24 Οκτωβρίου 2023

Τα μυστήρια και το νόημα του ήθους και της υπακοής

Γράφει ο Μανώλης Κοττάκης
 
Το (περασμένο) Σάββατο οδήγησα μέχρι το αγαπημένο Ναύπλιο προκειμένου να μετάσχω στις δέκατες όγδοες διεθνολογικές συναντήσεις που διοργανώνει κάθε χρόνο ο καθηγητής μου από το πανεπιστήμιο Στέλιος Περάκης. Ενδιαφέρουσα εμπειρία, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι στο απαιτητικό ακροατήριο ήταν οι καθηγητές Χρήστος Ροζάκης, Γιάννης Μεταξάς, Κωνσταντίνα Μπότσιου, Χαριτίνη Δίπλα, Μαρίνα Ρήγου, Νίκος Ουζούνογλου, Αντώνης Μπρεδήμας, Γιώργος Γεωργής, Σωτήρης Ριζάς και άλλοι. Ούτε ψύλλος στον κόρφο μας!
 
Μιλήσαμε με τους αγαπητούς και καταξιωμένους συναδέλφους Σταύρο Λυγερό και Νίκο Μελέτη για τις εξελίξεις στα Ελληνοτουρκικά μετά τη Νέα Υόρκη. Στον δρόμο για το Ναύπλιο η βελόνα του ραδιοφώνου στάθηκε στον σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος. Οι ήχοι από τις ψαλμωδίες μού ήταν γνώριμοι και οικείοι από μικρός, όταν η μητέρα μου άφηνε ανοιχτό το ραδιόφωνο τις Κυριακές για να ακούσουμε τη λειτουργία. Αναγνώρισα αμέσως -γεγονός όχι συχνό- τη φωνή του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου ψάλλουσα. Ωραία φωνή.
 
Οσοι έχουμε μεγαλώσει με τους βυζαντινούς ύμνους και το τυπικό της Εκκλησίας νιώθουμε μια όμορφη καταλλαγή στο άκουσμά τους, ειδικώς σε απροσδόκητες περιστάσεις, όταν οδηγούμε, για παράδειγμα. Ηταν ένα ωραίο πρωινό δώρο. Γρήγορα όμως κατάλαβα ότι αυτό που μετέδιδε ο ραδιοφωνικός σταθμός της Εκκλησίας δεν ήταν μια τυπική λειτουργία, Σάββατο ήταν άλλωστε, αλλά ένα «μυστήριο». Μία τελετή ενθρόνισης μητροπολίτου με πολύ συγκεκριμένο τυπικό.
 
Δεν ξέρω αν έχετε παρακολουθήσει ποτέ από κοντά είτε χειροτονία διακόνου και ιερέα είτε ενθρόνιση μητροπολίτου. Είναι μια πολύ ωραία τελετή ενώπιον του κλήρου και του λαού, που, αν τη μελετήσεις και τη συγκρίνεις ακόμα ακόμα και με τις τελετές των μυστηρίων της Ορθόδοξης Εκκλησίας, του γάμου και της βαπτίσεως, θα διαπιστώσεις ότι όλα γίνονται για να έχουν νόημα. Για να θυμάται κανείς αυτή την ιδρυτική στιγμή της ζωής του. Πράγματι, επρόκειτο για την τελετή ενθρόνισης του νέου μητροπολίτου Παραμυθίας, Φιλιατρών, Γηρομερίου και Πάργας Σεραπίωνα. Ο οποίος, αφού θήτευσε επί τρεις δεκαετίες στη Μητρόπολη Μεγάρων και δύο δεκαετίες ως γραμματέας στην Ιερά Σύνοδο, το ανώτατο σώμα της Εκκλησίας μας, η Ιεραρχία με την «τίμια ψήφο της», όπως τη χαρακτήρισε ο Αρχιεπίσκοπος, τον προήγαγε σε προκαθήμενο αυτής της ακριτικής μητροπόλεως.
 
Το τυπικό στην ενθρόνιση μητροπολίτου είναι συγκεκριμένο: Μετά το πέρας της πανηγυρικής λειτουργίας ομιλεί ο προαχθείς, προχωρεί σε αντιφώνηση ο Αρχιεπίσκοπος, έπειτα ο μητροπολίτης ενδύεται τα άμφια, φορά τη μίτρα και του δίδεται η ράβδος, ενώ ο κλήρος και ο λαός τον επευφημούν με τη μυριόστομη φράση «άξιος». Ενδιαμέσως ο νέος μητροπολίτης φιλά με σεβασμό τα χέρια του πατρός και της μητρός του, αν ζουν. Αν πρόκειται για νεοεκλεγέντα Αρχιεπίσκοπο, ο λόγος του ονομάζεται με βάση τα εκκλησιαστικά θέσμια «επιβατήριος».
 
Υπακοή και ταπείνωση
 
Δύο πράγματα μου έκαναν ισχυρή εντύπωση από τον ενθρονιστήριο λόγο του ταπεινού -έτσι έδειχνε η φωνή του- Σεραπίωνα: η αναφορά του στη λέξη «υπακοή», που είναι βεβαίως συνηθισμένη στο εσωτερικό της Εκκλησίας μας, είναι κανόνας η υπακοή, αλλά καθόλου συνηθισμένη στην κοσμική ζωή μας, όπου κυριαρχεί η λέξη «ανυπακοή». Η ανυπακοή είναι η εύκολη επιλογή, η υπακοή είναι η δύσκολη. Γιατί προϋποθέτει τον εκούσιο περιορισμό της ελευθερίας στο όνομα ενός ανώτερου σκοπού. Η πορεία στον χριστιανισμό προϋποθέτει την υπακοή και την ταπείνωση. Ακόμα και την καρτερικότητα μπροστά στη δίωξη του φρονήματος, όπως αυτήν που ζουν αυτές τις μέρες οι αδελφοί μας χριστιανοί στη Μέση Ανατολή. Η ζωή του χριστιανού είναι συναρπαστική γιατί δεν είναι μια ευχάριστη εκδρομή αλλά ενίοτε είναι και μαρτυρική.
 
Συνοδεύεται από το μαρτύριο. Χαρμολύπη διαρκής. Το δεύτερο πράγμα που μου έκανε εντύπωση ήταν, συνεπεία του πρώτου, πως ο νέος μητροπολίτης τόνισε απευθυνόμενος στον Αρχιεπίσκοπο ότι «εσείς κρίνατε πότε είναι ο “αρμόδιος καιρός” για να αναλάβω αυτό το αξίωμα». Αρμόδιος καιρός! Τι συνοπτική και τι συγκλονιστική φράση, που δείχνει ότι ο κόσμος ανήκει στους υπομονετικούς. Εκτός από την υπακοή, δύσκολη είναι και η υπομονή στους καιρούς της ταχύτητας. Αλλά ο εκκλησιαστικός χρόνος είναι διαφορετικός από τον κοσμικό. Γλυκός και ανηφορικός μαραθώνιος. Ο εκκλησιαστικός χρόνος μισεί τους βιαστικούς.
 
Μου έκανε εξαιρετική εντύπωση η συνοπτική αντιφώνηση που έκανε ο Αρχιεπίσκοπος στον νέο μητροπολίτη, δείχνοντάς του απέραντη πατρική αγάπη. Αλλά και μην ξεχνώντας να κάνει ιδιαίτερη αναφορά στον απελθόντα μητροπολίτη Παραμυθίας Τίτο, ο οποίος διάγει την ένατη δεκαετία της ζωής του. Ο Αρχιεπίσκοπος στάθηκε στον ευγενικό χαρακτήρα του Τίτου επισημαίνοντας ότι ο Ιησούς Χριστός είχε πει ότι «οι χριστιανοί κρίνονται κυρίως από το ήθος τους και μετά από τις πράξεις τους». Τόνισε, μάλιστα, ότι ο Ιησούς Χριστός κήρυξε τον Λόγο του Θεού με ήθος, χωρίς να διαθέτει καμιά κοσμική δομή στη διάθεσή του. Υπέδειξε, τέλος, στον μητροπολίτη ότι θα ποιμάνει μία μητρόπολη που έχει στο πλήρωμά της τους κατοίκους της Ηγουμενίτσας, που είναι μεγάλο λιμάνι, που βρίσκεται στα όρια της Εγνατίας Οδού και που εντός των ορίων της εγκαταβιούν σημαντικές ορθόδοξες μονές.
 
Στόχος η μύηση
 
Η τελετή ολοκληρώθηκε με την παρατεταμένη επευφημία των συγκεντρωθέντων στην Ιερά Μητρόπολη Αθηνών προς το πρόσωπό του νέου μητροπολίτου Παραμυθίας. «Αξιος!» Που έχει το νόημα της εγκρίσεως αλλά και της παροχής δυνατότητας διαφωνίας στο πλήρωμα της Εκκλησίας αν υπάρχει ένσταση για ένα πρόσωπο. Είχα φτάσει πια, αφήνοντας τα Μέγαρα πίσω μου, στον Ισθμό της Κορίνθου ακούγοντας την τελετή και αναλογιζόμουν πως στις μέρες μας δεν δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στο βυζαντινό τυπικό των τελετών και των μυστηρίων μας στην Εκκλησία, που κάτι έχουν να μας πουν. Και εντυπωσιαζόμαστε όταν διαβάζουμε την είδηση ότι ένας παπάς μάλωσε έναν πολίτη ο οποίος ήθελε να στολίσει υπερβολικά τον ιερό ναό για τη βάπτιση του τέκνου του, καθώς ο στόχος δεν είναι αυτός, η φιγούρα, ο στόχος είναι η μύηση.
 
Νομίζω πρέπει να τα ξαναδούμε από την αρχή. Ολα. Ακόμα και αυτοί που δεν πιστεύουν στην Ορθοδοξία. Η Εκκλησία πρέπει να μιλήσει λίγο πιο δυνατά, αντί να κρύβεται. Απασχολήθηκε το πανελλήνιο και απασχολείται για ημέρες με αυτό που ονομάστηκε «γάμος» του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης με τον σύντροφό του στις Ηνωμένες Πολιτείες. Γεγονός που συνοδεύτηκε από την πληροφορία ότι ο «γάμος» έγινε εσπευσμένα για να λάβει άδεια παραμονής στην Ελλάδα ο σύντροφός του και για να μπορεί να εξαγοράσει τη στρατιωτική του θητεία ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν είναι έτσι τα μυστήρια. Αν ήταν έτσι διεκπεραιωτικά, δεν θα ονομάζονταν μυστήρια. Θα ονομάζονταν διαφορετικά.
 
Η ζωή μας σε κάθε στιγμή της χρειάζεται λίγη πνευματικότητα. Κάθε απόφασή μας πρέπει να έχει μιας μορφής περισυλλογή και μιας μορφής ευλογία για να αναλογιζόμαστε το βάρος της επιλογής. Αν μπορούμε να το σηκώσουμε! Δεν είναι προϊόν προς κατανάλωση τα μυστήρια. Οι τελετές. Πρέπει να νιώθεις κάτι, όταν συμμετέχεις σε αυτά. Αν δεν νιώθεις κάτι, είσαι άδειος άνθρωπος. Αλλά οι προκλήσεις της εποχής μας απαιτούν ανθρώπους γεμάτους, όχι άδειους. Αν υπάρχει λοιπόν ένα πλεονέκτημα μεταξύ των πνευματικών μυστηριακών τελετών της Εκκλησίας και των ψυχρών αστικών τελετών που είναι πλέον της μόδας, όπως οι πολιτικοί γάμοι, είναι αυτό: Οι πρώτες φορτίζουν ψυχικά τις μπαταρίες μας, αν μετέχουμε βεβαίως σε αυτές. Οι δεύτερες, αδιάφορες, τις αδειάζουν. Είναι απλώς μία φωτογραφία στο άλμπουμ. 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.