30 Νοεμβρίου 2017

Το Πολεμικό Ναυτικό εκπέμπει SOS

Σήμερα, το Πολεμικό μας Ναυτικό διατηρεί αδιαμφισβήτητα μια μεγάλη δύναμη πυρός χάρη στον πολυάριθμο στόλο σκαφών επιφανείας και υποβρυχίων που διαθέτει. Η κατάσταση αυτή όμως είναι βέβαιο ότι θα αλλάξει στο κοντινό μέλλον αφού η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση μαστίζει τη χώρα για πολλά χρόνια με συνέπεια η Ελλάδα να προβαίνει σε ευρύτατες περικοπές που περιλαμβάνει φυσικά τον τομέα της άμυνας. Το ΠΝ από το 2020 και ύστερα θα διαθέτει πολεμικά (ΤΠΚ, Φ/Γ, Υ/Β, Α/Γ, βοηθητικά κ.λπ.) που πλησιάζουν ή ξεπερνούν τα 30-40 έτη σε υπηρεσία χωρίς προοπτική άμεσης αντικατάστασης. 

Τα μόνα σύγχρονα και με ορίζοντα μπροστά τους σκάφη, μετά του 2025, θα είναι τα υποβρύχια της κλάσης Παπανικολής, οι πυραυλάκατοι κλάσης Ρουσσέν, τα περιπολικά της κλάσης Μαχητής και το πλοίο γενικής υποστήριξης Προμηθέας. Τα υπόλοιπα πλοία του στόλου πολύ απλά δεν έχουν μεγάλο μέλλον, όσο σκληρό και αν ακούγεται.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το 2025 η εκσυγχρονισμένη φρεγάτα Κουντουριώτης, το υπερπολύτιμο εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο Ωκεανός και οι εκσυγχρονισμένες πυραυλάκατοι κλάσης Λάσκος θα είναι έκαστος… 47 ετών! Ας αναλογιστεί κανείς λοιπόν σε τι κατάσταση θα βρίσκονται τα υπόλοιπα μη εκσυγχρονισμένα πολεμικά όπως οι πυραυλάκατοι της κλάσης Καβαλούδης που θα αγγίζουν τα 45 έτη σε υπηρεσία, τα περιπολικά της κλάσης  Asheville, τα υποβρύχια της κλάσης Γλαύκος που εκσυγχρονίστηκαν αρχές της δεκαετίας του ’90 και θα είναι κοντά στο μισό αιώνα  σε υπηρεσία, τα υποβρύχια της κλάσης Ποσειδών και άλλα. Είναι βέβαιο ότι πολλά από αυτά θα έχουν αποσυρθεί πολύ νωρίτερα του 2025 χωρίς να αντικατασταθούν από νεώτερες σχεδιάσεις. 

Στο μεταξύ άλλα πολεμικά που έπρεπε ήδη να υποβληθούν σε εκτεταμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού όπως οι φρεγάτες της κλάσης Ύδρα, τα αρματαγωγά της κλάσης Ιάσων, τα ναρκοθηρευτικά της κλάσης Hunt και τα περιπολικά τύπου Osprey 55/56, αφήνονται να απαξιωθούν πλην κάποιων ελαχίστων εξαιρέσεων όπως θα δούμε παρακάτω. Ο ελληνικός στόλος φρεγατών διαθέτει το λυπηρές προνόμιο να διατηρεί σε υπηρεσία σκάφη που φέρουν ακόμη περιστρεφόμενο εκτοξευτή αντιαεροπορικών πυραύλων (το 70% των φρεγατών) ενώ κανένα μεγάλο πολεμικό δεν διαθέτει τηλεχειριζόμενο πυργίσκου με πολυβόλο ή ελαφρύ πυροβόλο για την εξουδετέρωση ασύμμετρων απειλών. Η αντιμετώπιση επίσης των τορπιλών στηρίζεται ακόμη στο απαρχαιωμένο σύστημα Nixie. 

Για να αντιληφθεί κανείς περαιτέρω την κατάσταση του στόλου αρκεί να γνωρίζει ότι υπηρετούν ακόμη πετρελαιοφόρα, ρυμουλκά και παράκτια περιπολικά που πλησιάζουν τα 60 έτη σε υπηρεσία! Οι αντικαταστάτες αυτών είναι απλά ανύπαρκτοι. Η απόκτηση νέου υλικού για τα επόμενα χρόνια, περιορίζεται σε δύο νέες πυραυλακάτους κλάσης Ρουσσέν που θα αντικαταστήσουν σε υπηρεσία τρία παλαιότερα σκάφη του τύπου S148 καθώς και τεσσάρων εκσυγχρονισμένων αεροσκαφών P-3 που απορρόφησαν το μεγαλύτερο μέρος των κονδυλίων που προορίζονταν για το Πολεμικό Ναυτικό. 

Σε εποχή τρομακτικών εξελίξεων στο ναυτικό αγώνα, με μη επανδρωμένα σκάφη και αεροσκάφη, με κάθετους εκτοξευτές, εξελιγμένα συστήματα αυτοπροστασίας και οπλικά συστήματα αυξημένης ακρίβειας και φονικότητας, το μέλλον του ΠΝ διαγράφεται δυσοίωνο με τον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό να απουσιάζει αδικαιολόγητα.

Εικόνα 1. Ραντάρ ναυτιλίας τύπου SIMRAD εγκατεστημένο σε ΤΠΚ κλάσης Καβαλούδης.
Πάραυτα, γίνεται μια φιλότιμη προσπάθεια εκ των έσω που περνάει συχνά απαρατήρητη. Μιλούμε για τα στελέχη του ΠΝ που παρά τις μισθολογικές περικοπές που έχουν υποστεί και με τα πενιχρά μέσα που διαθέτουν πλην όμως της άριστης κατάρτισης, παράλληλα με την εκτέλεση των απαιτητικών καθηκόντων τους, προχωρούν σε μικρούς εκσυγχρονισμούς που στόχο έχουν τη βελτιστοποίηση διαδικασιών συντήρησης, επιτήρησης και λειτουργίας συστημάτων. Τέτοιοι εκσυγχρονισμοί μεταξύ άλλων είναι η τοποθέτηση ηλεκτρο-οπτικών αισθητήρων, δευτερευόντων ραντάρ ναυτιλίας και συστημάτων ελέγχου και διάγνωσης βλαβών.

Εικόνα 2. Εκτοξευτές πυραύλων Harpoon που αντικατέστησαν πυραύλους Exocet σε ΤΠΚ κλάσης Καβαλούδης
Σοβαρές προσπάθειες έχουν γίνει επίσης για να διατηρηθεί αξιόμαχος ο γερασμένος στόλος των ελικοπτέρων τύπου ΑΒ212 (ηλικίας περίπου 35 ετών!) με την εγκατάσταση διαφόρων συστημάτων όπως πρότυπου τακτικού συστήματος και αισθητήρων καθώς και οπλισμού. Ακόμη και αύξηση της φονικότητας του οπλισμού παλαιών σκαφών έχει γίνει με την τοποθέτηση σε παλαιές πυραυλακάτους εκτοξευτών πυραύλων επιφανείας-επιφανείας (όμως από το υπάρχον απόθεμα και όχι νέας κατασκευής) προς αντικατάσταση παλαιών υπο-τρι/διπλάσιας εμβέλειας πυραύλων. 

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει σε αξιωματικούς όπως ο Πλωτάρχης Μαϊράγκας, που ανέλαβε πρωτοβουλίες για την επιτυχή αντιμετώπιση των πάσης φύσεως τεχνικών προβλημάτων που ανέκυψαν κατά την ενεργοποίηση και επιχειρησιακή ένταξη των πλέον σύγχρονων υποβρυχίων στο Αιγαίο, της κλάσης Παπανικολής και του Ωκεανός που ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα. Ομοίως αξίζει να αναφερθεί η ανάπτυξη και εγκατάσταση σε κανονιοφόρο και στο μέλλον σε άλλα πλοία του στόλου, με ελάχιστο κόστος, ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης πλατφόρμας-πλοίου (Integrated Platform Management System, IPMS), του λεγόμενου EPOPSIS, από τον τότε Αντιπλοίαρχο Παναγιώτη Μιχαλόπουλο. 

Άλλες προσπάθειες γίνονται επίσης από στελέχη του ΠΝ στο Κέντρο Αυτοματοποίησης Συστημάτων Μάχης Ναυτικού (ΚΑΣΜΝ), στις συντηρήσεις και στην εκπαίδευση των στελεχών. Υπάρχουν πολλά ακόμη επώνυμα ή ανώνυμα στελέχη που δίνουν τον δικό τους καθημερινό αγώνα, υπό εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, όχι μόνο για να κρατήσουν τα πλοία αξιόμαχα, αλλά και να τα βελτιώσουν σε κρίσιμους τομείς.

To ότι δεν αναφέρονται στο άρθρο, για ευνόητους λόγους, δεν σημαίνει ότι η δουλειά που κάνουν δεν είναι τόσο σημαντική, το αντίθετο. 

Εικόνα 3. Ραντάρ ναυτιλίας τύπου SIMRAD εγκατεστημένο σε κανονιοφόρο.
Οι παραπάνω φιλότιμες προσπάθειες και συχνά πρωτοβουλίες των στελεχών καθυστερούν το αναπόφευκτο, δηλαδή την γήρανση των μεσών, όμως δεν μπορούν να αποσοβήσουν την επιτακτική ανάγκη της αντικατάστασης με νεώτερα μέσα. Με τον αμυντικό προϋπολογισμό να βαίνει συνεχώς μειούμενος ενώ οι επιχειρησιακές ανάγκες αυξάνονται και η συμμετοχή της χώρας σε ένα ναυπηγικό πρόγραμμα να αποκλείεται, η απόκτηση μεταχειρισμένου υλικού είναι απαραίτητη όσο ποτέ. 

Το κριτήριο απόκτησης μεταχειρισμένου υλικού πλην του αυτονόητου, δηλαδή του κόστους, είναι το κριτήριο της ομοιοτυπίας συστημάτων και της ευκολίας υποστήριξης. Υπάρχει όντως τέτοιο υλικό που μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του ΠΝ. Φρεγάτες όπως της ολλανδικής κλάσης Karel Doorman που εκσυγχρονίστηκαν πολύ πρόσφατα θα γίνουν διαθέσιμες στις αρχές της 2ης δεκαετίας αφού τα Ναυτικά της Ολλανδίας και του Βελγίου σχεδιάζουν να έχουν σε υπηρεσία μέχρι τότε τον αντικαταστάτη τους. Τα τέσσερα αυτά σκάφη της κλάσης, αν αποκτηθούν, αυτομάτως διπλασιάζουν τον αριθμό των φρεγατών που διαθέτουν συρόμενο σόναρ που μέχρι σήμερα φέρουν μόνο οι φρεγάτες της κλάσης Ύδρα με συνέπεια να αυξάνονται κατακόρυφα οι ανθυποβρυχιακές ικανότητες του στόλου. 

Εικόνα 4. Ηλεκτρο-οπτικός αισθητήρας της Miltech εγκατεστημένος σε κανονιοφόρο.
Παρομοίως, ναρκοθηρευτικά κλάσης Hunt που υπηρετούν στο Βασιλικό Ναυτικό ή πληθώρα Ιταλικών σκαφών υποστήριξης, θα αποσυρθούν στο άμεσο μέλλον. Αντίστοιχα γίνεται λόγος για διαθέσιμα ελικόπτερα Seahawk από τις ΗΠΑ κατάλληλα να αντικαταστήσουν τα ΑΒ212 και να αυξήσουν τις δυνατότητες επιτήρησης και ανθυποβρυχιακού πολέμου. Οι ανάγκες σε νέο και μεταχειρισμένο υλικό είναι τεράστιες και δεν υπάρχει η πολυτέλεια να χαθεί καμία ευκαιρία ειδάλλως, την επόμενη δεκαετία, ο πολεμικός στόλος της Ελλάδας με την λαμπρή ιστορία, θα συρρικνωθεί σε αξιοσημείωτο βαθμό και μαζί με αυτών οι δυνατότητες προάσπισης των συμφερόντων της χώρας.

Για την ΠΤΗΣΗ και ΔΙΑΣΤΗΜΑ, από D–Mitch (λογαριασμό twitter Naval Analyses‏ @D__Mitch), διαχειριστή του NAVALANALYSES.BLOGSPOT.COM

πηγή



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.