5 Μαΐου 2021

Πώς γλιτώνεις απ’ τον μαύρο Αχιλλέα

«Τροία: η πτώση μιας πόλης» με μαύρο Αχιλλέα  
 
Γράφει ο Τάκης Θεοδωρόπουλος
 
«Τροία: η πτώση μιας πόλης». Σειρά παραγωγής του BBC1 που προβάλλεται στο Netflix. Την περασμένη Τετάρτη, στο χρονογράφημά μου σχολίασα το γεγονός ότι στη σειρά ο ρόλος του Αχιλλέα έχει ανατεθεί σε μαύρο ηθοποιό. Αναγνώστης μού επισήμανε ότι έγινε «ποιητική αδεία» και όπως ο Τζεφιρέλι μάς δείχνει τον Ιησού γαλανομάτη, έτσι κι εδώ ο Αχιλλέας είναι μαύρος. Υπερθεματίζω: ποιητική αδεία στον Ομηρο οι Τρώες μιλούν την ίδια γλώσσα με τους Αχαιούς. Ποιητική αδεία η Κλεοπάτρα του Μάνκιεβιτς μιλάει αγγλικά, όπως και ο Ζορμπάς του Κακογιάννη. Ποιητική αδεία πολλά μπορούν να γίνουν. Ομως, επειδή η ποίηση παράγει νόημα, το ζήτημα είναι ποιο νόημα παράγεται από όσους παίρνουν την άδειά της.
 
Ο γαλανομάτης Ιησούς εντάσσεται σε μια περί κάλλους αντίληψη η οποία συνοδεύει την ύπαρξή του στην ποίηση και στην εικονογραφία του χριστιανικού κόσμου. Αν ήταν μελαχρινός ή ξανθός, αυτό εξαρτάται από την αντίληψη περί κάλλους που έχει ο δημιουργός του έργου. Το ερώτημα που προκύπτει είναι σε ποια αντίληψη εντάσσεται ο μαύρος Αχιλλέας, όπως και μερικοί από τους θεούς του Ολύμπου στη σειρά. Τι θέλει να μας πει ο ποιητής; Οχι ο Ομηρος, ο σκηνοθέτης. Θέλει να μας πει ότι όπως ένας λευκός άνδρας μπορεί να παίξει τον Οθέλλο, έτσι και ένας μαύρος μπορεί να παίξει τον Αχιλλέα; Τον Οθέλλο είθισται να τον βάφουν μαύρο – και το μακιγιάζ στο θέατρο μέρος της ποιητικής αδείας είναι. Εδώ όμως ο ηθοποιός διατηρεί όλα τα φυλετικά χαρακτηριστικά του.
 
Πριν από μερικές δεκαετίες ο Μάρτιν Μπερνάλ είχε δημοσιεύσει το έργο του «Η Μαύρη Αθηνά». Υποστήριζε τις αφρικανικές ρίζες του ελληνικού πολιτισμού –κατά συνέπειαν του δυτικού–, ρίζες οι οποίες λογοκρίθηκαν επειδή τη διαχείρισή του την ανέλαβαν λευκοί άνδρες. Αρα οι Αφρικανοί έπεσαν θύματα μιας συνωμοσίας που αποσιώπησε τη συμμετοχή τους στην Ιστορία του δυτικού πολιτισμού. Στον Μπερνάλ είχε απαντήσει η ελληνίστρια Μαίρη Λέφκοβιτς με δύο βιβλία της. Ομως, η εικόνα της μαύρης Αθηνάς ήταν πολύ ελκυστική, κυρίως για Αμερικανούς πανεπιστημιακούς, που οργάνωναν ήδη τη σταυροφορία για την προστασία όσων εμφανίζονταν ως θύματα του πολιτισμού των λευκών. Ο οποίος είναι και ανδροκρατούμενος – ειδικά ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός. Τη Φιλοσοφία άνδρες λευκοί την επινόησαν και την Ιστορία άνδρες λευκοί την έγραψαν.
 
Το ρεύμα ήταν ορμητικό. Συμπαρέσυρε ό,τι τολμούσε να του αντισταθεί. Οι λεγόμενες κλασικές σπουδές περιορίστηκαν στα εργαστήρια και έπαψαν να θεωρούνται πυλώνας της γενικής παιδείας. Δημιουργήθηκε μια νεογλώσσα (Αφροαμερικανοί, Ρομά, κοινωνικό φύλο κ.λπ.), η οποία, επειδή δεν μπορούσε να παράγει σκέψη, ποινικοποίησε την ήδη υπάρχουσα. Πέρυσι δεν ανέβηκαν οι «Ικέτιδες» του Αισχύλου στη Σορβόννη επειδή στον χορό δεν έπαιζαν μαύροι ηθοποιοί. Το επεισόδιο με το ποίημα που απήγγειλε η Αμάντα Γκόρμαν στην ορκωμοσία του Μπάιντεν δίνει τον τόνο του παραλογισμού. Επρόκειτο να το μεταφράσει στα ολλανδικά ο/η Μαριέκε Λούκας Ρίνεβελντ, που ναι μεν προσδιορίζεται ως μη δυαδικό άτομο, εξ ου και το ο/η, είναι όμως λευκός. Κάποια δημοσιογράφος έκρινε πως το ποίημα έπρεπε να το μεταφράσει μαύρος, όπως είναι και η ποιήτριά του. Ο/η μεταφραστής/στρια αποσύρθηκε, όμως ο εκδοτικός οίκος Meulenhof, ένας από τους σημαντικότερους στην Ολλανδία, δήλωσε ότι θα λάβει υπόψη του τις παρατηρήσεις. Αρα, για να μεταφράσεις το «Θυμήσου σώμα» του Καβάφη πρέπει να είσαι ομοφυλόφιλος. Το ίδιο ισχύει και για το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα. Γι’ αυτό είχαν κατηγορήσει τον Συκουτρή στο κάτω κάτω.
 
Ο δυτικός πολιτισμός οφείλει να αισθάνεται ενοχές για τους μαύρους και την αποικιοκρατία του; Ας πούμε ναι, και αυτό τον διακρίνει από άλλους μεγάλους πολιτισμούς, όπως ο ισλαμικός, που δεν δείχνει να αισθάνεται καμία ενοχή για τον επεκτατισμό του. Είναι οι ενοχές τόσο ισχυρές ώστε να οδηγήσουν τον δυτικό πολιτισμό να ακυρώσει τις αξίες που τον στήριξαν στη διάρκεια τόσων αιώνων και χάρη σ’ αυτές μπορεί να αισθάνεται σήμερα τις ενοχές του; Δεν είμαι φροϋδιστής, όμως με τα λίγα που ξέρω για τις νευρώσεις μπορώ να συμπεράνω ότι ο τρόπος με τον οποίον αντιμετωπίζει τις ενοχές του ο πολιτισμός είναι παθολογικός. Η πολιτική ορθότητα είναι μια πολιτισμική νεύρωση. Χρήζει θεραπείας.
Επανέρχομαι στον μαύρο Αχιλλέα. Είχε απατήσει η Θέτις τον Πηλέα με κάποιον Αιθίοπα; Πού να ξέρεις τώρα. Οπότε, γιατί να μην είναι μαύρος ο Αχιλλέας; Επειδή το λέει ο Ομηρος; Μα ο Ομηρος ήταν τυφλός. Μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να δείξουμε ποιητική αδεία ότι στη δημιουργία του πολιτισμού μας συμμετείχε και η μαύρη φυλή. Ειδικά όταν απευθύνεσαι σ’ ένα κοινό που δεν έχει ιδέα από αρχαία Ελλάδα. Στην Αγγλία του εικοστού αιώνα δεν θα περνούσε. Ζούμε όμως στον εικοστό πρώτο. Ο κόσμος προοδεύει ολοταχώς.
 
Δύσκολο να είσαι άνδρας και λευκός τη σήμερον ημέρα. Ακόμη δυσκολότερο αν δεν πάσχεις από τη νεύρωση της πολιτικής ορθότητας. Ας καταλάβεις επιτέλους ότι ζεις σ’ έναν κόσμο γεμάτο θύματα που σε θεωρούν θύτη τους. Νεοφεμινίστριες, ομοφυλόφιλοι, μαύροι, μουσουλμάνοι, μετανάστες, βίγκαν, σπισιστές. Ομως μην ανησυχείς υπέρ το δέον. Δεν αργεί εκείνη η μέρα που θα μπορείς κι εσύ να λες ότι είσαι θύμα και διεκδικείς τα δικαιώματά σου.
 
Καθημερινή
πηγή 



Share

2 σχόλια:

ἐμπεσῶν εἰς λάκκον τις είπε...

Οι Τρώες αφερφέ μου
μιλούσαν Ελληνικά...

Έλληνες -Ίωνες- όντες
καθώς και οι Αχαιοί ελαδίτες...

ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ είπε...

Το συγκεκριμένο άρθρο επικεντρωνεται στην παραπληροφόρηση της νεοταξικης πολιτικης ορθοτητας που φτιάχνει ιστορικα εκτρωματα ελεγχοντας πληρως τον κινηματογραφο...
Την προσωπική μου άποψη την οποια με χαρα βλεπω οτι ενστερνιζεσαι και εσυ αγαπητε μου φιλε Δον Κιχ Οτι αλλα και καποιοι ιστορικοι, την εχω αναφέρει σε πολλα άρθρα μου και ενδεικτικα μπορεις να την δεις στον παρακατω συνδεσμο
https://koukfamily.blogspot.com/2018/02/blog-post_921.html

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.