27 Οκτωβρίου 2021

Εν πλω μεταφορά του φυσικού αερίου: Η στρατηγική που μπορεί να αφήσει σύξυλη την Τουρκία

Πώς από τη Μεσόγειο μπορεί να φτάσει στις χώρες της Ευρώπης με ενδιάμεσο σταθμό την Ελλάδα.
 
Θορυβημένοι από το ανεξέλεγκτο ράλι τιμών στην ενέργεια, αναποφάσιστοι -ως συνήθως- για τους τρόπους διασφάλισης της ευρωπαϊκής ενεργειακής επάρκειας και προσκολλημένοι απόλυτα στο πρόγραμμα μετάβασης στην πράσινη ενέργεια με οποιοδήποτε κόστος, οι Ευρωπαίοι ηγέτες μετέθεσαν και τη φωτιά και τα κάστανα στο προσεχές Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας.
 
Της Κύρας Αδάμ 
 
Στη διάρκεια του συμβουλίου όμως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προχώρησε σε μια πρωτότυπη και ασυνήθιστη τοποθέτηση, εμπλέκοντας την πιθανή άμεση προσθήκη των ενεργειακών πόρων της ανατολικής Μεσογείου στην προτεινόμενη δημιουργία μιας κεντρικής ευρωπαϊκής πλατφόρμας φυσικού αερίου, από την οποία οι ευρωπαϊκές χώρες θα μπορούν να αγοράζουν αέριο σε προσιτές τιμές. 
 
Ο κ. Μητσοτάκης στην τοποθέτησή του αυτή ουδόλως αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα του αγωγού φυσικού αερίου από τη Μεσόγειο προς την Ευρώπη (EastMed), μήλον της Έριδος και σοβαρή αιτία εντάσεων και προστριβών της Τουρκίας με όλες τις χώρες-συγκατοίκους στην ανατολική Μεσόγειο. Ανέφερε συγκεκριμένα ότι η ανατολική Μεσόγειος μπορεί, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να εξελιχθεί σε εναλλακτική πηγή ενέργειας για την Ε.Ε. «Είτε μιλάμε για φυσικό αέριο, το οποίο μπορεί να μεταφέρεται σε υγροποιημένη μορφή από την Αίγυπτο προς την Ελλάδα και από εκεί προς το ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου, είτε μιλάμε για ηλεκτρική ενέργεια, η οποία θα μπορεί να παράγεται πάλι στη Β. Αφρική σε πολύ συμφέρουσες, σε ιδανικές, θα έλεγα, συνθήκες και να μεταφέρεται μέσω ενός καλωδίου πάλι από την Αίγυπτο στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας». 
 
Προηγουμένως σε τηλεοπτικές δηλώσεις του ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι είχε περιγράψει την ίδια διαδικασία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από την Αίγυπτο στην Κρήτη. 
 
Έτσι, για πρώτη φορά από ελληνικά χείλη ακούστηκε στην Ευρώπη η εναλλακτική οδός αξιοποίησης και μεταφοράς του φυσικού αερίου της ανατολικής Μεσογείου στην Ευρώπη, χωρίς υποθαλάσσιο αγωγό, αλλά με πλοία που μεταφέρουν ανά τον κόσμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), με χρήση μάλιστα και του τερματικού σταθμού LNG στην Κρήτη (στους Καλούς Λιμένες). 
 
Η εναλλακτική αυτή ελληνική πρόταση μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στην Ευρώπη δεν μπορεί αυτήν τη στιγμή να θεωρηθεί «ανταγωνιστική» του EastMed, που ακόμα αποτελεί προτεραιότητα της Κύπρου αλλά και της Ελλάδας για την κατοχύρωση των κυριαρχικών δικαιωμάτων τους και εκμετάλλευση των φυσικών πόρων στην ΑΟΖ/Υφ. τους. 
 
Ωστόσο, η μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου με πλοία στην Ευρώπη… αφήνει σύξυλη την Τουρκία και την παράνομη επιθετική πολιτική της στις περιοχές ΑΟΖ/Υφ. Κύπρου και Ελλάδας, αφού, ως άγνωστον, τα εμπορικά πλοία πλέουν ελεύθερα ανεξαρτήτως χωρικών και διεθνών υδάτων, των ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδας, σε όλες τις θάλασσες. Επομένως η Τουρκία δεν έχει «αντικείμενο» εφαρμογής της παράνομης επιθετικής πολιτικής της εναντίον των κυριαρχικών δικαιωμάτων των χωρών, αλλά το κυριότερο δεν θα έχει και κανένα οικονομικό όφελος από τη μεταφορά LNG. Επιπροσθέτως η μεταφορά του μεσογειακού φυσικού αερίου στην Κρήτη με πλοία παραγκωνίζει/αχρηστεύει την τουρκολιβυκή ΑΟΖ. 
 
Θα πρέπει να σημειωθεί ωστόσο ότι η ωραία προοπτική των παρελθόντων ετών με τους πολλούς υδρογονάνθρακες στην Κυπριακή ΑΟΖ, που θα ήταν ο οικονομικός καταλύτης για τη λύση του Κυπριακού, με τη μεταφορά μέσω Κρήτης των υδρογονανθράκων στην Ευρώπη, με παράκαμψη της Τουρκίας, αυτήν τη στιγμή παρουσιάζει προβλήματα διότι:
  • Δεν υπάρχουν πιστοποιημένες ποσότητες υδρογονανθράκων. Τα υπολογιζόμενα 10bcm/έτος μπορεί να υπάρξουν σε κάποια χρόνια, αλλά δεν υπάρχουν σήμερα,  
  • δεν υπάρχει η αναγκαία μελέτη σκοπιμότητας, που χρειάζεται τουλάχιστον δύο χρόνια, με υπολογιζόμενο κόστος 30.000.000-60.000.000 ευρώ, κάτι που είναι προϋπόθεση για έναρξη σοβαρών συζητήσεων,  
  • ο βυθός είναι πολύ ανώμαλος, τα βάθη προσεγγίζουν το ύψος που έχει ο Ολυμπος, ενώ είναι άγνωστη η σύσταση του υπεδάφους (σ.σ. γι’ αυτό και οι έρευνες του «NAUTICAL GEO»),
  • το όλο έργο αρχίζει σε σημερινές τιμές από τα 12 δισ., ενώ μόνο το κόστος του μέρους του αγωγού μεταξύ Κύπρου – Κρήτης ξεπερνά τα 7 δισ.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.