7 Ιανουαρίου 2023

Ζωντανή ἐλπίδα

«Τὸ ἐπ' ἐμοί, ἐνόσῳ ζῶ καὶ ἀναπνέω καὶ σοφρονώ, δὲν θὰ παύσω πάντοτε, νὰ ὑμνῶ μετὰ λατρείας τον Χριστόν μου, νὰ περιγράφω μετ' ἔρωτος τὴν φύσιν, καὶ νὰ ζωγραφὼ μετὰ στοργῆς τὰ γνήσια Ἑλληνικὰ ἤθη.»
Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης
 
Τὸ πολιτικὸν καὶ κοινωνικὸν κλίμα εἰς ὅλην σχεδὸν τὴν ἑλληνικὴν ἐπικράτειαν βαρύ, ρευστὸν καὶ μὴ προσδιορίσιμον λίαν. Κατὰ μερικοὺς ἀνέλπιδον καὶ μὴ ἀναστρέψιμον. Τὰ πικρὰ λόγια ἴσως ἀργότερα θὰ κληθοῦν νὰ περιγράψουν ἢ καὶ νὰ ἁπαλύνουν ὅσον αὐτὸ θὰ ἦτο δυνατὸν καὶ ἐφικτὸν μίαν τραγωδίαν ἴσως ἐκ τῶν χειροτέρων ἥτις θὰ βιώσει ὁ μακάριος ἀκόμη ἕλλην πολίτης. Εὐχόμεθα διὰ τὸ καλύτερον καὶ διὰ τὴν ὁμαλοτέραν πορείαν ἂν καὶ σχεδὸν ὅλα καταδεικνύουσι τὸ ἀντίθετον. Σὲ κάθε περίπτωσιν ἡ ἐλπὶς πάντοτε ἀποθνήσκει τελευταῖα ἐκτὸς ἐὰν ἐπιχειρεῖς νὰ ταριχεύσεις ἕνα πρὸ πολλοῦ συντελεσμένον πτῶμα σκυλευόμενον ἤδη ἐξ᾿ ἀγρίων ἁρπακτικῶν. Διὰ τὸν ἀληθινὸν μέτοχον ὅμως τοῦ ἑλληνικοῦ λόγου τὸ βαθύτερον σκότος εἶναι ὀλίγον πρὶν ἀπὸ τὴν αὐγὴν καὶ τὴν ἐπί-ἀνά-ἰστατικὴν πλήρως ἀναθεωρητικὴν μεταστροφικὴν μετά-νόηση παρελθόντων ἁμαρτημάτων, ἀστοχιῶν οὕτως εἰπεῖν κατὰ τὴν κυριολεκτικὴν ἀπόδοσιν, εἴτε ἐξ᾿ ἀμελείας εἴτε ἐκ πρὸ μελέτης μὲ ἐνδεχόμενον δόλον καὶ μάλιστα κατὰ συρροήν. Τὸ ἀνωτέρω οὐδόλως ἀπαλλάσσει τοὺς φυσικοὺς καὶ ἠθικοὺς αὐτουργοὺς τῆς ἀνομίας οἱ ὁποῖοι τὸ πιθανότερον θὰ ἦτο νὰ νίπτουν τὰς χεῖρας των, ἐκβαλλόμενοι τὴν εὐθύνην εἰς ἀλλήλους μὴν ἔχοντας τόπον νὰ σταθοῦν ἀπὸ τὴν κοινωνικὴν κατακραυγὴν καὶ τυφλὴν βίαν καὶ ὀργήν. Ἐδῶ θὰ ταίριαζε ἐπακριβῶς μεταφορικῶς τὸ γνωστὸ τοῖς πᾶσι, «Μετὰ τὴν ἀπομάκρυνσιν ἐκ τοῦ ταμείου οὐδένα λάθος ἀναγνωρίζεται». 
 
Ὕστερα ἀπὸ τὴν παραπάνω ἐκτενῆ λόγια εἰσαγωγὴ ἂς γραφτοῦν καὶ μερικὲς σειρὲς γιὰ τὸν κατεξοχὴν ταπεινότατο ἐκπρόσωπο τῆς λόγιας διηγηματικῆς μας παράδοσης, τὸν μαέστρο τῆς πεζογραφίας τοῦ προπερασμένου αἰῶνα, τὸν κορυφαῖο καὶ ἀδικημένο ὅσο καὶ παραποιημένο Ἀλέξανδρο Παπαδιαμάντη, στὴν ἐπέτειο τῆς κοίμησής του. Τὸν κυρ Ἀλέξανδρο ποὺ μία ἀπὸ τίς ἐλάχιστες φωτογραφίες του τῆς ἐποχῆς ποὺ παρὰ τὴ θέλησή του κάποιοι ἀπὸ τοὺς λίγους ἀλλὰ οὐσιαστικοὺς φίλους του φρόντισαν μὲ περισσὴ ἀγάπη νὰ ἀπαθανατίσουν τὴ στιγμή, κοσμοῦσε τὸν χῶρο στὰ πλαίσια τοῦ ἐτήσιου φεστιβὰλ Φιλίππων καὶ τοῦ ἔτους Παπαδιαμάντη πρὸ δεκαετίας περίπου, μὲ ἀφορμὴ τὴν ἑκατονταετηρίδα ἀπὸ τὸν θάνατό του. Ἴσως νὰ μὴν ἦταν ὅ,τι τὸ καλύτερο ὡς πρὸς τὴν αἰσθητικὴ καὶ τὴν καλαισθησία τοῦ χώρου, ἂν μὴ τί ἄλλο ὅμως θεωροῦμε πὼς εἶναι πολὺ καλύτερο καὶ γιατί ὄχι καὶ ὠφέλιμο ὅσο κι ἂν ἐνοχλεῖ πολλοὺς ἡ λέξη, ἀπὸ τὸ καρακιτσαριὸ ἄλλων μπουζουκολαϊκομπερδεμένων ἀφισῶν μιᾶς ἕρπουσας καὶ θολῆς ψευδοκουλτούρας τοῦ τίποτα, σὲ πλήρη ἀντιδιαστολὴ μὲ τὸ γνήσιο λαϊκὸ ἢ καὶ ἔντεχνο ποὺ εἶναι ἀναγκαῖο νὰ ἀναγνωρίζουμε ἄμεσα ὡς κοινωνοὶ καὶ μέτοχοί του. 
 
Οἱ ἥρωές του ἁπλοί, ταπεινοὶ καὶ βασανισμένοι τροφοδοτοῦν τὸ ἔργο του ἀπὸ τὸ ἀπόθεμα τῆς λαϊκῆς συλλογικῆς μνήμης ὡς πυρῆνες δραματικῶν στὴ ζωὴ γεγονότων ὅπως συμβαίνει πάντοτε, ποὺ τοὺς περιμένει στὸ τέλος ἡ κάθαρση τοῦ αἰώνιου Λόγου. Ἡ καθαρεύουσα ποὺ χρησιμοποιεῖ σπάνια γίνεται δυσνόητη γιὰ ὅσους διατηροῦν στοιχειώδη ἀκόμη ἐπαφὴ μὲ τὸν ἑλληνικὸ λόγο διότι διαπνέεται ἀπὸ τὸν κραδασμὸ καὶ τὴ θέρμη τοῦ πλέον εὐσυγκίνητου ἀνθρωπισμοῦ καὶ ἑνὸς ποιητικοῦ ὕφους μὲ γόνιμη φαντασία καὶ κατάνυξη. Μὲ λίγη προσπάθεια στὴν ἀρχή, παραδίνεται ὁ ἀναγνώστης στὴν περιγραφικὴ γοητεία καὶ ἀφήνεται νὰ εἰσχωρήσει κατόπιν ἀριστοτεχνικὰ στὰ κατάβαθα τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς. Ἄλλωστε ἡ ἑλληνικὴ γλῶσσα ἀπὸ τότε τοὐλάχιστον ποὺ ὑπάρχουν γραπτὰ μνημεῖα μὲ τὶς ὅποιες παραλλαγές της, εἶναι μία, ἑνιαία καὶ ἀδιαίρετη. Παγκόσμιο γλωσσικὸ καὶ ἱστορικὸ φαινόμενο. Τὰ ὑπόλοιπα ἀντιρρήσεων ἀποτελοῦν ἰδεολογήματα μιᾶς ἄκριτης καὶ δόλιας πολιτικῆς εὐφυολογίας. 
 
Μέσα στὴ γενικότερη θλιβερὴ πραγματικότητα ποὺ βιώνουμε, τὸ ἔργο τοῦ μπαρμπα-Ἀλέξανδρου μαζὶ μὲ τὸν ὑπόλοιπο ὀγκωδέστατο θησαυρὸ τῆς παράδοσής μας, ἀποτελοῦν τὴ ζωντανὴ ἐλπίδα. Αὐτά, δὲν μποροῦν νά μᾶς τὰ πάρουν ποτέ.
 
Πηγή: http://sarandides.blogspot.com/
Πολυτονισμὸς ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΣ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.