23 Δεκεμβρίου 2022

Τα παιδιά έχουν ανάγκη και μια άλλη παιδεία από αυτή που υπαγορεύει η κοινωνία…

Μην περιορίζετε τα παιδιά σας στις εμπειρίες που η κοινωνία καθιέρωσε ως αναγκαίες. Ένα παιδί που διδάσκεται να «ζει» τη ζωή με πολλούς τρόπους βγαίνει πάντα κερδισμένο! 
 
iFamNews Serbia
Από τη Tajana Poterjahin  
 
Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ετών που πέρασα στο μοναστήρι (όχι ως δόκιμη, αλλά ως φιλοξενούμενο ανήλικο παιδί) έμαθα αγιογραφία, κέντημα, ράψιμο, βυζαντινή μουσική. Καλωσόρισα και γνώρισα επισκέπτες από τη Ρωσία, την Ελλάδα, τη Γαλλία, αλλά και ντόπιους συγγραφείς, επιστήμονες, θεολόγους. Μπορούσα να διαλέγω κάθε μέρα ποιο βιβλίο (από τον Ντοστογιέφσκι μέχρι τον Μπερντιάεφ) θα έπαιρνα μαζί μου και θα διάβαζα στο κελί μου. Κι αν και από τότε δεν μου άρεσε να ταξιδεύω, ωστόσο είδα την Τρεμπίνιε και την Ερζεγοβίνη, τη λίμνη Σκαντάρ και τη θάλασσα. Βοηθούσα τις μοναχές καθώς ετοίμαζαν ρούχα για τους άπορους και συναντιόμουν και εγώ μαζί τους. Έμαθα να στρώνω τραπέζι για πενήντα άτομα και να φτιάχνω μαρμελάδα (όχι όλα μόνη μου φυσικά…) για εκατό πενήντα άτομα, έμαθα να ξυπνώ στις τέσσερις το πρωί χωρίς να γκρινιάζω και να στρώνω το κρεβάτι μου πριν φύγω από το κελί, έμαθα να φροντίζω τον εαυτό μου και τα ρούχα μου, τα κλινοσκεπάσματα και τα πράγματα μου, έμαθα και έζησα όλη τη θεία λατρεία.
Ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στο λύκειο.
Νομίζω ότι ήμουν πολύ τυχερή.  
 
Ποτέ, ακόμη και όταν άλλαξε εντελώς ο τρόπος ζωής μου, δεν σκέφτηκα ότι «έχασα κάτι» επειδή πέρασα τα πρώτα νιάτα μου με αυτόν τον τρόπο. Αντίθετα, τα θεμέλια που μπήκαν τότε έσωσαν τη ζωή και τη λογική μου όταν έβαλα τον εαυτό μου στο σκοτεινό μας κόσμο μέχρι τέλους….  
 
Αν για κάτι μετανιώνω, είναι μόνο επειδή ήταν τα τελευταία χρόνια που ζούσαν και ο παππούς και η γιαγιά μου και θα μπορούσαμε να είμαστε όλοι μαζί στο σπίτι. Λυπάμαι κάπως που δεν έζησα λίγο περισσότερο χρόνο μαζί τους τότε.  
Αυτή είναι η εμπειρία μου.  
 
Θέλω λοιπόν να σας παρακαλέσω, να μην περιορίζετε τα παιδιά σας στις εμπειρίες που η κοινωνία θεωρεί «αναγκαίες», αλλά να τους δώσετε και άλλες προοπτικές. Δείξτε τους και άλλα που μπορούν να μάθουν και να ζήσουν, όσο είναι ακόμη πολύ μικρά. Η πρώτη νεότητα θα περάσει τελικά – και η άποψη πως πρέπει να τη «ζήσεις στα άκρα» (σημ. με τις κοινωνικά επιβαλλόμενες εμπειρίες) είναι μια πλάνη. Ένα άτομο που διδάσκεται να «ζει τη ζωή του στα άκρα» θα παραμείνει εγκλωβισμένο σε αυτόν τον τρόπο σκέψης για πάντα.  
 
Έχουμε μια πολύ περιορισμένη αντίληψη για τη παιδεία και το στυλ της νεολαίας μας, η οποία έχει δημιουργηθεί σχετικά πρόσφατα. Και αναγκάζουμε όλους τους νέους, όποιες κι αν είναι οι ευαισθησίες, οι ανάγκες, οι επιθυμίες τους, να είναι «όπως όλοι οι άλλοι».  
 
Και αυτό σημαίνει να είναι – «επαναστατικοί», πάντα πρόθυμοι για «διασκέδαση», ανεύθυνοι, εγωιστές, επιφανειακοί. Γιατί αυτό σημαίνει «νεότητα»…  
Η νεότητα είναι αυτό που φτιάχνει κανείς. Όπως και κάθε άλλη ηλικία στη ζωή.
Και μέχρι σήμερα, το να κάνω εμετό σε μια λεκάνη τουαλέτας ενός κλαμπ δεν μου ακούγεται πιο ελκυστικό από τα πράγματα που περιέγραψα παραπάνω.
 



Share

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τα πρώτα μαθήματα ένα παιδί τα διδάσκεται από την οικογένεια του. Ειδικά στην Ελλάδα η οποία για χρόνια ήταν ευλαβής και τηρούσε τα χρηστά ήθη και έθιμα, που διδάσκει η Ορθοδοξία και το Ευαγγέλιο μας ... Όποιοι σήμερα αγνοούν και αυτά αλλά και τα παιδιά τους, να είναι βέβαιοι ότι στραβό δρόμο θα ακολουθήσουν και επιστροφή δεν θα έχουν .... Θα τα εγκλωβίσει δυστυχώς η νεοταξική "εκπαίδευση", της αθεϊας, του υλισμού, ευμάρειας της ασέβειας και της διαφθοράς ... που ήδη μας έχουν επιβάλει ... καθ΄υπαγόρευση.
Αναδημοσίευση.
Μέσα στην οικογένεια το παιδί είναι σε μία συνεχή αλληλεπίδραση με την μητέρα και τα άλλα μέλη της οικογένειας. Τότε ξεκινάει και η φροντίδα του παιδιού και ο γονεϊκός ρόλος. Κανένας γονέας δεν είναι αρκετά προετοιμασμένος για το μεγάλωμα και την ανατροφή του παιδιού, κανένας δεν γνωρίζει ακριβώς τι πρέπει να κάνει και οι περισσότεροι γονείς έχουν το άγχος εάν θα είναι αρκετά καλοί και επαρκείς στο νέο τους ρόλο. Εάν θα μεγαλώσουν σωστά τα παιδιά τους, εάν θα διαπαιδαγωγήσουν σωστά τα παιδιά τους, έχουν άγχος για την ανατροφή, για τη συμπεριφορά του παιδιού τους, αλλά και για καθημερινά πρακτικά θέματα που αφορούν την φροντίδα, τη διατροφή, την υγεία, σχολείο, τη μόρφωση και γενικότερα επιλογές που πρέπει να κάνουν ως γονείς για τα παιδιά τους.

Η οικογένεια ασκεί σημαντική επίδραση στο παιδί και στη θέση του παιδιού μέσα στην κοινωνία. Καθοριστικό ρόλο παίζει ο τύπος της οικογένειας, οι προσδοκίες των γονέων από το παιδί, οι προσδοκίες των γονέων σχετικά με τον δικό τους ρόλο, οι πεποιθήσεις, οι κανόνες της οικογένειας, οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας, καθώς επίσης, τα βιώματα και οι κοινωνικές επιδράσεις που θα δεχτεί το παιδί. Όλα τα παραπάνω επηρεάζουν την γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.

Επιπλέον, η οικογένεια λειτουργεί και ως φορέας πολιτισμού. Αυτό σημαίνει πώς μέσα από την οικογένεια το παιδί θα λάβει μηνύματα σχετικά με την κοινωνία, τον πολιτισμό, την ηθική και τις αξίες με τις οποίες μεγαλώνει ένα παιδί.

Το παιδί μέσα στην οικογένεια μαθαίνει να κοινωνικοποιείται βγαίνοντας αργότερα στην κοινωνία και σε ευρύτερα κοινωνικά πλαίσια όπως είναι το σχολείο κ.α. Πρώτα μαθαίνει να λειτουργεί μέσα στην οικογένεια με τους κανόνες και τις ηθικές αξίες που διέπουν το κάθε σύστημα και αργότερα προσαρμόζεται, κοινωνικοποιείται και εντάσσεται λειτουργικά στο κάθε καινούργιο πλαίσιο, όπως είναι το σχολείο, σύμφωνα με τους κανόνες αξίες που διέπουν αυτό. Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό, οι γονείς να δίνουν βάση σε όλα τα πιθανά μηνύματα που το παιδί τους λαμβάνει μέσα από την οικογένεια και τον τρόπο διαπαιδαγώγησης του.

Απόσπασμα της κ. Κατσαούνη Μαρίας- Ψυχολόγου (MSc)

Ανώνυμος είπε...

Αγάπη και κοινωνική μόρφωση, είναι ό,τι έχεις μάθει απ’ τους γονείς σου!

Γράφει η Αντωνία Αντωνά, Σύμβουλος Ψυχικής υγείας, Συνθετική Ψυχοθεραπεύτρια - Εγκληματολόγος.
Ενδεικτικά αποσπάσματα.
Όπως μάθαμε να εκφράζουμε τα συναισθήματα μας προς τους γονείς μας και όπως αυτοί ανταποκρίνονται, θα μας συνοδεύει για πάντα.
Ας υποθέσουμε πως η ζωή μας είναι βασισμένη σε μία σειρά μοτίβων, κινήσεων και αντιδράσεων που έχουν τις ρίζες τους στην παιδική μας ηλικία.
Ας υποθέσουμε ότι αν η παιδική μας ηλικία έχει υπάρξει, με οποιονδήποτε τρόπο, δυσλειτουργική, αυτή την οικεία δυσλειτουργία θα ψάχνουμε και στην υπόλοιπη ζωή μας.
Ας υποθέσουμε, τέλος, ότι όλες αυτές οι διεργασίες είναι υποσυνείδητες και ότι, ως εκ τούτου, βρισκόμαστε πάντα να αναρωτιόμαστε γιατί μας τυχαίνουν όλα τα ... στραβά και ανάποδα. Αυτή όμως είναι η περίληψη στο βιβλίο της ζωής όλων μας. Όλα ξεκινάνε από την παιδική ηλικία και την οικογενειακή διαπαιδαγώγηση που είχαμε ..
Σύμφωνα με όλες τις θεωρίες, ο τρόπος με τον οποίο σχετίζεται ένα βρέφος και αργότερα ένα παιδί με τους γονείς του και οι τρόποι με τους οποίους αυτοί ανταποκρίνονται, θα γίνουν αργότερα οι τρόποι με τους οποίους σχετίζεται με τον κόσμο που τον περιβάλλει.
Για τους πρώτους 6 μήνες της ζωής τους τα μωρά εξαρτώνται αποκλειστικά από τους γονείς για όλες τους τις ανάγκες. Ένα μεγάλο λάθος που κάνουν κάποιοι γονείς είναι ότι πιστεύουν πως με το να αφήσουν ένα μωρό 3, 4 μηνών να κλαίει, αυτό θα μάθει κάποια στιγμή να είναι αυτάρκες και θα σταματήσει να ενοχλεί.
Ένα μωρό αυτής της ηλικίας, αν αφεθεί να κλαίει, πράγματι κάποια στιγμή θα σταματήσει, όχι όμως επειδή ξαφνικά δεν επιθυμεί ή δεν έχει την ανάγκη που είχε όταν ξεκίνησε. Θα σταματήσει επειδή έχει λάβει ένα μήνυμα που του λέει ότι κανένας δεν είναι εκεί για να καλύψει τις ανάγκες του.
Όταν ολόκληρος ο κόσμος του δε, είναι οι γονείς του, αυτό μεταφράζεται σε μία απόλυτη έλλειψη εμπιστοσύνης, το μωρό θα αποτραβηχτεί, θα σωπάσει και οι γονείς θα το μεταφράσουν ως επιτυχημένη μέθοδο πειθαρχίας για να μη γίνει το μωρό κακομαθημένο....
Όμως, ένα παραμελημένο παιδί, θα γίνει ένας εξαρτημένος ενήλικας, χωρίς εμπιστοσύνη στον εαυτό του, με ένα σκεπτικό που λέει ‘Αφού δεν ενδιαφέρονται για μένα, μάλλον είμαι/κάνω κάτι λάθος’, και χωρίς εμπιστοσύνη προς τους άλλους, με μία αντίστοιχη πεποίθηση που λέει ‘Η εμπιστοσύνη μου θα προδοθεί, η ανάγκη μου δε θα καλυφθεί.’
Στην ηλικία μεταξύ 12 και 18 μηνών, ένα ασφαλές παιδί, που νιώθει πως οι περισσότερες ανάγκες του καλύπτονται και υπάρχει μία σταθερή και ασφαλής βάση, θα αρχίσει να εξερευνά τον κόσμο, κάνοντας όλο και περισσότερα βήματα προς το άγνωστο, πριν επιστρέψει στην ασφάλεια της μαμάς ή/και του μπαμπά.
Ένα παιδί όμως που δεν έχει νιώσει αυτή τη σιγουριά, θα παραμένει πάντα κοντά στους γονείς, θα φοβάται να κοινωνικοποιηθεί και γενικά θα αποφεύγει οποιαδήποτε εξερεύνηση μπορεί να διακινδυνεύσει την παρουσία των γονιών του.
Και κάπως έτσι δημιουργούμε και επιλέγουμε σχέσεις, που είναι λάθος για τον ψυχισμό μας, εφ’όσον οι άνθρωποι ακολουθούμε μοτίβα που έχουμε βιώσει στη διάρκεια της ζωής μας και τα αναπαράγουμε με συνέπεια ώστε να μπορούμε να παραμείνουμε σε αυτό που γνωρίζουμε πώς να το "διαχειριστούμε", σαν οικείο.
Και ενώ γνωρίζω πως η λέξη ‘επιλέξει’ ίσως σας ακούγεται παράδοξη, γιατί ποιος θα επέλεγε να είναι σε σχέση με κάποιον που τον χτυπάει ή τον προσβάλλει, τη χρησιμοποιώ γιατί ο μηχανισμός επιλογής λειτουργεί ασυνείδητα και έτσι γίνεται σχεδόν μία ανάγκη.
Οι ανάγκες είναι, στο συγκεκριμένο παράδειγμα, συνήθως δύο: Αφ’ ενός, πρέπει να επιλέξω να είμαι σε μία κατάσταση που γνωρίζω και άρα μπορώ να τη διαχειριστώ. Δεύτερον, είμαι σίγουρη ότι δεν αξίζω, γιατί αν άξιζα δε θα με έδερναν οι γονείς μου.
Ας δώσουμε λοιπόν στα παιδιά μας την σωστή παιδεία, για να μην βαδίζουν στο μέλλον σε λαβύρινθο χωρίς τον μίτο της Αριάδνης ή χωρίς πυξίδα.

Ανώνυμος είπε...

Εξαιρετικό παιδαγωγικό άρθρο όπως και τα πρόσθετα διαφωτιστικά σχόλια ειδικών σε θέματα, τα οποία σήμερα είναι επίκαιρα όσον ποτέ. Τι να πρωτοδιαβάσεις εγκλήματα, βιασμοί, συμμορίες, ναρκωτικά. Ένα ποινικό μαύρο μητρώο ανηλίκων, που συνεχώς αυξάνεται και όλοι απαθείς κοιτάμε ...
Ευτυχώς που υπάρχουν ακόμη σήμερα σοβαρές ιστοσελίδες, που ασχολούνται με τα σοβαρά αυτά προβλήματα και που δυστυχώς έχουν αλώσει την άλλοτε χρηστή Ελληνική κοινωνία. Εμείς οι γονείς φέρουμε πρώτοι την ευθύνη για την μελλοντική πορεία των παιδιών μας. Ας επιλέξουμε να βγάλουμε παιδιά στη κοινωνία ως σωστούς πολίτες ή ως παράσιτα....;
Κωνσταντίνα

Ανώνυμος είπε...

ΤΡΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΠΟΥ ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΜΗΤΕΡΕΣ ΜΑΣ ΕΔΩΣΑΝ ΤΟ ΠΡΟΖΥΜΗ ΓΙΑ ΝΑ ΖΥΜΟΣΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ.

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.