιδεολογικό, φιλολογικό, γλωσσικό και φιλοσοφικό ρεύμα που, κατά μια άποψη, επιχείρησε να μεταφέρει τις ιδέες και τις αξίες του ευρωπαϊκού διαφωτισμού, του οποίου και αποτελεί παρακλάδι, στον χώρο που ζούσαν άνθρωποι ελληνικής εθνικής συνειδήσεως ορθόδοξου γένους στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Κατά τον Κωνσταντίνο Δημαρά, ο οποίος εισήγαγε και τον όρο «Ν. Διαφωτισμός», αυτός αποτελεί γηγενές και ενδογενές φαινόμενο του ελληνισμού που συναντιέται με τον ευρωπαϊκό διαφωτισμό και επηρεάζεται από αυτόν χωρίς όμως η αρχική του δυναμική να πάψει να είναι εγχώρια. Κατ’ άλλη άποψη ο ελληνικός διαφωτισμός έχει τις ρίζες του στον 15ο αιώνα και υπό την επιρροή του ευρωπαϊκού πνεύματος συστηματοποιεί έως τις αρχές του 19ου αιώνα την ιδέα της εθνικής ταυτότητας για τους πληθυσμούς των πάλαι ποτέ αρχαίων ελληνικών επικρατειών. Κατά τον Απ. Διαμαντή ο νεοελληνικός διαφωτισμός ήταν ένα πνευματικό κίνημα με αίτημα την παιδεία των Ελλήνων.
Στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα διαμορφώθηκε μια ιστοριογραφική σχολή που μελέτησε έντονα την έννοια του Διαφωτισμού σε σχέση με την ελληνική ιστορία. Ιδρυτής αυτής της σχολής ήταν ο Κ.Θ. Δημαράς, με μια σειρά από συνεχιστές όπως οι Φίλιππος Ηλιού, Παναγιώτης Μουλάς, Άλκης Αγγέλου κ.ά. Πιστεύεται ότι η σχολή αυτή υπερεκτίμησε το ρόλο του Διαφωτισμού.
Κι ας περάσουμε τώρα κατευθείαν χωρίς σχόλια στο “κυρίως μενού”.
Κεντρική Αστική Σχολή Θεσσαλονίκης: Θεσσαλονίκη
Μεγάλη του Γένους Σχολή: Κωνσταντινούπολη
Αθωνιάδα Ακαδημία: Άγιον Όρος
Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης: Σμύρνη
Αναξαγόρειος Σχολή: Βουρλά Μικράς Ασίας
Σχολή Επιφανίου: Ιωάννινα
Μαρουτσαία Σχολή: Ιωάννινα
Σχολή Εμμανουήλ Γκιούμα: Ιωάννινα
Σχολή Καρπενησίου: Άγραφα
Σχολή Βραγγιανών: Άγραφα
Σχολή Φουρνάς: Άγραφα
Νέα Ακαδημία: Μοσχόπολη
Σχολή Ιερών Γραμμάτων: Καστοριά
Σχολή Επιφανείου: Αθήνα
Κοινό και δημόσιο σχολείο: Αθήνα
Σχολή Ντέκα: Αθήνα
Φροντιστήριο Αγίων Αναργύρων: Χίος
Σχολή Αγίου Βίκτωρος: Χίος
Μεγάλη σχολή της Χώρας: Χίος
Πατμιάδα Σχολή: Πάτμος
Ελληνομουσείο Δημητσάνας: Δημητσάνα
Ακαδημία Βουκουρεστίου: Βουκουρέστι
Ακαδημία Ιασίου: Ιάσιο
Σχολή Κυρίτζη Καστορίας: Καστοριά
Σχολή Παναγίας Ορφανών: Κυδωνίες
Ακαδημία Κυδωνιών: Κυδωνίες
Ελληνικό Σχολείο: Καστοριά
Φιλολογικό Γυμνάσιο: Σμύρνη
Ομήρειο Παρθεναγωγείο Σμύρνης: Σμύρνη
Κεντρικό Παρθεναγωγείο Σμύρνης: Σμύρνη
Γυμνάσιο Χίου: Χίος Σ
Σχολή Μηλέων: Μηλιές Πηλίου
Κοινή του Γένους σχολή: Μηλιές Πηλίου
Επιστημονικό Γυμνάσιο: Αθήνα
Καπλαναία Σχολή: Ιωάννινα
Ζωσιμαία Σχολή: Ιωάννινα
Στις περισσότερες από αυτές τις σχολές, η συμβολή της Εκκλησίας ήταν τόσο οικονομική, όσο και διδακτική – πρακτική. Οι περισσότερες από αυτές τις σχολές είχαν στο διδακτικό τους προσωπικό κατά βάση… Ιερείς!
Και τώρα ας δούμε οριμένες από τις εξαίχουσες προσωπικότητες εκείνης της εποχής.
Ο Μεθόδιος Ανθρακίτης (1660 – 1736) ήταν Έλληνας κληρικός, θεολόγος, παιδαγωγός και μαθηματικός. Κατέχει διαπρεπή θέση στον πρώιμο Νεοελληνικό Διαφωτισμό κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας στην Ελλάδα και είναι ο πρώτος που αντικατέστησε την αρχαΐζουσα, ως γλώσσα διδασκαλίας, με τη δημώδη και από τους πρώτους που δίδαξε νεότερα μαθηματικά.
Ο Ευγένιος Βούλγαρης (1716-1806), είναι ένας σημαντικός εκπρόσωπος του νεοελληνικού διαφωτισμού. Υπήρξε θαυμαστής του Βολτέρου και ο πιο θερμός υποστηρικτής του. Έγραψε πολλά επιστημονικά, φιλοσοφικά και θεολογικά συγγράμματα.
Ο Ιώσηπος Μοισιόδαξ (1730-1800), ασχολήθηκε με τα παιδαγωγικά και τις φυσικές επιστήμες. Στο γλωσσικό πρόβλημα, σε ποια γλώσσα θα φωτιζόταν το έθνος, τάχθηκε υπέρ της Κοινής.
Ο Δημήτρης Καταρτζής-Φωτιάδης (1730-1800), αποτελεί μια προοδευτική προσωπικότητα που επηρεάστηκε από το γαλλικό διαφωτισμό. Οι φιλοσοφικές του αντιλήψεις βρίσκονται μέσα στο δοκίμιό του Γνώθι σαυτόν.
Ο Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833), σημάδεψε την Ελλάδα και από μορφωτική και από πολιτική άποψη. Οι γνώσεις του και η παρουσία του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό τον κατατάσσουν ανάμεσα στους κορυφαίους φιλόλογους στον ευρωπαϊκό χώρο.
Ο Ρήγας Φεραίος (1757-1798), γεννήθηκε στο Βελεστίνο της Θεσσαλίας το 1757. Σπούδασε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό όπου και αρχίζει την πολιτική του προσπάθεια. Τα έργα του Ρήγα έχουν πολιτικό, ιδεολογικό και επαναστατικό περιεχόμενο και είναι επηρεασμένος από το γαλλικό πνεύμα. Πέρα από το συγγραφικό του έργο και την πολιτική του δράση ενδιαφέρθηκε για την εκπαίδευση των Ελλήνων, γνώριζε πως μέσα από την αναγέννηση της παιδείας θα έρθει και η αναγέννηση του έθνους. Το όραμα του, είναι η απελευθέρωση των λαών της Βαλκανικής και η δημιουργία μιας ενιαίας πολιτικής ενότητας.
Ο Νεόφυτος Δούκας (1760- 20 Δεκεμβρίου 1845) υπήρξε κληρικός και λόγιος, με έντονη συγγραφική δραστηριότητα. Από τις πιο σημαντικές μορφές του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Ο Άνθιμος Γαζής (Μηλιές Πηλίου, 1758 – Σύρος, 28 Νοεμβρίου 1828) ήταν Έλληνας κληρικός, συγγραφέας, χαρτογράφος και από τους σημαντικότερους διαφωτιστές, που αγωνίστηκε για τη διάδοση των ευρωπαϊκών ιδεών στην Ελλάδα.
Ο Κωνσταντίνος Οικονόμου ο εξ Οικονόμων (1780-1857) ήταν Έλληνας λόγιος και εκπρόσωπος του Νεοελληνικού διαφωτισμού. 21 ετών χειροτονήθηκε Διάκονος.
Ο Κωνσταντίνος Βαρδαλάχος (Κύθηρα, 1753 ή 1755 – θαλάσσια περιοχή Κύθνου ή πλησίον της Αίγινας,[2] 1830) ήταν Έλληνας λόγιος, με καταγωγή από τη Χίο, δάσκαλος του Γένους, συγγραφέας πληθώρας διδακτικών εγχειριδίων στο πνεύμα του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Δάσκαλός του στη Σχολή της Σύμης ο Ιερομόναχος Γεράσιμος.
Ο Θεόφιλος Καΐρης (19 Οκτωβρίου 1784 – 13 Ιανουαρίου 1853) ήταν κορυφαίος νεοέλληνας διαφωτιστής, φιλόσοφος, διδάσκαλος του Γένους και πολιτικός. Διδάχτηκε τα πρώτα του γράμματα στην Άνδρο, στη Σχολή του Κάτω Κάστρου, από τον ιεροδιάκονο Ιάκωβο. Ο Γρηγόριος Κωνσταντάς (Μηλιές Πηλίου,1758 – Μηλιές Πηλίου, 1844) ήταν Έλληνας λόγιος, δάσκαλος και ιεροδιάκονος.
Ο Γρηγόριος Κωνσταντάς (Μηλιές Πηλίου,1758 – Μηλιές Πηλίου, 1844) ήταν Έλληνας λόγιος, δάσκαλος και ιεροδιάκονος.
Πέρα από την αναφορά στους πρωταγωνιστές του νεοελληνικού διαφωτισμού πρέπει να αναφερθούμε και σε μερικά κείμενα της εποχής. Η Ελληνική Νομαρχία, ο Ανώνυμος του 1789 και ο Ρωσαγγλογάλλος. Αυτά τα κείμενα έχουν πολιτικό περιεχόμενο, ασκούν κριτική στους φορείς συντηρητικών ιδεών και σε όσους αδιαφορούν για την ελευθερία του γένους και αναφέρονται στη θεωρία και τη σκέψη που πρέπει να έχουν οι Έλληνες για να οργανώσουν τον ένοπλο αγώνα τους. Εκφραστές των ιδεών του Διαφωτισμού ήταν και διάφορα περιοδικά της εποχής, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει ο Ερμής ο Λόγιος και η Φιλολογική Εταιρεία Βουκουρεστίου με την υποστήριξη της οποίας εκδόθηκε.
Παρατηρούμε λοιπόν ότι η βάση στην οποία “πατούν” οι περισσότερες εκ των προσωπικοτήτων αυτών είναι η… Εκκλησία! Είτε οι ίδιοι είναι κληρικοί, είτε είναι μαθητές κληρικών.
Για να περάσουμε τώρα και σε ένα ακόμα πιο “πικάντικο” στοιχείο.
Αν και δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία η πλειοψηφία των μαθητών προέρχονταν από τα λαϊκά στρώματα. Αυτή η κατάσταση ήταν αποτέλεσμα της εκπαιδευτικής πολιτικής του Οικουμενικού Πατριαρχείου η οποία καθιέρωσε τη δωρεάν φοίτηση στα σχολεία, της ενεργού υποστήριξης από τις κατά τόπους κοινότητες, στην μέριμνα των ιδρυτών (φυσικών προσώπων ή φορέων) για να δώσουν τους απαραίτητους πόρους προκειμένου να καταστήσουν δυνατή τη φοίτηση οικότροφων, στην καθιέρωση συστήματος χορήγησης υποτροφιών, χάρη στις δωρεές Ελλήνων ευεργετών, στην προτίμηση των πιο εύπορων να μορφώνουν τα παιδιά τους από οικοδιδασκάλους.
Μετά από όλα αυτά τα στοιχεία λοιπόν, όπως καταλαβαίνει και ο τελευταίος αναγνώστης αυτού του ταπεινού ρεπορτάζ – άρθρου, ελάχιστη σημασία έχει αν το “Κρυφό Σχολειό” ήταν θρύλος ή αλήθεια. Η συμβολή της Εκκλησίας στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα, ήταν καταλυτικής σημασίας, όχι μόνο για την έναρξη του αγώνος (Παλαιών Πατρών Γερμανός – λάβαρο Επαναστάσεως) αλλά και για την προετοιμασία αυτού.
Και βέβαια, αντιλαμβανόμαστε όλοι πως ο αγώνας της Εκκλησίας στο πέρασμα των 4 αιώνων τουρκικής κατοχής, είναι εκείνος κατά βάση που κράτησε ζωντανό τον ίδιο τον Ελληνισμό, τη γλώσσα, την αρχαία ελληνική γραμματεία.
Πρωτού λοιπόν γίνουμε ελευθέρας βοσκής υποχείρια της Ιδεολογικής Ηγεμονίας της Αριστεράς σε αυτή τη χώρα, καλό θα ήταν να διαβάζουμε και κάποια πράγματα, έτσι, για να μη μας λένε και αμόρφωτους σε τελική ανάλυση. Ο επικίνδυνος άλλωστε, είναι αυτός που όσα ξέρει, του τα έμαθαν άλλοι, κι όχι αυτός που τα έμαθε μόνος του…
Πηγή: meaculpa.gr Χρήστος Μυτιλινιός © Meaculpa.gr
πηγή
Ας πάρουμε λίγο τα πράγματα από την αρχή. Το άρθρο αυτό κατ’ αρχάς, είναι μεγάλο, περιέχει εκτενές ρεπορτάζ για όλες εκείνες τις προσωπικότητες που έλαμψαν την περίοδο της Τουρκοκρατίας, καθώς και το πώς και πόσο συνέβαλε σε αυτό η Ορθόδοξη Εκκλησία.
Πρώτα από όλα ας πούμε δύο λόγια για τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό.
Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός είναι ιδεολογικό, φιλολογικό, γλωσσικό και φιλοσοφικό ρεύμα που, κατά μια άποψη, επιχείρησε να μεταφέρει τις ιδέες και τις αξίες του ευρωπαϊκού διαφωτισμού, του οποίου και αποτελεί παρακλάδι, στον χώρο που ζούσαν άνθρωποι ελληνικής εθνικής συνειδήσεως ορθόδοξου γένους στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Κατά τον Κωνσταντίνο Δημαρά, ο οποίος εισήγαγε και τον όρο «Ν. Διαφωτισμός», αυτός αποτελεί γηγενές και ενδογενές φαινόμενο του ελληνισμού που συναντιέται με τον ευρωπαϊκό διαφωτισμό και επηρεάζεται από αυτόν χωρίς όμως η αρχική του δυναμική να πάψει να είναι εγχώρια. Κατ’ άλλη άποψη ο ελληνικός διαφωτισμός έχει τις ρίζες του στον 15ο αιώνα και υπό την επιρροή του ευρωπαϊκού πνεύματος συστηματοποιεί έως τις αρχές του 19ου αιώνα την ιδέα της εθνικής ταυτότητας για τους πληθυσμούς των πάλαι ποτέ αρχαίων ελληνικών επικρατειών. Κατά τον Απ. Διαμαντή ο νεοελληνικός διαφωτισμός ήταν ένα πνευματικό κίνημα με αίτημα την παιδεία των Ελλήνων.
Στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα διαμορφώθηκε μια ιστοριογραφική σχολή που μελέτησε έντονα την έννοια του Διαφωτισμού σε σχέση με την ελληνική ιστορία. Ιδρυτής αυτής της σχολής ήταν ο Κ.Θ. Δημαράς, με μια σειρά από συνεχιστές όπως οι Φίλιππος Ηλιού, Παναγιώτης Μουλάς, Άλκης Αγγέλου κ.ά. Πιστεύεται ότι η σχολή αυτή υπερεκτίμησε το ρόλο του Διαφωτισμού.
Κι ας περάσουμε τώρα κατευθείαν χωρίς σχόλια στο “κυρίως μενού”.
Κεντρική Αστική Σχολή Θεσσαλονίκης: Θεσσαλονίκη
Μεγάλη του Γένους Σχολή: Κωνσταντινούπολη
Αθωνιάδα Ακαδημία: Άγιον Όρος
Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης: Σμύρνη
Αναξαγόρειος Σχολή: Βουρλά Μικράς Ασίας
Σχολή Επιφανίου: Ιωάννινα
Μαρουτσαία Σχολή: Ιωάννινα
Σχολή Εμμανουήλ Γκιούμα: Ιωάννινα
Σχολή Καρπενησίου: Άγραφα
Σχολή Βραγγιανών: Άγραφα
Σχολή Φουρνάς: Άγραφα
Νέα Ακαδημία: Μοσχόπολη
Σχολή Ιερών Γραμμάτων: Καστοριά
Σχολή Επιφανείου: Αθήνα
Κοινό και δημόσιο σχολείο: Αθήνα
Σχολή Ντέκα: Αθήνα
Φροντιστήριο Αγίων Αναργύρων: Χίος
Σχολή Αγίου Βίκτωρος: Χίος
Μεγάλη σχολή της Χώρας: Χίος
Πατμιάδα Σχολή: Πάτμος
Ελληνομουσείο Δημητσάνας: Δημητσάνα
Ακαδημία Βουκουρεστίου: Βουκουρέστι
Ακαδημία Ιασίου: Ιάσιο
Σχολή Κυρίτζη Καστορίας: Καστοριά
Σχολή Παναγίας Ορφανών: Κυδωνίες
Ακαδημία Κυδωνιών: Κυδωνίες
Ελληνικό Σχολείο: Καστοριά
Φιλολογικό Γυμνάσιο: Σμύρνη
Ομήρειο Παρθεναγωγείο Σμύρνης: Σμύρνη
Κεντρικό Παρθεναγωγείο Σμύρνης: Σμύρνη
Γυμνάσιο Χίου: Χίος Σ
Σχολή Μηλέων: Μηλιές Πηλίου
Κοινή του Γένους σχολή: Μηλιές Πηλίου
Επιστημονικό Γυμνάσιο: Αθήνα
Καπλαναία Σχολή: Ιωάννινα
Ζωσιμαία Σχολή: Ιωάννινα
Στις περισσότερες από αυτές τις σχολές, η συμβολή της Εκκλησίας ήταν τόσο οικονομική, όσο και διδακτική – πρακτική. Οι περισσότερες από αυτές τις σχολές είχαν στο διδακτικό τους προσωπικό κατά βάση… Ιερείς!
Και τώρα ας δούμε οριμένες από τις εξαίχουσες προσωπικότητες εκείνης της εποχής.
Ο Μεθόδιος Ανθρακίτης (1660 – 1736) ήταν Έλληνας κληρικός, θεολόγος, παιδαγωγός και μαθηματικός. Κατέχει διαπρεπή θέση στον πρώιμο Νεοελληνικό Διαφωτισμό κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας στην Ελλάδα και είναι ο πρώτος που αντικατέστησε την αρχαΐζουσα, ως γλώσσα διδασκαλίας, με τη δημώδη και από τους πρώτους που δίδαξε νεότερα μαθηματικά.
Ο Ευγένιος Βούλγαρης (1716-1806), είναι ένας σημαντικός εκπρόσωπος του νεοελληνικού διαφωτισμού. Υπήρξε θαυμαστής του Βολτέρου και ο πιο θερμός υποστηρικτής του. Έγραψε πολλά επιστημονικά, φιλοσοφικά και θεολογικά συγγράμματα.
Ο Ιώσηπος Μοισιόδαξ (1730-1800), ασχολήθηκε με τα παιδαγωγικά και τις φυσικές επιστήμες. Στο γλωσσικό πρόβλημα, σε ποια γλώσσα θα φωτιζόταν το έθνος, τάχθηκε υπέρ της Κοινής.
Ο Δημήτρης Καταρτζής-Φωτιάδης (1730-1800), αποτελεί μια προοδευτική προσωπικότητα που επηρεάστηκε από το γαλλικό διαφωτισμό. Οι φιλοσοφικές του αντιλήψεις βρίσκονται μέσα στο δοκίμιό του Γνώθι σαυτόν.
Ο Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833), σημάδεψε την Ελλάδα και από μορφωτική και από πολιτική άποψη. Οι γνώσεις του και η παρουσία του στην Ελλάδα και στο εξωτερικό τον κατατάσσουν ανάμεσα στους κορυφαίους φιλόλογους στον ευρωπαϊκό χώρο.
Ο Ρήγας Φεραίος (1757-1798), γεννήθηκε στο Βελεστίνο της Θεσσαλίας το 1757. Σπούδασε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό όπου και αρχίζει την πολιτική του προσπάθεια. Τα έργα του Ρήγα έχουν πολιτικό, ιδεολογικό και επαναστατικό περιεχόμενο και είναι επηρεασμένος από το γαλλικό πνεύμα. Πέρα από το συγγραφικό του έργο και την πολιτική του δράση ενδιαφέρθηκε για την εκπαίδευση των Ελλήνων, γνώριζε πως μέσα από την αναγέννηση της παιδείας θα έρθει και η αναγέννηση του έθνους. Το όραμα του, είναι η απελευθέρωση των λαών της Βαλκανικής και η δημιουργία μιας ενιαίας πολιτικής ενότητας.
Ο Νεόφυτος Δούκας (1760- 20 Δεκεμβρίου 1845) υπήρξε κληρικός και λόγιος, με έντονη συγγραφική δραστηριότητα. Από τις πιο σημαντικές μορφές του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Ο Άνθιμος Γαζής (Μηλιές Πηλίου, 1758 – Σύρος, 28 Νοεμβρίου 1828) ήταν Έλληνας κληρικός, συγγραφέας, χαρτογράφος και από τους σημαντικότερους διαφωτιστές, που αγωνίστηκε για τη διάδοση των ευρωπαϊκών ιδεών στην Ελλάδα.
Ο Κωνσταντίνος Οικονόμου ο εξ Οικονόμων (1780-1857) ήταν Έλληνας λόγιος και εκπρόσωπος του Νεοελληνικού διαφωτισμού. 21 ετών χειροτονήθηκε Διάκονος.
Ο Κωνσταντίνος Βαρδαλάχος (Κύθηρα, 1753 ή 1755 – θαλάσσια περιοχή Κύθνου ή πλησίον της Αίγινας,[2] 1830) ήταν Έλληνας λόγιος, με καταγωγή από τη Χίο, δάσκαλος του Γένους, συγγραφέας πληθώρας διδακτικών εγχειριδίων στο πνεύμα του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Δάσκαλός του στη Σχολή της Σύμης ο Ιερομόναχος Γεράσιμος.
Ο Θεόφιλος Καΐρης (19 Οκτωβρίου 1784 – 13 Ιανουαρίου 1853) ήταν κορυφαίος νεοέλληνας διαφωτιστής, φιλόσοφος, διδάσκαλος του Γένους και πολιτικός. Διδάχτηκε τα πρώτα του γράμματα στην Άνδρο, στη Σχολή του Κάτω Κάστρου, από τον ιεροδιάκονο Ιάκωβο. Ο Γρηγόριος Κωνσταντάς (Μηλιές Πηλίου,1758 – Μηλιές Πηλίου, 1844) ήταν Έλληνας λόγιος, δάσκαλος και ιεροδιάκονος.
Ο Γρηγόριος Κωνσταντάς (Μηλιές Πηλίου,1758 – Μηλιές Πηλίου, 1844) ήταν Έλληνας λόγιος, δάσκαλος και ιεροδιάκονος.
Πέρα από την αναφορά στους πρωταγωνιστές του νεοελληνικού διαφωτισμού πρέπει να αναφερθούμε και σε μερικά κείμενα της εποχής. Η Ελληνική Νομαρχία, ο Ανώνυμος του 1789 και ο Ρωσαγγλογάλλος. Αυτά τα κείμενα έχουν πολιτικό περιεχόμενο, ασκούν κριτική στους φορείς συντηρητικών ιδεών και σε όσους αδιαφορούν για την ελευθερία του γένους και αναφέρονται στη θεωρία και τη σκέψη που πρέπει να έχουν οι Έλληνες για να οργανώσουν τον ένοπλο αγώνα τους. Εκφραστές των ιδεών του Διαφωτισμού ήταν και διάφορα περιοδικά της εποχής, ανάμεσα στα οποία ξεχωρίζει ο Ερμής ο Λόγιος και η Φιλολογική Εταιρεία Βουκουρεστίου με την υποστήριξη της οποίας εκδόθηκε.
Παρατηρούμε λοιπόν ότι η βάση στην οποία “πατούν” οι περισσότερες εκ των προσωπικοτήτων αυτών είναι η… Εκκλησία! Είτε οι ίδιοι είναι κληρικοί, είτε είναι μαθητές κληρικών.
Για να περάσουμε τώρα και σε ένα ακόμα πιο “πικάντικο” στοιχείο.
Αν και δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία η πλειοψηφία των μαθητών προέρχονταν από τα λαϊκά στρώματα. Αυτή η κατάσταση ήταν αποτέλεσμα της εκπαιδευτικής πολιτικής του Οικουμενικού Πατριαρχείου η οποία καθιέρωσε τη δωρεάν φοίτηση στα σχολεία, της ενεργού υποστήριξης από τις κατά τόπους κοινότητες, στην μέριμνα των ιδρυτών (φυσικών προσώπων ή φορέων) για να δώσουν τους απαραίτητους πόρους προκειμένου να καταστήσουν δυνατή τη φοίτηση οικότροφων, στην καθιέρωση συστήματος χορήγησης υποτροφιών, χάρη στις δωρεές Ελλήνων ευεργετών, στην προτίμηση των πιο εύπορων να μορφώνουν τα παιδιά τους από οικοδιδασκάλους.
Μετά από όλα αυτά τα στοιχεία λοιπόν, όπως καταλαβαίνει και ο τελευταίος αναγνώστης αυτού του ταπεινού ρεπορτάζ – άρθρου, ελάχιστη σημασία έχει αν το “Κρυφό Σχολειό” ήταν θρύλος ή αλήθεια. Η συμβολή της Εκκλησίας στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα, ήταν καταλυτικής σημασίας, όχι μόνο για την έναρξη του αγώνος (Παλαιών Πατρών Γερμανός – λάβαρο Επαναστάσεως) αλλά και για την προετοιμασία αυτού.
Και βέβαια, αντιλαμβανόμαστε όλοι πως ο αγώνας της Εκκλησίας στο πέρασμα των 4 αιώνων τουρκικής κατοχής, είναι εκείνος κατά βάση που κράτησε ζωντανό τον ίδιο τον Ελληνισμό, τη γλώσσα, την αρχαία ελληνική γραμματεία.
Πρωτού λοιπόν γίνουμε ελευθέρας βοσκής υποχείρια της Ιδεολογικής Ηγεμονίας της Αριστεράς σε αυτή τη χώρα, καλό θα ήταν να διαβάζουμε και κάποια πράγματα, έτσι, για να μη μας λένε και αμόρφωτους σε τελική ανάλυση. Ο επικίνδυνος άλλωστε, είναι αυτός που όσα ξέρει, του τα έμαθαν άλλοι, κι όχι αυτός που τα έμαθε μόνος του…
Πηγή: meaculpa.gr Χρήστος Μυτιλινιός © Meaculpa.gr
πηγή
Κατηγορία Θέματος
Θέματα Παιδείας,
Θρησκευτικά θέματα,
Ιστορικά θεματα,
Κοινωνικά θέματα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου