16 Σεπτεμβρίου 2025
Κοινωνία Άκριτων Παθητικών και Μιμητικών Ανθρώπων; (εξαιρετικό)
Τα τελευταία χρόνια όσοι αποτολμούν να σκέφτονται, προβληματίζονται. Στην Ελλάδα αλλά και όπου αλλού βρέθηκαν, πολλοί άνθρωποι πλέον, ασχέτως τόπου καταγωγής ή μόρφωσης, είναι ουσιαστικά πανομιότυποι. Δηλαδή, σαν να βγήκαν όλοι από το ίδιο “καλούπι”, ή όπως έχουμε συνηθίσει να λέμε, είναι copy-paste (“Αντιγραφή-Επικόλληση”). Θα ισχυριστεί κάποιος ότι στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της ενοποιημένης κοινωνίας του διαδικτύου, αυτό είναι αναπόφευκτο. Όμως, είναι;
Τόσο στις καλές τέχνες όσο και στην αρχιτεκτονική (που και αυτή θεωρείται καλή τέχνη), ο άλογος ή άκριτος μιμητισμός δηλοί ανεπάρκεια, έλλειψη δημιουργικότητας και αδυναμία διαφοροποίησης. Ενώ σε μία εργοστασιακή γραμμή παραγωγής αυτοκινήτων αυτός είναι ο στρατηγικός στόχος, είναι αυτό επιθυμητό για τις ανθρώπινες κοινωνίες;
Οι περισσότεροι νέοι και νέες είναι “μουτζουρωμένοι”, sorry (να το πω στη γλώσσα τους) με τατουάζ. Από χάραγμα των κακοποιών, σημάδεμα των αγελάδων στην Άγρια Δύση, κρυφό μήνυμα της Ιαπωνικής Μαφίας και όχι μόνο, ή κώδικας των σύγχρονων συμμοριών, υιοθετήθηκε ως “μόδα” παγκοσμίως. Δεν θα μείνουμε στις ιατρικές επιπτώσεις (μέχρι και θανάτους) αλλά στη γελοιότητα της άλογης πράξης. Κοπέλα χαράζει το όνομα του δήθεν παντοτινού εραστή της, αυτός πιθανότατα αποχωρεί λίγο μετά, ενώ το όνομα του μένει ως ενθύμιο (Μετά, ίσως ασχοληθεί να το σβήσει με λέιζερ, παρά τις όποιες επιπτώσεις. Στη σύγχρονη ηδονιστική εποχή, οι άνθρωποι πλέον έχουν μετατραπεί σε σκεύη κατανάλωσης και εξυπηρέτησης). Άνθρωποι έχουν “μουτζουρώσει” το 80% του σώματος τους, έχουν κάνει body piercing (τρύπημα σώματος), μερικοί έχουν εμφυτεύσει και “κέρατα” στο κρανίο, και μετά αναλογίζονται γιατί δεν τους προσλαμβάνει κανένας προκειμένου να εργασθούν. Άδικη κοινωνία; Μορφή προσωπικής έκφρασης, ή άλογος μιμητισμός της μάζας; Απλή ερώτηση: Τι θα γίνει όταν σχεδόν όλοι θα έχουν “μουτζουρωθεί” και το τατουάζ δεν θα είναι πλέον της “μόδας”;
Να μην παραλείψουμε και το “αναγκαίο” ατμιστό (ηλεκτρονικό τσιγάρο), συμπληρώνοντας την εικόνα. Διαφορετικά, δεν θα είμαστε κοινωνικά αποδεκτοί από την ομάδα (ή cool, όπως έχουν συνηθίσει να λένε). Η δε γνωστή προσφώνηση που ακούμε συνέχεια, έχει επικρατήσει σε τέτοιο βαθμό που αρκετοί τουρίστες διερωτώνται αν πρόκειται περί πολύ κοινού Ελληνικού ονόματος. Δεν έχουμε προσωπικό όνομα ή ιδιαίτερη ταυτότητα και καταλήξαμε να μας απευθύνονται έτσι αλλά και να μας ευχαριστεί;
Έχει καλλιεργηθεί ένας υπέρμετρος ναρκισσισμός. Οι κοπέλες ακολουθούν ακριβώς την ίδια αισθητική στην εμφάνιση και στο ντύσιμο, ακόμη και στο παραμορφωτικό Μπότοξ, δερματικά εμφυτεύματα και πολλαπλές προσθετικές εγχειρήσεις αν το επιτρέπουν τα οικονομικά τους. Τελικά στους δρόμους μας περιφέρονται πλάσματα σαν χαρακτήρες από cartoons (κινούμενα σχέδια), ο δε υπογράφων έχοντας εντρυφήσει στην αισθητική τα θεωρεί αξιοθρήνητα άσχημα.
Νέοι και νέες λικνίζονται ακούγοντας την ίδια μουσική παγκοσμίως, που εξυμνεί τον πλούτο ασχέτως τρόπου απόκτησης, την ηδονή, τον βιασμό των γυναικών, τη βία, και τα ναρκωτικά, και μετά προκύπτουν ακριβώς αυτά και οι ειδικοί επιστήμονες προσπαθούν να τα αναλύσουν επιστημονικά…
Αξιοσημείωτη είναι η έκφραση “είναι κόλαση”, που έχει επικρατήσει να σημαίνει… κάτι πολύ διασκεδαστικό και όμορφο (Τόσο στην Ελληνική όσο και στην Αγγλική). Δεν είναι σουρεαλιστικό ότι οι ίδιοι που δηλώνουν άθεοι, άπιστοι, ή αγνωστικιστές, χρησιμοποιούν Θεολογικό όρο; Αν η “Κόλαση” υποδηλώνει κάτι το διασκεδαστικό (ή cool), προφανώς ο Παράδεισος – ως το αντίθετο – σηματοδοτεί κάτι το τρομερό ή αποκρουστικό; Σε τελικά ανάλυση – λίγη λογική παρακαλώ – υπάρχει Κόλαση χωρίς Παράδεισο; Καλώς Ορίσατε στον θαυμαστό “Ανάποδο Κόσμο”, όπως λέει ο αγαπητός Καθηγητής Κωνσταντίνος Βαθιώτης…
Για καφέ πρόσφατα βρέθηκα σε ξενοδοχείο και σχεδόν όλοι “σέρφαραν” στο διαδίκτυο με σκυμμένο το σβέρκο στο κινητό τους. Η εκούσια απομόνωση στην εποχή των κοινωνικών δικτύων καταργεί το μαζί, ακόμη και όταν φαινομενικά είμαστε “μαζί”;
Παραδόξως, ο κόσμος (και κυρίως οι νέοι) δεν ενημερώνεται σήμερα, εκείνοι δε που “ενημερώνονται” παρακολουθούν μόνον τα συστημικά ΜΜΕ που παρουσιάζουν το “μαύρο” ως “άσπρο”, εξυπηρετώντας διάφορα κυβερνητικά ή επιχειρηματικά συμφέροντα. Με ποια λογική αποδεχόμαστε και υπερασπιζόμαστε απόψεις ανθρώπων για τους οποίους έχει ψηφιστεί το ακαταδίωκτο ή κρύβονται πίσω από την παράνομη πολιτική ασυλία; Δεν υπάρχει η παραμικρή υποψία ότι ανάλογες κινήσεις χρήζουν τουλάχιστον έρευνας ή αμφισβήτησης και όχι άκριτης αποδοχής; Ειρωνικά, αυτοί που επιδιώκουν την αντικειμενικά ανεξάρτητη ενημέρωση, χαρακτηρίζονται ως “ψεκασμένοι” ή “συνωμοσιολόγοι” από τη χειραγωγούμενη μάζα. Ενίοτε, σαν τον Σκύλο του Πάβλοφ, τους πετάνε ένα “κόκκαλο”, μια παροχή ή ένα δωράκι, και όχι μόνο υιοθέτησαν το επίσημο αφήγημα αλλά είναι και ευχαριστημένοι. Μία πλήρως εξαρτημένη αντίδραση, μία de facto εξαγορασμένη κοινωνία. Και ξαναγυρνάνε πάλι υπάκουα στον εικονικό κόσμο τους.
Σε συζήτηση με νεαρό που επέστρεφε με το μετρό από συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας με το “σακίδιο” του, όταν ρωτήθηκε για τη συγκεκριμένη ιδεολογία και το στόχο της διαμαρτυρίας, αδυνατούσε να κατανοήσει πλήρως την ερώτηση, πόσο μάλλον να την απαντήσει. Η ουσία ήταν ότι πήγε απλά για να είναι με την ομάδα του και να “διαμαρτυρηθούν”. Εντολοδόχος “Μπαχαλάκιας”, ή άλλο ένα παιδί σε σύγχυση; Ενδεχομένως και τα δύο; Σε αντιδιαστολή, αυτοί που εξεγείρονται διεθνώς κατά της πολιτικής τάξης, ανήκουν στην άκριτη μάζα, ή είναι ενημερωμένοι πολίτες που δίκαια αντιδρούν (Βλέπε Νεπάλ, Γαλλία, Αγγλία, Αυστραλία, ΗΠΑ, κ.ά.);
Βάσει της Θεωρίας της Αλλαγής (1974), το τραγικό της υπόθεσης είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι αδυνατούν να κατανοήσουν το πρόβλημα, πόσο μάλλον να το επιλύσουν. Ενώ η λύση απαιτεί χειρισμούς 2ου Βαθμού (εξωγενείς), αυτοί είναι παγιδευμένοι σε λύσεις 1ου Βαθμού (εσωγενείς) αφού ανήκουν στο συγκεκριμένο πλαίσιο. Όταν βιώνεις έναν εφιάλτη όπου μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα, η μόνη λύση είναι να χτυπήσει το ξυπνητήρι και να ξυπνήσεις.
Δυστυχώς, οι περισσότεροι άνθρωποι – η μάζα δηλαδή – είναι αναπόφευκτα καταδικασμένη σε εξαφάνιση, όπως θα ισχυριζόταν η Θεωρία του Δαρβίνου, ακόμη και να διαφωνούμε με τη Θεωρία στο ουσιαστικό της επίπεδο. Αδιαμφισβήτητα, η επικράτηση του ισχυροτέρου στη φύση είναι γεγονός. Η μάζα είναι ουσιαστικά μία αγέλη που τρέχει άκριτα ή άλογα προς μίαν κατεύθυνση (ακολουθώντας αυτούς που ξεκίνησαν πρώτοι ή άκουσαν το “σφύριγμα”), ενώ ελάχιστοι έχουν αντιληφθεί ότι επίκειται πτώση σε γκρεμό. Εν ολίγοις, μία κοινωνία άκριτων ή παθητικών “προβάτων” είναι μία κοινωνία προς εξαφάνιση. Για τον απλό λόγο ότι στους περισσότερους – ασχέτως μορφωτικού ή κοινωνικού επιπέδου – λείπει ένα σημαντικό προσόν γνωστό ως “διάκριση”, όρος τόσο φιλοσοφικός όσο και Θεολογικός. Τελικά, διάκριση, ή άκριτος και παθητικός μιμητισμός; Στους δυστοπικούς χρόνους που πιθανώς έρχονται, θα επιβιώσουν οι εραστές της λογικής, ή η άλογη μάζα;
* Αρχιτέκτων Μηχανικός, MArch και Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας
Κατηγορία Θέματος
Ηθη και Εθιμα,
Θέματα Παιδείας,
Κοινωνικά θέματα,
Κρίσεις και απόψεις,
Παγκοσμιοποίηση
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.








1 σχόλιο:
Το οτι μπορεί να είναι προσχεδιασμένο, δεν το εξετάζει ο Διδάκτωρ! Προσωπικά πιστεύω ότι είναι προσχεδιασμένο και πραγματοποιείται με το τσάκισμα της Παιδείας!
Μια απόδειξη είναι ότι στην σημερινή εποχή, (σχεδόν) όλοι όταν αναφέρονται στην Παιδεία εννοούν την εκπαίδευση!
Δίνω τον προσωπικό μου ορισμό στην διάκριση των δύο αυτών εννοιών: ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ!
Δημοσθένης ο Μακεδών
Δημοσίευση σχολίου