13 Μαΐου 2021

Η ιερότητα του Αγώνα του 1821

Το κλείσιμο μιας Εκκλησίας, δηλαδή της Αγια-Σοφιάς, υπήρξε το τραγικό σύμβολο της έναρξης της μακρόχρονης υποδούλωσης του Ελληνικού Έθνους στο γιαταγάνι του Μωάμεθ. 
 
Για τον απλό μα πιστό λαό, ο Άγγελος πήρε το δισκοπότηρο από την Αγια-Σοφιά στην τελευταία λειτουργία, κατά τη διάρκεια ακόμα της Ιεράς Θυσίας. Και η ημιτελής εκείνη Θυσία συνεχίσθηκε επί αιώνες με το αίμα που επί αιώνες έχυναν για να μην καταποθούν από το φάσγανο του Ισλάμ, για να μη χάσουν τη Χριστιανικότητα, οπότε αυτονόητα και την Ελληνικότητά τους, με το αίμα που έχυσαν όταν όλοι μαζί πια πολέμησαν για να σπάσουν τα δεσμά τους, όταν «ήλθε το πλήρωμα του χρόνου» για να αναπνεύσει καθαρό αέρα ο μαρτυρικός Ελληνισμός.
 
Σε μια Εκκλησία πάλι, στην Εκκλησία του Χρυσοβιτσίου, κατέφυγε απελπισμένος ο Κολοκοτρώνης, όταν στην πρώτη αρχή του Αγώνα φοβισμένα τα παλληκάρια του τον εγκατέλειψαν μόνο του στα βουνά της Πελοποννήσου. Εκεί με αγωνία προσέπεσε στην εικόνα της φοβεράς Προστάτριας των αδικημένων λαών, την «των απηλπισμένων μόνην ελπίδα», την Υπεραγία Θεοτόκο, για να Την ικετεύσει λοιπόν με δάκρυα να επιβλέψει επί το Έθνος μας ο Υιός της, και «κατά το πλήθος των οικτιρμών αυτού» να «ρύση εξ αιμάτων» τον απεγνωσμένο λαό Του.  
 
Λυτρωμένος και αναγεννημένος βγήκε από κει ο Γέρος του Μοριά, φόρεσε την περικεφαλαία του, και σαν αρχαίος στρατηγός, έτρεξε στα γύρω χωριά, φωνάζοντας «Έλληνες, Έλληνες!» και συγκεντρώνοντας καινούριο στρατό.  
 
Πολλοί, νεοέλληνες και μη, ιστορικοί και μη, εξιστόρησαν, ερεύνησαν, ανέλυσαν, χαρακτήρισαν τον Αγώνα του 21, και έχουμε ακούσει ποικίλες απόψεις και πλήθος από σκοτισμένες θεωρίες.  
 
Δεν είμαστε εμείς οι κατάλληλοι για να δώσουμε μια τελεσίδικη απάντηση. Το μόνο που εσωτερικά πληροφορούμαστε μέσα από το πλήθος των μαρτυριών είναι πως πρόκειται για ένα Αγώνα ξεχωριστό, διαφορετικό, και αυτό που τον αναδεικνύει την πρώτη εθνική μας εορτή, και όχι μόνον εθνική, είναι πως υπήρξε ένας Αγώνας που μπορεί να περιγραφεί μόνο με τη λέξη «Ιερός»! Είναι πως η αρχή της νεοελληνικής αυθυπαρξίας τελέσθηκε με μια ιερή μυσταγωγία, γεγονός που πολλοί θα ‘θελαν, αλλά κανείς δεν μπόρεσε να αρνηθεί.  
 
«Ο Θεός, τη του Παναγίου Πνεύματος χάριτι επένευσεν εν τοις εσχάτοις τούτοις χρόνοις εις τας ψυχάς υμών τον ένθεον αυτού ζήλον», γράφει σε επιστολή της προς αγωνιστές η Ιερά Κοινότης του Αγίου Όρους στα 1821. Ο Θεός είναι λοιπόν που φώτισε το νου των Αγωνιστών και άγνισε τις ψυχές τους για να εισέλθουν στον Ιερό Αγώνα.  
 
«Ευλογητός ο Θεός», έλεγε η Μπουμπουλίνα, όταν μάθαινε για τον ηρωικό θάνατο των προσφιλών της προσώπων, των γιών της, του άνδρα της. «Ευλογητός ο Θεός» που θα δεχθεί και τη δική της πια θυσία, «Ευλογητός ο Θεός», ξανάλεγε και έβαζε έτσι «ευλογητό» στην Ιερά Ακολουθία του 21.  
 
Η μυσταγωγία τελέσθηκε μέσα στον ευρύτερο Ιερό Ναό, δηλαδή στην τιμημένη κι αγιασμένη γη της Ελλάδας, σε ένα θυσιαστήριο θεμελιωμένο στα «κόκκαλα των Ελλήνων τα ιερά», στο χώμα το ποτισμένο με άφθονο αίμα μετόχων του Αγίου Αίματος του Κυρίου. Κι αποτέλεσε η μικρή Ελλάδα μια μεγάλη Εκκλησία Μαρτύρων.  
 
Οι ίδιοι οι Αγιορείτες Πατέρες δεν δίστασαν να συμμετάσχουν ενεργά σε ένα τέτοιο ιερό Αγώνα, υπογραμμίζοντας για άλλη μια φορά το κεντρικό σημείο αναφοράς του νεογέννητου κράτους, διαφωτίζοντας τον βασανισμένο λαό για το Ποιον πρέπει να αναγνωρίζει ως Ιδρυτή του: «Ευλογητός Κύριος ο Θεός, ότι επεσκέψατο τον λαόν αυτού, και ήγειρε κέρας σωτηρίας ημίν», γράφει η Ιερά Κοινότης σε επιστολή της προς τον Δημήτριο Υψηλάντη.  
 
* * *  
 
Υπολογίζεται πως 1.000.000 Έλληνες θυσιάστηκαν τότε, είτε στα πεδία των μαχών, είτε στα βασανιστήρια των τουρκικών φυλακών, είτε σφάχτηκαν με τα γυναικόπαιδα στα αντίποινα των Τούρκων, είτε πέθαναν από την πείνα και τη δυστυχία ή κυνηγημένοι στα βουνά ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο, για να ελευθερωθούν 700.000 Έλληνες – αναλογία πράγματι συγκλονιστική! Αυτή η φοβερή αιμορραγία προήλθε από μια πληγή που μπορεί να επουλωθεί μόνο από την επάξια φωτεινή πορεία του Νέου Ελληνισμού.  
 
Γιατί δεν έχουμε το δικαίωμα να αποδεικνυόμαστε αγριόχορτα, ζιζάνια και αγκάθια που βλάστησαν σε γη που αρδεύθηκε με το ιερό μυρωμένο αίμα μαρτύρων προγόνων. Αν οι νέοι Έλληνες καρπωθούν τα κέρδη αυτού του Ιερού Αγώνα για να κατευθυνθούν σε μια ανίερη πορεία, σύμφωνα με τη διδασκαλία των πλανευτών της Δύσεως, τότε: «Αλλοίμονο σε κείνους που χύσανε το αίμα τους να ιδούνε την πατρίδα να είναι γέλασμα όλου του κόσμου και να καταφρονιώνται τ’ αθώα αίματα οπού χύθηκαν», θρηνεί ο Μακρυγιάννης.  
 
Και η σύγχρονη Ελλάδα μαζί με τους μακάριους μυσταγωγούς του 21 ικετεύει τον Κύριο να επισκεφτεί και πάλι τον πτωχό λαό Του και να τον αναδείξει «έθνος άγιον, λαόν εις κληρονομίαν».  
«Αμήν, ναι, έρχου Κύριε».  
 
Από το περιοδικό “Ο ΟΣΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ”, Έκδ. Ι. Μ. Οσίου Γρηγορίου Αγίου Όρους, τ. 11 (1986), σελ. 110.  
 
Ομιλία που εκφωνήθηκε στον πάνσεπτο Ναό του Πρωτάτου την 25η Μαρτίου 1986 από τον καθηγητή της Αθωνιάδος Εκκλ. Ακαδημίας κ. Στέφανο Μέσκο.  
 
το είδαμε ΕΔΩ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.