27 Ιουλίου 2024

Η Tυραννία του «Kοινού Kαλού»

Μετάφραση: Απολλόδωρος
7 Μαρτίου 2022 | Brian Balfour, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Έρευνας, Ίδρυμα John Locke | Διαβάστε το εδώ
 
• Δεν υπάρχει «κοινό καλό» σε μια κοινωνία ατόμων
• Οι εκκλήσεις για το κοινό καλό είναι συνήθως ένα πέπλο για να πάρουν περισσότερα από την ελευθερία σας
• Η τυραννία της πλειοψηφίας είναι εξίσου άδικη με τον δεσποτισμό ενός βασιλιά
 
Ένας άνθρωπος που τυραννεί ολόκληρη την κοινωνία δεν είναι λιγότερο άδικος από το να τυραννούν οι πολλοί τους λίγους με το πρόσχημα του «κοινού καλού». 
 
Επιπλέον, η έννοια του κοινού καλού είναι μια απλή χίμαιρα, μια ελπίδα που δεν είναι παρά ένας μύθος.
 
Όπως έγραψε η πολιτική φιλόσοφος των αρχών του 20ού αιώνα Isabel Paterson στο πιο δημοφιλές βιβλίο της, «Ο Θεός της Μηχανής»
 
Δεν υπάρχει συλλογικό καλό. Αυστηρά μιλώντας, δεν υπάρχει καν κοινό καλό. Υπάρχουν στη φυσική τάξη συνθήκες και υλικά μέσω των οποίων το άτομο, χάρη στις δεκτικές και δημιουργικές του ικανότητες και τη βούλησή του, είναι ικανό να βιώσει το καλό.
 
Ένα «αγαθό», όπως το περιέγραψε η Paterson, μπορεί να βιωθεί μόνο από το άτομο.
 
«Ας αναρωτηθούμε, το φως του ήλιου δεν είναι ένα κοινό αγαθό;» συνέχισε. «Όχι- τα άτομα δεν απολαμβάνουν το όφελος από την κοινότητα, αλλά μεμονωμένα. Ένας τυφλός δεν μπορεί να δει μέσω της κοινότητας».
 
Επιπλέον, επειδή κάθε άτομο είναι μοναδικό, το ίδιο ερέθισμα, φαινόμενο ή υλικό αγαθό μπορεί να βιωθεί πολύ διαφορετικά από διαφορετικούς ανθρώπους. «Ο ίδιος βαθμός ηλιοφάνειας μπορεί να προκαλέσει ηλίαση σε ένα άτομο, ενώ ένα άλλο αντλεί όφελος από αυτήν», εξήγησε ο Paterson. Ως εκ τούτου, «είναι αδύνατο να συγκαλύψουμε το γεγονός ότι το αγαθό αποδίδεται MONON στα άτομα».
 
Και ποιος μπορεί να ορίσει τι είναι το «κοινό καλό»; Η συνήθης απάντηση είναι: «η πλειοψηφία». 
 
Αλλά αυτό μας παρουσιάζει ένα αίνιγμα, στο οποίο ο μόνος αποδεκτός ορισμός του τι είναι «καλό» είναι απλώς ένα παιχνίδι αριθμών. Όπως έγραψε η Paterson, «αν το “καλό” είναι ποσοτικό και αποτελεί ένα άθροισμα κατά πλειοψηφία, δεν μπορεί να υπάρχει κανένας άλλος κριτής του τι είναι καλό εκτός από την πλειοψηφία». Τώρα το πρόβλημα γίνεται σαφές. Αν η έγκριση της πλειοψηφίας θεωρείται το μέτρο του σωστού και του λάθους, τότε η δουλεία θα θεωρούνταν «σωστή» επειδή ιστορικά η πλειοψηφία την θεωρούσε έτσι. 
 
Ακόμα χειρότερα, στην πραγματικότητα το «κοινό καλό» συνήθως δεν καθορίζεται από την πλειοψηφία μέσα στην κοινωνία αλλά από τα πιο ισχυρά μέλη της άρχουσας τάξης και χρησιμοποιείται ως πέπλο για τη συγκέντρωση της εξουσίας.
 
“Στην πραγματικότητα το «κοινό καλό» συνήθως δεν καθορίζεται από την πλειοψηφία μέσα στην κοινωνία αλλά από τα πιο ισχυρά μέλη της άρχουσας τάξης και χρησιμοποιείται ως πέπλο για τη συγκέντρωση της εξουσίας.”
 
Ως εκ τούτου, αυτό το πέπλο ενθαρρύνει τη μετατόπιση από την ατομική ευθύνη στην ανάθεση καθηκόντων σε μια άμορφη και απροσδιόριστη συλλογικότητα. «Πάντα ο κολεκτιβισμός καταγγέλλει τις φυσικές στοργές και σχέσεις και προτείνει τη μετατόπιση των προσωπικών υποχρεώσεων στην «κοινωνία». Υπόσχεται εύκολο διαζύγιο, κρατική υποστήριξη των παιδιών, τις απολαύσεις της ασυδοσίας». Αλλά, όπως προειδοποίησε η Paterson, η απαλλαγή των ατόμων από τις ευθύνες τους αναπόφευκτα ενδυναμώνει εκείνους στους οποίους έχουν μεταφερθεί οι εν λόγω ευθύνες, και μια τέτοια ενδυνάμωση «καταλήγει στη δουλεία και στην παραβίαση της προσωπικότητας».
 
Αλλά δεν θα έπρεπε η κοινωνία να οργανώνεται σύμφωνα με την αρχή του «μεγαλύτερου αγαθού για τον μεγαλύτερο αριθμό», όπως πρότειναν φιλόσοφοι όπως ο Jeremy Bentham;
 
«Το «μεγαλύτερο καλό του μεγαλύτερου αριθμού» είναι μια φαύλη φράση», επιμένει η Paterson. Η οργάνωση της κοινωνίας σύμφωνα με αυτή την αρχή «θα δικαιολογούσε αποτρόπαια βασανιστήρια μιας μειοψηφίας». Η απόλυτη μειονότητα είναι το άτομο. Η πίστη στα δικαιώματα της μειονότητας απαιτεί την απόρριψη της τυραννίας του «κοινού καλού». 
 
Η απόλυτη μειονότητα είναι το άτομο. Η πίστη στα δικαιώματα της μειονότητας απαιτεί την απόρριψη της τυραννίας του «κοινού καλού».
 
Μια ελεύθερη κοινωνία απαιτεί όχι μόνο την ελευθερία από την τυραννία ενός μεμονωμένου βασιλιά, αλλά και από τις παραβιάσεις των ατομικών δικαιωμάτων υπό το πρόσχημα του κοινού καλού. 
 
«Θεωρείται λανθασμένα ότι όταν καταρρίπτεται ο ισχυρισμός των λίγων να διατάζουν τους πολλούς, αποδεικνύεται ο αντίστροφος ισχυρισμός των πολλών να διατάζουν το άτομο», εξήγησε η Paterson. «Αλλά με τη λογική, αν ένας άνθρωπος δεν έχει το δικαίωμα να διοικεί όλους τους άλλους ανθρώπους - η σκοπιμότητα του δεσποτισμού - ούτε αυτός έχει το δικαίωμα να διοικεί έστω και έναν άλλο άνθρωπο- ούτε όμως δέκα άνθρωποι ή ένα εκατομμύριο έχουν το δικαίωμα να διοικούν έστω και έναν άλλο άνθρωπο». Οι προοδευτικές πολιτικές πωλούνται συχνά ως επωφελείς για το «κοινό καλό».Αλλά δεν υπάρχει τέτοιο καλό. 
 
Μην αφήνετε να σας παρασύρουν σε υποταγή τέτοιες εκκλήσεις, διότι τις περισσότερες φορές οι εκκλήσεις για το κοινό καλό είναι απλώς ένας δούρειος ίππος για να σας πάρουν περισσότερη από την ελευθερία σας. 
 
Δικτυογραφία:
The Tyranny of the “Common Good”
https://www.johnlocke.org/the-tyranny-of-the-common-good/



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.