21 Ιουνίου 2017

«Καλύτερα να μην ερχόταν ο Χριστός…»

Σχόλιο σε άρθρο και θέσεις του Μητροπολίτη Αργολίδος κ. Νεκταρίου

Του Παναγιώτη Τσαγκάρη
Γενικού Γραμματέα της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων (ΠΕΘ)

Υπάρχει, γενικά, εδραιωμένη η αντίληψη, ακόμη και σε μια μερίδα του σώματος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος,  ότι ο κόσμος αλλάζει και συνεπώς πρέπει, συμβαδίζοντας με την αλλαγή που συντελείται, να αλλάξουμε και εμείς στάσεις ζωής και συμπεριφορές. Αποτυπώνοντας την αντίληψη αυτή ο Μητροπολίτης Αργολίδος κ. Νεκτάριος, σε ένα του άρθρο με τίτλο «Μια απάντηση για τους καλοπροαίρετους», σημειώνει ότι δεν είναι δυνατόν και ανεκτό, ένας άνθρωπος «διακατεχόμενος από έναν ζήλο «ου κατ' επίγνωσιν», έναν ζήλο παιδαριώδη και ανώριμο, που συγχέει τα ουσιώδη με τα επουσιώδη και που τόσα προβλήματα έχει δημιουργήσει στην Εκκλησία στη δισχιλιετή πορεία της, αλλά και δημιουργεί ως σήμερα»1, να εμποδίζει την εξέλιξη και την πρόοδο των πραγμάτων εμμένοντας σε ξεπερασμένα κοσμικά σχήματα. Όπως ισχυρίζεται, εκείνο που απαιτείται είναι να έχουμε διάκριση, που είναι η μεγαλύτερη των αρετών2. Και φαίνεται να έχει δίκιο μόνον που θα πρέπει να κοιταχτεί πρώτα ο ίδιος στον καθρέπτη της συνείδησης του.

Χωρίς να υπεισέλθουμε σε περισπούδαστες αναλύσεις του θέματος, καταθέτουμε δύο (2) παρατηρήσεις / ερωτήματα για προβληματισμό.

1. Άραγε, έχουμε εξετάσει και καταλήξει στο να ορίσουμε, με αγιοπνευματική διάκριση, ποια, τελικά, είναι αυτά τα ουσιώδη και ποια τα επουσιώδη, ιδιαίτερα στα θέματα της πίστεως; 

2. Ποιοι τελικά, έχουν την αρετή της διάκρισης; Τη διάκριση την έχουν μόνο εκείνοι που την επικαλούνται; Εκείνοι που “θεωρούν τους εαυτούς τους «σωτήρες» της Εκκλησίας και μαινόμενοι αγωνίζονται να την υπερασπίσουν και να την «σώσουν»”3 ή οι κατήγοροί τους, που κι εκείνοι θεωρούν ότι ex officio κατέχουν το αλάθητο, καθώς είναι αυτοί που ευαγγελίζονται την αλλαγή και την πρόοδο; 

Η απάντηση στα παραπάνω είναι ζωτικής σημασίας, πριν προχωρήσουμε και στις επιχειρούμενες αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών. 

Ίσως, επίσης, δεν είναι τυχαίο ότι, εκτός του Μητροπολίτη Αργολίδος, υπέρμαχοι των άκριτων αλλαγών στο μάθημα των Θρησκευτικών αλλά και εναντίον των μεθοδευμένα στοχοποιημένων «ζηλωτών» και του «ζηλωτισμού» είναι και εκείνοι που συνέταξαν τα νέα Προγράμματα του μαθήματος των Θρησκευτικών. Να θυμηθούμε ότι οι συντάκτες των Προγραμμάτων είναι Θεολόγοι, που στην πλειονοψηφία τους ανήκουν στον σύλλογο «Καιρός», του οποίου θερμός ομοϊδεάτης και υποστηρικτής είναι ο κ. Νεκτάριος.

Δεν μπορεί, λοιπόν, να λησμονηθεί η φράση - στόχευση των συντακτών αυτών των Προγραμμάτων, ότι δηλαδή «ένας άθεος καθηγητής μπορεί να διδάξει καλύτερα το μάθημα αυτό από ένα ζηλωτή θεολόγο»4, όπως και η παρόμοιας στόχευσης φράση του κ. Νεκταρίου στο πρόσφατο άρθρο του, «ομολογώ δεν φοβήθηκα στη ζωή μου ούτε τους άθεους ούτε τους αρνητές, ούτε τους διώκτες όσο φοβήθηκα το ζηλωτισμό»5.

Είναι βέβαια, απορίας άξιον και φυσικά χρήζει θεολογικής, εκκλησιολογικής αλλά ίσως και ψυχαναλυτικής προσέγγισης το γεγονός κατά το οποίο ένας Επίσκοπος επαινεί τους άθεους και υβρίζει τους ζηλωτές της πίστης. Να υποθέσουμε ότι γνωρίζει ως καρδιογνώστης τα μύχια της ψυχής αυτών των ανθρώπων ή θεωρεί ως ζηλωτές συλλήβδην εκείνους που ομολογούν την αλήθεια και ελέγχουν την αίρεση και την αμαρτία δημόσια, όπως έκανε, για παράδειγμα, ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς και όλοι γενικά οι Άγιοι της Εκκλησίας μας!

Θα δεχόμασταν αδιαμαρτύρητα την κατηγορία ότι γινόμαστε υπερβολικοί στις κρίσεις μας, αν δεν ακολουθούσε στο άρθρο του κ. Νεκταρίου και η, ακόμη πιο συγκλονιστική, φράση του: «Το λέω με πλήρη επίγνωση: Αν ο Χριστός ήρθε να κάνει τέτοιους μίζερους, φοβικούς, διεστραμμένους, φανατισμένους, ανελεύθερους χριστιανούς, καλύτερα να μην ερχόταν...»6!

Πρωτάκουστος και φοβερός ο παραπάνω λόγος ακόμη κι αν ειπωθεί ότι εγράφη υπό τύπον αστεϊσμού ή σχήματος καθ΄ υπερβολήν, διότι προέρχεται από χείλη Επισκόπου, ο οποίος ουσιαστικά αρνείται τον λόγο της δημιουργίας του ελεύθερου ανθρώπου από τον Θεό και της έλευσης του Χριστού στον κόσμο για τη σωτηρία του πεπτωκότος ανθρώπου!!!

«Καλύτερα να μην ερχόταν ο Χριστός»!!! μας λέει ο κ. Νεκτάριος, επειδή έκανε ανθρώπους, σαν τον Μητροπολίτη Πειραιώς ή σαν τους ζηλωτές της πίστεως!!! Προφανώς οφείλουμε να υποθέσουμε ότι ο εν λόγω Μητροπολίτης ευαγγελίζεται έναν νέο «καθαρό» κόσμο, απαλλαγμένο από μιάσματα και απόβλητους ανθρώπους, τύπου Μητροπολίτου Πειραιώς και «φονταμενταλιστών ζηλωτών». Έναν κόσμο, δηλαδή, παρόμοιο με αυτόν που ονειρευόταν και οι Χίτλερ, Λένιν και  Στάλιν.

Επειδή, λοιπόν, κ. Νεκτάριε δεν «καθάρισε» ο Χριστός, όπως έπρεπε τον κόσμο, μήπως υπονοείτε ότι πρέπει να καθαρισθεί διαφορετικά αυτός ο κόσμος; Μήπως ήρθε η ώρα να γίνει αυτό που έγινε παλαιότερα στη χιτλερική Γερμανία ή στην κομμουνιστική λενιστική - μαρξιστική Ρωσία, όπου επιχειρήθηκε ο καθαρισμός και αυτών των κοινωνιών από τα «μιάσματα»; Μήπως εννοείτε ότι ήρθε η ώρα να προχωρήσουμε και στην χώρα μας στις εκκαθαρίσεις των ζηλωτών, μίζερων, φοβικών, διεστραμμένων, φανατισμένων, ανελεύθερων χριστιανών; Γιατί όχι; Είστε σε θέση ισχύος. Ιδού πεδίον δόξης λαμπρό, κ. Νεκτάριε.

Ειλικρινά, πιο σάπια, μαρξιστικού τύπου, νεο-σταλινική, νεο-ναζιστική, αντιχριστιανική θεολογία, δεν νομίζουμε να έχει εκστομισθεί από επισκοπικά χείλη εδώ και δεκαετίες! 

Οφείλουμε να συγχαρούμε θερμά τον κ. Νεκτάριο για τα μαθήματα νεοφασιστικού - χριστιανισμού που δίνει μέσω διαδικτύου, στο πλαίσιο της νέας πολυπολιτισμικής Θεολογίας που ακολουθεί εκείνος και η ομάδα των φίλων του Θεολόγων της πολυπολιτισμικότητας και της αποδόμησης.

Και μία ακόμη τελευταία, αλλά όχι ασήμαντη διαπίστωση. Ίσως τελικά, να έχει σημαντική αξία η επισήμανση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ, ότι «το μόνο ουσιώδες πρόβλημα της Εκκλησίας είναι η έλλειψη ομολογίας, η εκκοσμίκευση και ο φόβος μην εκτεθούμε. Αν οι Επίσκοποι σήμερα ομολογούσαν την Αλήθεια-Πρόσωπο Χριστός, ο κόσμος μας δεν θα είχε αυτή την κατάντια.»7

Υποσημειώσεις 

1. Μητροπολίτης Αργολίδος Νεκτάριος, ''Μια απάντηση για τους καλοπροαίρετους'', ηλεκτρονική πηγή: http://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/15432-argolidos-nektarios-mia-apantisi-gia-tous-kaloproairetous
2. Ό. π.
3. Ό. π.
4. Επιστολή της ΠΕΘ προς τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμον και άπαντας τους Ιεράρχες της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος (Αριθμ. Πρωτ.: 34, Αθήνα, 14 Φεβρουαρίου 2014), με τίτλο, Η ΠΕΘ θέτει τον Αρχιεπίσκοπο και τους Ιεράρχες προ των ευθυνών τους για το Μάθημα των Θρησκευτικών,  περιοδικό της ΠΕΘ «Κοινωνία», τεύχος 1, Ιανουάριος-Μάρτιος 2014, σ. 2.
5. Μητροπολίτης Αργολίδος Νεκτάριος, ''Μια απάντηση για τους καλοπροαίρετους''…
6. Ό. π.
7. Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, «Επιστολή Απάντηση του Μητροπολίτου Πειραιώς προς τον Μητροπολίτη Αργολίδος», ηλεκτρονική πηγή: http://aktines.blogspot.gr/2017/06/blog-post_80.html και http://thriskeftika.blogspot.gr/2017/06/blog-post_13.html




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.