27 Μαρτίου 2021

Για τους Έλληνες Βλάχους των Σκοπίων

Γράφει η
Μαρία Παπαδοπούλου 
 
Με αφορμή μία συζήτηση που είχα πρόσφατα σχετικά με το ζήτημα περί διδασκαλίας της τουρκικής γλώσσας στα ελληνικά σχολεία, μου ήρθε στο μυαλό ένα άλλο ζήτημα που ταλανίζει τη χώρα μας πολλά χρόνια και τείνει να μένει στο περιθώριο. Αυτό το ζήτημα αφορά τους Έλληνες Βλάχους που κατοικούν στα Σκόπια.
 
Η εξωτερική πολιτική της χώρας μας για ακόμη μία φορά αποδεικνύει την αδυναμία της απέναντι σε εθνικιστικές-προπαγανδιστικές πολιτικές γειτονικών κρατών αμφισβήτησης της ελληνικότητας εδαφών, καταγωγής ανθρώπων εντός και εκτός της χώρας μας.  
 
Το ερώτημα που τίθεται είναι σαφές: Εάν λοιπόν η ελληνική πολιτεία μεριμνεί για τη διδασκαλία γλωσσών όπως της τουρκικής στα ελληνικά σχολεία, δεν θα ήταν εύλογο να μεριμνήσει και για τη προστασία ανθρώπων που συνιστούν κομμάτι του ελληνισμού, όπως αυτής της ταυτότητας των Ελληνόβλαχων; 
 
Δηλώσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης κάνουν λόγο για αναγνώριση τουρκικής μειονότητας, μία γραμμή που τρόπον τινά φαίνεται να ακολουθεί και η ίδια η κυβέρνηση με τις άνωθεν δηλώσεις. Με την αναγνώριση ύπαρξης μειονότητας παραχωρείται αυτομάτως το δικαίωμα διεκδικήσεων και της καλλιέργειας ανθελληνικής ιδέας η οποία ξεκινά μέσα από την ίδια τη χώρα μας.  
 
Σε αυτό το σημείο ελλοχεύει ο κίνδυνος αναγνώρισης μειονοτήτων, στη προκειμένη βορειομακεδονικής (όντας υποχρεωμένοι πλέον να αποκαλούμε τα Σκόπια), αντί μιας Βλάχικης-ελληνικής. Ο ελληνισμός των Βλάχων πλήττεται εδώ και πολλά χρόνια και έχει καταφέρει μέσα από αντιξοότητες μέχρι σήμερα να διατηρήσει την ελληνικότητά του. Τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις ακολουθούν την ελληνική παράδοση με ενσωματωμένο το βλάχικο στοιχείο.
 
Ας κάνουμε όμως μια σύντομη ιστορική αναδρομή. Μετά λοιπόν από την ήττα του Περσέα του τελευταίου βασιλιά της Μακεδονίας και τη διείσδυση των Ρωμαίων στον ελλαδικό χώρο, οι ελληνόβλαχοι μοιράζονται σε τετραρχίες, χώροι όπου πρωτοκατοίκησαν, μία εκ των οποίων αποτελούσε και αυτή της Πελαγονίας (σημερινή βόρεια Μακεδονία). Εν συνεχεία έχουμε την επικράτηση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με το χωρισμό διοικητικών περιφερειών, τα βιλαέτια και τα σαντζάκια και συνάμα με την καταστροφή της Μοσχόπολης, τις εσωτερικές μετακινήσεις ελληνικών πληθυσμών καθώς και των βλαχόφωνων. Έπειτα ακολουθούν και άλλα ιστορικά γεγονότα φτάνοντας στο 1870 και μετά με τον βουλγαρικό εθνικισμό, την επέκταση εδαφών στο μακεδονικό χώρο, τον Μακεδονικό αγώνα, τους Βαλκανικούς πολέμους, τον Α’ Παγκόσμιο έως το 1944 και την επινόηση ‘’μακεδονικού έθνους’’ από τον Τίτο.  
 
Φτάνοντας λοιπόν στο σήμερα και στην υπάρχουσα πραγματικότητα στη γειτονική χώρα, η οποία δεν αναγνωρίζει τους Βλάχους ως Έλληνες αλλά ως μια εθνότητα συγγενής με τη ρουμανική, εφαρμόζοντας έναν ειδεχθή αφελληνισμό της ύπαρξης ελληνικού στοιχείου στη χώρα.  
 
Από πλευράς της, η ελληνική πολιτεία θα πρέπει να μεριμνήσει προκειμένου να αποδυναμώσει σε ένα βαθμό τη προπαγάνδα της άλλης πλευράς. Το ελληνικό κράτος θα μπορούσε να κινητοποιηθεί εφαρμόζοντας μια ήπια πολιτική σε ότι αφορά την εκπαίδευση των ελληνόβλαχων και τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και παιδείας. Εμβαθύνοντας λοιπόν στο κομμάτι της ταυτότητας αυτών των ανθρώπων, κάτι που αντίστοιχα πραγματοποιεί η ρουμανική πλευρά με την ρουμανική προπαγάνδα από το 1860 και έπειτα. Κατά τη γνώμη μου θα ήταν εύλογο να υπάρξει μια επίσημη πολιτική προσφοράς για τους νέους που θέλουν να σπουδάσουν και γενικότερα να στηρίξουμε τις απέλπιδες προσπάθειες αυτών των ανθρώπων που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνισμού. Σαφώς το ελληνικό στοιχείο αποτελεί αδιαμφισβήτητο κομμάτι σε ολόκληρη την επικράτεια της Πελαγονίας και ιδιαίτερα στις πόλεις Μοναστήρι, Αχρίδα, Κρούσοβο. Οι Έλληνες Βλάχοι σε ότι αφορά τη λαογραφία, ήθη, έθιμα, τραγούδια, παιχνίδια, ταφικά έθιμα ακολουθούν όλα την ελληνική παράδοση. Στα κυριότερα λοιπόν έθιμα των Ελληνόβλαχων εντοπίζονται αρχαιοελληνικές ρίζες οι οποίες βρίσκονται στη μυκηναϊκή και ομηρική εποχή. Σε αυτό το σημείο γίνεται αντιληπτό το γεγονός ότι αυτά τα στοιχεία είναι αδιάσειστα και διόλου συμπτωματικά δε μπορούν να θεωρηθούν, επιβεβαιώνοντας μια ανθελληνική προπαγάνδα των γειτόνων μας.  
 
Εν κατακλείδι παρατηρούμε ότι η ανυπαρξία και η αδιαφορία περί προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων έναντι της αυθαιρεσίας κρατών, από πλευράς Διεθνούς Δικαίου αποτελεί ισχύουσα νομοθεσία και υφίσταται για πολλές άλλες πλην φυσικά αυτής που θα έπρεπε να μας απασχολεί περισσότερο από όλα, δηλαδή της ελληνικής γλώσσας και στοιχείου.
 
Η γλώσσα είναι μέσο σύνδεσης με το παρελθόν, με τις ρίζες, τους προγόνους μας και ότι αυτό συνεπάγεται. Η υιοθέτηση τέτοιων πολιτικών πρακτικών συνάμα με την ανύπαρκτη και αδύναμη χρόνια εξωτερική πολιτική της Ελλάδας, επιτρέπει την ισχυροποίηση της εσωτερικής και συνάμα εξωτερικής πολιτικής των γειτόνων μας.

πηγή




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.