23 Απριλίου 2021

Χιμάρα: Το διαχρονικό αδούλωτο φρόνημα των Ελλήνων

Αναδημοσίευση από το Himara.gr 
 
Η Χιμάρα κατά τις αναφορές του Θουκυδίδη, εμφανίζεται ως επαρχία της Χαονίας στην Ήπειρο, η οποία από τις αρχές της ιδρύσεώς της από τους Ηπειρώτες έχαιρε δικών της δημοκρατικών προνομίων μιας και αποτελούσε ρίζα γένους βασιλικού που με τον καιρό είχε θέσει την εξουσία του υπό την ηγεσία της φυλής.
 
Με τη συμμετοχή των Χαόνων στο Μεσσηνιακό Πόλεμο τον 7ο π. Χ. αιώνα, πληθυσμοί Σπαρτιατών μετοικούν στα Ακροκεραύνια Όρη της Χαονίας. Ηγέτες της εκστρατευτικής αποστολής των Χαόων της Χιμάρας ήταν οι Φώτιος και Νικάνορας και όπως συνεχίζει ο αρχαίος γεωγράφος Στράβων, η παρακμή της Χαονίας είχε την αφετηρία της στην αποτυχημένη έκβαση που είχε ο πόλεμος στο πλευρό των Λακεδαιμονίων.  
 
Καθώς υποχωρεί σταδιακά η φυλή των Χαόνων στην Ήπειρο, οι Μολοσσοί εμφανίζονται στην ιστορία και επί των ημερών του βασιλιά Νεοπτόλεμου ιδρύεται ομοσπονδία με τη συμμετοχή όλων των ηπειρωτικών φύλων που σταδιακά ενσωματώνεται στο βασίλειο της Μακεδονίας του Φιλίππου Β’.  
 
Το δυναμικό πνεύμα των ηπειρωτών δεν παύει να ξεχωρίζει παρά την ένωση με τους Μακεδόνες και έτσι στο προσκήνιο εμφανίζεται ο Πύρρος της Ηπείρου, όπου μετά τη λαμπρή του πορεία, αλλά και το μοιραίο τέλος του στο Άργος, η ηπειρωτική Ομοσπονδία ορίζει ώστε ένας από τους τρεις στρατηγούς της να είναι Χάονας. Ενώ μετά από μια πολιτιστική και πολιτική αναλαμπή, στην Ήπειρο επιτίθενται οι Ρωμαίοι. Με μανιώδη ζήλο και έχοντας ως κίνητρο τη νίκη του Πύρρου στη Ρώμη, εξανδραποδίζουν, ξεθεμελιώνουν, κλέβουν και σκλαβώνουν άνω από 150 χιλιάδες Ηπειρώτες. Μετά τα φοβερά δεινά που υπέστη ο τόπος από το Λεύκιο Αιμίλιο Παύλο και το στράτευμά του, το ελληνικό πνεύμα αναγεννιέται, αλλά αυτή τη φορά μέσα από το ελληνορωμαϊκό ιδεώδες που συναντά την κορύφωσή του στο Βυζάντιο.  
 
Ο ελληνισμός της Χιμάρας κατ’ εκείνη την περίοδο, όπως και ο ελληνισμός εντός και εκτός των ορίων της άλλοτε τρανής Χαονίας, συνεχίζει να αποτελεί σημείο τριβής και πεδίο σκληρών επελάσεων. Γότθοι, Ούννοι, Οστρογότθοι, Σλάβοι και άλλοι βάρβαροι, επιτίθενται ανελέητα στην Ήπειρο.  
 
Σύμφωνα με αναφορές του Πλίνιου, η Χιμάρα υπήρξε το ορμητήριο για επιθέσεις των βαρβαρικών φύλων της Δύσης. Ενώ ο ίδιος κάνει λόγο πως ήδη από τα ρωμαϊκά χρόνια ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου Ιουστινιανός ισχυροποιεί το ήδη υπάρχον φρούριό της, ενώ χαρακτηριστικά το αποδίδει: » Ιη Ερiri ora castellum in Acrocerauniis Chimera». Επιπλέον ο γνωστός ιστοριογράφος Προκόπιος στο έργο του «Περί Κτισμάτων» αναφέρει την πόλη της Χιμάρας με το όνομα «Χίμαιρα», ενώ η μεταγενέστερή του Άννα Κομνηνή, κόρη του αυτοκράτορα Αλεξίου Κομνηνού, στο έργο της «Αλεξιάδα» που το αφιερώνει στον πατέρα της και στην αυτοκρατορική του πορεία, την αναφέρει ως «Χιμάρα». Η ακριτική Χιμάρα εκτός των προαναφερόμενων επιδρομών, γνωρίζει καταστροφή από τους Σαρακηνούς το 877 και από τους Βούλγαρους το 1034. Ενώ ακόμη ακολουθούν οι Σέρβοι υπό τον Στέφανο Κράλλη που την υποτάσσουν το 1346.  
 
Το αντιστασιακό φρόνημα της περιοχής, το οποίο και διαχρονικά παρατηρείται, εμφανίζεται ξανά στο προσκήνιο όταν ο βασιλιάς της Νεάπολης Κάρολος, αποβιβάζεται στα παράλια της Χιμάρας κατά το 1403 και μαζί με τους Χιμαριώτες απωθεί τα αλβανικά φύλα προς το Βορρά. Ενώ ακόμη ο στενός φίλος του Γεωργίου Καστριώτη. Γεώργιος Στρέσιος, μαζί με τους Χιμαραίους, προσπαθεί να αναχαιτίσει τους Οθωμανούς. Ωστόσο η προσπάθεια δεν απέδωσε και η Χιμάρα το 1463 τελεί υπό την προστασία των Ενετών.  
 
Μετά την εγκαθίδρυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας σε όλα τα Βαλκάνια, η Χιμάρα για 5 αιώνες αντιστάθηκε σθεναρά και ταυτόχρονα υπήρξε ανεξάρτητη στο φρόνημα. Συνέχιζε αδιάκοπα να οργανώνει αντιστασιακά κινήματα κατά των κουρσάρων, των Τούρκων και των Τουρκαλβανών. Κατάφερε να γνωρίσει 10 χρόνια πλήρης ελευθερίας λίγο πριν υποταχθεί στο στρατό του σουλτάνου Βαγιαζήτ κατά το 1492.  
 
Μετά από πολλές διαπραγματεύσεις, οι αντιπρόσωποι της Χιμάρας δέχθηκαν την υποταγή, αλλά υπό όρους. Όροι οι οποίοι ουσιαστικά δημιούργησαν την «Αυτόνομη Συμπολιτεία των Κεραυνίων», η οποία αποτελούνταν από 33 χωριά. Τα κεκτημένα τους ανανεώθηκαν και πάλι από το Σουλεϊμάν το Μεγαλοπρεπή, καθώς οι αγώνες τους δεν έπαυαν ποτέ να έχουν ως σκοπό την πλήρη απελευθέρωση του τόπου τους, κατά τα πρότυπα των αρχαίων Χαόνων.  
 
Ο Χρονογράφος  
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.