13 Δεκεμβρίου 2025

Μωσαϊκό στην Αγγλία απεικονίζει μια χαμένη ιστορία της Τροίας

Ελληνικό νόμισμα του 2ου αιώνα που βρέθηκε στην περιοχή Ίλιον της Μικράς Ασίας, με το όνομα «Έκτωρ Ιλιέων» 
 
Το διάσημο ψηφιδωτό του Ράτλαντ στην Αγγλία απεικονίζει την χαμένη ιστορία της Τροίας, συνδέοντας τη Ρωμαϊκή Βρετανία με τον αρχαίο κλασικό κόσμο. 
 
Ένα τμήμα του πρώτου πάνελ του Μωσαϊκού Κέττον απεικονίζει τον Έκτορα, τον Τρώα πρίγκιπα, στο άρμα του. C: ULAS 
 
Περιγραφόμενο ως «ένα από τα πιο σημαντικά ψηφιδωτά που ανακαλύφθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο», η ομάδα πίσω από το Ψηφιδωτό Ράτλαντ αποκάλυψε ότι το έργο τέχνης απεικονίζει μια εναλλακτική και «χαμένη» εκδοχή του Τρωικού Πολέμου. 
 
Νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Λέστερ, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Brittania, έχει καθορίσει οριστικά γιατί το περίφημο Μωσαϊκό Κέττον στο Ράτλαντ, μια από τις πιο αξιοσημείωτες ανακαλύψεις της ρωμαϊκής εποχής στη ρωμαϊκή Βρετανία τον περασμένο αιώνα, δεν θα μπορούσε να απεικονίζει σκηνές από την Ιλιάδα του Ομήρου, όπως αρχικά πιστευόταν. 
 
Αντίθετα, το μωσαϊκό βασίζεται σε μια εναλλακτική εκδοχή της ιστορίας του Τρωικού Πολέμου, η οποία αρχικά διαδόθηκε από τον Έλληνα θεατρικό συγγραφέα Αισχύλο, αλλά στη συνέχεια χάθηκε. 
 
Οι εικόνες στο ψηφιδωτό συνδυάζουν καλλιτεχνικά μοτίβα και σχέδια που κυκλοφορούσαν ήδη στην αρχαία Μεσόγειο εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Αυτό υποδηλώνει ότι οι τεχνίτες στη Ρωμαϊκή Βρετανία ήταν πιο στενά συνδεδεμένοι με έναν ευρύτερο κλασικό κόσμο από ό,τι πιστευόταν προηγουμένως.
 
Το Μωσαϊκό Ketton ανακαλύφθηκε το 2020 κατά τη διάρκεια του lockdown λόγω της COVID-19 από τον κάτοικο της περιοχής Τζιμ Ίρβιν, γεγονός που οδήγησε σε εκτεταμένη ανασκαφή που διεξήγαγαν οι Αρχαιολογικές Υπηρεσίες του Πανεπιστημίου του Λέστερ (ULAS). 
 
Το μωσαϊκό και το περιβάλλον συγκρότημα επαύλεων έχουν έκτοτε χαρακτηριστεί ως Καταχωρημένο Μνημείο σε αναγνώριση της εξαιρετικής εθνικής τους σημασίας. 
 
Η Ιστορική Αγγλία και το ULAS διεξήγαγαν συνεργατικές ανασκαφές στον χώρο το 2021 και το 2022 και συνεργάζονται για τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων αυτής της έρευνας. 
 
Οπτικές λεπτομέρειες και προέλευση του ψηφιδωτού 
 
Το ψηφιδωτό απεικονίζει τον Έλληνα ήρωα Αχιλλέα και τον Τρώα πρίγκιπα Έκτορα σε τρεις δραματικές σκηνές: τη μονομαχία τους, τον Αχιλλέα να σέρνει το σώμα του Έκτορα μετά τη νίκη του και τέλος το σώμα του Έκτορα να ζυγίζεται κυριολεκτικά για χρυσό και να επιστρέφεται λύτρα από τον πατέρα του, τον βασιλιά Πρίαμο. 
 
Ο Τρωικός Πόλεμος, ο οποίος περιγράφεται πιο διάσημα στο επικό ποίημα του Ομήρου, την Ιλιάδα, ήταν μια δεκαετής μυθολογική εκστρατεία ελληνικών δυνάμεων εναντίον της πόλης της Τροίας, υπό την ηγεσία του βασιλιά Πρίαμου, για να ανακτήσουν την θρυλική όμορφη Ελένη. 
 
Μια νέα ανάλυση έδειξε ότι το ψηφιδωτό δεν βασίζεται στην Ιλιάδα του Ομήρου, όπως πιστευόταν αρχικά, αλλά στη λιγότερο γνωστή τραγωδία Φρύγες του Αθηναίου θεατρικού συγγραφέα Αισχύλου. 
 
Πολλές διαφορετικές αφηγήσεις του Τρωικού Πολέμου ήταν οικείες στους Ρωμαίους, αλλά είναι πιθανό ο ιδιοκτήτης της βίλας Κέττον να απολάμβανε το κύρος να εκθέτει μία από τις πιο εξειδικευμένες εκδοχές. 
 
Η έρευνα αποκαλύπτει επίσης ότι ο σχεδιασμός του ψηφιδωτού ενσωματώνει επιδέξια καλλιτεχνικά μοτίβα που χρησιμοποιούνταν από καιρό από τους τεχνίτες στην αρχαία Μεσόγειο. 
 
Το δεύτερο πάνελ του ψηφιδωτού του Κέττον απεικονίζει τον Αχιλλέα να σέρνει το σώμα του Έκτορα πίσω από το άρμα του, ενώ ο πατέρας του Έκτορα, Πρίαμος, τον παρακαλεί για έλεος. C: ULAS 
 
Η Τζέιν Μασσέλια, κύρια συγγραφέας αυτής της νέας έρευνας και αναπληρώτρια καθηγήτρια αρχαίας ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Λέστερ, εξηγεί τα ευρήματά της ως εξής: 
 
«Στο Μωσαϊκό του Κέττον, δεν βρήκαμε σκηνές που απεικονίζουν μόνο την εκδοχή του Αισχύλου. Το πάνω πάνελ βασίζεται στην πραγματικότητα σε ένα μοτίβο που χρησιμοποιείται σε μια ελληνική κεραμική 800 χρόνια πριν από την τοποθέτηση του ψηφιδωτού, δηλαδή από την περίοδο του Αισχύλου. 
 
Όταν συνειδητοποιήσαμε ότι χρησιμοποιήθηκαν τυποποιημένα μοτίβα σε ένα πάνελ, είδαμε ότι και άλλα μέρη του ψηφιδωτού βασίζονταν σε σχέδια που μπορούμε να δούμε σε πολύ παλαιότερα ασημικά, νομίσματα και κεραμικά από την Ελλάδα, τη Μικρά Ασία και τη Γαλατία. 
 
Οι Ρωμαιοβρετανοί τεχνίτες δεν ήταν απομονωμένοι από τον υπόλοιπο αρχαίο κόσμο. Αντίθετα, ήταν μέρος αυτού του ευρύτερου εμπορικού δικτύου που μετέδιδε καταλόγους μοτίβων από γενιά σε γενιά. Στο Κέττον, βλέπουμε τη Ρωμαιοβρετανική χειροτεχνία καθώς και ένα σχέδιο που κληρονομήθηκε από τη Μεσόγειο.» 
 
Γνώμες ειδικών 
 
Σύμφωνα με τον Τζιμ Ίρβιν, ο οποίος ανακάλυψε το ψηφιδωτό του Κέτον στο οικογενειακό του αγρόκτημα το 2020, η λεπτομερής έρευνα της Τζέιν για την τέχνη των ψηφιδωτών του Ράτλαντ αποκαλύπτει ένα επίπεδο πολιτισμικής ολοκλήρωσης στον ρωμαϊκό κόσμο που μόλις τώρα αρχίζουμε να κατανοούμε. 
 
Ο Ίρβιν σημειώνει: «Πρόκειται για μια συναρπαστική και σημαντική εξέλιξη που υποδηλώνει ότι η Ρωμαϊκή Βρετανία μπορεί να ήταν πολύ πιο κοσμοπολίτικη από ό,τι συχνά φανταζόμαστε. Η νέα εργασία είναι μια μοναδική και συναρπαστική αφήγηση από μόνη της και αξίζει αναγνώρισης». 
 
Το πάνελ 3 του ψηφιδωτού Ketton απεικονίζει τον Πρίαμο, βασιλιά της Τροίας, να γεμίζει μια ζυγαριά με χρυσά σκεύη ίσου βάρους με το βάρος του γιου του Έκτορα. Αυτή η εκδοχή της ιστορίας βασίζεται στο χαμένο έργο του Αισχύλου, *Οι Φρύγες*. Η Jen Browning των Αρχαιολογικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Leicester κατάφερε να ανακατασκευάσει το καμένο τμήμα εντοπίζοντας τα περιγράμματα των πλακιδίων. C: ULAS 
 
Σύμφωνα με τη Ρέιτσελ Κιούμπιτ, Συντονίστρια Μετά την Ανασκαφή στο Historic England, «Αυτή η συναρπαστική νέα έρευνα παρέχει μια πιο λεπτομερή εικόνα των ανθρώπων που μπορεί να έζησαν εκεί εκείνη την εποχή και των ενδιαφερόντων και των επιρροών όσων ζούσαν στη Ρωμαϊκή Βρετανία». 
 
Η Χέλα Έκχαρντ, καθηγήτρια Ρωμαϊκής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Reading, η οποία δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε: «Αυτή η συναρπαστική έρευνα αποκαλύπτει πώς οι ιστορίες των αρχαίων ηρώων Αχιλλέα και Έκτορα μεταδόθηκαν όχι μόνο μέσω κειμένων αλλά και μέσω ενός ρεπερτορίου εικόνων που δημιουργήθηκαν από καλλιτέχνες που εργάζονται με κάθε είδους υλικά, από κεραμικά και ασημικά μέχρι πίνακες ζωγραφικής και ψηφιδωτά». 
 
Πανεπιστήμιο του Λέστερ. 4 Δεκεμβρίου 2025. 
 
 
 
ΣΧΟΛΙΟ (το οποίο παραθέσαμε και στο εν λόγω άρθρο)
 
Για να μην αναρωτιόμαστε γιατί οι Ελληνες της Μικράς Ασίας έχουν τον Εκτωρα στα νομίσματά τους.... 
 
Ο Ομηρος πουθενά στην Ιλιάδα δεν υπονόησε ότι οι Αχαιοί και οι Τρώες δεν ήταν όλοι Ελληνες…. 
 
Ουσιαστικά ο Τρωϊκός Πόλεμος αποτελεί τον πρώτο εμφύλιο ελληνικό πόλεμο μεταξύ των Ελλήνων της Ελλάδας και των Ελλήνων της Μικράς Ασίας…. 
 
Αυτό διαπιστώνεται και από τις περιγραφές του Ομήρου στις οποίες ποτέ δεν χρειάζονται διερμηνείς για να συνεννοηθούν οι δύο αντίπαλοι πράγμα που σημαίνει ότι ήταν ομόγλωσσοι, τα έθιμα τους και ο τρόπος ζωής τους ήταν τα ίδια άρα ήταν ομότροποι και τέλος πίστευαν στους ίδιους θεούς άρα ήταν ομόθρησκοι. Θεωρούμε λοιπόν ότι ήταν και όμαιμοι…. 
 
Αλλωστε ακόμα και ο Πρίαμος ο βασιλιάς της Τροίας ήταν παιδί του Λαομέδοντα και της Λευκίππης που με την σειρά του ήταν γιός του Ιλου και της Ευρυδίκης…. 
 
Μπορεί μερικοί βαρβαρικοί λαοί να υποστήριξαν στον πόλεμο τους Τρώες, όμως τα ίδια τα ελληνικά ονόματά των Τρώων αποδεικνύουν την ελληνική καταγωγή τους…. Αλέξανδρος (το όνομα του Πάρη), Ανδρομάχη, Αινείας, Εκτωρ, Εκάβη, (η σύζυγος του Πριάμου), Κασσάνδρα, Αρχίλοχος, Αμφίμαχος, Λαοκόων και η γυναίκα του Αντιόπη, Κρέουσα (η γυναίκα του Αινεία) κ.α….. 
 
ι αυτό άλλωστε πουθενά στην Ιλιάδα δεν αποκαλούνται οι Αχαιοί ως Ελληνες και οι Τρώες ως βάρβαροι…. 
 
Περισσότερα για το θέμα διαβάστε ΕΔΩ



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.