9 Φεβρουαρίου 2023

Αυτοί ήταν πάντα οι Δυτικοί, οι Μεγάλοι Άρπαγες

Του Λεωνίδα Χ. Αποσκίτη*
 
Από τον 5ο π.Χ. αιώνα, ο Θουκυδίδης, ο μέγιστος ιστορικός της Αρχαιότητας, είχε πει ότι έγκειται στην βαθύτερη φύση των ανθρώπινων όντων να δρουν στο μέλλον όπως έδρασαν στο παρελθόν.
 
Έχοντας αυτό κατά νου, θα ανατρέξουμε στο παρελθόν. 
Στα χρόνια που ακολούθησαν την πτώση της Πόλης, το όραμα της ελευθερίας πυροδοτούσε μια κρυφή αντίσταση που δεν σταμάτησε ποτέ. 
 
Είναι γνωστοί οι ένδοξοι «Stratioti», πολεμιστές που πήραν τις διαστάσεις μυθικών ηρώων στην Δύση, νέοι από οικογένειες βυζαντινές που συγκροτούσαν το ελαφρό ιππικό των ενετικών στρατιωτικών δυνάμεων. 
 
Τα σώματα των Stratioti σηματοδοτούν το σπέρμα του «αντάρτικου» των πιο ανυπότακτων ελληνικών πληθυσμών που έγιναν οι πρόγονοι των Κλεφτών. Ο Κώστας Σαρδέλης στο βιβλίο του «Οι Πρόγονοι» (Εκδ. Αστήρ, Αθήνα, 1985) περιγράφει τους αρχηγούς τους ως προερχόμενους από μεγάλες οικογένειες, ακόμα και από τον αυτοκρατορικό οίκο του Βυζαντίου. 
 
Ξεχωριστός ανάμεσά τους ήταν ο Κροκόδειλος Κλαδάς, ο οποίος, μετά τον βενετο-τουρκικό πόλεμο το 1463, με 16.000 στρατό καλεί τον λαό σε επανάσταση, εξοντώνοντας τις οθωμανικές φρουρές στην Μάνη! Στη συνέχεια, ο Κλαδάς βάλλεται από παντού: από την Υψηλή Πύλη που κινείται για να πατάξει την εξέγερση, την Βενετία που φοβάται ότι η επαναστατική φωτιά θα φτάσει και στα δικά της κάστρα, και από τους Έλληνες που κάνουν πίσω την κρίσιμη στιγμή και παίρνουν …συγχωροχάρτι. Κινδυνεύει επανειλημμένα και μαθαίνει καλά τόσο την υστεροβουλία των Ευρωπαίων, όσο και την «μπαμπεσιά» των Τούρκων. 
 
Αργότερα, βρίσκεται στην Ήπειρο μαζί με τον άλλο ήρωα, Ιωάννη Καστριώτη, γυιο του Σκεντέρμπεη, και καταλαμβάνουν την Χειμάρρα και τον Αυλώνα. Το τέλος του είναι τέλος μάρτυρα. Οι Τούρκοι θα τον γδάρουν ζωντανό το 1490. 
 
Στην περίπτωση των Stratioti καταγράφεται ιστορικά η αποτυχία μιας σοβαρής προσπάθειας πρώτης αντίστασης στη Οθωμανική κατοχή για τρεις κυρίως λόγους: α) δεν υποστηρίχθηκε από το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού, β) υπήρξε ρήγμα από την διαρροή των πληθυσμών στην Ευρώπη, την ώρα που τους είχε τόσο ανάγκη ο τόπος, και γ) για την εμπιστοσύνη που έδειξαν στους ξένους ότι θα τους βοηθούσαν απέναντι στους Οθωμανούς.
 
Βλέπουμε και σήμερα, που οι Έλληνες βιώνουμε μια ανάλογη εθνική καταστροφή, να προσπαθούμε να αντισταθούμε και να πέφτουμε στα ίδια λάθη: Να εμπιστεύεται, φερ’ ειπείν, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού τους Δυτικούς «συμμάχους» ότι θα μας σώσουν. 
 
Οι Δυτικοί, που επελαύνουν ξανά ως «Μεγάλοι Άρπαγες» κατά της ανθρωπότητας, έχουν μεγάλο παρελθόν στην λεηλασία. Όπως λέει ο Philippe Gigantés στο «Εξουσία και Απληστία» (Εκδ. Λιβάνη, Αθήνα, 2004), «Οι Ευρωπαίοι μεγάλοι άρπαγες (και οι όμοιοί τους Βορειοαμερικανοί) υπήρξαν σχεδόν εξ ίσου κτηνώδεις προς τους δικούς τους φτωχούς, όσο και προς τους λαούς που αποίκισαν σε άλλες ηπείρους». Στα τέλη του 19ου αιώνα, ένα οχτάχρονο αγόρι που δούλευε σε εργοστάσιο στην βιομηχανική Ευρώπη έπρεπε να βρίσκεται εκεί από τις 5 το πρωΐ, αλλιώς το χτύπαγαν άγρια με λουρίδα. Τα παιδιά αυτά τελείωναν την δουλειά τους στις 9 το βράδυ… Χειρότερα ήταν ακόμα τα πράγματα στα ορυχεία. 
 
Αυτοί ήταν πάντα οι Δυτικοί, οι Μεγάλοι Άρπαγες. 
Η δυτική αυταπάτη θα επιζήσει δυστυχώς μέχρι τον ξεσηκωμό του ’21 και θα γίνει η αιτία για προδοσίες από τις «προστάτιδες» δυνάμεις. 
 
Οι ξένες επεμβάσεις στην επανάσταση και οι εμφύλιοι πόλεμοι που ξεσπάνε είναι αποτέλεσμα αυτών των σατανικών σχεδίων. Οι Έλληνες έπεσαν στην παγίδα, που μεθοδικά είχε στηθεί από τις δυτικές δυνάμεις. Εκμεταλλεύονται τους βυζαντινούς οραματισμούς του λαού για να προωθήσουν την ιδέα του ξένου βασιλιά. Ο ίδιος ο Κολοκοτρώνης είχε αντιληφθεί ότι οι αρχικές επιδιώξεις της επανάστασης είχαν προδοθεί, γι’ αυτό είπε: «Το Ναυαρίνο και ο Μαιζών έσωσαν την ελευθερία. Αλλά πόσον εκατέβη η αξία της…». 
 
Ο Κολοκοτρώνης, ο Γέρος του Μοριά, την κατάλληλη στιγμή δρα: προσφέρει στο επαναστατημένο Γένος το πολυτιμότερο δώρο. Τον πιο διάσημο πολιτικό και διπλωμάτη, τον μόνο κατάλληλο να δώσει σάρκα και οστά στις στάχτες που είχαν απομείνει από τον εννιάχρονο αγώνα. Ο Καποδίστριας όμως ήταν Έλληνας και κείνοι ήθελαν «δικό τους». Με τη δολοφονία του ικανοποιείται το αίτημα των «προστάτιδων» δυνάμεων για την τοποθέτηση δυτικού γαλαζοαίματου επικεφαλής της χώρας. Γι’ αυτό ο Έλληνας το αισθάνθηκε από την αρχή αυτό το κράτος ξένο. 
 
«Το κρατικό σχήμα –γράφει ο κ. Γιανναράς στο βιβλίο του «Η Νεοελληνική ταυτότητα»- το ζει ο πολίτης αυτού του τόπου σαν μια ολόκληρη και αθεράπευτη αποτυχία, με συνέπειες αναπηρίας στην προσωπική του ζωή. Να γεννηθείς Νεοέλληνας είναι σα να σου λείπει το δεξί σου χέρι, σα να γεννήθηκες αναιμικός ή σπαστικός». 
 
Μπαίνοντας στην ΕΟΚ, επαναλαμβάνοντας τα ίδια προπατορικά ατοπήματα, μας έλεγαν: να, κι εκείνοι που έχουν ήδη ενωθεί οικονομικά, δεν πάθανε τίποτα. 
 
Είχαμε, δυστυχώς, ξεχάσει τους λόγους του Παπαδιαμάντη που γράφτηκαν το 1893, αλλά παραμένουν επίκαιροι: «Άγγλος ή Γερμανός ή Γάλλος δύναται να είναι κοσμοπολίτης ή αναρχικός ή άθεος ή ο,τιδήποτε. Έκαμε το πατριωτικόν χρέος του, έκτισε μεγάλην πατρίδα. Τώρα είναι ελεύθερος να επαγγέλλεται χάριν πολυτελείας την απιστίαν και την απαισιοδοξίαν. Αλλά Γραικύλος της σήμερον, όστις θέλει να κάμη δημοσία τον άθεον ή τον κοσμοπολίτην, ομοιάζει με νάνον ανορθούμενον επ’ άκρων ονύχων και τανυόμενον να φθάση εις ύψος και φανή και αυτός γίγας». 
 
Σήμερα το έθνος μας βρίσκεται μπροστά σε ανάλογους κινδύνους και πρέπει να αντλήσει δυνάμεις και σοφία από το παρελθόν. «Μα οι λαοί που έχουν ιστορία, τις διάφορες περιπέτειες τις έχουνε για τροφή», λέει ο Κ. Σαρδέλης στους «Προγόνους» του: Ο συμβολισμός της Λερναίας Ύδρας είναι εύγλωττος. Τι χρειάζονται οι εξηγήσεις; Ήταν οι εισβολείς, λένε, περισσότεροι, είχανε ετούτο και τ’ άλλο. Ναι, αλλά εμείς είμαστε το προζύμι που κάνουμε ψωμί τόννους αλεύρι και πίτουρα… 
Μην το ξεχνάμε ποτέ αυτό! 
 
*[Δημοσιεύθηκε στο Hellenic Nexus τ.80] 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.