4 Δεκεμβρίου 2015

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΩΔΕΙΟΥ ΗΡΩΔΟΥ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ.

Μια σύντομη ιστορία του Ωδείου Ηρώδου του Αττικού, που δεσπόζει στο δυτικό άκρο της Νότιας Κλιτύος της Ακρόπολης και που μας έχει γεμίσει με υπέροχες στιγμές στη ζωή μας με τις καταπληκτικές παραστάσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Το «Ωδείο Ηρώδου του Αττικού»  ή όπως επικράτησε να λέγεται «Ηρώδειον», το οποίο αποτελεί το επίκεντρο σπουδαίων μουσικών και χορευτικών εκδηλώσεων τους θερινούς μήνες στην Αθήνα και το οποίο κοσμεί την νοτιοδυτική πλευρά της Ακροπόλεως, κτίστηκε πριν από 1840 χρόνια.

Αρχισε το 161 μΧ. και περατώθηκε το 175 μΧ. από έναν ένθερμο λάτρη της Αθήνας, τον ευγενή και σοφό Τιβέριο Κλαύδιο Αττικό Ηρώδη ( 103 - 179 μ.Χ.) απο τον Μαραθώνα,
ο οποίος κόσμησε την Αθήνα με περικαλλή ιδρύματα.

Το 161 μΧ. ο Ηρώδης που βρισκόταν τότε στην  Αθήνα, δέχτηκε ένα ξαφνικό πλήγμα.
Πέθανε η σύζυγός του Ασπασία - Άννα - Ρηγίλλη, ρωμαία πατρικία ευγενούς καταγωγής, από μυστηριώδη ασθένεια.

Ο Ηρώδης συντετριμμένος από τον θάνατό της, αποφάσισε να παραμείνει γνωστό το όνομά της δια μέσου των αιώνων. Έτσι, ανήγειρε στο νοτιοδυτικό τμήμα της Ακροπόλεως ωδείο, που το ονόμασε «Ωδείον επι Ρηγίλλης».

Με την πάροδο του χρόνου η ονομασία αυτή περιήλθε σε αχρησία και πήρε αργότερα το όνομα του ιδρυτή: «Ωδείον Ηρώδου του Αττικού» ή «Ηρώδειον».

Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε στο χτίσιμο του Ωδείου ήταν πωρόλιθος που καλύφθηκε από μαρμάρινες πλάκες και μαρμάρινα καθίσματα για τους θεατές.

Η στέγη του ήταν κατασκευασμένη από ξύλου κέδρου, επενδυμένο με διάφορες διακοσμήσεις. 

Το Ωδείο ήταν προορισμένο για μουσικούς αγώνες και για τον λόγο αυτό ήταν στεγασμένο για να προστατεύει τον ήχο.

Μπορούσε να φιλοξενήσει σε κάθε παράσταση έως 5.000 θεατές καθισμένους στις μαρμάρινες κερκίδες.

Ήταν καταπληκτικό ωδείο αλλά ο βίος του μικρός (100 ετών), γιατί καταστράφηκε από πυρκαγιά που έβαλαν το 267 μΧ. βάρβαροι επιδρομείς σε πολλά σημεία της πόλης.
Μετά την καταστροφή του, το Ηρώδειο αφέθηκε στο έλεος της τύχης του και ουδείς ενδιαφέρθηκε να το ξαναφτιάξει.
Περί τον 17ο αιώνα εγκαταλειμμένο, άρχισε να καλύπτεται από χώματα που εισέδυσαν από τις βροχές και οι  ξένοι περιηγητές αγνοούσαν τελείως την ύπαρξή του. Μάλιστα κάποιοι βλέποντας τα ερείπια του Ωδείου υπέθεταν ότι ήταν ανάκτορα του Περικλή ή του Μιλτιάδη, άλλοι υποστήριζαν ότι ήταν διδασκαλείο, ενώ οι τότε κάτοικοι της Αθήνας έσπερναν στον επίπεδο εσωτερικό χώρο του κριθάρι.

Το 1764 ο διάσημος την εποχή εκείνη Βρετανός αρχαιολόγος Richard Shandler επισκέφτηκε την  Αθήνα και ήταν αυτός που ανακάλυψε και υποστήριξε με βεβαιότητα ότι επρόκειτο περί αρχαίου θεάτρου. Μέσα από τα τόξα του Ωδείου ο Γάλλος φιλέλληνας  στρατηγός Φαβιέρος κατάφερε να μπει στην Ακρόπολη τον Δεκέμβριο του 1826 για να βοηθήσει τους Έλληνες που πολιορκούσαν οι Τούρκοι.

Επί βασιλείας  Όθωνα, το 1848  έγιναν οι πρώτες δοκιμαστικές ανασκαφές και  εκκαθαρίσεις από τις επιχωματώσεις για να πραγματοποιηθούν πανηγυρικές εκδηλώσεις, και, στις αρχές του 20ου αιώνα να χρησιμοποιηθεί ως αρχαίο θέατρο για ερασιτεχνικές παραστάσεις.

Μεγάλες στιγμές εθνικής έξαρσης έζησε το Ηρώδειο στις 16 Σεπτεμβρίου 1920, κατά  τον εορτασμό των επινίκιων με μεγάλη λαμπρότητα, ενώπιον του βασιλέως Αλεξάνδρου, του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου και πλήθους κόσμου για τους νικηφόρους πολέμους στη Μικρά Ασία.
Η Εταιρεία Ελληνικού θεάτρου ανέβασε με επιτυχία τους «Πέρσες» του Αισχύλου, με τη μακρά περιγραφή της ναυμαχίας και στο τέλος όλοι μαζί έψαλλαν «τη υπερμάχω  στρατηγώ τα νικητήρια» σε κλίμα εθνικής έπαρσης και συγκίνησης.

Την εκδήλωση έκλεισε πολυμελής ορχήστρα με τη συμφωνία της «Λεβεντιάς», έργο του Μανώλη Καλομοίρη, που εμπνεύστηκε από τον πόλεμο.

Το 1952 επί βασιλέως  Παύλου, ο πρωθυπουργός στρατάρχης Παπάγος, έδωσε εντολή για πλήρη αναστήλωση του θεάτρου για να χρησιμοποιείται για παραστάσεις αρχαίου δράματος.

Το έργο, σε σχέδια του ακαδημαϊκού  Αναστασίου Ορλάνδου και ειδικών αρχαιολόγων, υλοποίησαν οι υπουργοί  Παν. Κανελλόπουλος, Σπ. Μαρκεζίνης και Κ. Καλλίας.

Στα εγκαίνια το 1953 παραστάθηκε  η αρχαία τραγωδία «Ιππόλυτος», και συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με την «Φανταστική  συμφωνία» του Μπερλιόζ
και το «Μια νύχτα στο φαλακρό βουνό» του Μουσόργκσκυ, υπο τη διεύθυνση του  Ανδρέα Παρίδη. 

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.