18 Μαΐου 2022

«Άντλημα ουκ έχεις»…

Γράφει ο ΠαπαΗλίας Υφαντής
 
Ο, εναντίον του Ευαγγελίου και των ιερών προσώπων, πόλεμος, είναι διαχρονικός. Αλλά, ιδιαίτερα στις μέρες μας, έχει γίνει καθεστώς και διεξάγεται με απροκάλυπτη σφοδρότητα.
 
Μέσω της παιδείας, καταβάλλεται προσπάθεια να ξεριζωθεί απ’ τις καρδιές των παιδιών κάθε ίχνος ηθικής και θρησκευτικής συνείδησης. Για τους ενήλικους το έργο αυτό έχουν αναλάβει τα ΜΜΕ και ιδιαίτερα η τηλεόραση. Απ’ όπου παρελαύνουν πάσης φύσεως «διαφωτιστές», οι οποίοι, χωρίς αντίλογο, επιτίθενται εναντίον των ιερών και οσίων της πίστης και της πατρίδας. Πάντα πριμοδοτούμενοι αδρά απ’ τον ιδρώτα του φτωχού λαού.  
 
Τους «διαφωτιστές» αυτούς θα μπορούσαμε να τους χωρίσουμε σε δυο, κυρίως, κατηγορίες: Τους «δικηγόρους του διαβόλου», που έχουν αναλάβει εργολαβικά τον εναντίον του Ευαγγελίου πόλεμο, επειδή πληρώνονται με σκανδαλώδη ποσά, από ντόπιους και διεθνείς αντίχριστους. Και αυτούς, εξάλλου, που για λόγους προσωπικούς στέκονται αρνητικά απέναντι στον χριστιανισμό. Χαρακτηρίζοντας ανύπαρκτα τα ιερά πρόσωπα και μυθεύματα τα λεγόμενα ή πραττόμενά τους.  
 
Απάντηση σχετικά με τη στάση των τελευταίων αυτών μας δίνει-νομίζω-η σχετική με τη Σαμαρείτιδα ευαγγελική διήγηση (Ιωάνν. δ,5-42):  
 
Υπήρχε αντιπαλότητα μεταξύ Ιουδαίων και Σαμαρειτών. Και για άλλα θέματα, αλλά και για το θέμα της θρησκείας. Αντιπαλότητα την οποία δεν συμμεριζόταν ο Χριστός, ο οποίος είπε και την ωραιότατη, περί του «Καλού Σαμαρείτη», παραβολή. Και στην προκειμένη περίπτωση επέλεξε να επισκεφθεί με τους μαθητές του τη Σαμάρεια.  
 
Στη Σαμαρείτιδα όμως, που μεσημεριάτικα ήρθε στο πηγάδι του Ιακώβ, για να αντλήσει νερό, οι προκαταλήψεις ήταν απροκάλυπτες. Γι’ αυτό, και, όταν ο Χριστός της ζήτησε νερό, εκείνη του αποκρίθηκε:  
 
- Πώς εσύ, Ιουδαίος, ζητείς από μένα, που είμαι Σαμαρείτιδα, νερό; Δεν γνωρίζεις ότι μεταξύ Ιουδαίων και Σαμαρειτών υπάρχει αμοιβαία εχθρότητα;  
 
Και ο Χριστός της αποκρίθηκε: Αν ήξερες ποιος σου ζητάει το πηγαδίσιο νερό, θα του ζητούσες να σου δώσει τρεχούμενο!  
 
Οπότε η γυναίκα, με κάποια δόση ειρωνείας, του αντιτείνει: Μα, αφού «άντλημα ουκ έχεις» για το πηγαδίσιο νερό, πού θα ‘βρεις το τρεχούμενο;  
 
Κι όμως ο Χριστός επιμένει. Και διατείνεται, μάλιστα, πως το δικό του νερό έχει θαυματουργικές ιδιότητες. Γιατί όποιος πιεί-της λέει-απ’ αυτό, δεν θα ξαναδιψάσει. Κι όχι μόνο αυτό. Αλλά και θα δημιουργηθεί, μέσα του, πηγή και πίδακας νερού, που, αδιάκοπα, θα αναβλύζει. Και θα κάνει όσους πίνουν απ’ αυτό να ζουν αιώνια.  
 
Τα λόγια του μυστηριώδη συνομιλητή εξάπτουν την περιέργεια της γυναίκας. Η οποία ζητάει αυτή, πια, να της δώσει το θαυματουργό νερό. Για να μην ξαναδιψάσει κι ούτε να έρχεται διαρκώς στο πηγάδι. Έτσι, που ο Χριστός θα μπορούσε να της πει, με τη σειρά του, ότι είναι εκείνη, που «άντλημα ουκ έχει», για να πάρει το θαυματουργό νερό.  
 
Όμως, το να κεντρίσει τις ηθικές της πληγές, θα ήταν βαναυσότητα. Και γι’ αυτό προτιμάει να χειρουργήσει τις πληγές της με το νυστέρι της «εις άτοπον απαγωγής»:  
- Πήγαινε, της είπε, να φωνάξεις τον άντρα σου κι ελάτε εδώ μαζί.
- Δεν έχω άντρα! αποκρίνεται εκείνη.
- Αυτό, της λέει ο Χριστός, είναι αλήθεια. Αλλά μόνο η μισή αλήθεια. Γιατί είχες πέντε άντρες κι αυτός, που τώρα έχεις, δεν σου ανήκει.  
 
Η γυναίκα μένει κατάπληκτη απ’ την αποκάλυψη. Αλλά δεν αισθάνεται καθόλου άσχημα. Αντίθετα, νιώθει πανέμορφα, που φωτίστηκαν οι σκοτεινές πτυχές της ψυχής της. Έτσι ώστε να πάρει αυτή, τώρα πια, την πρωτοβουλία της συζήτησης:  
- Κύριε, του λέει, μου δίνεις την εντύπωση ότι είσαι προφήτης. Θα ήθελα να μου λύσεις μια απορία: Εσείς οι Ιουδαίοι λέτε ότι πρέπει να προσκυνάμε το Θεό στο ναό του Σολομώντα, ενώ εμείς οι Σαμαρείτες στο όρος Γαριζείν. Ποιο είναι το σωστό;  
- Ο Θεός, της αποκρίνεται ο Χριστός, δεν είναι, αποκλειστικά, ούτε εδώ ούτε εκεί. Είναι παντού. Είναι σαν τη δροσερή αύρα, που φυσάει, όπου θέλει. Βρίσκεται έξω και πέρα απ’ τις ανθρώπινες προκαταλήψεις. Είναι το απέραντο θαύμα, που μας μιλάει με μύριες γλώσσες. Αλλά κυρίως με τη γλώσσα της αλήθειας και της ελευθερίας. Κι εκείνο, που ζητάει από μας είναι να του αποκρινόμαστε στην ίδια γλώσσα: «Πνεύμα ο Θεός και τους προσκυνούντας αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν».  
- Μακάρι, λέει η γυναίκα, ν’ αξιωθούμε ν’ ακούσουμε τι θα μας πει για όλα αυτά ο Μεσσίας, που πρόκειται να έλθει.  
 
Για ν’ αποσπάσει, έτσι, απ’ το Χριστό την ομολογία, που τόσοι άλλοι αιώνες περίμεναν:
- Εγώ της αποκρίνεται, που σου μιλάω, είμαι ο Μεσσίας.  
 
Η γυναίκα δεν μπορεί να αρθρώσει λέξη. Γιατί αυτό, που ακούει, δεν μπορεί να το χωρέσει το μυαλό της. Αφήνει τη στάμνα της στο πηγάδι και τρέχει να ειδοποιήσει τους συμπολίτες της. Για να ιδούν κι αυτοί και ν’ ακούσουν αυτά, που εκείνη άκουσε. Έτσι ώστε να βεβαιωθεί ότι ήταν πραγματικά και ότι δεν έζησε, ξαφνικά, κάποιες παραισθητικές καταστάσεις…  
Τι μας λέει, λοιπόν, η σχετική με τη Σαμαρείτιδα ευαγγελική διήγηση;  
 
Μας λέει απλά ότι οι άνθρωποι που χαρακτηρίζουν μυθεύματα τα όσα λέει το Ευαγγέλιο και αντιμετωπίζουν με αντιπάθεια το Χριστό, την Παναγία και τους αγίους, «άντλημα ουκ έχουσι». Είναι σαν τους κουφούς, που δεν μπορούν ν’ ακούσουν μια ωραία μουσική συμφωνία. Ή σαν τους τυφλούς, που δεν μπορούν να θαυμάσουν ένα ωραίο τοπίο.  
 
Είναι, δηλαδή, ηθικά και πνευματικά «μωροί και τυφλοί». Και μόνο κάποιο συγκλονιστικό γεγονός μπορεί να τους «διανοίξει τον νουν του συνιέναι τα γραφάς». Όπως στη Σαμαρείτιδα ή τον απόστολο Παύλο!…




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.