23 Ιουνίου 2023
«Tήν μεν πίστιν ὀμολογοῦμεν πάντες, οὐκέτι δέ πάντες κατά τάς ἐντολάς πολιτευόμεθα» (Μ. Βασίλειος – Εἰς τόν Προφήτην Ἠσαΐα – P.G. 30, 236)
Γράφει ὁ ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
Τρεῖς αἰῶνες μετὰ τὴν κοίμηση τοῦ Ἁγίου Βασιλείου, ὁ ἅγιος Ἀνδρέας Κρήτης μὲ ἀνείπωτη εὐλάβεια καὶ συντριβὴ παρακινεῖται, ἀπὸ μιὰ βαθύτερη προσευχητικὴ κίνηση τῆς ψυχῆς, στὸ κάλεσμα τῆς πολλῆς καὶ βαθειᾶς ποιμαντικῆς θεολογίας τοῦ Μ. Βασιλείου: «Βασίλειε, ποίμαινε ἡμᾶς» (παρ. Μαύρου, «ἕνα πολύεδρο διαμάντι» -Μ. Βασίλειος – Σελ. 48).
Στερεὰ ἐκκλησιαστικὴ φωνὴ ὁ Ἅγ. Ἀνδρέας, ὡς κραυγὴ ἱκεσίας (διαχρονικῆς) τοῦ πληρώματος τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ἀποδεικνύει καὶ ὁ «Μέγας Κανών» του. Γιὰ ὅλα ὁμίλησε ὁ Μ. Βασίλειος, ἀκούραστα ἔσκυψε καὶ ἀφουγκράσθηκε τὰ βάθη χιλιάδων πιστῶν – ψυχῶν, ἱκετεύοντας τὸν Κύριο γιὰ χάρη μας· γι᾿ αὐτὸ καὶ ἡ προσευχητικὴ ἱκεσία: «Βασίλειε, ποίμαινε ἡμᾶς».
Γιὰ τὴν πληρέστατη γνώση τῆς διδασκαλίας τοῦ Μ. Βασιλείου ἀρκεῖ νὰ ἀνοίξης τὴν παγκοσμίως γνωστὴ Ἑλληνικὴ Πατρολογία (τοῦ Migne 161 τόμοι), τοὺς τόμους 29 ἕως καὶ 32, ποὺ ἀνήκουν στὸν Μ. Βασίλειο. Σχῆμα λόγου τὸ «νὰ τοὺς ἀνοίξης». Χρειάζεται αἴσθημα καρδιᾶς, διευθυντικό τῆς πνευματικῆς ζωῆς, ὥστε οἱ λόγοι του νὰ γίνουν καρποφόρο μπόλι στὴν σημερινὴ ἄγρια χλιαρότητα τῶν ἡμερῶν μας.
Αὐτὴ τὴν χαρὰ καὶ ἐλπίδα ποὺ σκορποῦσε ὁ Ι. Πατὴρ στοὺς Ὀρθοδόξους τῆς ἐποχῆς του, τίς βιώνουμε καὶ ἐμεῖς ἀναλλοίωτες, σήμερα, ἀντλοῦντες ὕδωρ ἀπὸ τοὺς λόγους του, εὑρισκόμενοι μέσα στὴν ἰσοπεδωτικὴ ἐποχὴ τοῦ οἰκουμενισμοῦ ὅπου, δυστυχῶς, οἱ σύγχρονοι ἐπίσκοποι τὸν ἔχουν ἐγκολπωθεῖ, πιστεύοντας ὅτι εἶναι ἡ ὁρατὴ θεία λύση στὸ αἴτημα τῆς χριστιανικῆς ἑνότητος. Οἰκτρὰ πλάνη καὶ αἵρεση!
Καμμιὰ ἄλλη σημερινὴ σκέψη πνευματικοῦ ἢ γέροντα δὲν ἀφυπνίζει, δὲν στηρίζει, νοῦ καὶ καρδιά, ὅσο οἱ λόγοι (κυρίως) τῶν Καππαδοκῶν Πατέρων.
Γιὰ τὸ Μ. Βασίλειο στὴ σύγχρονη ἔκδοση (Δεκάτομη) τῶν Ε.Π.Ε., ὑπάρχει ἡ ἑξῆς σειρὰ (πληροφοριακά, πρὸς ὠφέλεια):
Στοὺς τόμους 1,2,3 εὑρίσκονται οἱ 366 Ἐπιστολές του.
Στοὺς 4 καὶ 9, ὁμιλίες στὴν Ἑξαήμερο.
Στὸν 5 τόμο, πρακτικὲς – θεολογικὲς ὁμιλίες στοὺς Ψαλμούς.
Στὸν 6 τόμο οἱ λόγοι: «πρὸς πλουτοῦντας» καὶ στὸ «καθελῶ μου τὰς ἀποθήκας».
Στὸν 7ο οἱ ὁμιλίες: «ὅτι οὐκ ἐστιναίτιυς τῶν κακῶν ὁ Θεὸς», «ἐν λιμῷ καὶ αὐχμὼ», «σὲ μάρτυρας» καὶ «πρὸς τοὺς νέους».
Στοὺς τόμους 8 καὶ 9 «τὰ Ἀσκητικά».
Τέλος, στὸν 10ο τόμο, ἡ «περὶ Πνεύματος Ἁγίου» πραγματεία του.
Μέχρι τώρα ἡ ἔκδοση τῶν Ε.Π.Ε. (Ἕλληνες Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας) δὲν περιλαμβάνει ἀκόμη, τίς Ὁμιλίες τοῦ Μ. Βασιλείου «στὸν Προφήτη Ἠσαΐα».
Στὸ κεφ. Β 2-3, τοῦ Ἠσαΐα, διαβάζουμε:
«ὅτι ἔσται ἐν ταῖς ἐσχάταις ἡμέραις ἐμφανὲς τὸ ὄρος Κυρίου καὶ ὁ οἶκος τοῦ Θεοῦ ἐπ᾿ ἄκρων τῶν ὀρέων καὶ ὑψωθήσεται ὑπεράνω τῶν βουνῶν· καὶ ἤξουσιν ἐπ᾿ αὐτὸ πάντα τὰ ἔθνη καὶ πορεύσονται ἔθνη πολλὰ καὶ ἐροῦσι· δεῦτε καὶ ἀναβῶμεν εἰς τὸ ὄρος Κυρίου...»
Στὴν Ὁμιλία του ὁ Μ. Βασίλειος ἑρμηνεύει – παρατηρεῖ ἐπὶ τοῦ (Β΄, 2-3):
Α) «Ὁ οἶκος τοῦ Θεοῦ, ἐπ᾿ ἄκρων τῶν ὀρέων ἡ Ἐκκλησία ἐστὶ κατὰ τὴν τοῦ Ἀποστόλου φωνήν».
Β) «ὠκοδόμηται γὰρ (ἡ Ἐκκλησία) ἐπὶ τῷ θεμελίῳ τῶν Ἀποστόλων καὶ Προφητῶν».
Γ) «Τὸ μὲν ἤξουσιν, ἐπὶ τοῦ πιστεύειν τέτακται· τὸ δὲ πορεύεσθαι, ἐπὶ τοῦ πολιτεύεσθαι. Ἐπείουν τὴν μὲν πίστιν ὁμολογοῦμεν πάντες, οὐκέτι δὲ πάντες κατὰ τὰς Ἐντολάς πολιτευόμεθα, διὰ τοῦτο ἤξουσι μὲν πάντα τὰ ἔθνη, πορεύσονται δὲ πολλά. Ὅτι δὲ τὸ πορεύεσθαι ἐπὶ τοῦ βιοῦν κατὰ τὸν νόμον λαμβάνεται. Μακάριοι (φησὶν) οἱ ἄμωμοι ἐν ὁδῷ, οἱ πορευόμενοι ἐν νόμῳ Κυρίου».
1ο Σχόλιο: Δὲν παρέθεσα μιὰ ἁπλὴ μετάφρασή του (Β, 2-3), ὅπως τοῦ Τρεμπέλα, Κολιτσάρα, π. Ἰωὴλ Γιαννακόπουλου κλπ, διότι δὲν καλύπτουν τὰ νοήματα τοῦ κειμένου, ὅπως τὰ ἀναδεικνύει ὁ Μ. Βασίλειος.
Στὴν ὁμιλία του ὁ Μ. Βασίλειος διευκρινίζει – τονίζει:
α) Ὁ στίχος «ὁ οἶκος τοῦ Θεοῦ, ἐπ᾿ ἄκρων τῶν ὀρέων» τοῦ ἀρχαίου κειμένου, προφητεύει τὴν Ἐκκλησία.
β) Διευκρινίζει ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἔχει κτισθεῖ ἐπάνω στὰ θεμέλια ποὺ ἔθεσαν οἱ Ἀπόστολοι καὶ οἱ Προφῆτες. Ὁμιλεῖ περὶ ΜΙΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, ὅτι ἕνας εἶναι ὁ ΟΙΚΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.
γ) Δίνει ἑρμηνεία ὁ Μ. Βασίλειος στοὺς χρόνους (γραμματικῆς) «ἤξουσιν» καὶ «πορεύεσθαι».
Πολλὰ ἔθνη θὰ ἔλθουν πρὸς τὸν Χριστιανισμὸ (ἤξουσιν), ὀλίγοι δὲ ἄνθρωποι θὰ βιώσουν ὀρθὰ τὴν Ἐκκλησία, σύμφωνα μὲ τοὺς νόμους της (πορεύσονται).
Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ Ἱ. Πατὴρ τονίζει, κατηγορηματικά:
«Ἐπείουν τὴν μὲν πίστιν ὁμολογοῦμεν πάντες, οὐκέτι δὲ πάντες κατὰ τὰς ἐντολάς πολιτευόμεθα».
Ὅλοι δηλ. ὁμολογοῦν (οἱ Χριστιανοὶ) πίστη στὴν Ἁγία Τριάδα, στὴ Γραφή, στὸ μεγαλεῖο της, λίγοι, ὅμως, ἀκολουθοῦν τὴν Ἐκκλησία μὲ βίο ὀρθό, ὅπως τὸν ἔχουν καθορίσει οἱ κανόνες της.
2ο Σχόλιο: Πράγματι, μέγας προφήτης ὁ Ἠσαΐας. Στὸ (Β, 2-3) ἀγκαλιάζει προφητικὰ ὅλη τὴν πορεία τῆς Ἐκκλησίας, τῶν πιστῶν· αὐτὴ ἀκριβῶς την πορεία ἀναλύει ὁ Μ. Βασίλειος στὴν ὁμιλία του «Εἰς τὸν προφήτην Ἠσαΐαν».
3ο Σχόλιο: Ἡ σημερινὴ οἰκουμενικὴ (αἱρετικὴ) κίνηση κινητοποιεῖται στὸ «Ἤξουσιν» τὰ ἔθνη πρὸς τὴν Ἐκκλησίαν ἀναιρῶντας – καταργῶντας τό «πορεύεσθαι» πρὸς τὴν Ἐκκλησία. Τό «πορεύεσθαι» ἐπὶ τοῦ «βιοῦν κατὰ τὸν νόμον», ὅπως γράφει ὁ Μ. Βασίλειος, τὸ καθόρισαν ὁ Κύριος, οἱ Προφῆται, οἱ Ἀπόστολοι καὶ οἱ Οἰκουμενικὲς Σύνοδοι. Στὸν ἄξονα αὐτὸν ἀναδείχθησαν οἱ Μάρτυρες καὶ οἱ Ἅγιοι.
Γι᾿ αὐτὸ καὶ ὁ Μ. Βασίλειος εἶναι κατηγορηματικός:
«Τὴν ἀκρίβειαν τῆς λέξεως μὴ παραδράμης ἀβασανίστως. Πῶς ἐν μὲν τῷ Ἤξουσι πάντα εἴρηται, ἐν δὲ τῷ πορεύσονται οὐκέτι πάντα, ἀλλὰ πολλά; Ὅτι τὸ μὴν Ἤξουσιν, ἐπὶ τοῦ πιστεύειν τέτακται· το δὲ πορεύεσθαι, ἐπὶ τοῦ πολιτεύεσθαι».
4ο Σχόλιο:
Ἀναμφίβολα τὸ ἐδάφιο (Β, 2-3) τοῦ Προφήτου Ἠσαΐα εἶναι ὁρόσημο καὶ φράγμα ἀμετάθετο ἔναντι τῆς εἰσβολῆς (παναιρέσεως) τοῦ οἰκοιμενισμοῦ, ὁ ὁποῖος ἐπιθυμεῖ συσπείρωση στὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, συσπείρωση οἰκουμενική, τὴν ὁποία ὀνομάζει (ψευδῶς) «ἐκκλησία», σ᾿ ἀντίθεση ἐμφανῆ μὲ τὴν προφητεία τοῦ Ἠσαΐου, ἡ ὁποία διακρίνει τὸ «ἤξουσι» ἀπὸ τὸ πορεύσονται· διακρίνει δηλ. τὴν ἀπώλεια ἀπὸ τὴν σωτηρία (Ὀρθοδοξία).
«Οἱ Προφήται ὡς εἶδον, οἱ Ἀπόστολοι ὡς ἐδίδαξαν, ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν, οἱ Διδάσκαλοι ὡς ἐδογμάτισαν» (ἐκ τοῦ Συνοδικοῦ τῆς Ὀρθοδοξίας).
ΝΙΚΟΣ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
_____________________________
Πολυτονισμὸς ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΣ
Κατηγορία Θέματος
Θέματα Παιδείας,
Θρησκευτικά θέματα,
Λόγος Ορθοδοξίας,
Παγκοσμιοποίηση
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου