13 Δεκεμβρίου 2019

Ο πέλεκυς του Κυνίσκου – Η φοβερή ιστορία του θησαυρού της Magna Grecia που κατέληξε στο Βρετανικό Μουσείο

Του Νικολάου Π. Παππά, Πολιτικού Επιστήμονος 

Είναι γνωστό ότι το Βρετανικό Μουσείο είναι γεμάτο αρχαιολογικούς θησαυρούς που έχουν φτάσει στη Βρετανία μέσω αρχαιοκαπηλίας. Ένα από τα εκθέματα είναι και ένα πανέμορφο αναθηματικό τσεκούρι που η προέλευσή του πιστεύεται ότι είναι από την Σύβαρη, μια πόλη της Magna Grecia. 

Οι Αχαιοί, κατά την κάθοδο των Δωριέων, διώχνουν τους Ίωνες από την Ελίκη και έκτοτε η πόλη ελέγχεται από τους Αχαιούς οι οποίοι μετονομάζουν όλη την γύρω περιοχή σε Αχαΐα. Η Ελίκη στη συνέχεια συμμετείχε μαζί με τους Τροιζήνιους (Δωριείς) στην αποικία της Μεγάλης Ελλάδος, Σύβαρη, που έγινε γνωστή λόγω της πολυτελούς τρυφηλής ζωής που έκαμαν (εξ ου και ο «Συβαριτισμός»). 

Το μικρό τσεκούρι, μόλις 20 εκατοστών, φτιάχτηκε από επεξεργασμένο χαλκό και φέρει χαραγμένη στην λεπίδα επιγραφή στη δωρική διάλεκτο. Το εύρημα το απέκτησε το μουσείο του Λονδίνου το 1884 από τον Alessandro Castellani, μέλος μιας διάσημης ιταλικής οικογένειας χρυσοχόων που έκαναν μεταξύ άλλων και εμπορία παράνομου αρχαιολογικού υλικού. 

Alessandro Castellani (1861 – 1883)

Πώς κατέληξε το τσεκούρι στην Αγγλία; Από πηγές του 19ου αιώνα διαπιστώνουμε ότι το τσεκούρι εντοπίστηκε πρώτη φορά στην ιταλική πόλη San Sosti (κοντά στην αρχαιοελληνική πόλη Κωνσεντία), ένα μικρό χωριό στους πρόποδες της νοτιοδυτικής πλαγιάς του Pollino. 

Από πηγές της εποχής εκείνης μαθαίνουμε ότι το 1852 ο πέλεκυς αυτός απεικονίζεται σε ένα σχέδιο από του Καλαβρού ιστορικού Vito Capialbi (1790-1853), καθώς και σε μελέτες που δημοσιεύτηκαν από τον Ναπολιτάνο αρχαιολόγο Τζούλιο Μινερβίνι (1819 – 1891) που τον περιέγραψε στο «Ναπολιτάνικο Αρχαιολογικό Δελτίο – Bullettino Archeologico Napoletano» (1852-1853, σελ. 137-139), όπου ασχολείται κυρίως με το περιεχόμενο της επιγραφής. 

Μια άλλη αναφορά στο τσεκούρι, με βάση το αρχικό σχέδιο του Capialbi, υπάρχει το 1857 στο περιοδικό Poliorama Pittoresco (σελ. 204). Επομένως, βλέπουμε ότι πριν το εύρημα πουληθεί στο Βρετανικό Μουσείο ήταν γνωστό και αντικείμενο μελέτης από ειδικούς.

Ο αναθηματικός πέλεκυς στο σχέδιο του Vito Capialbi όπως αποτυπώθηκε το 1853.
 
Το Βρετανικό Μουσείο έχει φωτογραφίες και περιγραφή του ευρήματος στην επίσημη ιστοσελίδα του (δείτε εδώ: https://bit.ly/2RAcZek) όπου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι πρόκειται για χάλκινο αναθηματικό τσεκούρι, χαραγμένο με θρησκευτική αφιέρωση.

Ο συγγραφέας Pagano έγραφε μεταξύ άλλων το 1857: «Δεν ήταν για πόλεμο, αλλά ένα ιερό δώρο, ένας όρκος που προσέφεραν στο ιερό της Ήρας. […] . Θεωρήθηκε ότι η κατασκευή του αντικειμένου οφειλόταν στα «εργοστάσια της πλούσιας και πολιτισμένης πόλης της Σύβαρης«, την οποία δέχεται και το Βρετανικό Μουσείο ως τόπο παραγωγής (βλ. την επίσημη ιστοσελίδα). 

Σχετικά με το τί αναφέρει η επιγραφή υπήρξαν διάφορες προτάσεις αλλά τελικά επικράτησε η εξής στην οποία το ίδιο το τσεκούρι μιλάει για τον εαυτό του «Είμαι ιερή ιδιοκτησία της Ήρας. Ο Κυνίσκος ο κρεοπώλης με έχει αφιερώσει ως δεκάτη (αποζημίωση) της εργασίας του«. 

Σχετικά με την ταυτότητα του ανθρώπου που έκανε την αφιέρωση, στην αρχή είχε προταθεί ένας αρχαίος Έλληνας ολυμπιονίκης με καταγωγή από τη Μαντίνεια Αρκαδίας. Ο Κυνίσκος ο Μαντίνειος στέφθηκε νικητής στο αγώνισμα της πυγμαχίας παίδων κατά τους 80ους (460 π.Χ.) ολυμπιακούς αγώνες της αρχαιότητας. Η άποψη αυτή απορρίφθηκε τελικά καθώς το αναθηματικό τσεκούρι φτιάχτηκε περίπου έναν αιώνα πριν τη γέννηση του Αρκά αθλητή (6ο αιώνα π.Χ.). 

Δεν γνωρίζουμε το πότε και πώς χάθηκε το τσεκούρι. Γνωρίζουμε από τον Pagano ότι το 1857 φυλασσόταν στην πόλη San Sosti, όμως μετά εξαφανίστηκε. Κάποιοι θεωρούν ότι πρώτα μεταφέρθηκε στο μουσείο της Νάπολης για έρευνα και μετά χάθηκαν τα ίχνη του. Και τα δύο σενάρια θεωρούνται εξ ίσου πιθανά. 

Εκείνη την εποχή ήταν σε ισχύ το διάταγμα του Φερδινάνδου Β΄, βασιλιά του Βασιλείου των Δύο Σικελιών, το οποίο απαγόρευε την εξαγωγή οποιουδήποτε αντικειμένου ιστορικού-καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος από το βασίλειο άρα υπάρχει και νομικά η αξίωση ότι πρόκειται για αρχαιοκαπηλία.


Τμήματα και Περιφέρειες του Βασιλείου των Δύο Σικελών 

Το 1996, ο τότε δήμαρχος του San Sosti, Silvana Perrone, ζήτησε από την ιταλική κυβέρνηση να παρέμβει με τη βρετανική κυβέρνηση για να ζητήσει αποκατάσταση. Ο τότε Υπουργός Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Walter Veltroni, ενημέρωσε τον δήμαρχο ότι είχε υποβάλει την αίτηση χωρίς να λάβει καμία απάντηση από τις βρετανικές αρχές. Από τότε έχουν γίνει πολλές προσπάθειες για να επιστρέψει στην Ιταλία ο πέλεκυς. Τελευταία φορά, τον Απρίλιο του 2016, έγινε ερώτηση του Φράνκο Μπρούνο στον Ντάριο Φραντσεσκίνι, τότε Υπουργό Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ζητώντας του να ξεκινήσει μια συζήτηση με το Βρετανικό Μουσείο για την επιστροφή του «τσεκουριού του San Sosti». 

Κύρια πηγή άρθρου: Dalla Calabria al British Museum: l’incredibile storia dell’ascia votiva di Kyniskos, του Alessandro Novoli στην ιστοσελίδα famedisud.it.

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.