Γράφει ο Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας
Με συνεχόμενα άρθρα μας εδώ και 10 μέρες επισημαίνουμε ότι κάτι μεγάλο ξεκίνησε στην περιοχή μας και ήδη μας ακουμπάει.
"Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν επισήμανε τη σημασία να διατηρηθεί η Συνθήκη του Μοντρέ, υπό το φως του σχεδίου της Άγκυρας να κατασκευάσει τη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης, ανακοίνωσε το Κρεμλίνο.
«Σε σχέση με τα σχέδια κατασκευής από την Τουρκία της Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης, από ρωσικής πλευράς δόθηκε έμφαση στη διατήρηση, με στόχο τη διασφάλιση της περιφερειακής σταθερότητας και ασφάλειας, του ισχύοντος καθεστώτος των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων σύμφωνα με τους όρους της Συνθήκης του Μοντρέ του 1936», αναφέρεται στην ανακοίνωση του Κρεμλίνου.
Το φαραωνικό σχέδιο του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τη δημιουργία μιας διώρυγας, παράλληλα με τα στενά του Βοσπόρου στην Κωνσταντινούπολη, βρίσκεται στα χαρτιά εδώ και τουλάχιστον 10 χρόνια. Ωστόσο, μόλις χθες έγινε γνωστό πως η κυβέρνησή του στην Τουρκία σκοπεύει να ξεκινήσει εργασίες αυτό το καλοκαίρι."
Γιατί φοβήθηκαν οι τούρκοι ναύαρχοι και έστειλαν επιστολή στον σουλτάνο, μάλλον φοβήθηκαν τον Πούτιν.
" Τι προβλέπει η Συνθήκη του Μοντρέ και γιατί αντιδρούν οι Τούρκοι ναύαρχοι"
"Πολιτική και στρατιωτική αναστάτωση προκάλεσε η επιστολή τούρκων αξιωματικών προς την Κυβέρνηση Ερντογάν που την προειδοποιύσε μην ακουμπήσει την Συνθήκη του Μοντρέ. Την επιστολή αυτή η Κυβέρνηση ΑΚΡ εξέλαβε ουσιαστικά ως απειλή πραξικοπήματος και προέβη σε νέα «πογκρόμ» συλλήψεων απόσρατων αξιωματικών. Επισήμως η Τουρκία ξεκαθαρίζει πως δεν επιθυμεί την αλλαγή της Συνθήκης του Μοντρέ και δεν επιδιώκει να διακυβεύσει τις θέσεις που κατέκτησε με τον «Πόλεμο της Ανεξαρτησία» (που είχε ως αποτέλεσμα στην Μικρασιατική Καταστροφή). Ωστόσο, πέραν των αναφορών στο πραξικόπημα και την καταγγελία για σχέδια υπονόμευσης της δημοκρατίας έχει σημασία ότι αρκετές από τις δηλώσεις εναντίον των αποστράτων απέπνεαν και έναν τόνο ότι οι απόστρατοι δεν μπορούν να υπαγορεύουν πολιτική όπως και ότι δεν μπορεί να αμφισβητείται η βούληση του έθνους. «Το έθνος έχει τον τελευταίο λόγο», ήταν η χαρακτηριστική αποστροφή του Φαχρετίν Αλτούν διευθυντή επικοινωνίας της τουρκικής προεδρίας. Για «αυτούς που δεν αποδέχονται τη βούληση του έθνους», έγραψε στο twitter οι αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Φουάτ Οκτάι, ενώ για «νοοτροπία κηδεμονίας» μίλησε ο εκπρόσωπος του Τούρκου Προέδρου Ιμπραχίμ Καλίν.
Τι είναι όμως η Συνθήκη του Μοντρέ και για ποιο λόγο ο Ερντογάν δίνει τόσο μεγάλη σημασία;
To ιστορικό της Συνθήκης
Ιστορικά αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω συνθήκη υπογράφηκε στις 20 Ιουλίου 1936 στην ελβετική πόλη Μοντρέ. Τέθηκε σε ισχύ στις 9 Νοεμβρίου, 1936 και καταχωρήθηκε στην Κοινωνία των Εθνών στις 11 Δεκεμβρίου 1936. Eξακολουθεί να ισχύει μέχρι σήμερα, με ορισμένες τροποποιήσεις. Σε αυτή συμμετέχουν ειδικότερα τα κράτη της Μαύρης Θάλασσας όπως είναι η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Σοβιετική Ένωση, η Τουρκία, η Αυστραλία, η Γαλλία η Ιταλία, η Αγγλία και η Γιουγκοσλαβία και η Ελλάδα. Είναι συνθήκη η οποία αφορά στο καθεστώς των Στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων.
Τα πιο πάνω κράτη τα οποία είναι και συμβαλλόμενα στη Συνθήκη, αναγνωρίζουν ότι τα εμπορικά πλοία θα απολαμβάνουν πλήρη ελευθερία διέλευσης και ναυσιπλοΐας στα Στενά του Βοσπόρου κάτω από οποιαδήποτε σημαία με οποιοδήποτε είδος φορτίου.
Επιπλέον, η σύμβαση δίνει την ευκαιρία στην Τουρκία να στρατιωτικοποιήσει τα Στενά και επιτρέπει τη διέλευση πολεμικών πλοίων των παρευξείνιων χωρών με ειδοποίηση μιας εβδομάδας και υπό κάποιους όρους εκτοπίσματος, μεγέθους, οπλισμού ενώ περιορίζει σημαντικά το πέρασμα των πολεμικών πλοίων που δεν ανήκουν σε κράτη της Μαύρης Θάλασσας (προειδοποίηση διέλευσης, όριο εκτοπίσματος πλοίων, περιορισμός οπλισμού, μη διέλευση αεροπλανοφόρων κλπ).
Ο τουρκικός Ναυτιλιακός Κώδικας Κυκλοφορίας
Από το 1994 η Τουρκία εφαρμόζει τον «Ναυτιλιακό Κώδικα Κυκλοφορίας για τα Τουρκικά Στενά» από με μια μικρή τροποποίηση το 1998 που εισήγαγε ένα νέο ρυθμιστικό καθεστώς, «προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και η προστασία του περιβάλλοντος στην περιοχή», αλλά χωρίς να παραβιάζεται η αρχή του Μοντρέ της ελεύθερης διέλευσης.
Οι νέοι κανονισμοί προκάλεσαν κάποια διαμάχη, όταν η Ρωσία, Ελλάδα, Κύπρος, Ρουμανία, Ουκρανία και Βουλγαρία προέβαλλαν αντιρρήσεις. Ωστόσο, οι αλλαγές αυτές εγκρίθηκαν από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό με το αιτιολογικό ότι δεν είχαν σκοπό να θίξουν «τα δικαιώματα οποιωνδήποτε πλοίων χρησιμοποιούν τα Στενά βάσει του διεθνούς δικαίου".
Συμβατότητα με UNCLOS
Όταν τέθηκε σε ισχύ η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) το Νοέμβριο του 1994, ζητήθηκε στα στα πλαίσια εφαρμογής της η επαναδιατύπωση της Συνθήκης του Μοντρέ, ώστε να συμβαδίζει με το καθεστώς που διέπει τη διεθνή ναυσιπλοΐα. Ωστόσο, η μακροχρόνια άρνηση της Τουρκίας να υπογράψει την UNCLOS σημαίνει ότι η Συνθήκη του Moντρέ, παραμένει σε ισχύ χωρίς περαιτέρω τροποποιήσεις.
Ενόχληση από το 2019
Από το 2019 ο Ερντογάν είχε εκφράσει κάποιες ενστάσεις για το θέμα της Συνθήκης με την δικαιολογία ότι η Τουρκία δεν έχει οικονομικά οφέλη και γι αυτό τον λόγο θα κατασκευάσει τη Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Τούρκου Προέδρου το 2019 για το θέμα έγραφε «Στα Στενά με την συνθήκη του Μοντρέ δεν έχουμε κανένα δικαίωμα και τα πλοία περνούν όπως θέλουν. Σκεφτείτε χρησιμοποιούν τα Στενά και δεν κερδίζετε τίποτα. Όμως με το «Καναλ Ινσταμπουλ» (διώρυγα της Κωνσταντινούπολης) θα δημιουργηθούν δικαιώματα όπως συμβαίνει και στη διώρυγα του Σουέζ, Εμείς θα προχωρήσουμε το σχέδιο αυτό».
Ο Ερντογάν υποστήριξε ουσιαστικά ότι με αυτή την συνθήκη δεν έχουν κάποια οικονομική απολαβή καθώς τα εμπορικά πλοία στον Βόσπορο έχουν ελεύθερη διέλευση και δεν υπάρχει κάποιος έλεγχος λόγω αυτής της συνθήκης. Ωστόσο, με το σχέδιο αυτό της νέας διώρυγας ο Ερντογάν αποσκοπεί στο να αλλάξει αυτή την κατάσταση δημιουργώντας όχι μόνο οικονομικές απολαβές αλλά και γενικότερο έλεγχο στα εμπορικά πλοία."
Το επόμενο διάστημα προβλέπεται γεμάτο με εκπλήξεις.
Το θέμα των ΣΤΕΝΩΝ που ξεκίνησε πυροδοτεί όλα τα ανοικτά εθνικά προβλήματα μας με την τουρκία στο ΑΙΓΑΙΟ.
Αυτές τις μέρες από τα Δαρδανέλια και προς την Μαύρη Θάλασσα μπαινοβγαίνουν πολεμικά του ΝΑΤΟ οργανώνοντας άριστα την μεγάλη άσκηση (Defender Europe 2021).
Την ίδια στιγμή η Ρωσία σύμφωνα με δηλώσεις των επιτελείων της έχει βγάλει όλα τα υποβρύχια της Μαύρης Θάλασσας και περιμένει τους "υψηλούς καλεσμένους", ταυτόχρονα έχει κινητοποιήσει αερομεταφερόμενες επίλεκτες δυνάμεις σε όλο το μήκος από Κριμαία και οριογραμμή με την Αν. Ουκρανία.
Δεν θα μας ενδιέφεραν όλα αυτά αν οι πολεμικοί αυτοί στόλοι δεν χρησιμοποιούσαν το ΑΙΓΑΙΟ για να εισέλθουν στα ΣΤΕΝΑ ή για βγουν από αυτά (βλ. ρωσικό ναυτικό) για να μεταβεί πρωτίστως στην Συρία.
Και ενώ ο τούρκος ΥΠΑΜ με λεκτικές απειλές ετοιμάζει "απαλλοτριώσεις" Ελληνικών νησιών δηλώνοντας, ότι δήθεν δεν έχουν υφαλοκρηπίδα και ότι οι Έλληνες φταίνε για τα κακά της μοίρας τους, την ίδια ώρα υπάρχει σπαραγμός μεγάλος στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις με αφορμή το καθεστώς που διέπει τα ΣΤΕΝΑ.
ΠΑΛΙ ΤΑ ΣΤΕΝΑ ΠΥΡΟΔΟΤΟΥΝ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ
"Εξελίξεις έχει πυροδοτήσει στην Τουρκία τις τελευταίες ώρες η ανακοίνωση που εξέδωσαν 103 απόστρατοι ναύαρχοι του Πολεμικού Ναυτικού, επικρίνοντας την κυβέρνηση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Στην επιστολή που εξέδωσαν τα ξημερώματα της Κυριακής, οι ναύαρχοι στρέφονται κατά της κυβέρνησης για τη στάση της αναφορικά με τη Συνθήκη του Μοντρέ, ενώ την κατηγορούν για προσπάθεια ισλαμοποίησης των ενόπλων δυνάμεων.
Παράλληλα, προειδοποιούν ότι η Τουρκία μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με δύσκολες και επικίνδυνες καταστάσεις, που θα απειλούν την εθνική ασφάλεια, αν επιδιώξει αλλαγή της Συνθήκης. Η Συνθήκη του Μοντρέ, που υπεγράφη το 1936, έδωσε στην Τουρκία τον έλεγχο των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων και της επέστρεψε τη στρατικοποίησή τους.
Η εισαγγελία της Άγκυρας ανακοίνωσε σήμερα το πρωί ότι άνοιξε έρευνα αναφορικά με αυτή την ανακοίνωση και τους συντάκτες της. Ήδη, η ανακοίνωση έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις κυβερνητικών στελεχών και κάποιοι κάνουν λόγο για κείμενο που «θυμίζει πραξικόπημα».
Στις 31 Μαρτίου 2021 διαβάζοντας τον τουρκικό τύπο παρατηρούμε μέσα στην τουρκία κινητικότητα για το θέμα των ΣΤΕΝΩΝ και επισημαίνουμε στο
"Η ΑΠΟΦΡΑΞΗ ΤΗΣ ΔΙΩΡΥΓΑΣ ΤΟΥ ΣΟΥΕΖ ΉΤΑΝ Η ΤΕΛΕΙΑ ΕΥΚΑΙΡΊΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΉΣΟΥΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΠΗΒΟΛΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΝΟΙΞΗΣ ΤΟΥ ΚΑΝΑΛΙΟΥ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΎΠΟΛΗΣ.
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΒΓΗΚΕ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΚΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΕΙΠΕ ότι "νομικά η συνθήκη του Μοντρέ που ρυθμίζει την ναυσιπλοία στα Στενά δεν μπορεί να αλλάξει"
ΚΑΙ ΤΟ ΕΙΠΕ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΕΙΧΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ: (με αυτά που σκαρφίζονται θέλουν να αλλάξουν- αναδιαμορφώσουν την παραπάνω συνθήκη με άλλο τρόπο)
Από την ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδος Σαμπάχ.
"Η κατασκευή ενός τεράστιου καναλιού στην άκρη της Κωνσταντινούπολης πρόκειται να ξεκινήσει στο εγγύς μέλλον, ανακοίνωσε την Τρίτη ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών της Τουρκίας Adil Karaismailoismlu.
«Το Kanal Istanbul θα χρησιμεύσει ως διεθνής πλωτής οδός που θα συμπληρώσει την εφοδιαστική δύναμη και την υποδομή της Τουρκίας, εκτελώντας μια σημαντική λειτουργία στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο», δήλωσε ο Karaismailoğlu σε συνάντηση στην πρωτεύουσα της Άγκυρας.....
Το κανάλι θα συνδέσει τη Μαύρη Θάλασσα βόρεια της Κωνσταντινούπολης με τη Θάλασσα του Μαρμαρά στα νότια, σχεδιασμένη ως εναλλακτική παγκόσμια ναυτιλιακή λωρίδα και εκτιμάται ότι κοστίζει περίπου 75 δισεκατομμύρια TL (9,2 δισεκατομμύρια δολάρια).
Η απόφραξη έριξε την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού σε αταξία, απειλώντας δαπανηρές καθυστερήσεις για εταιρείες που ήδη παλεύουν με περιορισμούς COVID-19, και σχεδόν διπλασιάστηκαν τα ποσοστά για τα πετρελαιοφόρα προϊόντων πετρελαίου.
Ο Karaismailoğlu είπε ότι το ατύχημα προκάλεσε μια μεγάλη κρίση στο παγκόσμιο εμπόριο, σημειώνοντας ότι το μπλοκάρισμα προκάλεσε καθημερινή απώλεια περίπου 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
«Η παγκόσμια κρίση δημιούργησε μια ευκαιρία για τη χώρα μας», δήλωσε ο υπουργός.
Δήλωσε ο Karaismailoğlu.
«Ο Βόσπορος είναι ένα υπαίθριο μουσείο με αρχιτεκτονική και ιστορικές βίλες», σημείωσε ο υπουργός. «Το ίδιο το στενό είναι ένα φυσικό θαύμα. Η Κωνσταντινούπολη θα συναντηθεί τώρα περισσότερο με τη θάλασσα. "
Το κανάλι 45 χιλιομέτρων (27,96 μίλια), το οποίο θα κατασκευαστεί στον διάδρομο Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu της Κωνσταντινούπολης, θα έχει χωρητικότητα 160 πλοίων την ημέρα και αναμένεται να δημιουργήσει σημαντική οικονομική αξία μειώνοντας τις περιόδους και το κόστος διέλευσης, εκτός από τέλη διέλευσης.
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΧΕΔΙΑΖΟΥΝ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΡΩΤΗΣΑΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ ΠΟΥ ΈΧΟΥΝ ΆΜΕΣΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΣΤΕΝΑ, ΟΠΩΣ ΤΑ ΞΕΡΟΥΜΕ.
ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ Η ΡΩΣΙΑ;
ΗΔΗ ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΕΙΝΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΚΑΘΟΤΙ ΑΛΛΆΖΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΣΩ ΠΌΡΤΑ Η ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΟΥ ΜΟΝΤΡΕ ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΔΙΑΝΟΙΞΗ.
ΠΡΆΓΜΑΤΙ ΠΑΝΩ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΘΑ ΠΑΙΧΤΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΗΔΗ ΠΑΙΖΟΝΤΑΙ.
ΤΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΌΤΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΚΑΝΑΛΙ ΘΑ ΘΕΣΕΙ ΣΕ ΓΕΩΣΤΑΤΙΚΌ ΚΙΝΔΥΝΟ ΤΟ ΓΕΩΛΟΓΙΚΟ ΥΠΌΒΑΘΡΟ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΣΕΙΣΜΙΚΗ ΔΙΕΓΕΡΣΗ.
ΜΙΑ ΖΩΗ ΠΛΕΟΝΕΚΤΕΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ ΚΑΙ ΕΤΣΙ ΘΑ ΑΠΟΧΩΡΉΣΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ."
Το επόμενο λοιπόν διάστημα προβλέπεται γεμάτο με εκπλήξεις.
Το ΘΕΜΑ των ΣΤΕΝΩΝ που ξεκίνησε πυροδοτεί όλα τα ανοικτά εθνικά προβλήματα μας με την τουρκία στο ΑΙΓΑΙΟ.
Σε λίγο θα κατανοήσουμε, ότι όλοι οι γεωπολιτικοί σχεδιασμοί των μεγάλων της γης συγκλίνουν στα ΣΤΕΝΑ δηλ. στην ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ" και τίθεται παγκοσμίως το προφητικό υπό των αγίων μας από παλαιότερες ιστορικές περιόδους " τις άρξει της ΠΟΛΙΣ;"
ΣΤΩΜΕΝ καλώς
Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου