Μετάφραση: Απολλόδωρος
Σήμερα το πρωί (εννοεί Τρίτη 24/5), σε ένα από τα πάνελ του WEF που μεταδόθηκαν ζωντανά, ο πρόεδρος της Alibaba Holdings, J. Michael Evans, ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία εργάζεται πάνω σε μια εφαρμογή που θα μπορούσε να παρακολουθεί το αποτύπωμα άνθρακα ενός μεμονωμένου χρήστη.
Ο πρώην αντιπρόεδρος της Goldman Sachs δήλωσε στο ακροατήριο του "Στρατηγική Επισκόπηση: Υπεύθυνη κατανάλωση":
"Αναπτύσσουμε, μέσω της τεχνολογίας, μια δυνατότητα για τους καταναλωτές να μετρούν το δικό τους αποτύπωμα άνθρακα. Τι σημαίνει αυτό; Δηλαδή πού ταξιδεύουν, πώς ταξιδεύουν, τι τρώνε, τι καταναλώνουν στην πλατφόρμα μας. Οπότε: Ένας ατομικός ανιχνευτής αποτυπώματος άνθρακα".
Τώρα, για να διευκρινίσουμε, ο Evans μιλούσε μόνο για την πλατφόρμα της Alibaba... αλλά αυτή είναι μια μεγάλη πλατφόρμα.
Και δεν είναι απλώς μια πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου. Μέσω των εταιρειών χρηματοοικονομικών και τεχνολογικών υπηρεσιών της, η Alibaba διαχειρίζεται τη μεγαλύτερη αγορά ονομάτων τομέα, τον πάροχο ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τις υπηρεσίες αποθήκευσης στο cloud στην Κίνα, καθώς και τη μεγαλύτερη πλατφόρμα πληρωμών στον κόσμο.
Ουσιαστικά, στην Κίνα αν θέλετε να πληρώσετε για κάτι στο διαδίκτυο, πιθανότατα χρησιμοποιείτε την Alibaba. Αν θέλετε να παραγγείλετε κάτι στο διαδίκτυο από μια μικρή επιχείρηση, μάλλον χρησιμοποιείτε το Alibaba. Αν θέλετε να πουλήσετε τα πράγματά σας μεταχειρισμένα, μάλλον χρησιμοποιείτε το Alibaba.
Αν θέλετε να κατοχυρώσετε ένα domain, να πάτε σε ένα φαρμακείο, να κάνετε check-in σε ένα νοσοκομείο, να στείλετε ένα email, να χρησιμοποιήσετε έναν χάρτη ή ένα GPS... καταλάβατε την ιδέα.
Άλλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη περιλαμβάνουν το "CityBrain", μια τεχνητή νοημοσύνη που έχει σχεδιαστεί για να σαρώνει πόλεις και να παρέχει "εξορθολογισμένες" υπηρεσίες κυκλοφορίας. Προειδοποιεί για πιθανά ατυχήματα καθώς και καθιστά τις δημόσιες συγκοινωνίες πιο αποτελεσματικές, μια σαφής κίνηση προς τις "έξυπνες πόλεις".
Η εταιρεία έχει επίσης προηγούμενο όταν πρόκειται για εφαρμογές "ατομικού αποτυπώματος άνθρακα". Το 2017 η θυγατρική της πλατφόρμας πληρωμών Ant Financial Services ανακηρύχθηκε 6η στη λίστα “Change the World του Fortune για την εφαρμογή Ant Forest.
Σύμφωνα με το Fortune, το Ant Forest είναι "η μεγαλύτερη πλατφόρμα στον κόσμο για την παρακολούθηση του αποτυπώματος άνθρακα των ατόμων" και να πώς λειτουργεί:
"Οι χρήστες κερδίζουν πόντους για τη φύτευση εικονικών δέντρων υιοθετώντας συνήθειες φιλικές προς τη γη. Η εταιρεία φυτεύει ένα πραγματικό δέντρο για κάθε 17,9 κιλά άνθρακα που εξοικονομεί"
Είναι απίστευτα ασαφής σχετικά με το πώς οι χρήστες "κερδίζουν" αυτούς τους πόντους ή ποιες ακριβώς είναι αυτές οι "φιλικές προς τη γη συνήθειες", αλλά δεν χρειάζεται να είναι κανείς ιδιοφυΐα για να κάνει κάποιες εικασίες.
Και ενώ εστιάζουμε στην ατομική παρακολούθηση του αποτυπώματος άνθρακα, κάτι άλλο που λέει ο Evans αργότερα στο πάνελ είναι εξίσου ενδιαφέρον:
"Το τρίτο πράγμα, το ονομάζουμε "Πράσινο Ταξίδι". Έτσι, έχουμε μέσα στην επιχείρησή μας κάτι που ονομάζεται AMAP - μια χαρτογράφηση, σκεφτείτε το Google Maps ή το Ways - συν την επιχείρηση ταξιδιωτικών προορισμών. Έτσι, αυτό που θα επιτρέψουμε στους ανθρώπους να κάνουν είναι, πρώτα απ' όλα, να υπολογίσουν την καλύτερη και πιο αποδοτική διαδρομή και επίσης την πιο αποδοτική μορφή μεταφοράς. Και στη συνέχεια, αν επωφεληθούν από αυτές τις συστάσεις, θα τους δώσουμε μπόνους πόντους που μπορούν να εξαργυρώσουν αλλού στην πλατφόρμα μας. Έτσι, τους δίνεται κίνητρο να κάνουν το σωστό, ακόμη και ενώ τους παρέχεται η δυνατότητα να κάνουν το λάθος".
Ας βάλουμε λοιπόν αυτά τα τρία γεγονότα μαζί. Φαίνεται ότι η Alibaba διαθέτει επί του παρόντος εφαρμογές, που είτε χρησιμοποιούνται είτε βρίσκονται υπό ανάπτυξη, οι οποίες:
- Παρακολουθούν τις διαδρομές και τις μεθόδους ταξιδιού και "ανταμείβουν" τους χρήστες που κάνουν τη "σωστή επιλογή".
- Μπορούν να παρακολουθούν το "αποτύπωμα άνθρακα" ενός ατόμου, συμπεριλαμβανομένου του τι τρώει και πού.
- Έχουν τους χρήστες να "κερδίζουν πόντους" για "φιλικές προς τη γη συνήθειες".
Ακόμη και μεμονωμένα αυτές οι λειτουργίες είναι αρκετά ανησυχητικές, αλλά συνδυάζονται για να σχηματίσουν μια πολύ ανησυχητική εικόνα του μέλλοντος.
Επιπλέον, συνδυάστε το με όσα γνωρίζουμε για την εμβέλεια της εταιρείας μέσω των θυγατρικών της: Έξυπνες πόλεις, τραπεζικές υπηρεσίες, αρχεία υγειονομικής περίθαλψης, ηλεκτρονικά μηνύματα, δραστηριότητα στο διαδίκτυο και πολλά άλλα.
Πόσο καιρό θα περάσει μέχρι η Alibaba να αποφασίσει να "επιβραβεύσει" και άλλες "σωστές επιλογές" που δεν έχουν καμία σχέση με το περιβάλλον; Όπως ο εμβολιασμός, για παράδειγμα.
Πόσο καιρό μετά από αυτό θα αρχίσουν να τιμωρούν τις λανθασμένες επιλογές;
Τεχνικά έχουν ήδη πρόσβαση στα δεδομένα που θα χρειάζονταν για να κατασκευάσουν αυτό το σύστημα. Θα ήταν εξαιρετικά αφελές να μην δούμε πού οδηγεί αυτό.
Και, φυσικά, δεν θα είναι μόνο η Κίνα. Αν η Alibaba το κάνει αυτό, τότε η Google, η Amazon, η Apple και όλοι οι υπόλοιποι δεν θα είναι πολύ πίσω.
-----------------
Δικτυογραφία:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου