6 Δεκεμβρίου 2016

Τέλος εποχής και για τα RF-4E τον προσεχή Μάιο...

Όταν το ημερολόγιο θα δείξει 5 Μαΐου 2017 θα είναι μια μελαγχολική ημέρα για τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας και συγκεκριμένα για την Πολεμική Αεροπορία καθώς για τότε έχει προγραμματιστεί η οριστική απόσυρση των εναπομείναντων αεροσκαφών RF-4E Phantom της 348 Μοίρας Τακτικής Αναγνώρισης (ΜΤΑ), των τελευταίων του τύπου που βρίσκονται σε υπηρεσία στο ΝΑΤΟ. 

Την ημέρα εκείνη θα πραγματοποιηθεί η σχετική τελετή απόσυρσης στην 110 Πτέρυγα Μάχης/Αεροπορική Βάση Λάρισας, που θα σημάνει και την αναστολή λειτουργίας της 348 MTA, μία από τις αρχαιότερες και ιστορικές Μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας και μοναδικής σε ρόλο Τακτικής Αναγνώρισης.

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της Νέας Δομής Δυνάμεων, τα αεροσκάφη της 348 ΜΤΑ επρόκειτο να παροπλιστούν στα τέλη του 2012 λόγω παλαιότητας, μειωμένης επιχειρησιακής ικανότητας και επιβιωσιμότητας στο σύγχρονο επιχειρησιακό περιβάλλον, υψηλών απαιτήσεων συντήρησης και κόστους χρήσης. Ενδεικτικά, το Κόστος ανά Ώρα Πτήσης (ΚΩΠ) του δικινητήριου RF-4E είχε υπολογιστεί τότε σε €16.350, το υψηλότερο μεταξύ όλων των τύπων μαχητικών αεροσκαφών της Π.Α.

Η απόφαση για τον παροπλισμό των RF-4E ήταν μάλλον προδιαγεγραμμένη όταν το προβληματικό πρόγραμμα αναβάθμισης των φωτομηχανών τους οδήγησε την Π.Α. στην απόφαση προμήθειας δύο σύγχρονων ατρακτιδίων αναγνώρισης DB-110 που βρίσκονται πλέον σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα με τα αεροσκάφη F-16 Block 52 Adv. στην 116 Πτέρυγα Μάχης/Αεροπορική Βάση Αράξου. 

Το ατρακτίδιο τακτικής αναγνώρισης Goodrich DB-110 με δυνατότητες LOROP (Long Range Oblique Photography) αναφέρεται ως το πιο εξελιγμένο σύστημα ηλεκτροοπτικής αναγνώρισης στο ορατό και υπέρυθρο φάσμα διαθέσιμο για αεροσκάφη τύπου F-16.

Πάντως ως αντικαταστάτης αναζητείται μια λύση που θα μπορεί να εκτελέσει το σύνολο των αποστολών των RF-4E από ενιαία πλατφόρμα/σύστημα.

Αποστολή των αεροσκαφών RF-4E είναι η διεξαγωγή αποστολών τακτικής αναγνώρισης, μεταξύ των οποίων και η εκτίμηση ζημιών μάχης (Battle Damage Assessment: BDA) μετά την προσβολή του στόχου. Στη φωτογραφία, διέλευση ενός RF-4E κατά τη διάρκεια της Άσκησης ΚΑΜΠΕΡΟΣ 2014 στο Πεδίο Βολής Κρανέας. 

Τα ελληνικά Recce Phantom 

Στις 3 Νοεμβρίου του 1978, το πρώτο από τα συνολικά 8 νέα αεροσκάφη RF-4E προσγειώθηκε στον διάδρομο της Αεροπορικής Βάσης Λάρισας. Ο αριθμός τους συμπληρώθηκε το Μάιο του 1993 με την σταδιακή παραλαβή 27 μεταχειρισμένων RF-4E από τα γερμανικά αποθέματα, εκ των οποίων τα είκοσι με τις λιγότερες ώρες πτήσης τέθηκαν σε υπηρεσία και τα υπόλοιπα επτά χρησιμοποιήθηκαν ως πηγή ανταλλακτικών για την υποστήριξη του τύπου. 

Τα γερμανικής προέλευσης RF-4E χαρακτηρίζονται από καλύτερη ορατότητα στο χώρο του cockpit λόγω απουσίας ορισμένων οργάνων καθώς και αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά συστήματα, υστερούν ωστόσο στους κινητήρες καθώς φέρουν την παλαιότερη έκδοση J79-GE-17A που τα καθιστά ελαφρώς πιο δυσκίνητα στην εκτέλεση ορισμένων κλειστών ελιγμών, αφήνοντας παράλληλα εμφανές ίχνος καπνού σε σχέση με τα Phantom που φέρουν κινητήρες J79-GE-17C.

Τα RF-4E της 348 ΜΤΑ φέρουν μεγάλη ποικιλία φωτογραφικών μηχανών για φωτοαναγνώριση από μικρά, μεσαία και μεγάλα ύψη. Από τις τέσσερις διαφορετικού τύπου κάμερες που μπορούν να μεταφερθούν, σίγουρα τις πιο εντυπωσιακές δυνατότητες παρέχει η κάμερα τύπου LOROP KS-127A, με δυνατότητα λήψης φωτογραφιών από ύψος έως 40.000 ποδών και σε απόσταση περίπου 70km με ικανότητα σκόπευσης έως 0,5m υπό κατάλληλες καιρικές συνθήκες. Σε αντίθεση με το παλαιότερο δόγμα φωτοαναγνώρισης της Αμερικανικής Αεροπορίας (USAF) από την εποχή του Πολέμου στο Βιετνάμ, που συνοψιζόταν στο ρητό «Alone, Unarmed, Unafraid», τα ελληνικά RF-4E φέρουν βλήματα AIM-9 Sidewinder και σύστημα αυτοπροστασίας αποτελούμενο από δέκτη προειδοποίησης ραντάρ ALR-91 και εκτοξευτή αερόφυλλων ALE-47.

Αεροσκάφος RF-4E με ευδιάκριτη τη φωτομηχανή κάτω από το ρύγχος, 4 βλήματα αέρος-αέρος AIM-9 Sidewinder στους υποπτερυγικούς φορείς και ατρακτίδιο συλλογής Ηλεκτρονικών Πληροφοριών (ELINT) ASTAC στον κεντρικό κοιλιακό φορέα.  

Κοντική λήψη του ρύγχους ενός RF-4E όπου διακρίνονται τα «παράθυρα» των φωτομηχανών.

H προσπάθεια για την προμήθεια ενός αριθμού νέων ψηφιακών φωτομηχανών τύπου KS-127ΕΟ και την αναβάθμιση των δύο παλαιότερων συμβατικών KS-127A με ψηφιακούς αισθητήρες, οδηγήθηκε σε αδιέξοδο με ευθύνη της εταιρείας που ανέλαβε το σχετικό πρόγραμμα υπό την επίβλεψη της USAF. Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι το επίπεδο των πληροφοριών που συλλέγουν οι αναλογικές φωτομηχανές των RF-4E είναι άμεσα συγκρίσιμο με εκείνο των ψηφιακών του ατρακτιδίου DB-110, με τις πρώτες ωστόσο να υστερούν στην παλαιότητα της πλατφόρμας και την απουσία ενσωματωμένης ζεύξης δεδομένων (data link) που επιτρέπει την σε πραγματικό χρόνο μετάδοση εικόνας στον κινητό σταθμό εδάφους για τη λήψη, επεξεργασία και αξιοποίηση των δεδομένων.

Από το 2003, η 348 ΜΤΑ αξιοποιεί τρία (κατ΄άλλες πηγές τέσσερα) ατρακτίδια συλλογής και καταγραφής ηλεκτρονικών εκπομπών ASTAC. Το σύστημα ASTAC έχει δυνατότητα εντοπισμού και προσδιορισμού θέσης κάθε ηλεκτρονικής εκπομπής σε φάσμα συχνοτήτων μεταξύ της ζώνης Β (250 – 500 MHz) και Κ (20 – 40 GHz), με ικανότητα κάλυψης περιοχής τουλάχιστον 160km² όταν το αεροσκάφος ίπταται με υποηχητική ταχύτητα σε μεσαία ύψη.

Σημειώνεται ότι στις 13 Φεβρουαρίου 2012 συγκροτήθηκε η 140 Σμηναρχία Επιχειρησιακών Πληροφοριών – Ηλεκτρονικού Πολέμου μετά τη συγχώνευση της 140 Σμηναρχίας Ηλεκτρονικού Πολέμου και του Μικτού Αεροφωτογραφικού Κέντρου, με αποστολή την διεξαγωγή επιχειρήσεων Ηλεκτρονικού Πολέμου, τη συμμετοχή στη σχεδίαση αποστολών των Μονάδων του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας, την ενημέρωση της τράπεζας πληροφοριών και την αξιοποίηση των αεροφωτογραφίσεων. 




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.