22 Οκτωβρίου 2021

Συστήματα Υποβοήθησης οδήγησης

Μας έκαναν χειρότερους οδηγούς τα ηλεκτρονικά βοηθήματα;
 
 
Οι σύγχρονες τεχνολογίες βοηθούν τους άπειρους και επαναπαύουν τους έμπειρους οδηγούς. Αρκετές μελέτες στην Ευρώπη και τις Η.Π.Α. αναφέρουν αυτό που υποψιάζονταν αρκετοί ειδικοί στον τομέα της ασφαλούς οδήγησης. Όσο περισσότερη η τεχνολογία που “κουβαλάει” ένα αυτοκίνητο, τόσο χειρότερα οδηγούμε. Και αυτό περιλαμβάνει τα συστήματα πλοήγησης/πολυμέσων και τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας.
 
Η Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου χρηματοδότησε την διεξαγωγή ορισμένων μελετών που επιβεβαιώνουν το πόσο αποσπάται η προσοχή ενός οδηγού. Για παράδειγμα, οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Γιούτα χρησιμοποίησαν τα συστήματα πολυμέσων 30 διαφορετικών αυτοκινήτων για να εξακριβώσουν τον βαθμό που αποσπούν την προσοχή του οδηγού. Η συγκεκριμένη μελέτη αναφέρει ότι ο πλοηγός και η επιλογή ραδιοφωνικού σταθμού σε ένα σύστημα πολυμέσων αποσπά για μεγάλο χρονικό διάστημα τον οδηγό, τραβώντας το βλέμμα του για περισσότερη ώρα σε σχέση με την επιλογή για πραγματοποίηση κλήσης. Συνολικά όμως, όλες οι λειτουργίες του συστήματος πολυμέσων κλέβουν αρκετά από την προσοχή του οδηγού. 
 
Η συγκεκριμένη έρευνα συμβαδίζει και με τα αποτελέσματα μιας αντίστοιχης που πραγματοποίησε το πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν για λογαριασμό της αυτοκινητοβιομηχανίας. Επιπλέον όμως, οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Μίσιγκαν κλήθηκαν να απαντήσουν στο πως χρησιμοποιούν οι οδηγοί το σύστημα επιτήρησης τυφλού σημείου. Αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό οδηγών αυτοκινήτων που είχαν αυτό το σύστημα ενεργητικής ασφάλειας, άλλαζαν λωρίδα κυκλοφορίας χωρίς να πραγματοποιούν οι ίδιοι έλεγχο για ύπαρξη αυτοκινήτου ή μοτοσυκλέτας στο τυφλό σημείο. Αυτό σημαίνει ότι αρκετοί οδηγοί λαμβάνουν πληροφορία κατά την οδήγηση μόνο από τις ενδείξεις των συστημάτων και όχι από αυτά που βλέπουν.  
 
Μελετώντας αυτές τις δύο αναφορές, η ένωση εκπαιδευτών οδήγησης των Η.Π.Α. ανέφερε ότι οι νέες τεχνολογίες αποτελούν “δίκοπο” μαχαίρι. Εάν τα συστήματα λειτουργούν προβλεπόμενα και ο οδηγός τα χρησιμοποιεί σωστά, τότε υπάρχει πραγματικό όφελος στον τομέα της ασφάλειας. Εάν όμως συμβαίνει το αντίθετο, υπάρχει κενό και δημιουργείται απώλεια ασφάλειας. 
 
Αναντίλεκτα, όλα τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας έχουν βοηθήσει στην μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, αλλά η αύξηση των οδηγών που δεν δίνουν την απαραίτητη προσοχή κατά την οδήγηση εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα. Αυτή την στιγμή, πολλοί οδηγοί έχουν “πρόσβαση” σε κάποιου είδους σύστημα “υποβοήθησης/αυτόνομης” οδήγησης. Μερικά από αυτά τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας είναι το ενεργό cruise control, η υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας και το σύστημα ενημέρωσης και αποφυγής σύγκρουσης με αυτόματη χρήση των φρένων. 
 
Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς ότι όσα περισσότερα συστήματα διαθέτει ένα αυτοκίνητο, τόσο ο οδηγός του έχει την εντύπωση ότι χρειάζεται να δίνει μικρότερη προσοχή στον δρόμο. Και εδώ είναι που θολώνει κάπως το πράγμα. Τα σύγχρονα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας έχουν εξελιχθεί με σκοπό να αποτελούν δικλείδα ασφαλείας των δεξιοτήτων του οδηγού, με σκοπό να επέμβουν όταν αυτός κάνει κάποιο λάθος. 
 
Ένα ακόμα ζήτημα είναι ότι τα περισσότερα από αυτά τα συστήματα έχουν αρχίσει να αποτελούν βασικό εξοπλισμό προσιτών αυτοκινήτων, με τους οδηγούς τους να μην είναι ακόμα εξοικειωμένοι σε αυτά και να μην ξέρουν πως να τα χρησιμοποιήσουν/συμβουλευτούν. Επιπλέον, το γεγονός ότι αυτά τα συστήματα μπορούν να λειτουργήσουν πολύ διαφορετικά μεταξύ μοντέλων διαφορετικών αυτοκινητοβιομηχανιών, σημαίνει ότι πρέπει να υπάρξει μια συγκεκριμένη νόρμα για μην γίνεται το θέμα ενεργητικής ασφάλειας περίπλοκο.  
 
Τελικά, θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι όλα ενεργά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας λειτουργούν επικουρικά και μπορούν να προφυλάξουν από πολλές απροσεξίες και να σώσουν ζωές. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει εσείς να έχετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου σας. Το τελευταίο είναι και αυτό που δίνουν έμφαση οι ειδικοί του τομέα οδικής ασφάλειας, μιας και όσο πλησιάζουμε στην αυτόνομη οδήγηση, τόσο πιο δύσκολο είναι να πείσουν τους οδηγούς ότι θα πρέπει να έχουν τα μάτια τους στο δρόμο. 
 
 
Προειδοποίηση για τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού σε συνθήκες βροχής 
 
Τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, τα οποία χρησιμοποιούνται σε πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα για να φρενάρουν αυτόματα και να κρατούν το όχημα σταθερό στην ίδια λωρίδα, είναι λιγότερο αποτελεσματικά σε συνθήκες ισχυρής βροχόπτωσης, προειδοποιεί η Αμερικανική Ένωση Αυτοκινήτου. 
 
Η Ένωση εξέτασε σε ελεγχόμενες συνθήκες αυτοκίνητα τεσσάρων κατασκευαστών. Διαπίστωσε ότι σε αρκετές περιπτώσεις τα συστήματα αυτόματης πέδησης παύουν να αναγνωρίζουν τα προπορευόμενα οχήματα, ενώ τα συστήματα σταθερής λωρίδας παρουσίαζαν σημαντική πτώση της επίδοσής τους. 
 
Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε επικίνδυνες καταστάσεις αν οι οδηγοί βασίζονται υπερβολικά στα συστήματα αυτοματισμού, τα οποία δοκιμάζονται συνήθως μόνο κάτω από ιδανικές συνθήκες.  
 
«Στην πραγματικότητα οι οδηγοί δεν κινούνται πάντα σε τέλειες, ηλιόλουστες συνθήκες, οπότε πρέπει να επεκτείνουμε τις δοκιμές και να λάβουμε υπόψη παράγοντες που πράγματι αντιμετωπίζουν οι οδηγοί στις καθημερινές τους κινήσεις» δήλωσε σύμφωνα με το Reuters ο Γκρεγκ Μπράνον της Αμερικανικής Ένωσης Αυτοκινήτου, ομοσπονδίας των πωλητών αυτοκινήτων στη Βόρεια Αμερική.  
 
Πάντως τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού (ADAS), τα οποία χρησιμοποιούνται όλο και συχνότερα στα νέα οχήματα, έχει διαπιστωθεί από ασφαλιστικές εταιρείες ότι πράγματι περιορίζουν τις συγκρούσεις με προπορευόμενα οχήματα.  
 
Στα πειράματα της Ένωσης, στα οποία χρησιμοποιήθηκαν συστήματα ψεκασμού που προσομοιώνουν τη βροχή, το 17% των δοκιμαστικών γύρων με ταχύτητα 40 χλμ/ώρα κατέληξαν σε σύγκρουση, ποσοστό που ανέβηκε στο 33% σε ταχύτητα 56 χλμ/ώρα.  
Αντίθετα, κάτω από ιδανικές συνθήκες δεν συνέβη καμία σύγκρουση.  
 
Σύμφωνα με τους ερευνητές της Ένωσης, ακόμα περισσότερες συγκρούσεις είναι πιθανό να είχαν συμβεί αν το οδόστρωμα ήταν εξαρχής βρεγμένο, κάτι που δεν ίσχυε στις δοκιμές.  
 
Τα οχήματα σταθερής λωρίδας πάτησαν τις διαχωριστικές γραμμές του οδοστρώματος στο 37% των περιπτώσεων κάτω από ιδανικές συνθήκες, όπως το ποσοστό εκτινάχθηκε στο 69% κατά την προσομοίωση βροχής.  
 
Η δοκιμή πραγματοποιήθηκε στα μοντέλα Buick Enclave Avenir, Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4 και Volkswagen Tiguan, όλα τους κατασκευής του 2020. 
 
Πηγή: Gointernet.gr 
 
Πόσο ενοχλητικά είναι τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού; 
 
Έρευνα της J.D. Power σε 16.400 ιδιοκτήτες νέων μοντέλων. 
 
Γράφει ο Θάνος Παππάς  
 
Μια νέα έρευνα της J.D. Power εξετάζει την εμπειρία ιδιοκτητών νέων μοντέλων αυτοκινήτων με τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης και άλλες τεχνολογίες που ανήκουν πλέον στο βασικό εξοπλισμό των περισσότερων εκδόσεων.  
 
Στην έρευνα η οποία γίνεται για τέταρτη χρονιά, συμμετείχαν πάνω από 16.400 οδηγοί κατά τις πρώτες 90 ημέρες ιδιοκτησίας καινούριων αυτοκινήτων. Αντικείμενο ήταν να εξεταστεί η σχέση και η αλληλεπίδραση των οδηγών με 38 διαφορετικές τεχνολογίες που περιλαμβάνουν συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, συνδεσιμότητα, προστασία από συγκρούσεις, άνεση κ.α. 
 
Τα αποτελέσματα δείχνουν πως οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων είναι θετικοί στο να χρησιμοποιήσουν ορισμένες τεχνολογίες υποβοήθησης, αλλά διστάζουν όσον αφορά άλλα συστήματα ή ειδοποιήσεις.  
 
Για παράδειγμα, το 23% των οδηγών δήλωσε πως βρίσκει ενοχλητικό το σύστημα διατήρησης λωρίδας, με το 61% από αυτούς να τα απενεργοποιούν. Επιπλέον, το 21% όσων δεν θεωρούν τα συστήματα τόσο ενοχλητικά επιλέγει να τα απενεργοποιεί κατά την οδήγηση. 
 
Το σύστημα αποφυγής συγκρούσεων ήταν το πιο αποδεκτό από όλα ανάμεσα στους ιδιοκτήτες με σκορ 813/1.000 δείχνοντας πως ολοένα και περισσότεροι οδηγοί αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητά του. Ενδεικτικά, το μέσο σκορ για τα συστήματα ήταν 781/1.000, κερδίζοντας 15 μονάδες σε σύγκριση με την περσινή έρευνα.  
 
Όσο για τα συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, το 29% των ερωτηθέντων δήλωσε πως δεν χρησιμοποιεί τις εφαρμογές τους με το 46% από αυτούς να δηλώνει πως δεν τις χρειάζεται και το 18% να υποστηρίζει πως έχει άλλη συσκευή που πραγματοποιεί τις ίδιες λειτουργίες καλύτερα. 
 
Το αυτοκίνητο με το υψηλότερο σκορ ήταν το Kia Stinger με 834/1.000, χάρη στο πρακτικό head-up display, τα συστήματα υποβοήθησης, την εύκολη σύνδεση με smartphone και τον πίνακα οργάνων που ικανοποίησαν τους περισσότερους ιδιοκτήτες του. Ακολούθησαν με υψηλά σκορ τα Hyundai Kona, Toyota C-HR, Kia Forte, Chevrolet Blazer, Porsche Cayenne και Ford Expedition. 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.