31 Αυγούστου 2018
Αλβανική εθνογένεση: η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα.
Του Γιώργου Ντούσκα,
Πολιτικού Επιστήμονα, Υπ. Διδ. Νομικής Σχολής ΑΠΘ
Αν κανείς ρωτούσε τους πατέρες του «αλβανικού έθνους» , Frasheri και Qemali, πόσο πίστευαν στην ιδέα ενός αλβανικού έθνους-κράτους, θα κουνούσαν αρνητικά το κεφάλι τους, καθώς είχαν επίγνωση πως αυτή η ιδέα ήταν τόσο ρεαλιστική όσο να συγκροτούσαν οι αραβόφωνοι αραβική ομοσπονδία.
Ο εθνικισμός, η ιδεολογική «πρώτη ύλη» για την διαμόρφωση εθνικοαπαλευθερωτικών κινημάτων, καλλιεργήθηκε στα Βαλκάνια, όπως ήταν φυσιολογικό, πρώτα στους Έλληνες, καθώς η βαριά πολιτισμική και ιστορική κληρονομιά κυριαρχούσε σε συνδυασμό με την λειτουργία του ορθόδοξου Πατριαρχείου ως κληρονόμου του ελληνόφωνου Βυζαντίου, ενώ ακολουθούν οι Σέρβοι και οι Βούλγαροι, ως ισχυρά σλαβικά φύλλα και οι λατινόφωνοι Ρουμάνοι από τα μέσα και τέλη του 19ου αιώνα.
Η αλβανική διάσταση πρωτοεμφανίζεται ως αντίδραση των αλβανόφωνων μπέηδων στο Κοσσυφοπέδιο, στις συνέπειες του Ρωσο-Τουρκικού πολέμου και του φόβου απώλειας των προνομίων τους: Υποχώρηση της οθωμανικής διοίκησης σήμαινε για αυτούς ατομική και συλλογική εξαφάνιση, εξ ου και ένωση της Πριζρένης του 1978, όχι μόνο δεν αναφερόταν σε εθνική αυτοδιάθεση, αλλά αποτέλεσε εκδήλωση οθωμανικής νομιμοφροσύνης και προάσπισης της οθωμανικής ακεραιότητας στα Βαλκάνια.
Εξάλλου ο προσδιορισμός «Αλβανός» όλο τον 19ο αιώνα έως την απώλεια της βαλκανικής χερσονήσου από τους Τούρκους, χαρακτήριζε τον αλβανόφωνο μουσουλμάνο που ταυτίζονταν με την οθωμανική του κληρονομιά και ταυτότητα, εξ ου και συνδυάζονταν με τον όρο «τουρκαλβανός».
Κι αν η γλώσσα δεν είναι το προσδιοριστικό στοιχείο στην διαμόρφωση εθνικής συνείδησης, το πολιτισμικό υπόβαθρο, τα σύμβολα πίστης, η αίσθηση κοινής ταυτότητας, συγκροτούν τους καταλύτες, σε συνδυασμό με την δυσαρέσκεια για την παρούσα κοινωνική, οικονομική, πολιτική κατάσταση, που οδηγούν σε εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα.
Στην περίπτωση της Αλβανίας, δεν υπήρξε κανενός είδους εξέγερση αυτού του τύπου, ούτε το 19ο αιώνα, ούτε καν μέχρι το μεσοπόλεμο. Η διακήρυξη της Αυλώνας, αυτή που γιορτάζουν σήμερα ως εθνική επέτειο, ήρθε κατόπιν εορτής, αφού η τουρκική (όχι οθωμανική) επίδραση είχε εξαϋλωθεί και οι πρώην πια Οθωμανοί αξιωματούχοι ξέμειναν από κράτος.
Ακόμη και όταν ιδρύθηκε «de jure» το αλβανικό κράτος, η επικράτεια του ήταν κατακερματισμένη σε ευθεία αναλογία με την κατακερματισμένη «εθνική» του υπόσταση:
Στο Νότο, οι πληθυσμοί κατά πλειοψηφία δήλωναν ελληνικής καταγωγής, στο κέντρο παρέμεναν οι συνεχιστές της οθωμανικής κληρονομιάς και στον καθολικό βορρά πρόσβλεπαν στον ιταλικό παράγοντα, με τον τελευταίο βαθμιαία να αποκτά τον απόλυτο έλεγχο.
Παραδόξως, μόνο όταν οι δυνάμεις του «Άξονα» συγκρότησαν το Βασίλειο της Αλβανίας και ενσωμάτωσαν περιοχές της Γιουγκοσλαβίας σε αυτό, σημείο αναφοράς για τους εκφραστές της «Μεγάλης Αλβανίας» σήμερα, δημιουργήθηκαν ένοπλες ομάδες με εθνικοαπελευθερωτικό πρόσημο, με αβέβαιη κατάληξη σε περίπτωση που δεν ακολουθούσε ο «ψυχρός πόλεμος».
Οι συνθήκες απομόνωσης, στα πλαίσια του πιο σκληρού ολοκληρωτικού καθεστώτος στην Ευρώπη, λειτούργησαν ευνοϊκά στην διαμόρφωση περιβάλλοντος βίαιης ομογενοποίησης , σε μια χώρα που οι Τόσκηδες δεν μπορούσαν λεκτικά να συνεννοηθούν με τους Γκέγκηδες και η οποία γέμισε πολυβολεία στην περίμετρο και στρατόπεδα «αναμόρφωσης» στο εσωτερικό. Ο Χοτζαϊσμός, ως απόφυση του σταλινισμού, αποτέλεσε το καλύτερο εργαλείο εξάλειψης των πολιτισμικών, θρησκευτικών και φυλετικών διαφορών, σε συνθήκες «εργαστηρίου», αφού η σφράγιση της χώρας από κάθε εξωτερική επιρροή, την αποστείρωσε από τις εξελίξεις είτε του δυτικού, είτε του ανατολικού κόσμου και έδωσε την δυνατότητα να ευδοκιμήσει ο «αλβανισμός» ως δόγμα ζωής για δύο γενιές περίπου.
Πάραυτα η κατάρρευση του καθεστώτος το ’90-’91, ανέδειξε πολύ γρήγορα το εύθραυστο κράμα του «αλβανισμού», καθώς το μαζικό κύμα μετανάστευσης (το μεγαλύτερο αναλογικά για πρώην κομμουνιστικό καθεστώς), σε συνδυασμό με την κατάρρευση δομών και υποδομών, θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα γεωγραφική διάσπαση, που αποσοβήθηκε από το γεγονός ότι προηγήθηκε η διάσπαση της Γιουγκοσλαβίας και ο νότιος ισχυρός γείτονας (Ελλάδα) στήριξε με σθένος τη ακεραιότητα της Αλβανίας, οικονομικά, θεσμικά και στρατιωτικά (όπως απέδειξε η αλβανική κρίση του ’97).
Ταυτόχρονα για την Αλβανική μεταπολίτευση, ο «αλβανισμός» αποτέλεσε το μοναδικό εργαλείο ψηφοθηρικής εκμετάλλευσης και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από τα οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα της χώρας στις επόμενες δεκαετίες, με το εκπαιδευτικό σύστημα να προπαγανδίζει αλύτρωτες πατρίδες και αρχαίο πολιτισμό.
Κι επειδή τα «βαλκανικά παραμύθια» φημίζονται για την πλούσια φαντασία τους και την ευρηματικότητα τους και σήμερα έχουμε ως τετελεσμένο ένα σλαβόφωνο δημιούργημα του Β’ Π.Π. να ονομάζεται «μακεδονικό έθνος», με την ακραία του μορφή να χτίζει μακεδονικά παλάτια κι ανδριάντες… καλό θα ήταν να αναδείξουμε το μύθο του «αλβανισμού» και τις επικίνδυνες πολιτικές του προεκτάσεις, για να μην φτάσουμε στο σημείο να διεκδικούμε τα αυτονόητα.
Πηγή Ανιχνεύσεις
ΑΒΕΡΩΦ
Πολιτικού Επιστήμονα, Υπ. Διδ. Νομικής Σχολής ΑΠΘ
Αν κανείς ρωτούσε τους πατέρες του «αλβανικού έθνους» , Frasheri και Qemali, πόσο πίστευαν στην ιδέα ενός αλβανικού έθνους-κράτους, θα κουνούσαν αρνητικά το κεφάλι τους, καθώς είχαν επίγνωση πως αυτή η ιδέα ήταν τόσο ρεαλιστική όσο να συγκροτούσαν οι αραβόφωνοι αραβική ομοσπονδία.
Ο εθνικισμός, η ιδεολογική «πρώτη ύλη» για την διαμόρφωση εθνικοαπαλευθερωτικών κινημάτων, καλλιεργήθηκε στα Βαλκάνια, όπως ήταν φυσιολογικό, πρώτα στους Έλληνες, καθώς η βαριά πολιτισμική και ιστορική κληρονομιά κυριαρχούσε σε συνδυασμό με την λειτουργία του ορθόδοξου Πατριαρχείου ως κληρονόμου του ελληνόφωνου Βυζαντίου, ενώ ακολουθούν οι Σέρβοι και οι Βούλγαροι, ως ισχυρά σλαβικά φύλλα και οι λατινόφωνοι Ρουμάνοι από τα μέσα και τέλη του 19ου αιώνα.
Η αλβανική διάσταση πρωτοεμφανίζεται ως αντίδραση των αλβανόφωνων μπέηδων στο Κοσσυφοπέδιο, στις συνέπειες του Ρωσο-Τουρκικού πολέμου και του φόβου απώλειας των προνομίων τους: Υποχώρηση της οθωμανικής διοίκησης σήμαινε για αυτούς ατομική και συλλογική εξαφάνιση, εξ ου και ένωση της Πριζρένης του 1978, όχι μόνο δεν αναφερόταν σε εθνική αυτοδιάθεση, αλλά αποτέλεσε εκδήλωση οθωμανικής νομιμοφροσύνης και προάσπισης της οθωμανικής ακεραιότητας στα Βαλκάνια.
Εξάλλου ο προσδιορισμός «Αλβανός» όλο τον 19ο αιώνα έως την απώλεια της βαλκανικής χερσονήσου από τους Τούρκους, χαρακτήριζε τον αλβανόφωνο μουσουλμάνο που ταυτίζονταν με την οθωμανική του κληρονομιά και ταυτότητα, εξ ου και συνδυάζονταν με τον όρο «τουρκαλβανός».
Κι αν η γλώσσα δεν είναι το προσδιοριστικό στοιχείο στην διαμόρφωση εθνικής συνείδησης, το πολιτισμικό υπόβαθρο, τα σύμβολα πίστης, η αίσθηση κοινής ταυτότητας, συγκροτούν τους καταλύτες, σε συνδυασμό με την δυσαρέσκεια για την παρούσα κοινωνική, οικονομική, πολιτική κατάσταση, που οδηγούν σε εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα.
Στην περίπτωση της Αλβανίας, δεν υπήρξε κανενός είδους εξέγερση αυτού του τύπου, ούτε το 19ο αιώνα, ούτε καν μέχρι το μεσοπόλεμο. Η διακήρυξη της Αυλώνας, αυτή που γιορτάζουν σήμερα ως εθνική επέτειο, ήρθε κατόπιν εορτής, αφού η τουρκική (όχι οθωμανική) επίδραση είχε εξαϋλωθεί και οι πρώην πια Οθωμανοί αξιωματούχοι ξέμειναν από κράτος.
Ακόμη και όταν ιδρύθηκε «de jure» το αλβανικό κράτος, η επικράτεια του ήταν κατακερματισμένη σε ευθεία αναλογία με την κατακερματισμένη «εθνική» του υπόσταση:
Στο Νότο, οι πληθυσμοί κατά πλειοψηφία δήλωναν ελληνικής καταγωγής, στο κέντρο παρέμεναν οι συνεχιστές της οθωμανικής κληρονομιάς και στον καθολικό βορρά πρόσβλεπαν στον ιταλικό παράγοντα, με τον τελευταίο βαθμιαία να αποκτά τον απόλυτο έλεγχο.
Παραδόξως, μόνο όταν οι δυνάμεις του «Άξονα» συγκρότησαν το Βασίλειο της Αλβανίας και ενσωμάτωσαν περιοχές της Γιουγκοσλαβίας σε αυτό, σημείο αναφοράς για τους εκφραστές της «Μεγάλης Αλβανίας» σήμερα, δημιουργήθηκαν ένοπλες ομάδες με εθνικοαπελευθερωτικό πρόσημο, με αβέβαιη κατάληξη σε περίπτωση που δεν ακολουθούσε ο «ψυχρός πόλεμος».
Οι συνθήκες απομόνωσης, στα πλαίσια του πιο σκληρού ολοκληρωτικού καθεστώτος στην Ευρώπη, λειτούργησαν ευνοϊκά στην διαμόρφωση περιβάλλοντος βίαιης ομογενοποίησης , σε μια χώρα που οι Τόσκηδες δεν μπορούσαν λεκτικά να συνεννοηθούν με τους Γκέγκηδες και η οποία γέμισε πολυβολεία στην περίμετρο και στρατόπεδα «αναμόρφωσης» στο εσωτερικό. Ο Χοτζαϊσμός, ως απόφυση του σταλινισμού, αποτέλεσε το καλύτερο εργαλείο εξάλειψης των πολιτισμικών, θρησκευτικών και φυλετικών διαφορών, σε συνθήκες «εργαστηρίου», αφού η σφράγιση της χώρας από κάθε εξωτερική επιρροή, την αποστείρωσε από τις εξελίξεις είτε του δυτικού, είτε του ανατολικού κόσμου και έδωσε την δυνατότητα να ευδοκιμήσει ο «αλβανισμός» ως δόγμα ζωής για δύο γενιές περίπου.
Πάραυτα η κατάρρευση του καθεστώτος το ’90-’91, ανέδειξε πολύ γρήγορα το εύθραυστο κράμα του «αλβανισμού», καθώς το μαζικό κύμα μετανάστευσης (το μεγαλύτερο αναλογικά για πρώην κομμουνιστικό καθεστώς), σε συνδυασμό με την κατάρρευση δομών και υποδομών, θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέα γεωγραφική διάσπαση, που αποσοβήθηκε από το γεγονός ότι προηγήθηκε η διάσπαση της Γιουγκοσλαβίας και ο νότιος ισχυρός γείτονας (Ελλάδα) στήριξε με σθένος τη ακεραιότητα της Αλβανίας, οικονομικά, θεσμικά και στρατιωτικά (όπως απέδειξε η αλβανική κρίση του ’97).
Ταυτόχρονα για την Αλβανική μεταπολίτευση, ο «αλβανισμός» αποτέλεσε το μοναδικό εργαλείο ψηφοθηρικής εκμετάλλευσης και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από τα οικονομικά και κοινωνικά αδιέξοδα της χώρας στις επόμενες δεκαετίες, με το εκπαιδευτικό σύστημα να προπαγανδίζει αλύτρωτες πατρίδες και αρχαίο πολιτισμό.
Κι επειδή τα «βαλκανικά παραμύθια» φημίζονται για την πλούσια φαντασία τους και την ευρηματικότητα τους και σήμερα έχουμε ως τετελεσμένο ένα σλαβόφωνο δημιούργημα του Β’ Π.Π. να ονομάζεται «μακεδονικό έθνος», με την ακραία του μορφή να χτίζει μακεδονικά παλάτια κι ανδριάντες… καλό θα ήταν να αναδείξουμε το μύθο του «αλβανισμού» και τις επικίνδυνες πολιτικές του προεκτάσεις, για να μην φτάσουμε στο σημείο να διεκδικούμε τα αυτονόητα.
Πηγή Ανιχνεύσεις
ΑΒΕΡΩΦ
Κατηγορία Θέματος
ΑΛΒΑΝΟΙ,
Εθνικά Θέματα,
Θέματα Παιδείας,
Ιστορικά θεματα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου