25 Απριλίου 2023

Γλώσσες Προγραμματισμού Ηλεκτρονικών Υπολογιστών

Από την γλώσσα Μηχανής στη γλώσσα Τεχνητής Νοημοσύνης
 
 
Γράφει ο Κωνσταντίνος Παπανικολάου
 
Όσο πιο συνοπτικά και περιεκτικά μπορώ, σας παραθέτω ιστορικά την διαδρομή των γλωσσών που αναπτύχθηκαν προκειμένου ένας απλός άνθρωπος να μπορεί να ρωτά μια ηλεκτρική κατασκευή, μια μηχανή αν θέλετε, κι αυτή να του δίνει απαντήσεις/λύσεις.
 
Η πρώτη ονομασία που αποδόθηκε στις μηχανές αυτές, ήταν αυτό ακριβώς που έκαναν, που υπολόγιζαν. «Computer» στα Αγγλικά, υπολογιστής στη γλώσσα μας.
 
Όμως χρειαζόταν μια γλώσσα για να μιλήσει ο άνθρωπος με την μηχανή και να της δώσει να εκτελέσει μια εντολή. Έτσι, εμφανίστηκε η πρώτη γλώσσα προγραμματισμού.
 
Από ‘κει και μετά, το νερό μπήκε στ’ αυλάκι, και καθώς το νερό αυξανόταν, το αυλάκι έγινε ποταμάκι, ποταμός, θάλασσα και σύννεφο για να βρέξει στον καθένα μας, όπου κι αν βρισκόμαστε, την βροχή/νερό που ο καθένας μας χρειάζεται.
 
Διαβάστε λοιπόν πως από την γλώσσα μηχανής φθάσαμε στην γλώσσα τεχνητής ευφυίας ή ΑΙ όπως πλέον συνηθίζεται να λέγεται (AI – Artificial Intelligence).
 
Η γλώσσα Μηχανής
 
Πρόκειται, για αριθμητικούς κωδικούς για τις λειτουργίες που μπορεί να εκτελέσει απευθείας ένας συγκεκριμένος υπολογιστής. Οι κωδικοί είναι συμβολοσειρές των 0 και 1, ή δυαδικά ψηφία «bits», τα οποία συχνά μετατρέπονται από και προς, σε δεκαεξαδικό μετασχηματισμό (βάση 16) για ανθρώπινη προβολή και τροποποίηση. Οι οδηγίες γλώσσας μηχανής χρησιμοποιούν συνήθως ορισμένα bit για να αναπαραστήσουν λειτουργίες, όπως η πρόσθεση, και μερικά για να αναπαραστήσουν τελεστές ή ίσως τη θέση της επόμενης εντολής. Η γλώσσα μηχανής είναι δύσκολο να διαβαστεί και να γραφτεί, καθώς δεν μοιάζει με συμβατική μαθηματική σημειογραφία ή ανθρώπινη γλώσσα και οι κώδικές της διαφέρουν από υπολογιστή σε υπολογιστή.
 
Η γλώσσα Assembly
 
Η γλώσσα Assembly (συναρμολόγησης) είναι ένα επίπεδο πάνω από τη γλώσσα μηχανής. Χρησιμοποιεί σύντομους μνημονικούς κώδικες για οδηγίες και επιτρέπει στον προγραμματιστή να εισαγάγει ονόματα για μπλοκ μνήμης που περιέχουν δεδομένα. Κάποιος θα μπορούσε έτσι να γράψει «add pay, total» αντί του «0110101100101000» για μια εντολή που προσθέτει δύο αριθμούς.
 
Η γλώσσα Assembly έχει σχεδιαστεί για να μεταφράζεται εύκολα σε γλώσσα μηχανής. Αν και τα μπλοκ δεδομένων μπορούν να αναφέρονται με το όνομα αντί με τις διευθύνσεις μηχανής τους, η γλώσσα Assembly δεν παρέχει πιο εξελιγμένα μέσα οργάνωσης σύνθετων πληροφοριών. Όπως η γλώσσα μηχανής, έτσι και η Assembly απαιτεί λεπτομερή γνώση μιας συγκεκριμένης εσωτερικής αρχιτεκτονικής υπολογιστών. Είναι χρήσιμο όταν τέτοιες λεπτομέρειες είναι σημαντικές, όπως στον προγραμματισμό ενός υπολογιστή να αλληλεπιδρά με συσκευές εισόδου/εξόδου (εκτυπωτές, σαρωτές, συσκευές αποθήκευσης και ούτω καθεξής).
 
Η γλώσσα FORTRAN
 
Η FORTRAN (FORmula TRANslation) έκανε το ντεμπούτο της το 1957 από τον John Backus που συντόμευσε τη διαδικασία προγραμματισμού και έκανε τον προγραμματισμό υπολογιστών πιο προσιτό.
 
Η δημιουργία της FORTRAN σηματοδότησε ένα σημαντικό στάδιο στην ανάπτυξη των γλωσσών προγραμματισμού υπολογιστών. Ο προηγούμενος προγραμματισμός ήταν γραμμένος σε γλώσσα Μηχανής (πρώτης γενιάς) ή σε γλώσσα Assembly (δεύτερης γενιάς), η οποία απαιτούσε από τον προγραμματιστή να γράψει εντολές σε δυαδικό ή δεκαεξαδικό αριθμητικό σύστημα. Η απογοήτευση με την επίπονη φύση αυτού του προγραμματισμού οδήγησε τον Backus να αναζητήσει έναν απλούστερο, πιο προσιτό τρόπο επικοινωνίας με τους υπολογιστές. Κατά τη διάρκεια του τριετούς σταδίου ανάπτυξης, ο Backus ηγήθηκε μιας εκλεκτικής ομάδας 10 υπαλλήλων της IBM (International Business Machines) για να δημιουργήσει μια γλώσσα που συνδύαζε μια μορφή αγγλικής στενογραφίας με αλγεβρικές εξισώσεις.
 
Η FORTRAN επέτρεψε την ταχεία συγγραφή προγραμμάτων υπολογιστών που έτρεχαν σχεδόν εξίσου αποτελεσματικά με προγράμματα που είχαν κωδικοποιηθεί με κόπο σε γλώσσα Μηχανής. Καθώς οι υπολογιστές ήταν σπάνιοι και εξαιρετικά ακριβοί, τα αναποτελεσματικά προγράμματα ήταν το μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα από τη μακρά και επίπονη ανάπτυξη προγραμμάτων μηχανικής γλώσσας. Με τη δημιουργία μιας αποτελεσματικής γλώσσας υψηλότερου επιπέδου (ή φυσικής), επίσης γνωστής ως γλώσσας τρίτης γενιάς, ο προγραμματισμός υπολογιστών προχώρησε πέρα από μια μικρή ομάδα για να συμπεριλάβει μηχανικούς και επιστήμονες, οι οποίοι συνέβαλαν στην επέκταση της χρήσης των υπολογιστών.
 
Επιτρέποντας τη δημιουργία προγραμμάτων φυσικής γλώσσας που έτρεχαν τόσο αποτελεσματικά όσο και τα κωδικοποιημένα, η FORTRAN έγινε η γλώσσα προγραμματισμού της επιλογής στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Ενημερώθηκε αρκετές φορές στη δεκαετία του 1950 και του 1960, προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστική με πιο σύγχρονες γλώσσες προγραμματισμού. Η FORTRAN 77 κυκλοφόρησε το 1978, ακολουθούμενο από την FORTRAN 90 το 1991 και περαιτέρω ενημερώσεις το 1996, το 2004, το 2010 και το 2018. Ωστόσο, οι γλώσσες τέταρτης και πέμπτης γενιάς αντικατέστησαν σε μεγάλο βαθμό την FORTRAN εκτός ακαδημαϊκών κύκλων από τη δεκαετία του 1970.
 
Η γλώσσα IPL
 
Το 1956 οι Allen Newell και J. Clifford Shaw της Rand Corporation και ο Herbert Simon του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon, εργαζόμενοι πάνω στο λογισμικό του Logic Theorist και του GPS, δύο πρώιμα προγράμματα AI, ανέπτυξαν την γλώσσα επεξεργασίας πληροφοριών IPL (Information Processing Language), μια γλώσσα υπολογιστών προσαρμοσμένη για προγραμματισμό AI. Στην καρδιά της IPL ήταν μια εξαιρετικά ευέλικτη δομή δεδομένων που ονόμασαν λίστα. Μια λίστα είναι απλώς μια διατεταγμένη ακολουθία στοιχείων δεδομένων. Ορισμένα ή όλα τα στοιχεία μιας λίστας μπορεί να είναι λίστες. Αυτό το σχήμα οδηγεί σε πλούσιες δομές διακλάδωσης.
 
Η γλώσσα LISP
 
Το 1960 ο John McCarthy, ένας επιστήμονας υπολογιστών στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT), συνδύασε στοιχεία της IPL με το lambda calculus ή λ-calculus (λογισμό λάμδα), ένα τυπικό λογικό-μαθηματικό σύστημα, για να παράγει τη γλώσσα προγραμματισμού LISP (LISt Processor), η οποία παραμένει η κύρια γλώσσα της AI στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η LISP ιδρύθηκε στη στην βάση της μαθηματικής θεωρίας των αναδρομικών συναρτήσεων όπου μια συνάρτηση εμφανίζεται με τον δικό της ορισμό. Ένα πρόγραμμα LISP είναι μια συνάρτηση που εφαρμόζεται σε δεδομένα, αντί να είναι μια ακολουθία διαδικαστικών βημάτων όπως στη FORTRAN και στην ALGOL.
 
Χρησιμοποιεί μια πολύ απλή σημειογραφία στην οποία οι πράξεις και οι τελεστές τους δίνονται σε μια λίστα σε παρένθεση. Για παράδειγμα, το (+ a (x b c)) σημαίνει a + b x c. Αν και αυτό φαίνεται άβολο, η σημειογραφία λειτουργεί καλά για υπολογιστές. Η LISP χρησιμοποιεί επίσης τη δομή λίστας για την αναπαράσταση δεδομένων και, επειδή τα προγράμματα και τα δεδομένα χρησιμοποιούν την ίδια δομή, είναι εύκολο για ένα πρόγραμμα LISP να λειτουργεί σε άλλα προγράμματα ως δεδομένα.
 
Η LISP έγινε μια κοινή γλώσσα για τον προγραμματισμό της τεχνητής νοημοσύνης (AI), εν μέρει λόγω του αλληλοεπηρεασμού και της συνεργασίας της LISP με την AI στο MIT, και εν μέρει επειδή προγράμματα AI ικανά να «μαθαίνουν» μπορούσαν να γραφτούν στη LISP ως αυτοτροποποιούμενα προγράμματα. Η LISP έχει εξελιχθεί μέσα από πολλές διαλέκτους, όπως η Scheme και η Common LISP.
 
 
Η γλώσσα PROLOG
 
Η γλώσσα λογικού προγραμματισμού PROLOG (PROgrammation en LOGique) σχεδιάστηκε από τον Alain Colmerauer στο Πανεπιστήμιο Aix-Marseille της Γαλλίας, όπου η γλώσσα εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 1973. Η PROLOG αναπτύχθηκε περαιτέρω από τον επιστήμονα της λογικής Robert Kowalski, μέλος της ομάδας AI στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου. Αυτή η γλώσσα χρησιμοποιεί μια ισχυρή τεχνική απόδειξης θεωρημάτων γνωστή ως ανάλυση, μια τεχνική που δημιουργήθηκε από τον Βρετανό επιστήμονα λογικής Alan Robinson το 1963 στις Η.Π.Α., στο Εθνικό Εργαστήριο Argonne της Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας στο Illinois. Η PROLOG μπορεί να καθορίσει εάν μια δεδομένη πρόταση προκύπτει λογικά από άλλες δεδομένες προτάσεις. Για παράδειγμα, δεδομένων των δηλώσεων «Όλοι οι λογικοί είναι λογικοί» και «Ο Γιάννης είναι λογικός», ένα πρόγραμμα PROLOG απαντά καταφατικά στο ερώτημα «είναι λογικός ο Γιάννης;». Η PROLOG χρησιμοποιείται ευρέως για εργασίες τεχνητής νοημοσύνης, ειδικά στην Ευρώπη και στην Ιαπωνία.
 
Ερευνητές του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών Νέας Γενιάς στο Τόκιο χρησιμοποίησαν την PROLOG ως βάση για εξελιγμένες γλώσσες λογικού προγραμματισμού. Ως γλώσσα πέμπτης γενιάς, χρησιμοποιείται σε μη αριθμητικούς παράλληλους υπολογιστές που αναπτύχθηκαν στο Ινστιτούτο.
 
Άλλες πρόσφατες εργασίες περιλαμβάνουν την ανάπτυξη γλωσσών επί της Συλλογιστικής, σχετικά με δεδομένα που εξαρτώνται από το χρόνο, όπως «ο λογαριασμός πληρώθηκε την προηγούμενη Δευτέρα». Αυτές οι γλώσσες βασίζονται στην τεταμένη λογική, η οποία επιτρέπει στις δηλώσεις να βρίσκονται στη ροή του χρόνου. Η τεταμένη λογική εφευρέθηκε το 1953 από τον φιλόσοφο Arthur Prior στο Πανεπιστήμιο του Canterbury, Christchurch της Νέας Ζηλανδίας.
 
Η γλώσσα Perl
 
Πρόκειται για μια γλώσσα προγραμματισμού υπολογιστών ανοιχτού κώδικα πολλαπλών πλατφορμών που χρησιμοποιείται ευρέως στον εμπορικό και ιδιωτικό τομέα υπολογιστών. Η Perl ήταν η αγαπημένη γλώσσα στα τέλη του 20ου και στις αρχές του 21ου αιώνα μεταξύ των προγραμματιστών Ιστού για τις ευέλικτες, συνεχώς εξελισσόμενες δυνατότητες επεξεργασίας κειμένου και επίλυσης προβλημάτων.
 
Τον Δεκέμβριο του 1987 ο Αμερικανός προγραμματιστής και γλωσσολόγος Larry Wall κυκλοφόρησε για πρώτη φορά την Perl 1.0 για υπολογιστές που τρέχουν το λειτουργικό σύστημα UNIX. Αυτή η πρώτη έκδοση ήταν μια διαισθητική, εύκολα κωδικοποιημένη γλώσσα για σάρωση, εξαγωγή και εκτύπωση πληροφοριών από αρχεία κειμένου. Επιπλέον, η Perl θα μπορούσε να χειριστεί πολλές εργασίες διαχείρισης συστήματος.
 
Η Perl, η οποία μερικές φορές λέγεται ότι σημαίνει «πρακτική γλώσσα εξαγωγής και αναφοράς», επηρεάστηκε από τις υπάρχουσες γλώσσες προγραμματισμού όπως η C, η BASIC και η AWK, αλλά αντανακλούσε επίσης το γλωσσικό υπόβαθρο του Larry Wall στην εκτεταμένη χρήση κοινών αγγλικών λέξεων. Η Perl ήταν ένα προϊόν ορόσημο στην υποστήριξη του μοντέλου ανοιχτού κώδικα – μια συνεργατική, παρά ιδιόκτητη, προσέγγιση στην ανάπτυξη λογισμικού επιβραβεύοντας τον Wall με το Dr. Dobb's Excellence in Programming Award το 1996 και το 1998 με το Free Software Foundation's Award for the Advancement of Free Software.
 
Αρκετοί ιστο-σύνδεσμοι εκτύπωσης και διαδικτυακές ομάδες χρηστών εμφανίστηκαν για να συνδέσουν τους προγραμματιστές και τους χρήστες της Perl και μια εκτεταμένη υποκουλτούρα εξελίχθηκε παράλληλα με τη γλώσσα. Μέρος της έκκλησης της Perl ήταν ότι μυριάδες διαφορετικοί κώδικες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την επίτευξη του ίδιου στόχου. Μεταξύ των αφοσιωμένων οπαδών της Perl, αυτή η ευελιξία προκάλεσε διαγωνισμούς συσκότισης των μυριάδων διαφορετικών κωδίκων, διαγωνισμούς Perl για να γράψουν τον συντομότερο δυνατό κώδικα για μια επιθυμητή λειτουργία και ποιητικές συλλογές στη γλώσσα Perl. Το επίσημο σύμβολο της γλώσσας και της κοινότητας Perl είναι ένα λογότυπο σε σχήμα νομίσματος με κεφάλι καμήλας, που φέρει το κείμενο «Programming Republic of Perl». Το σύμβολο έγινε δημοφιλές μετά την κυκλοφορία του Programming Perl το 1991, του επίσημου εγχειριδίου προγραμματισμού για το Perl 4, το οποίο γράφτηκε από τους Wall και Randal Schwartz και είχε μια καμήλα ως εικονογράφηση εξωφύλλου. Το πρόγραμμα ξαναγράφτηκε ουσιαστικά από τον Wall και κυκλοφόρησε ως Perl 5 το 1994. Συνεχίζει να λαμβάνει υποστήριξη και αναθεωρήσεις από την κοινότητα Perl. Το Perl 6 κυκλοφόρησε το 2015 και αργότερα, το 2019, μετονομάστηκε σε Raku.
 
Η Perl μεταφέρθηκε σε λειτουργικά συστήματα που δεν ήταν UNIX, όπως το Mac OS της Apple Inc. και το Windows OS της Microsoft Corporation, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990, αν και παρέμεινε πιο δημοφιλές στην κοινότητα UNIX. Στις αρχές του 21ου αιώνα η Perl αντικαταστάθηκε σε δημοτικότητα από την Python.
 
 
Η γλώσσα Java
 
Πρόκειται για μια σύγχρονη αντικειμενοστραφή γλώσσα προγραμματισμού υπολογιστών. Η Java δημιουργήθηκε από την Sun Microsystems, Inc., όπου ο James Gosling ηγήθηκε μιας ομάδας ερευνητών σε μια προσπάθεια να δημιουργήσει μια νέα γλώσσα που θα επέτρεπε στις ηλεκτρονικές συσκευές των καταναλωτών να επικοινωνούν μεταξύ τους. Οι εργασίες για τη γλώσσα ξεκίνησαν το 1991 και σύντομα η εστίαση της ομάδας άλλαξε την εστίασή της σε μια νέα πρόκληση, τον Παγκόσμιο Ιστό. Η Java κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1995 και η ικανότητα της Java να παρέχει διαδραστικότητα και πολυμέσα έδειξε ότι ήταν ιδιαίτερα κατάλληλη για τον Ιστό.
 
Η διαφορά μεταξύ του τρόπου λειτουργίας της Java και άλλων γλωσσών προγραμματισμού ήταν επαναστατική. Ο κώδικας σε άλλες γλώσσες μεταφράζεται πρώτα από έναν μεταγλωττιστή σε οδηγίες για έναν συγκεκριμένο τύπο υπολογιστή. Αντίθετα, ο μεταγλωττιστής Java μετατρέπει τον κώδικα σε κάτι που ονομάζεται Bytecode, το οποίο στη συνέχεια ερμηνεύεται από λογισμικό που ονομάζεται Java Runtime Environment (JRE) ή εικονική μηχανή Java. Το JRE λειτουργεί ως εικονικός υπολογιστής που ερμηνεύει το Bytecode και το μεταφράζει για τον κεντρικό υπολογιστή. Έτσι, ο κώδικας Java μπορεί να γραφτεί με τον ίδιο τρόπο για πολλές πλατφόρμες («γράψτε το μία φορά, τρέξτε το οπουδήποτε»), γεγονός που βοήθησε να οδηγήσει στη δημοτικότητά του για χρήση στο Διαδίκτυο, όπου πολλοί διαφορετικοί τύποι υπολογιστών μπορούν να έχουν πρόσβαση/ανακτήσουν την ίδια ιστοσελίδα.
 
Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990 η Java είχε φέρει τα πολυμέσα στο Διαδίκτυο και άρχισε να αναπτύσσεται πέρα από τον Ιστό, τροφοδοτώντας καταναλωτικές συσκευές (όπως κινητά τηλέφωνα), εμπορικούς, οικιακούς και οικονομικούς υπολογιστές, ακόμη και τον ενσωματωμένο υπολογιστή στους Mars exploration rovers της NASA στον Άρη. Λόγω αυτής της δημοτικότητας, η Sun δημιούργησε διαφορετικές ποικιλίες Java για διαφορετικούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένης της Java SE για οικιακούς υπολογιστές, της Java ME για ενσωματωμένες συσκευές και της Java EE για διακομιστές Internet και υπερ-υπολογιστές. Το 2010 η Oracle Corporation ανέλαβε τη διαχείριση της Java όταν εξαγόρασε τη Sun Microsystems.
 
Παρά την ομοιότητα στα ονόματα, η γλώσσα JavaScript που σχεδιάστηκε για να εκτελείται σε προγράμματα περιήγησης στο Web δεν αποτελεί μέρος της Java. Η JavaScript αναπτύχθηκε το 1995 από την Netscape Communications Corp. και σχεδιάστηκε ως σύντροφος της Java. Αρχικά ονομαζόταν Mocha και στη συνέχεια LiveScript πριν η Netscape λάβει την άδεια μάρκετινγκ από τη Sun.
 
Συνδετισμός (connectionism)
 
Πρόκειται για μια προσέγγιση στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) που αναπτύχθηκε από προσπάθειες κατανόησης του τρόπου λειτουργίας του ανθρώπινου εγκεφάλου σε νευρωνικό επίπεδο και, ειδικότερα, του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν και θυμούνται. Για το λόγο αυτό, αυτή η προσέγγιση αναφέρεται μερικές φορές ως νευρωνικός υπολογισμός.
 
Το 1943 ο νευροφυσιολόγος Warren McCulloch του Πανεπιστημίου του Illinois και ο μαθηματικός Walter Pitts του Πανεπιστημίου του Chicago δημοσίευσαν μια σημαντική πραγματεία για τα νευρωνικά δίκτυα, σύμφωνα με την οποία κάθε νευρώνας στον εγκέφαλο είναι ένας απλός ψηφιακός επεξεργαστής και ο εγκέφαλος στο σύνολό του είναι μια μορφή υπολογιστικής μηχανής. Όπως το έθεσε ο McCulloch στη συνέχεια, «Αυτό που νομίζαμε ότι κάναμε (και νομίζω ότι πετύχαμε αρκετά καλά) ήταν να αντιμετωπίζουμε τον εγκέφαλο ως μηχανή Turing».
 
 
Η τεχνητή νοημοσύνη και οι προσεγγίσεις
 
Η παραδοσιακή τεχνητή νοημοσύνη έχει σε γενικές γραμμές προσπαθήσει να οικοδομήσει ασώματες ευφυΐες των οποίων η μόνη αλληλεπίδραση με τον κόσμο ήταν έμμεση, για παράδειγμα, το CYC της Cycorp, μια βάση γνώσεων που περιέχει ένα σημαντικό ποσοστό της κοινής λογικής γνώσης του ανθρώπινου όντος. 
 
Η Nouvelle AI, από την άλλη πλευρά, προσπαθεί να οικοδομήσει ενσωματωμένες ευφυΐες που βρίσκονται στον πραγματικό κόσμο, μια μέθοδος που έχει γίνει γνωστή ως εντοπισμένη προσέγγιση.
 
Ο Rodney Brooks, Αυστραλός ερευνητής τεχνητής νοημοσύνης παρέθεσε επιδοκιμαστικά μερικά από τα σύντομα σκίτσα που έδωσε ο Βρετανός μαθηματικός Alan Turing το 1948 και το 1950 για την εντοπισμένη προσέγγιση. Αναφερόμενος στον Turing, διατύπωσε μέσω των λεχθέντων του Turing ότι εξοπλίζοντας μια μηχανή «με τα καλύτερα αισθητήρια όργανα που μπορούν να αγοράσουν τα χρήματα, η μηχανή θα μπορούσε να διδαχθεί να καταλαβαίνει και να μιλάει αγγλικά με μια διαδικασία που θα ακολουθεί την κανονική διδασκαλία ενός παιδιού».
 
Ο Turing αντιπαρατέθηκε στον Brooks διατυπώνοντας την προσέγγιση της τεχνητής νοημοσύνης που επικεντρώνεται σε αφηρημένες δραστηριότητες, όπως το παιχνίδι σκακιού. Υποστήριξε ότι και οι δύο προσεγγίσεις πρέπει να επιδιωχθούν, αλλά μέχρι σχεδόν το τέλος του 20ου αιώνα, ελάχιστη προσοχή δόθηκε στην υπάρχουσα αυτή προσέγγιση.
 
Η θεωρία εντοπισμένης προσέγγισης υπάρχει επίσης στα γραπτά του φιλοσόφου Bert Dreyfus του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Berkeley. Ο Dreyfus ξεκινώντας στις αρχές της δεκαετίας του 1960, αντιτάχθηκε στην υπόθεση του φυσικού συστήματος συμβόλων, υποστηρίζοντας ότι η ευφυής συμπεριφορά δεν μπορεί να συλληφθεί πλήρως από συμβολικές περιγραφές. Ως εναλλακτική λύση, ο Dreyfus υποστήριξε μια άποψη της νοημοσύνης που τόνιζε την ανάγκη να παραχθεί ένα εικονικό σώμα που θα μπορούσε να κινηθεί, αλληλεπιδρώντας άμεσα με απτά φυσικά αντικείμενα. Και ενώ ο Dreyfus διασύρθηκε από τους υποστηρικτές της τεχνητής νοημοσύνης, τώρα θεωρείται ως προφήτης της εντοπισμένης προσέγγισης.
 
Τέλος, οι επικριτές της nouvelle AI επισημαίνουν την δραματική κατάληξη του εγχειρήματος να παραχθεί ένα σύστημα που να λειτουργεί και να αποκρίνεται με την πολυπλοκότητα της συμπεριφοράς που βρίσκεται στα πραγματικά έντομα.
 
Οι προτάσεις των ερευνητών ότι τα νεόβρυτα συστήματά τους μπορεί σύντομα να είναι συνειδητά και να κατέχουν γλώσσα φαίνονται, επί του παρόντος, εντελώς πρόωρες.
 
28 Μαρ. 2023
Κων-νος Παπανικολάου



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.