8 Απριλίου 2022

Ο ρόλος του Δασκάλου χθες και σήμερα

Ο δάσκαλος από τα πανάρχαια χρόνια αποτελούσε ένα σημαντικό πρόσωπο στην κοινωνία. Το να ήταν κάποιος παιδαγωγός ήταν κάτι το αξιοζήλευτο. Η εργασία του δεν ήταν κάτι που οποιοσδήποτε θα μπορούσε να κάνει. Ένα πράγμα ήταν απαραίτητο να έχει. Αγάπη για τα παιδιά, φροντίδα γι αυτά και αμέριστη υπομονή. Πέρα από τη γνώση που παρείχε ήταν ένας σμιλευτής ήθους, σκέψης και έκφρασης. Σαν το γλύπτη που παίρνει μια άμορφη μάζα και δημιουργεί αριστουργήματα, έτσι και ο δάσκαλος διαμορφώνει αυριανές προσωπικότητες, σμιλεύει ψυχές και συνειδήσεις κάνοντας το κόσμο καλύτερο ή χειρότερο.
 
Δεν αποτελεί γι’ αυτόν επάγγελμα. Όταν το δει έτσι, απέτυχε ο ρόλος του. Επιτελεί ένα λειτούργημα σημαντικό που διαμορφώνει την κοινωνία. Είναι πρεσβευτής μελλοντικών ιστορικών εξελίξεων.
 
Από παλιά αυτό που τον διακατείχε ήταν το πνεύμα ελευθερίας. Γιατί δάσκαλος που δεν είναι ελεύθερος παύει να λέγεται δάσκαλος. Όταν λέμε ελεύθερος σημαίνει ότι μπορεί να εκφράζει ελεύθερα την γνώμη του επιδιώκοντας τη σωστή γνώση της αλήθειας.  
 
Ο ελεύθερος δάσκαλος δημιουργεί και ελεύθερα παιδιά.
 
Αλήθεια πως είναι δυνατόν στον άνθρωπο που καλείται να διαμορφώσει χαρακτήρες και να καλλιεργήσει «τον τρόπον του σκέπτεσθαι» να είναι αναγκασμένος να μπει σε καλούπια με καθοδηγούμενη σκέψη και έκφραση;  
 
Κάθε παιδί γι’ αυτόν αποτελεί ξεχωριστή προσωπικότητα. Με τις αδυναμίες του, τις δεξιότητες, τις ιδιαιτερότητες του. Μια ψυχή που αναζητά τον τρόπο να ανακαλύψει την αλήθεια. Ο δάσκαλος είναι αυτός που θα του δείξει τον δικό του ξεχωριστό δρόμο προς αναζήτηση αυτής. Μα πρώτα πρέπει να το αγαπήσει ,να γίνει ένα μαζί του. Μέρος του εαυτού του των προβλημάτων του και των ενδιαφερόντων του. Ξεχνώντας τις δικες του ανάγκες, ενσωματώνεται με το καθένα για να το οδηγήσει σε μια ξεχωριστή πορεία, σε δρόμους προόδου, ευημερίας και πνευματικής προκοπής.  
 
Αυτός είναι ο σωστός και ευλογημένος από το Θεό δάσκαλος. Τα παιδιά πρέπει να αισθάνονται ελεύθερα και να εκφράζουν απρόσκοπτα τη γνώμη τους για όλα τα θέματα που τα απασχολούν. Για τον εαυτό τους, την Πατρίδα τους, τον κόσμο γενικότερα. Κάθε θέμα να είναι προϊόν ανάλυσης, συζήτησης και σωστών αποφάσεων. Τα παιδιά έχουν την πιο σωστή κρίση γιατί η ψυχή τους είναι άδολη μακριά από σκοπιμότητες και πάθη. Πρέπει να λαμβάνει τη γνώμη τους και να δέχεται τα επιχειρήματα τους. Αν ο δάσκαλος δεν αποκτήσει την ψυχή ενός μικρού παιδιού δεν μπει στο ψυχισμό του, δύσκολα το οδηγεί σε πορεία λυτρωτική και ευώδη. Δεν συμβάλει στην αναγέννηση της κοινωνίας και ανακαίνισης της ποιότητας κάθε ανθρώπινης ύπαρξης.  
 
Κάθε τι που θα δοθεί με μορφή επιβολής δεν αποτελεί αληθινή παιδεία. Είναι καταναγκασμός, δουλοπρέπεια, εξευτελισμός της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.  
 
Η απομόνωση απ’ όπου κι αν προέρχεται δεν συμβαδίζει με το ανθρώπινο είδος. Μέσα από άδολη την επαφή μας με τον άλλο άνθρωπο μας κάνει να δούμε τις αδυναμίες μας τα πάθη μας, να διορθωθούμε και να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Τα παιδιά δεν πρέπει να αποτελούν ρομποτάκια ενός καλοκουρντισμένου συστήματος αλλά υπάρξεις αυτοτελείς και ελεύθερες.  
 
Έτσι πρέπει να δρα και να λειτουργεί ένας δάσκαλος, αν θέλει να λέγεται πραγματικά δάσκαλος, χτες και σήμερα και πάντα.  
 
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΛΙΤΣΑΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.