17 Φεβρουαρίου 2025

O ζηλωτισμός

Του Μοναχού Θεοκλήτου Διονυσιάτου 

ΖΗΛΟΣ είναι ένας όρος Γραφικός με τον οποίον εκφράζεται η θερμότης της ψυχής για κάποιον σκοπόν. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος διακρίνει τρεις καταστάσεις ζηλωτών: τους «υποζέοντας», τους «ζέοντας» και τους «υπερζέοντας» και συνιστά στους πιστούς, σαν μέση κατάσταση, τους «ζέοντας», επειδή αυτοί ευρίσκονται μεταξύ των δύο άκρων και συγκρατείται η ψυχή σε ισορροπία.

Ο άγιος Γρηγόριος αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στη μεσότητα της σκέψεως και επομένως της συμπε­ριφοράς, που κείται μεταξύ ελλείψεως και υπερβολής. Και στη Θεολογία πρέπει να τηρήται αυτός ο κανόνας, για να μη εκτραπή σε αίρεση. Γι’ αυτό λέγει: «Ορθοδοξείν έστι το αεί σχοινοβατείν».

Αν λοιπόν το θερμόμετρον του ζήλου ανέβη επάνω από την ελεγχόμενη από την λογική σκέψη, τότε φυσικά οδηγείται κανείς σε παραλογισμούς.

Αλλά και πάλιν, αν η θυμική αυτή ενέργεια, ο ζήλος, ανάψη στην ψυχή, που δεν έχει απαλλαγεί από τα διάφορα πάθη της κακίας, τότε ο ζήλος αντί να υπηρετή το αγαθόν, υποτάσσεται ανεπίγνωστα στις ψυχικές κακίες.

Οι άγιοι Πατέρες, σαν μοναδικοί ψυχαναλυταί, υπό το φως του αγίου Πνεύματος, δεν άφησαν πτυχή της ανθρώπινης ψυχής χωρίς να αποκαλύψουν τις ασχήμιες της, που παρουσιάζονται με προσωπείον απατηλόν. Γι’ αυτό και έχουν ψυχογραφήσει τις διάφορες καταστάσεις με κάθε λεπτομέρεια.

Ακόμα και η κλασσική αρχαιότης έχει ασχολη­θεί ιδιαίτερα με τα διάφορα πάθη και τα συμπεράσμα­τά της, τηρούμενων των αναλογιών, είναι σπουδαιό­τατα.

Λοιπόν ο «ζηλωτισμός» κατά βάθος είναι ένα ασθένημα ψυχικόν, αφού τρέφεται από την άγνοια και την μισαλλοδοξία. Άλλο λελογισμένη και φωτισμένη ορθόδοξη συμπεριφορά και άλλο αγνωσία, πεισμονή και σε κάποιο βαθμόν οξυχολία.

Αυτά τα ελαττώματα ανακαλύπτει κανείς στις περιπτώσεις των Ιουδαίων, που «είχαν ζήλον ου κατ’ επίγνωσιν», εις τους Κορινθίους, που δημιουργούσαν σχίσματα, εις τους παλαιοπασχίτας, που εσκανδαλίσθησαν από τον πασχάλιον όρον της Α’ Οικουμ. Συνόδου, εις τους παλαιοπίστους στη Ρωσία, που δεν ήθελαν βιβλία έντυπα, αλλά χειρόγραφα, εις τους παλαιοημερολογίτας, που από το 1924 θεώρησαν το άλμα των 13 ημερών σαν άλμα προδοσίας της πίστεως.

Συγκεκριμένως για τους «ζηλωτάς» του αγίου Όρους υπάρχει ένας έλεγχος ότι, όταν μερικοί απλοϊκοί ιερομόναχοι και μοναχοί του αγίου Όρους σκανδαλισθέντες από την μεταρρύθμιση του 10 σε 23 εξήλθαν στον κόσμον κηρύττοντες να μην ακολουθή­σουν την «αίρεση» αυτή, υπήρχαν στον Άθω 5-6.000 μοναχοί ευλαβείς και άγιοι και λόγιοι, οι οποίοι αντί να απομακρυνθούν από την Εκκλησίαν, διετήρησαν τους κανονικούς δεσμούς των, κρατήσαντες μόνον την παλαιά μέτρηση.

Ημπορεί να λέγουν εκείνοι οι αμαθέστατοι ή ημιμαθείς, ότι όλες τότε οι Μονές και οι Σκήτες έχασαν τον νουν τους και την ευσέβειάν τους, και ότι μόνον αυτοί διέκριναν ότι τα Πατριαρχεία και οι Τοπικές Εκκλησίες έπεσαν σε αίρεση και έχασαν την Χάρη των Μυστηρίων, όπως βλασφήμως διατείνο­νται;

Είναι φανερόν λοιπόν, ότι οι συμπαθείς αυτοί αδελφοί εν Χριστώ φενακίζονται από τον εχθρόν λόγω οιήσεως και ελλείψεως αγάπης. Εάν εγνώριζαν ότι αποτελούν μέλη του Σώματος του Χριστού και το ησθάνοντο, ποτέ δεν θα αποτολμούσαν να σχίσουν την Εκκλησίαν και να ευρίσκωνται τώρα έξω της ποίμνης του Χριστού. Και γιατί; Για τις ημέρες! Γι’ αυτό και ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος έλεγε στους παλαιοπασχίτες: «Άκουσον γουν τι φησιν ο Παύλος· όταν δε τον Παύλον είπω, τον Χριστόν λέγω, εκείνος γαρ έστιν ο την Παύλου κινών ψυχήν. Τι ουν ούτος φησιν; «Ημέρας παρατηρείσθε και μήνας και καιρούς και ενιαυτούς. Φοβούμαι υμάς, μήπως εική κεκοπίακα εις υμάς».

Είμεθα υποχρεωμένοι με αγάπην και ικεσίες να λυτρώσωμεν από το σχίσμα και τους κινδύνους έξω της μάνδρας του Χριστού τους απατηθέντας αδελφούς μας, «υπέρ ων Χριστός απέθανε».

Ο ΓΕΡΩΝ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ: ΚΑΠΟΙΟΣ καλός εν Χριστώ αδελφός μας κατηγόρησε δημόσια, ότι αδι­κήσαμε τον μακαρίτην Γέροντα Ιερώνυμον με την βιβλιοκρισία μας στο ομώνυμον βιβλίον της σεμνοτάτης δ. Σωτ. Νούση. Συγκεκριμένα κακιζόμεθα γιατί χαρακτηρί­σαμε τον οσιούμενον ασκητήν ως σχισματικόν.

Σύμφωνα με την διδασκαλία της αγιωτάτης Ορθοδόξου Εκκλησίας, της οποίας αποτελούμε ταπεινά μέλη, σχισματικός είναι κάθε ένας που αποκόπτει τις εκκλησιαστικές σχέσεις του («την προς τον Επίσκοπον κοινωνίαν») με τα λοιπά μέλη για «ιάσιμες διαφορές».

Δηλαδή ενώ υπάρχει κοινή πίστη σε όλα, χωρίζεται κανείς από την εκκλησιαστική κοινωνία εξ αφορμής ζητημάτων, που δεν άπτονται της ουσίας της πίστεως και που δεν λείπουν από καμμίαν εποχή από την ζωή της Εκκλησίας.

Η αποκοπή στην περίπτωση του Ιερωνύμου, έγινε γιατί η 10 του τάδε μηνός ονομάστηκε 23. Και όσοι δεν είχαν γνώση των εκκλησιαστικών θεμάτων, μεγαλοποίησαν τερατωδώς την μετονομασίαν, την συνήρτησαν, κατά φαντασίαν, με την πίστη και την Ορθοδοξίαν και, σκανδαλισθέντες, απεκόπησαν από την Εκκλησίαν με την ικανοποίηση, ότι εμμένουν στα πάτρια!

Σε τέτοιες καταστάσεις ανωμαλίας ωρισμένοι ευρίσκουν την ευκαιρία να πραγματώσουν κάποιους άνομους πόθους των, οπότε το σχίσμα στερεώνεται και αναπτύσσεται απέραντη φιλολογία γύρω από το… τίποτε. Και ο απλοϊκός, που από την κατάστασή του δεν είναι σε θέση να διακρίνη τους «πλανώντας και πλανωμένους», παρασύρεται σε σκολιούς δρόμους πλήρεις σκότους.

Στην κατηγορία των τελευταίων, βέβαια, δεν ανήκει ο μακαρίτης Ιερώνυμος. Δέσμιος συναισθηματικά με το παρελθόν του και νομίζοντας, ότι ευαρεστεί τον Θεόν αποκοπτόμενος από το Σώμα της Εκκλη­σίας, διακόπτει τις σχέσεις του προς τον «οικείον Επίσκοπον» και εντάσσεται σε παρασυναγωγές, αδιαφορώντας αν τις παρασυναγωγές συγκροτούσαν καιροσκόποι τινές και ένας μικρός αριθμός απλοϊκών χριστιανών, ενώ στην «καινοτομήσασα» Εκκλησία παραμένουν άνετα τα εκατομμύρια των Επισκόπων, θεολόγων, καθηγητών, επιστημόνων και ευλαβέστα­των Χριστιανών. Και ακόμη, ότι η Εκκλησία αυτή ευρίσκεται σε πλήρη κοινωνία με όλες τις Τοπικές Εκκλησίες και τα Πατριαρχεία, είτε συνεπορεύοντο στην μετονομασίαν, είτε εώρταζαν με το λεγόμενον παλαιόν.

Λοιπόν αν κανείς δεν ψέγη τους απλοϊκούς Χριστιανούς λόγω της αμαθείας των, όμως δεν μπορεί να μη επισημανθή η σχισματικότης ιερομονάχου σαν τον Ιερώνυμον, που τον εμφανίζουν ως άγιον και απλανή διδάσκαλον, χωρίς να κινδυνεύση η ενότης της Εκκλησίας με την εύρυνση του υπάρχοντος ήδη χάσματος, που άνοιξε το σχίσμα.

Επισημάναμε τον κίνδυνο της οσιοποιήσεως του π. Ιερωνύμου, όχι δια να κατηγορήσωμεν, αλλά δια να προφυλάξωμεν από το σχίσμα του παλαιοημερολογιτισμού τους απλοϊκούς αδελφούς μας. Και όχι μόνον αυτούς, αλλά και τους συνετότερους, αφού ο ίδιος οσιώθηκε μέσα στις παρασυναγωγές και συνιστά με το κύρος του: «Κόρη, να γίνης παλαιοημερολογίτισσα»!

Αυτήν την ευθύνην αισθάνθηκα και όταν το βιβλίον αυτό της καλής δ. Νούση μου εδόθη χειρόγραφον. Και ενώ έδειξα ενδιαφέρον να βοηθή­σω στην κατά το δυνατόν βελτίωσή του, συνέστησα στον φίλον μου εκδότη κ. Παπαδημητρίου να μη το εκδώση, όπως και με άκουσε, ακριβώς γιατί θα προκαλούσε, το ολιγώτερον, σύγχυση μεταξύ των πιστών.

Χαρακτηριστικόν δε είναι, ότι και διακεκριμέ­νος και ευλαβής θεολόγος, που φέρεται ως ενθαρρύνας την έκδοσή του, εκ των υστέρων συνεφώνησε με τας απόψεις μας. Επομένως ας ησυχάσουν οι καλοί αδελφοί που μας κατηγόρησαν για «βασκανία». Η σεμνοτάτη συγγραφεύς γνωρίζει την προθυμίαν που επέδειξα να συνεισφέρω στην βελτίωση του υπό έκδοση βιβλίου της, όπως θυμάται και την επίμονη σύστασή μου να μη το εκδώση ακριβώς για τους λόγους που ήδη ανέφερα.

Αν ο Κύριος διαφορετικά έκρινε τον αγωνιστήν ιερομόναχον, αυτό σχετίζεται με «τας αβύσσους των κριμάτων» Του. Εμείς όμως είμεθα υποχρεωμένοι να συμμορφωνώμεθα με την διδασκαλίαν της Εκκλησίας Του.

Όπως μάλιστα γράφω σε απάντησή μου στον φίλο κ. Μπατιστάτον δια της εφημ. Ο.Τ., σύμφωνα με την διδασκαλία της Εκκλησίας, «δεν πρέπει να ακολουθώμεν οσιωμένους πως – δηλαδή μετέχοντας ποιάς τίνος χάριτος – όταν δεν «ορθοποδούν τη πίστει», «καν νηστεύουν, καν παρθενεύουν, καν σημεία ποιούν…».

Εάν κάμνω λάθος, θα ήμουν ευγνώμων εάν μοι υπεδεικνύετο. Το ότι μέχρι σήμερα δεν εσκύλευσαν οι παλαιοημερολογίται δημοσίως την μνήμην του μακα­ρίου, ουδείς δύναται να βεβαιώση τι θα γίνη αύριον, ενώ ήδη οι πλανώμενοι αδελφοί στερεώνονται στην πλάνην των με το βιβλίον, που τους προσέφεραν οι «αιρετικοί», οι «σχισματικοί», οι «εστερημένοι χάριτος»! Δυστυχώς με αυτούς τους δυστυχείς είχε κοινωνίαν εν τοις μυστηρίοις ο Γ. Ιερώνυμος, όστις ατυχώς δι’ αυτόν και δι’ ημάς, δεν κατώρθωσε «να ξεπεράση τον παλαιοημερολογιτισμόν», κατασταθείς κοινωνός του μέχρι θανάτου. Και το σχίσμα κηρύττει ήδη και νεκρός δια του βιβλίου.

Αθωνικά Άνθη Τόμος Η’ – σελ.182-184

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ – ΜΟΡΦΟΠΟΙΗΣΗ: Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ

πηγή




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.