5 Οκτωβρίου 2016

Η χριστιανική πίστη ως θεμέλιο της ελληνικής παιδείας (στην Κύπρο)

Γράφει ο Άθως Κοιρανίδης* 

Με αφορμή την αναφορά, σε πρόσφατη έκθεση της Επιτρόπου Διοικήσεως, στο θέμα της διοργάνωσης στα σχολεία δραστηριοτήτων που συνδέονται με το χριστιανικό δόγμα και της σύστασής της για αποφυγή τους, προκύπτουν σοβαρότατα θέματα που δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητα.

Στην εν λόγω έκθεσή της η Επίτροπος Διοικήσεως, επικαλούμενη το Σύνταγμα, καθώς επίσης το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο, απαιτεί τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους.  Θεωρεί ότι οι εκδηλώσεις, οι δραστηριότητες και τα μυστήρια κινούνται πέραν του εκπαιδευτικού πλαισίου της θρησκευτικής αγωγής. Προσθέτει ότι η συμμετοχή σε θρησκευτικά μυστήρια ή η με οποιανδήποτε μορφή εκδήλωση λατρείας βάσει θρησκευτικών πεποιθήσεων αποτελεί προσωπική επιλογή του καθενός και επιλογή των γονέων για το ανήλικο παιδί τους. Κλείνει λέγοντας ότι η τέλεση τέτοιων λατρευτικών εκδηλώσεων κατά τον σχολικό χρόνο αποδυναμώνει την ιερότητα, θρησκευτικότητα και ιδιωτικότητά τους.

Το Σύνταγμα της Κυπριακής Δημοκρατίας όντως διασφαλίζει τη θρησκευτική ουδετερότητα του κράτους. Όμως, στην παράγραφο 20.1 αναφέρει: «Έκαστος έχει το δικαίωμα να εκπαιδεύηται και έκαστον άτομον ή ίδρυμα έχει το δικαίωμα να παρέχη εκπαίδευσιν τηρουμένων των διατυπώσεων, όρων και περιορισμών των επιβαλλομένων υπό του οικείου κοινοτικού νόμου… συμπεριλαμβανομένου και του δικαιώματος των γονέων, όπως διασφαλίζωσιν υπέρ των τέκνων αυτών εκπαίδευσιν συνάδουσαν προς τας θρησκευτικάς αυτών πεποιθήσεις». Από το άρθρο αυτό προκύπτουν ξεκάθαρα δύο σημαντικά στοιχεία. Πρώτον, η εκπαίδευση είναι κοινοτικό θέμα και επομένως τα δημόσια εκπαιδευτήρια στις ελεύθερες περιοχές υπηρετούν την ελληνοκυπριακή κοινότητα.

Δεύτερον, οι Ελληνοκύπριοι γονείς έχουν δικαίωμα να διασφαλίζουν τέτοια εκπαίδευση στα παιδιά τους, που να συνάδει με τις χριστιανικές τους πεποιθήσεις και επομένως δικαιούνται να επιζητούν την άρτια χριστιανική κατήχησή τους.

Είναι ευρέως γνωστό ότι η ορθόδοξη χριστιανική πίστη εδράζεται σε μεγάλο βαθμό στο βίωμα της προσωπικής σχέσης του ανθρώπου με τον Θεό. Ο χριστιανός δεν μπορεί να ολοκληρώσει τη σχέση του με τον Θεό παρά μόνο μέσα από τη συμμετοχή του στα μυστήρια της Εκκλησίας. Η θρησκευτική διαπαιδαγώγηση του παιδιού δεν μπορεί να ολοκληρωθεί αν δεν συνδυαστεί με τη βιωματική συμμετοχή του στα μυστήρια ή στις άλλες δραστηριότητες που οι άγιοι πατέρες της Εκκλησίας μας όρισαν (π.χ. προσευχή, νηστεία, προσκύνηση εικόνων και λειψάνων).

Πολύ ορθά η Επίτροπος Διοικήσεως αναδεικνύει το συνταγματικό δικαίωμα οποιουδήποτε να απέχει είτε αυτός είτε το ανήλικο παιδί του από οποιαδήποτε εκδήλωση θρησκευτικού περιεχομένου. Αυτό όμως δεν δικαιολογεί την κατάργησή τους εις βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας.

Κατά περίεργο τρόπο, η Επίτροπος Διοικήσεως παρουσιάζεται ως προστάτης της Εκκλησίας, κρίνοντας ότι η τέλεση λατρευτικών εκδηλώσεων σε εκπαιδευτικούς χώρους και χρόνους αποδυναμώνει την ιερότητα, θρησκευτικότητα και ιδιωτικότητά τους. Η θέση αυτή δεν μας βρίσκει σύμφωνους. Εκείνο που έχει σημασία είναι ο τρόπος και όχι ο τόπος.

Οι θέσεις που διατύπωσε η Επίτροπος Διοικήσεως συνάδουν με αυτές των προμάχων του σύγχρονου δυτικού πνεύματος της παγκοσμιοποίησης, που θέλουν την ισοπέδωση των ιδιαιτεροτήτων των εθνών και την αποκοπή του ομφάλιου λώρου των λαών με την παράδοση, τη γλώσσα και την πίστη τους.

Το ελληνικό έθνος μεγαλούργησε μέσα από τους αιώνες κυρίως λόγω της ποιότητας της παιδείας που είχε. Παρήγαγε αγίους, ήρωες, φιλόσοφους, λόγιους, επιστήμονες και καλλιτέχνες. Γέννησε θεσμούς και πολιτεύματα. Νίκησε ισχυρούς, αντιστάθηκε σε εισβολείς, απελευθερώθηκε από κατακτητές. Πάντοτε στηριζόμενο στην πίστη, στην αρετή και στη γνώση.

Τα σημερινά προβλήματα του ελληνικού έθνους οφείλονται στο γεγονός ότι η πίστη και η αρετή έχουν εξοβελιστεί από την παιδεία. Τα σχολεία έχουν μετατραπεί σε γνωσιολογικά εργαστήρια. Οι εκπαιδευτικοί έχουν μετατραπεί σε εγκυκλοπαιδικά μορφώματα και οι μαθητές έχουν μετατραπεί σε απορροφητικές μηχανές.

Αν ως ελληνικό έθνος, αλλά και ως κυπριακός λαός, δεν επαναφέρουμε την αρετή και την πίστη στη ζωή μας, τότε δεν θα μπορέσουμε να ανακάμψουμε. Τόσο η αρετή όσο και η πίστη καλλιεργούνται από την παιδική ηλικία. Η αρετή είναι θεμελιώδες συστατικό της χριστιανικής πίστης. Γι' αυτό και μέσω της χριστιανικής πίστης καλλιεργείται και η αρετή.

Ο ρόλος του σχολείου είναι μεγάλος. Ας τον αξιοποιήσουμε ορθά, μετατρέποντάς το σε αρένα αρετής και πίστης. 

*Ο Άθως Κοιρανίδης είναι πρόεδρος της Πνοής Λαού.



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.