12 Οκτωβρίου 2023

Ὠφέλιμα ἀποσπάσματα ἀπὸ ὁμιλίες τοῦ Ἀγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου

Ἐπιμέλεια κειμένου: Φώτης Μιχαήλ, ἰατρός
 
Ἀξίζει νὰ ἀναφερθοῦμε σὲ μιὰ φράση τοῦ Ἱεροῦ Χρυσοστόμου, ἡ ὁποία περιγράφει τὴν ὁμοφυλοφιλία καὶ ταυτόχρονα καταδεικνύει τὸ τελικό της ἀποτέλεσμα, ποὺ εἶναι ἡ ἀπώλεια, ἡ κόλαση.
 
Οἱ λέξεις κλειδιὰ εἶναι ἡ λέξη «πάθος» στὴν ἀρχή, καὶ στὸ τέλος ἡ λέξη «Σόδομα». 
 
Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης λέει ἀκριβῶς τὰ ἑξῆς: 
«Πάντα μὲν οὖν ἄτιμα τὰ πάθη, μάλιστα δὲ ἡ κατὰ τῶν ἀρρένων μανία... Τοιαύτη γὰρ ἦν ἡ μίξις τῶν ἀνδρῶν τῆς γῆς Σοδόμων». 
Δηλαδή: Ὅλα ἀναμφιβόλως τὰ πάθη εἶναι ἀτιμωτικά, κατ᾿ ἐξοχήν, ὅμως, ἡ ἀρρενομανία... Τέτοια ἀκριβῶς ἦταν ἡ σεξουαλικὴ ἀνάμειξη τῶν ἀνδρῶν τῆς γῆς τῶν Σοδόμων. 
 
Ὅπως γίνεται φανερό, ὁ Ἱερὸς Χρυσόστομος δὲν τὰ βάζει μὲ τοὺς πάσχοντες, ἀλλὰ μὲ τὰ πάθη. 
 
Ἔτσι καὶ ἐμεῖς, ἑπόμενοι τοῖς Ἁγίοις ἡμῶν Πατράσι, ὀφείλουμε τὸ πάθος νὰ τὸ μισήσουμε, ἀλλὰ τὸν πάσχοντα ἀδελφὸ μας νὰ τὸν συμπονέσουμε, νὰ τὸν ἀγαπήσουμε καὶ νὰ προσευχηθοῦμε γι᾿ αὐτόν.
 
1. «Ἐξεμισθώσαμεν τὴν σάρκα ἑαυτῶν τῷ διαβόλῳ, τῷ χαλεπῷ πορνοβοσκῷ». 
Νοικιάσαμε τὴν σάρκα μας στὸν διάβολο, σ’ αὐτὸν τὸν σκληρὸ πορνοβοσκό.
 
2. «Τί ἐστι μολυσμὸς σαρκός; Μοιχεία, πορνεία, ἀσέλγεια πᾶσα».
Ποιός εἶναι ὁ μολυσμὸς τῆς σαρκός; Εἶναι ἡ μοιχεία, ἡ πορνεία, ἡ ἀσέλγεια.
 
3. «Διὸ μᾶλλον αὐτὴν κατακοσμεῖν χρή, οὐχὶ καταισχύνειν. Οὐ γὰρ ἔχεις ἐξουσίαν τῆς σαρκὸς ἐν ταῖς πονηραῖς ἐπιθυμίαις, ἀλλ᾿ ἐν οἷς ἄν ὁ Θεὸς ἐπιτάξῃ μόνοις»
 
Γι᾿ αὐτὸ ἄς καταστολίζουμε τὴν σάρκα μας, ὄχι νὰ τὴν καταντροπιάζουμε. Δὲν ἐξουσιάζεις τὴν σάρκα, γιὰ νὰ τὴν διαθέτεις στὶς πονηρὲς ἐπιθυμίες, ἀλλὰ μόνον σὲ ὅσα ὁρίζει ὁ Θεός.
 
4. «Ὦ πάντα ἀνατρέποντες ὑμεῖς! Οἱ τοῖς μὲν ἄρρεσιν ὡς θηλείας μιγνύμενοι, τὰς δὲ θηλείας ὡς ἄνδρας εἰς πόλεμον ἐξάγοντες. Τοῦτο ἔργον τοῦ διαβόλου, τὸ πάντα συγχέειν καὶ ἀνατρέπειν».
Ὦ σεῖς, ποὺ ἀναποδογυρίσατε τὰ πάντα! Ἔρχεστε σὲ μίξη μὲ τοὺς ἄνδρες, σὰν νὰ εἶναι γυναῖκες, καὶ βγάζετε τίς γυναῖκες, σάν νά εἶναι ἄνδρες, στόν πόλεμο. Αὐτό εἶναι ἔργο τοῦ διαβόλου, τό νά συγχέει καί νά διαστρέφει τά πάντα.
 
5. «Διὰ τοῦτο ὀδυνῶμαι, ὅτι καὶ νοσῶν, οὐκ οἶδας ὅτι νοσεῖς, ἵνα καὶ τὸν ἰατρόν ἐπιζητήσῃς. Μοιχείας ἐγένου πεπληρωμένος, καὶ ἐρωτᾷς ποία κακία;
 
Γι’ αὐτὸ πονάω καὶ κλαίω γιὰ σένα, διότι κάνεις πὼς δὲν καταλαβαίνεις ὅτι εἶσαι ἄρρωστος, ὥστε νὰ τρέξεις στὸν γιατρό. Εἶσαι γεμᾶτος ἀπὸ μοιχεία καὶ ρωτᾶς, τί κακό ἔχεις κάνει;
 
6. «Ἡ μὲν ἡδονή βραχεῖα, ἡ δὲ ἀπὸ ταύτης ὀδύνη διηνεκής».
Ἐνῷ ἡ ἡδονὴ ἀπὸ τὴν ἁμαρτία εἶναι ὀλιγόλεπτη, ἡ ὀδύνη πού προκαλεῖται ἀπὸ αὐτὴν εἶναι συνεχής.
 
7. «Καὶ γὰρ κλόνος ἐν τῷ σώματι πολύς, καὶ πάσης θαλάττης κυματουμένης χαλεπώτερον οὗτος διάκειται, οὐδέποτε πρὸς τὴν ἐπιθυμίαν ἱστάμενος, ἀλλ’ ἀεί βαλλόμενος ὑπ’ αὐτῆς, ὥσπερ οἱ δαιμονῶντες, καὶ συνεχῶς ὑπὸ τῶν πονηρῶν καταρρηγνύμενοι πνευμάτων».
 
Διότι πολλή σύγχυσις προκαλεῖται ἀπὸ τὴν ὁρμὴ τῆς ἁμαρτίας στὸ σῶμα ποὺ ἁμαρτάνει. Βρίσκεται σέ χειρότερη ἀπὸ τὴν τρικυμισμένη θάλασσα κατάσταση, ἀφοῦ ποτὲ δὲν ἡσυχάζει ἀπὸ τὴν φαύλη ἐπιθυμία. Βάλλεται συνεχῶς ἀπὸ αὐτήν, ὅπως οἱ δαιμονισμένοι, πού συνεχῶς κατασπαράσσονται ἀπὸ τὰ πονηρὰ πνεύματα.
 
8. «Πυκτεύουσι ταῖς ἡδοναῖς (οἱ νέοι), ὡς μάρτυς θηρίοις. Παλαίουσι τοῖς λογισμοῖς, ὡς ἐκεῖνος βασσάνοις».
 
Οἱ νέοι πυγμαχοῦν μὲ τὶς ἡδονές, ὅπως ὁ μάρτυρας μὲ τὰ θηρία. Παλεύουν μὲ τοὺς λογισμούς, ὅπως ἐκεῖνος μὲ τὰ βασανιστήρια. 
 
9. «Καί ἡ στολὴ κατεσταλμένη... Ἡ γάρ τῶν μελῶν τῶν ἔξωθεν εὐταξία εἰκὼν τίς ἐστι τῆς ἐν τῇ ψυχῇ καταστάσεως».
Καὶ τὸ ντύσιμο νὰ εἶναι σεμνό. Διότι ἡ καλὴ ἐξωτερικὴ ἐμφάνισις εἶναι καθρέφτης τῆς καταστάσεως ποὺ ἐπικρατεῖ στὴν ψυχή. 
 
10. «Μυρίων ἐπαίνων ἄξιος καὶ μακαρισμῶν καὶ εὐφημιῶν, ὁ μαινομένην χαλινῶν τὴν φύσιν, καὶ ἐν αὐτῇ τοῦ χειμῶνος τῇ ἀκμῇ διασώζων τὸ σκάφος».
Εἶναι ἄξιος μυρίων ἐπαίνων καὶ μακαρισμῶν καὶ θαυμασμῶν ὁ νέος ἐκεῖνος, πού χαλιναγωγεῖ τὴν μανιασμένη σάρκα του καὶ διασώζει τὸ σκάφος τῆς ἁγνότητάς του καὶ μέσα στὴν φοβερὴ τρικυμία.
 
11. «Μετά σωφροσύνης, μετά κοσμιότητος. Ταύτης γάρ πανταχοῦ χρεία καὶ δεῖ ταύτην διώκειν. Ἄλλως γὰρ οὐκ ἔστιν ἰδεῖν τὸν Θεόν».
Μέ σωφροσύνη καὶ μὲ κοσμιότητα. Διότι αὐτὴν παντοῦ τὴν χρειαζόμαστε καὶ αὐτὴν πρέπει νὰ ἐπιδιώκουμε, διότι διαφορετικὰ δὲν θὰ δοῦμε τὸν Θεό. 
 
12. «Ἀσελγείας ἕνεκεν καὶ τὰ λαγνότατα τῶν ἀλόγων ἀπέκρυψαν».
Λόγῳ τῆς ἀσελγείας ξεπέρασαν οἱ ἄνθρωποι καὶ τὰ αἰσχρότερα τῶν ζώων. 
 
13. «Ούκ ἀτιμωρητὶ ταῦτα πράττομεν, οὐδὲ τοσαύτης ἀπολαύομεν ἡδονῆς, ὅσην ὑφιστάμεθα κόλασιν».
Δὲν θὰ ξεφύγουμε τὴν τιμωρία κάνοντας αἰσχρά πράγματα. Δὲν ἀπολαμβάνουμε τόση ἡδονή, ὅση τιμωρία ὑφιστάμεθα.
 
Παραπομπές
 
1. Ε.Π.Ε. 18,502
2. Ε.Π.Ε. 19,370
3. Ε.Π.Ε. 18,504
4. Ε.Π.Ε. 24,112
5. Ε.Π.Ε. 31,316
6. Ε.Π.Ε. 18α,32
7. Ε.Π.Ε. 18α,540
8. Ε.Π.Ε. 37,286
9. Ε.Π.Ε. 36,88-90
10. Ε.Π.Ε. 28,556
11. Ε.Π.Ε. 24,74
12. Ε.Π.Ε. 34.128
13. Ε.Π.Ε. 22,454
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.