28 Μαΐου 2022

Αρχαία Αθήνα: Οι διεφθαρμένοι εφοριακοί έπιναν κώνειο και οι φτωχοί απαλλάσσονταν από τους φόρους

Οι Αθηναίοι πολίτες επιδείκνυαν μία απέχθεια προς τους άμεσους φόρους, σε ό,τι βεβαίως αφορούσε τους ίδιους. Το φορολογικό σύστημα των αρχαίων φαίνεται πως ήταν δίκαιο, αλλά πολύ αυστηρό. Οι Αθηναίοι ήταν φιλοσοφημένοι άνθρωποι. Δεν ήθελαν λίγα από τους πολλούς, αλλά πολλά από τους λίγους. 
 
Αυτοί που κατά κανόνα έβαζαν «βαθιά το χέρι» στο χιτώνιό τους ήταν οι εύποροι. Για να γίνονται όλα δημοκρατικά, δηλαδή δίκαια, χωρίζονταν σε κατηγορίες φορολογουμένων ανάλογα με τα εισοδηματικά κριτήριά τους.
 
Κι όμως, η γκρίνια και τα παράπονα για άδικη φορολογία ίσχυαν από τότε. Γι’ αυτό, σε πολλά κείμενα του Αριστοφάνη, που σώζονται μέχρι σήμερα, υπάρχουν καυστικά και σατυρικά σχόλια για το φορολογικό σύστημα. 
 
Ο φόρος των μετοίκων και οι έμμεσοι φόροι των Αθηναίων  
 
Οι μέτοικοι για παράδειγμα όφειλαν να πληρώνουν για το δικαίωμα να ζουν στην Αθήνα, εφόσον δεν είχαν γεννηθεί εκεί. Ο φόρος ήταν ετήσιος, ονομαζόταν «μετοίκιον» και αφορούσε άνδρες, γυναίκες και παιδιά, αλλά με διαβαθμίσεις. Δύο δραχμές για τους πρώτους, μία για τις γυναίκες και μισή για κάθε παιδί. Η συνεισφορά των ξένων όμως είχε και άλλες επιβαρύνσεις. 
 
Όσοι ήθελαν να εργάζονται, πλήρωναν και το «ξενικό», ένα ποσό που τους εξασφάλιζε άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Οι δύο αυτοί φόροι έφερναν πολλά χρήματα στα ταμεία της πόλης. Αυτό ωστόσο δεν σήμαινε ότι οι γηγενείς απαλλάσσονταν πλήρως από τις εισφορές. Τέτοιο προνόμιο είχαν μόνο οι πένητες, δηλαδή όσοι ζούσαν σε καθεστώς απόλυτης φτώχειας. Οι Αθηναίοι δεν επιβαρύνονταν με άμεσους φόρους, πλήρωναν όμως έμμεσους, όπως τα λιμενικά τέλη και τους δασμούς στα εισαγόμενα προϊόντα και κυρίως σε όσα θεωρούσα είδη πολυτελείας. 
 
Υπήρχαν όμως κι εξαιρέσεις. Κατέβαλαν άμεση εισφορά σε περίοδο πολέμου για να υπερασπιστούν την ελευθερία και τη δημοκρατία. Όταν ξέσπαγε μια μεγάλη ασθένεια ή λιμός, όφειλαν πάλι με έκτακτη εισφορά για να ενισχύσουν την πόλη, ανάλογα με την περιουσία τους…. 
 
Η φοροδιαφυγή και οι δικλείδες ασφαλείας  
 
Θα ήταν ιδανικό να μην υπάρχει φοροδιαφυγή στα αρχαία χρόνια, ταυτόχρονα όμως θα ήταν και αντίθετο στην ανθρώπινη φύση. Οι αρχαίοι γνώριζαν τη δύναμη της ανθρώπινης απληστίας και γι αυτό φρόντιζαν να υπάρχουν νόμοι και ασφαλιστικές δικλίδες κατά της φοροδιαφυγής. 
 
Ιδιαίτερα εφευρετικό ήταν το μέτρο της αντίδοσης. Αν κάποιος πολίτης αναλάμβανε μια εισφορά που ήταν πάνω από τις δυνατότητές τους και πίστευε ότι κάποιος άλλος είχε περισσότερα χρήματα που τα έκρυβε, αλλά λιγότερες υποχρεώσεις, είχε την εξής δυνατότητα: μπορούσε να προτείνει να ανταλλάξουν τις περιουσίες και τις υποχρεώσεις τους. Έτσι ο πλούσιος που έκρυβε μέρος της περιουσίας του μπορούσε να τη χάσει όλη. Κανείς επομένως δεν είχε συμφέρον να κρύβει τα αληθινά περιουσιολογικά του στοιχεία, γιατί κινδύνευε να βρεθεί με λιγότερα. 
 
Η αντίδοση έκανε τον ένα πολίτη να ελέγχει τον άλλον και αυτό δεν θεωρούνταν ανήθικο. Συγχρόνως, επειδή οι λειτουργίες, όπως ονομάζονταν οι εισφορές εκείνη την εποχή, ήταν μια τιμητική, αν και δαπανηρή πράξη, κατά αντιστοιχία, η φοροδιαφυγή ήταν καταδικαστέα και οδηγούσε τον φοροφυγά σε δημόσια ατίμωση. 
 
«Εξηκοστή»  
 
Η «Εξηκοστή» υπήρξε μια στήλη, στην οποία έγραφαν τα ποσά που πλήρωνε κάθε μέλος της Α΄ Αθηναϊκής Συμμαχίας. Έτσι, υπήρχε διαφάνεια και κάθε πόλη γνώριζε την οικονομική συμμετοχή των υπολοίπων συμμάχων. Ούτε όμως στην αρχαιότητα, οι συνθήκες ήταν ιδανικές. Η στήλη ονομάστηκε έτσι επειδή το 1/60 της εισφοράς πήγαινε στον ναό της θεάς Αθηνάς. 
 
Ο Περικλής με αυτά τα χρήματα έχτισε την Ακρόπολη. Κάποιοι ισχυρίστηκαν ότι έγινε κατάχρηση. Ο Περικλής απάντησε ότι, από τη στιγμή που η Αθήνα προστάτευε αποτελεσματικά τα μέλη της συμμαχίας από τους Πέρσες, μπορούσε να διαθέσει τα χρήματα όπως εκείνη έκρινε, χωρίς να δίνει λογαριασμό στους συμμάχους. Πάντως, το αποτέλεσμα δικαίωσε περίτρανα τον Αθηναίο πολιτικό. Τα λεφτά της συμμαχίας δεν έγιναν ανεμοσκορπίσματα σε πολυτέλειες και σε αλόγιστη σπατάλη υπέρ των ολίγων. 
 
Τα χρήματα τα εισέπρατταν δέκα πολίτες, οι λεγόμενοι ελληνοταμίες, που είχαν περιουσία τουλάχιστον πεντακόσιους μεδίμνους, ώστε να μην υποκύπτουν εύκολα στον πειρασμό του προσωπικού πλουτισμού. Εκλέγονταν και διορίζονταν από την Εκκλησία του Δήμου και φυσικά τα αξίωμα ήταν από τα πιο σημαντικά και τιμητικά. 
 
Οι διεφθαρμένοι εφοριακοί ήταν πραγματικότητα και στην αρχαία Αθήνα. Μόνο που όταν τους έπιαναν, έλυναν το πρόβλημα σύντομα και αποτελεσματικά. Σύμφωνα με τον Αντιφώντα, σε μια περίπτωση διαπιστώθηκε ότι οι εννέα από τους δέκα ελληνοταμίες έκαναν ατασθαλίες. Συνελήφθησαν, δικάστηκαν, καταδικάστηκαν σε θάνατο και ήπιαν το κώνειο. 
 
Ο πορνικός φόρος
 
Επειδή κανείς δεν γλίτωνε από την τσιμπίδα του νόμου, ακόμη και οι εταίρες της Αθήνας πλήρωναν τον περίφημο πορνικό φόρο. Κάθε εταίρα που προσέφερε τις υπηρεσίες της, ανάλογα με τον οίκο που διατηρούσε πλήρωνε και τον φόρο που της αντιστοιχούσε. Άλλωστε λογικά τα κέρδη ήταν πολλά για να μένουν αφορολόγητα. Παράλληλα, υπήρχε φόρος και για τα δημόσια ουρητήρια. 
 
Γενικά στην αρχαία Αθήνα υπήρχε η αρχή της φορολογικής δικαιοσύνης και η συνείδηση του εισφέρειν. Προφανώς δεν ήταν όλα τέλεια, αλλά η μέριμνα για τα κοινά είχε ως πρωταρχικό στόχο της είσπραξης των φόρων. 
 
Υπό μία προϋπόθεση: ότι τελικά τα χρήματα επέστρεφαν στον λαό… 
 
[mixanitouxronou.gr]
το είδαμε ΕΔΩ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.