Η Κυριακή πρό της Χριστού Γεννήσεως (συμπίπτει μεταξύ 18 και 24 Δεκεμβρίου) ξαναφέρνει στη μνήμη μας τους προ Χριστού αγίους που γιορτάσαμε και την προηγούμενη Κυριακή των αγίων Προπατόρων (συμπίπτει μεταξύ 11 και 17 Δεκεμβρίου). Οι δυο αυτές Κυριακές μας βάζουν για τα καλά στο κλίμα των Χριστουγέννων και μνημονεύουν όλους γενικά τους δικαίους της Παλαιάς Διαθήκης και όχι μόνο τους κατά σάρκα προγόνους του Χριστού.
Έτσι από την πρώτη κιόλας Κυριακή (των Προπατόρων) υμνούνται ονομαστικά δίκαιοι και προφήτες, άντρες και γυναίκες, που δεν ανήκαν ακριβώς στο γενεαλογικό δέντρο του Χριστού, όπως οι Άβελ, Μελχισεδέκ, Ιώβ, Ιωσήφ, Μωυσής, Ααρών, Ωρ, Ιησούς του Ναυή, Σαμψών, Σαμουήλ, Ηλίας, Αββακούμ, Σοφονίας, Ιωνάς, Ιερεμίας, Ιεζεκιήλ, Ζαχαρίας, Ιωάννης ο Βαπτιστής, Μαριάμ (η αδελφή του Μωυσέως), Δεββώρα, Εσθήρ και πολλοί άλλοι. Πρόγονοι δηλαδή του Χριστού δεν είναι μόνο όσοι είχαν την αγαθή τύχη να ανήκουν στις γενιές, που με αδιάσπαστη βιολογική συνέχεια καταλήγουν στη γέννηση του Χριστού.
Οι γενιές αυτές, παρεμπιπτόντως, αριθμούνται στη ‘‘βίβλο γενέσεως’’ του ευαγγελιστή Ματθαίου, που φτάνει προς τα πίσω ως τον Αβραάμ, και συμπληρώνεται εν συνεχεία από τον Λουκά, που την πάει μέχρι τον Αδάμ και τον Θεό (Ματθ. 1, 1-16. Λουκ. 3, 23-38). Αρχή και τέλος της φυσικής βιολογικής αυτής αλυσίδας είναι ο Θεός. Ξεκινάει και τελειώνει με αυτόν. Στην αρχή της ο Θεός γεννάει, δημιουργεί με τη ζωαρχική του πνοή τον Αδάμ, στο τέλος της ο Θεός γεννιέται από τη θυγατέρα του Αδάμ Θεοτόκο Μαρία. Έτσι ο Χριστός είναι κατά σάρκα γέννημα όχι μόνο του εβραϊκού λαού, αλλά της όλης ανθρωπότητας. Είναι ο δεύτερος, ο έσχατος Αδάμ. «Εγένετο ο πρώτος άνθρωπος Αδάμ εις ψυχήν ζώσαν· ο έσχατος Αδάμ εις πνεύμα ζωοποιούν» (Α΄ Κορ. 15, 45).
Κατάγεται όμως ειδικά και από τον λαό του Ισραήλ, που από τον Αβραάμ και μετά εκλέγεται από τον Θεό και λαμβάνει κάθε δυνατή βοήθεια για να μπορέσει να κυοφορήσει διά μέσου των αιώνων την Μητέρα Παρθένο. Αυτός ο λαός υιοθετείται από τον Θεό, δοξάζεται, λαμβάνει διαθήκες, νομοθεσία, λατρεία, υποσχέσεις. Σ’ αυτόν ανήκουν οι πατέρες και από αυτόν γεννάται «ο Χριστός το κατά σάρκα», ώστε να μιλάει σύμπασα η Αγία Γραφή «περί του υιού αυτού (του Θεού) του γενομένου εκ σπέρματος Δαυΐδ κατά σάρκα» (Ρωμ. 1, 3. 9, 5).
Προγόνους όμως του Χριστού θεωρούμε και όσους αγωνίστηκαν για να έλθει κάποτε η εποχή του Χριστού, όλους «τους κηρύξαντας Χριστόν». Ακόμα κι αν κάποιοι έπεσαν ως άνθρωποι σε αμαρτήματα. Δεν κρίνεται λεπτομερώς η ζωή τους, αλλά εκθειάζεται η πίστη τους στον ερχόμενο Λυτρωτή. Όλοι αυτοί είναι οι «μαρτυρηθέντες διά της πίστεως». Δεν είδαν με τα μάτια τους την εκπλήρωση των υποσχέσεων του Θεού, αλλά έζησαν και πέθαναν πιστεύοντας αταλάντευτα ότι θα εκπληρωθούν. «Κατά πίστιν απέθανον ούτοι πάντες» (Εβρ. 11, 13. 39). Είναι οι «προ νόμου πατέρες», οι πνευματικοί πρόγονοι του Χριστού. Και συγκροτούν, μαζί με τους κατά σάρκα προγόνους του, «των Προπατόρων το σύστημα». Καρπός σαρκικός και πνευματικός, απόγονος δικός τους «ευκλεής» είναι η πανάσπιλη Μητέρα του Θεού.
Γι’ αυτήν «καυχώνται εν δόξη οι άγιοι», όλοι οι φυσικοί και πνευματικοί Προπάτορες Χριστού.
Καλή εβδομάδα! Καλά Χριστούγεννα! Χρόνια πολλά!
ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ (18-24 ΔΕΚ. 2022) (για τους εντοπίους)
Καθημερινά (15 Νοε.-24 Δεκ.), Σαρανταλείτουργο, ώρα 6.30-9.00 π. μ.
Την Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως, 18-12-2022, πάντων των δικαίων από Αδάμ άχρι και Ιωσήφ του μνήστορος, των προφητών και προφητίδων, εξαιρέτως δε του προφήτου Δανιήλ και των αγίων Τριών Παίδων, ώρα 7.00-10.00 π. μ.
Την Τρίτη, 20-12-2022, του αγίου Ιγνατίου του Θεοφόρου και προεόρτια των Χριστουγέννων, ώρα 7.00-9.30 π.μ.
Την Παρασκευή, 22-12-2022, προπαραμονή, Όρθρος και Μεγάλες Ώρες των Χριστουγέννων, ώρα 7.00-9.30 π. μ. Δεν τελείται Θεία Λειτουργία.
Το Σάββατο προ της Χριστού Γεννήσεως, 24-12-2022, της αγίας Ευγενίας, ώρα 7.00-9.30 π. μ.
Κάθε απόγευμα, Θ΄ Ώρα-Εσπερινός-Μικρό Απόδειπνο-Χαιρετισμοί, ώρα 5.00-6.15 μ. μ.
«Αντιύλη».
Ι. Ν. Αγ. Βασιλείου, Πρέβεζα
Τηλ. 26820 23075/25861/6980 898 504.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου