24 Ιουλίου 2017

Επικίνδυνη πλέον η υστέρηση της Ρωσίας στα αεροπλανοφόρα

Ήταν το 2015 όταν οι Ρώσοι είχαν ανακοινώσει τις προθέσεις και την έρευνα και ανάπτυξη που διεξαγόταν με στόχο τη ναυπήγηση ενός νέου τύπου αεροπλανοφόρου, εκτοπίσματος άνω των 100.000 τόνων, το οποίο είχαν κωδικοποιήσει ως «Project 23000E» και σκόπευαν να ονομάσουν τον νέο τύπο «Storm». Το βάρος του απαιτητικού προγράμματος σήκωνε το κρατικό ερευνητικό ίδρυμα «Krylov». 

Πλέον, βρισκόμαστε ήδη στο δεύτερο εξάμηνο του 2017 και όσα συνέβησαν στο μεταξύ δεν έχουν επιτρέψει στη Ρωσία ούτε καν να ξεκινήσει. Η παρατεταμένη εμπλοκή στη Συρία που «στραγγίζει» τον προϋπολογισμό, η οικονομική κρίση συνεπεία των κυρώσεων που επιβλήθηκαν εξαιτίας της προσάρτησης της Κριμαίας, αλλά και όσων συνολικότερα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στην ανατολική Ουκρανία, έχουν καθυστερήσει το πρόγραμμα χαρακτηριστικά. 

Σε ένα εξαιρετικού ενδιαφέροντος θέμα που δημοσιεύει ο έγκυρος «Aviationist», αποκαλύπτεται ότι οι Ρώσοι επιδιώκουν να συνεργαστούν με την Ινδία ώστε να μοιραστούν τα έξοδα της ανάπτυξης, με τους Ινδούς να επιλέγουν τη ναυπήγηση του ρωσικού αεροπλανοφόρου υλοποιώντας τις δικές τους φιλοδοξίες. 

Σύμφωνα με όσα έχουν δηλώσει το τελευταίο διάστημα Ρώσοι αξιωματούχοι, τα νωρίτερο που η Ρωσία θα διαθέτει νέο αεροπλανοφόρο στον στόλο της υπολογίζεται γύρω στο 2030, αν όλα πάνε καλά, διότι οι επιλογές της ρωσικής ηγεσίας, ασχέτως του πόσο «εθνικά υπερήφανες» θα μπορούσε κάποιος να τις θεωρήσει, το βέβαιο είναι ότι έχουν επιβάλει τρομακτικό κόστος στη χώρα και «άνοιγμα της όρεξης» των αντιπάλων της να επιχειρήσουν να τους «στραγγαλίσουν» οικονομικά… 

Ωστόσο, παρότι είναι ένα ζήτημα υψηλού στάτους και συμβολισμού και μοναδικός τρόπος ουσιαστικής προβολής ισχύος, η στρατηγική των Ρώσων για τη ναυπήγηση πολλών μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων για τους στόλους τους, δεδομένων των οικονομικών συνθηκών, είναι αυταπόδεικτα η πιο σωστή, στρατηγικά και οικονομικά.

Ωστόσο, αυτό που μένει ως αποτέλεσμα μέχρι στιγμής, είναι ότι σε ένα έτος όπου ΗΠΑ, Κίνα και Βρετανία παρουσίασαν και εντάσσουν στους στόλους τους τα δικά τους αεροπλανοφόρα, η Ρωσία μένει με το απαρχαιωμένο και εξόχως προβληματικό «Admiral Kuznetsov», το οποίο βρίσκεται εν υπηρεσία από το 1985, έχοντας όμως αξιοποιηθεί πολύ λιγότερα χρόνια εξαιτίας όσων προέκυψαν (διάλυση Σοβιετικής Ένωσης). 

Η ιστορία του συμπεριλαμβάνει και ευτράπελα, όπως η κατάρρευση του συστήματος παραγωγής πόσιμου ύδατος το 1996, με αποτέλεσμα να εξυπηρετηθούν από το αμερικανικό Ναυτικό που έσπευσε να συνδράμει, παρέχοντας νερό. Το αεροπλανοφόρο επείγει να εισέλθει στη ναυπηγική κλίνη για να υποστεί εκτεταμένο πρόγραμμα αναβαθμίσεων που θα το καταστήσει αξιόπλοο και επιχειρησιακά αξιόπιστο.

Υπενθυμίζεται λοιπόν, ότι στις 17 Ιουλίου οι Βρετανοί παρουσίασαν τον νέο τύπο αεροπλανοφόρου «Queen Elizabeth», με εκτόπισμα 70.600 τόνων, με το ομώνυμο HMS Queen Elizabeth (RO8) να πραγματοποιεί θαλάσσιες δοκιμές και το HMS Prince of Wales (RO9) να ακολουθεί το 2020.

Θα έχουν μη πυρηνικό, σύστημα πρόωσης αλλά ηλεκτρικό που καταναλώνει κυρίως ντίζελ, ενώ από το κατάστρωμα μήκους 280 μέτρων περίπου, θα επιχειρούν 36 F-35B V/STOL (βραχείας απονήωσης και κάθετης προσνήωσης) και τέσσερα ελικόπτερα.

Οι Κινέζοι επίσης εντυπωσιάζουν και ενίοτε εκπλήσσουν με τις προόδους που σημειώνουν σε τεχνολογικούς τομείς που υστερούσαν αισθητά, μειώνοντας συνεχώς την «ψαλίδα». Εμφάνισαν λοιπόν στις 26 Απριλίου το πρώτο κινεζικής ναυπήγησης αεροπλανοφόρο, το Type 001A που μάλλον θα ονομαστεί «Shandong».

Το Liaoning έχει αγοραστεί «δεύτερο χέρι» και χρησιμοποιείται κυρίως για εκπαιδευτικούς σκοπούς, αν και προς το παρόν το διαθέτουν και για επιχειρησιακή ετοιμότητα, όσο μπορεί να αντεπεξέλθει, η συμβολή του όμως στην ανάπτυξη δόγματος και την εκπαίδευση του προσωπικού εξυπηρέτησης αεροπλανοφόρου, συν τη δημιουργία της πρώτης γενιάς στελεχών της ναυτικής αεροπορίας, είναι ανεκτίμητη. 

Το αεροπλανοφόρο χρησιμοποιεί ράμπα απονήωσης και η προσνήωση των αεροσκαφών γίνεται με ειδικό «άγκιστρο» παγίδευσης των αεροσκαφών, δηλαδή τον «παραδοσιακό» τρόπο. Όμως, έχει προκαλέσει τεράστια αίσθηση, το ότι στις 6 Ιουλίου 2017, πριν λίγες ημέρες δηλαδή, αποκαλύφθηκε από τα κινεζικά μέσα ενημέρωσης, ότι η χώρα πραγματοποιεί δοκιμές συστήματος ηλεκτρομαγνητικού καταπέλτη! 

Με απλά λόγια, πρόκειται για το σύστημα που χρησιμοποιεί το νέο αεροπλανοφόρο των Αμερικανών που εντάσσεται στον στόλο σε λίγες ώρες και η πραγματοποίηση της τελετής αποτέλεσε την αφορμή του συγκεκριμένου ρεπορτάζ του «Aviationist», ένα σύστημα για το οποίο έγινε πολύ συζήτηση στις ΗΠΑ και προκάλεσε την αντίδραση και του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ. 

Πράγματι, δορυφορικές φωτογραφίες εντόπισαν δύο χερσαίες πλατφόρμες προσομοίωσης απονήωσης με καταπέλτη σε αεροπορική βάση (Huangdicun) της κινεζικής επαρχίας Liaoning, η μία συμβατική (με ατμό) και η άλλη ηλεκτρομαγνητική! Τεράστια πρόοδος ασχέτως εάν πρόκειται για τεχνολογία που προέκυψε από έρευνα και ανάπτυξη ή από «απαλλοτρίωση» μέσω των γνωστών μεθόδων (κατασκοπεία) για τις οποίες έχουν κατ’ επανάληψη κατηγορηθεί στο παρελθόν. Σημασία έχει το αποτέλεσμα… 

Σε λίγες ώρες λοιπόν έρχεται η ώρα του USS Gerald R. Ford, με μήκος άνω των 330 μέτρων και εκτόπισμα μεγαλύτερο των 100.000 τόνων που θα φιλοξενεί περίπου 100 αεροσκάφη, μαχητικά και μη. Όπως όλα δείχνουν, από τους αντιπάλους των ΗΠΑ, πλέον μόνο οι Κινέζοι μπορούν να ακολουθήσουν. Σε μια δεκαετία πολλά μπορούν να συμβούν. Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι κάπου εκεί θα μας απασχολήσουν οι αντίστοιχες εξελίξεις στη Ρωσία. Εκτός πάντα απροόπτου.




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.