27 Ιουνίου 2023

Πρέσπες και στην Εκκλησία. Θα σύρουν τον Μητροπολίτη Φλωρίνης να συλλειτουργήσει με τὸν «Σκοπίων»;;;

Στο λαμπρό Πατριαρχικό συλλείτουργο που τελέστηκε στον Ιερό Ναό Αναλήψεως του Χριστού Βόλου την Κυριακή, 25 Ιουνίου, τελευταία ημέρα της επισκέψεως του Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίου στον Βόλο, παρατηρήσαμε, πλαισίωναν μεταξύ άλλων οι Σεβ. Μητροπολίτες Νέας Κρήνης & Καλαμαριάς Ιουστίνος και Πολυανής & Κιλκισίου Βαρθολομαίος.
 
Η παρουσία των δύο μητροπολιτών της Ελλαδικής Εκκλησίας δίπλα στον Παναγιώτατο ανακάλεσε στη μνήμη μας πρόσφατο άρθρο με αναφορές στὸν σχεδιασμό, διὰ του οποίου τυχόν θὰ συρθεί η Εκκλησία της Ελλάδος σε αναγνώριση «Μακεδονικής Εκκλησίας» και πως αν δὲν είναι ο Φλωρίνης, θὰ είναι έτερος Μητροπολίτης.. 
 
Η Ιεραρχία οφείλει νὰ προλάβει τὰ γεγονότα εγκαίρως οι δε Σεβ. Μητροπολίτες Νέας Κρήνης & Καλαμαριάς Ιουστίνος και Πολυανής & Κιλκισίου Βαρθολομαίος φρονούμε σωστό είναι να σταθούν στο ύψος αυτής της κρίσιμης ιστορικής περίστασης, η οποία απαιτεί θάρρος και ευτολμία και δημόσια να δηλώσουν ότι απέχουν από γεωπολιτικά παιχνίδια.
 
Ολόκληρο το περισπούδαστο κείμενο του κ. Μανώλη Κοττάκη το οποίο και προβληματίζει έχει ως εξής:
 
Πέντε χρόνια μετά την υπογραφή της Συμφωνίας των Πρεσπών, η Εκκλησία του κρατιδίου των 2.000.000 κατοίκων βρίσκεται σε μια πρωτοφανή δίνη. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως την έχει αναγνωρίσει ως Αρχιεπισκοπή Αχρίδας. Η Σερβική Εκκλησία, υποκινούμενη από τη Μόσχα, της προσφέρει αυτοκεφαλία για να αποσπαστεί από την επιρροή του Οικουμενικού Πατριαρχείου και την αναγνωρίζει ως Αρχιεπισκοπή Αχρίδας – Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία. Η Βουλγαρική Εκκλησία την αναγνωρίζει ως Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία, σκέτο. Ο Αρχιεπίσκοπος Στέφανος, όταν απευθύνεται στο ποίμνιό του, αυτοπροσδιορίζεται ως επικεφαλής της Αρχιεπισκοπής Αχρίδας – Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.
 
Στην πραγματικότητα, γύρω από την Εκκλησία των Σκοπίων παίζεται ένα συγκλονιστικό γεωπολιτικό παιχνίδι, στο οποίο μετέχουν ως αντιμαχόμενες δυνάμεις τα δύο Πατριαρχεία (Οικουμενικό) Κωνσταντινούπολης και Μόσχας, τρεις Εκκλησίες (Ελλαδική, Σερβική και Βουλγαρική) και πέντε κυβερνήσεις κρατών (ΗΠΑ, Ρωσία, Σερβία, Βουλγαρία και Ελλάδα).
 
Το εκκλησιαστικό ζήτημα των Βαλκανίων είναι τμήμα του ουκρανικού ζητήματος, καθώς, αναλόγως της γεωπολιτικής επιρροής στην οποία ανήκει κάθε εκκλησία (Ουάσινγκτον ή Μόσχα), αναγνωρίζει ή όχι τη σχισματική Ουκρανική Εκκλησία και αναφέρει στα δίπτυχά της τον Κιέβου Επιφάνιο.
 
Το γεγονός ότι κύκλοι του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως διερευνούν την πιθανότητα τέλεσης αρχιερατικού συλλείτουργου με τη συμμετοχή του Αρχιεπισκόπου Στεφάνου των Σκοπίων και μητροπολίτη της Μακεδονίας -κατά προτίμηση, της Φλώρινας- ήδη προκαλεί αναστάτωση στον τοπικό πληθυσμό. Ενα τέτοιο συλλείτουργο θα είχε στόχο να φέρει πιο κοντά στις Μητροπόλεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου (Νέες Χώρες) την Αρχιεπισκοπή των Σκοπίων, αποσπώντας την από την επιρροή της Σερβικής και, κατ’ επέκταση, της Ρωσικής Εκκλησίας, ωστόσο θα προκαλούσε μείζονα ζητήματα.
 
Αν ο Αρχιεπίσκοπος Σκοπίων συλλειτουργούσε στη Φλώρινα, περιοριζόμενος στον τίτλο με τον οποίο τον αναγνώρισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο (Αχρίδας), θα είχε καλώς. Εάν όμως τελέσει το συλλείτουργο στη «μακεδονική γλώσσα» ή και στη βουλγαρική γλώσσα ενώπιον του οικείου μητροπολίτη, αλλά και των τοπικών αυτονομιστών, γεννάται τεράστιο πολιτικό θέμα. Οχι αμιγώς εκκλησιαστικό – πολιτικό! Για δύο λόγους.
 
Ο πρώτος είναι εύκολα αντιληπτός: «Μακεδονική γλώσσα» μέσα σε ορθόδοξο ναό της Ελλαδικής Εκκλησίας, σε μια εποχή που είναι νωπή η απόφαση του Πρωτοδικείου Φλώρινας για τη διδασκαλία της «μακεδονικής γλώσσας» σε όλη την περιοχή της Μακεδονίας; Λάδι στη φωτιά! Αλλά και στη βουλγαρική γλώσσα να τελέσει το συλλείτουργο ο Αρχιεπίσκοπος Στέφανος, τα προβλήματα δεν θα είναι λιγότερα. Ο πληθυσμός της Μακεδονίας μας έχει οδυνηρές μνήμες από την αγαστή συνεργασία της Βουλγαρικής Εξαρχίας με τους Τούρκους στη Μακεδονία μας, στις αρχές του 20ού αιώνα.
 
Ο δεύτερος λόγος είναι ακόμη πιο σημαντικός: Σε αντίθεση με την πατρίδα μας, όπου η επιρροή της Εκκλησίας εξασθενεί ταχέως και οι Ελληνες ταυτίζουν το γένος με το θρήσκευμα μόνο σε ποσοστό 55%, σύμφωνα με τελευταία δημοσκόπηση, στα Βαλκάνια η Εκκλησία είναι ταυτισμένη με το έθνος περισσότερο και από το ίδιο το κράτος. Εκκλησία που ονομάζεται «Μακεδονική Ορθόδοξη» ταυτίζεται με το λεγόμενο «μακεδονικό έθνος». Το ποιες θα μπορούσαν να είναι στο μέλλον οι επιπτώσεις της ύπαρξης μιας αναγνωρισμένης από την Ελλαδική Εκκλησία και το Οικουμενικό Πατριαρχείο «Μακεδονικής Εκκλησίας», με «μακεδονική γλώσσα», σε μια επικράτεια σαν τη δική μας, στην οποία ζουν κάποιες χιλιάδες που αυτοαποκαλούνται «Μακεδόνες», σας αφήνουμε να τις φανταστείτε.
 
Δεν θα επεκταθούμε αυτή τη στιγμή. Οι συνέπειες, τόσο εθνικά όσο και εκκλησιαστικά, θα μπορούσαν να είναι ολέθριες. Δυστυχώς, η πατρίδα μας πληρώνει κάθε μέρα το εθνικό έγκλημα του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο δεν θέλησε να επαναδιαπραγματευτεί ούτε κατ’ ελάχιστον η Ν.Δ. Η οποία σήμερα αναζητεί τον λόγο για τον οποίο δύο κόμματα στα δεξιά της έλαβαν 15% αθροιστικά σε πολλούς νομούς της Μακεδονίας και εξακολουθεί να μην καταλαβαίνει το γιατί. Εμείς θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις και αναλόγως θα τοποθετηθούμε. Το ζήτημα είναι λεπτό. Οι εκκλησιαστικές «Πρέσπες» πρέπει να αποτραπούν. Κάποιοι ας αφήσουν στην ησυχία του τον πράο ιεράρχη Φλωρίνης Θεόκλητο.
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.