3 Ιουνίου 2022

ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ

Γράφει ο Χρίστος Γούδης
 
Η κρισιμότητα της κατάστασης με την Τουρκία, μέσα σε ένα σκηνικό γενικευμένης διεθνούς αναταραχής, επιβάλλει την κατάθεση απόψεων των νοημόνων Ελλήνων οι οποίοι, συνειδητοποιώντας την εθνική τους υποχρέωση, προσπαθούν, στον βαθμό των δυνατοτήτων τους και του βεληνεκούς των απόψεών τους, να αναλύσουν τα πραγματικά δεδομένα και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισής της. Στα πλαίσια αυτά δεν χωρούν συναισθηματισμοί, άναρθρες κραυγές αγανάκτησης, και εθελουσία τύφλωση μπροστά στο μέγεθος του προβλήματος και των συνακόλουθων συνεπειών που μπορεί να έχει.
 
Η προσπάθεια από μεριάς της κυβερνώσας πολιτικής ηγεσίας προς αποφυγή του πολέμου με την γείτονα, πέραν των όποιων διπλωματικών προσπαθειών οι οποίες καλώς γίνονται αλλά ακολουθούν τον νόμο της φθίνουσας απόδοσης (law of diminishing returns), της ολοένα δηλαδή μεγαλύτερης προσπάθειας με ολοένα μικρότερα αποτελέσματα, συνίσταται στην απόλυτη πρόσδεση της συμπεριφοράς της χώρας μας στις επιταγές των ΗΠΑ και των λοιπών συνοδοιπόρων τους. Θα κάνουμε ότι μας λένε να κάνουμε, χωρίς μεμψιμοιρίες, με την ελπίδα ότι, είτε θα αποθαρρύνουν την σχεδιαζόμενη τουρκική εισβολή, είτε θα προστρέξουν με δυναμικό τρόπο στην αντιμετώπισή της. Ρεαλισμός ή ραγιαδισμός; Η απάντηση δεν είναι απλή, απαιτεί συζήτηση. 
 
Η πατρίδα μας εδώ και πολλά χρόνια (μεταπολιτευτικά) διοικείται από πολιτικούς που επιδεικνύουν για λόγους δικής τους κοντόφθαλμης επιβίωσης μια κοινωνική προσωπίδα αντιμετώπισης της καθημερινότητας, με παράλληλη παντελή αδιαφορία ή υποβάθμιση στα θέματα της καλλιέργειας εθνικού φρονήματος, τόσο στον λαό όσο και στο στρατό τον οποίο επί πολλά χρόνια είχαν εγκαταλείψει πλήρως, αναφορικά με τις εξοπλιστικές αλλά και τις οργανικές και οργανωτικές του ανάγκες (στρατός με εννεάμηνη κολεγιακή θητεία των κληρωτών δεν γίνεται). Όλοι οι φωστήρες της πολιτικής πίστευαν ότι ποτέ δεν θα αντιμετώπιζαν το φάσμα ενός επερχόμενου πολέμου, μία ψευδαίσθηση την οποία δεν κατόρθωσαν να αποβάλλουν παρά την πικρή γεύση της απώλειας της Κύπρου. Μία απώλεια η οποία ήρθε και τότε ως κεραυνός εν αιθρία, με ευθύνη και πολλών Ελλήνων πολιτικών, ανεξάρτητα αν για τον πολύ κόσμο προσπάθησαν να εξαλείψουν τα ίχνη των ευθυνών τους, κρυπτόμενοι κάτω από τις ευθύνες τού τότε στρατιωτικού καθεστώτος, στην γένεση του οποίου συνέβαλαν τα μέγιστα με την ακαταλληλότητά τους να οδηγήσουν την χώρα σε μια ομαλή πορεία. Γιατί μια Δημοκρατία ποτέ δεν καταλύεται από εξωτερικά αίτια, πεθαίνει διότι αυτοκτονεί (Ινιάτσιο Σιλόνε,1900-1978).  
 
Rebus sic stantibus (ούτως εχόντων των πραγμάτων) βρισκόμαστε σήμερα με μια κοινωνία αποδομημένη ως προς την εγκύκλιο παιδεία της αναφορικά με το «δέον» της υπεράσπισης μιας πατρίδας με ιστορία από αρχαιοτάτων χρόνων, εθνικούς αγώνες, και ένδοξο παρελθόν, τα οποία συλλήβδην απαξιώνονται και λοιδορούνται εδώ και πολλά χρόνια από ποικίλους τηλεοπτικούς παλιάτσους, κρετίνους και ενδεχομένως και ξένους πράκτορες, και των οποίων η διδασκαλία στα σχολεία έχει πλήρως απαλειφθεί εις δόξαν του εθνομηδενισμού, του μεταμοντερνισμού, και των λοιπών ηλιθιοτήτων. Η κοινωνία μας πιεσμένη και από πολλά και συσσωρευτικά προβλήματα καθημερινής επιβίωσης έχει εδώ και χρόνια στραφεί σε αναζήτηση «άρτου και θεαμάτων» (panem et circenses).  
 
Πέραν όλων αυτών, υπάρχει μια σημαντική μερίδα της ιθύνουσας πολιτικής τάξεως αλλά και του λαού μας, που πρεσβεύουν ότι δεν έχουν εξαντληθεί όλες οι οφειλόμενες προσπάθειες για την εξεύρεση μιας ειρηνικής λύσεως με την Τουρκία, η οποία είτε μας αρέσει είτε όχι αποτελεί μία περιφερειακή επιθετική δύναμη, πληθυσμιακά και στρατιωτικά, όπως έχουν καταδείξει πρόσφατα και οι επανειλημμένες εισβολές της σε ξένες επικράτειες. 
 
Ένας εκ του λαού τούτου είμαι και εγώ. Αρνούμενος τον στρουθοκαμηλισμό περί ανυπαρξίας μεταξύ μας προβλημάτων πέραν των θαλασσίων ζωνών μας, εδώ και μία δεκαετία θέτω επί τάπητος το μείζον πρόβλημα της Κύπρου, την οποία οι πολιτικοί μας έχουν πρακτικά εγκαταλείψει στην τύχη της, επικαλούμενοι το κατάπτυστο επιχείρημα ότι πρόκειται περί άλλου κράτους, και ρίχνοντας το μπαλάκι στο ανύπαρκτο Διεθνές Δίκαιο βάσει του οποίου αναμένουν υποκριτικά, εδώ και πενήντα σχεδόν χρόνια, να επιλυθεί, ως δια μαγείας, το πρόβλημα!  
 
Λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά και πραγματιστικά δεδομένα της πατρίδας μας, που δεν είναι πια πατρίδα, αλλά χώρα με ολοένα αυξανόμενες και συνεχώς επιδεινούμενες πολυεθνικές διαστάσεις, προτείνω ξανά, έστω και την ύστατη αυτή στιγμή, την επαναπροσέγγιση της Τουρκίας, με στόχο την συνολική διευθέτηση των προβλημάτων μας, με την ελπίδα μιας μακροπρόθεσμης ειρηνικής, αν όχι φιλικής, συμβίωσης. 
 
Την πρότασή μου, εν συντομία, την επαναλαμβάνω και τώρα που βρισκόμαστε στο χείλος του γκρεμού, ένα βήμα πριν από την είσοδό μας στο τρελοκομείο ενός πολέμου. Να προτείνουμε: «το 20% του κυπριακού εδάφους (κατ’ αναλογία με τον πληθυσμό των τουρκοκυπρίων κατά την περίοδο της τουρκικής εισβολής στο νησί) να ενσωματωθεί στην Τουρκία, και το 80% στην Ελλάδα. Όσοι μουσουλμάνοι της Θράκης θεωρούν τους εαυτούς τους τουρκογενείς να απορροφηθούν από την Τουρκία, και να λήξει εκεί οριστικά το θέμα της τουρκικής μειονότητας στην Θράκη. Εάν αυτά γίνουν αποδεκτά από την γείτονα χώρα, η συνεκμετάλλευση του θαλάσσιου πλούτου του Αιγαίου θα αποτελέσει την οφειλόμενη γέφυρα για οριστική μας συμφιλίωση και συνεργασία σε μία πολλαπλότητα επιπέδων, επωφελή και για τις δύο χώρες μας». 
 
Θα προσθέσω μερικές επιπρόσθετες παρατηρήσεις και επεξηγήσεις, σε αντιρρήσεις που κατά καιρούς έχουν διατυπωθεί επ’ αυτής της προτάσεως, από κάποιους καλοπροαίρετα και από άλλους κακοπροαίρετα. Τις συνοψίζω.  
 
Πρώτον, τους ρώτησες τους Κύπριους αν το επιθυμούν; Τι να ρωτήσω δηλαδή, αν οι Κρητικοί, οι Πόντιοι ή οι Πελοποννήσιοι είναι Έλληνες κι αν θέλουν την Ελλάδα;  
 
Δεύτερον, απλόχερα προτείνεις συνεκμετάλλευση για κάτι που μας ανήκει στον βυθό της θάλασσας. Εγώ ξέρω ότι αν βρεις στην αυλή του σπιτιού σου ένα τενεκέ λίρες το σώφρον είναι να τον μοιραστείς με τον γείτονα. Και επίσης ξέρω ότι οι Έλληνες δίνουν από αρχαιοτάτων χρόνων αγώνες «ου περί χρημάτων αλλά περί αρετής». 
 
Τρίτον, αυτό θέλουν οι Τούρκοι; Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα. Η πρόταση είναι ειλικρινής και επί της ουσίας. Επίσης απαντά στο «βρείτε τα» του διεθνούς παράγοντα. Ούτως ή αλλιώς, αν δεν τα βρούμε ο ραγιαδισμός (και αυτό απαντά στο αρχικό ερώτημα περί του ρεαλιστικού ή μη της τρέχουσας εξωτερικής μας πολιτικής) δεν θα μας ωφελήσει σε τίποτα. Κανείς εκ των «συμμάχων» μας δεν θα χύσει το αίμα του για την Ελλάδα. Σίγουρα πάντως είναι μια πρόταση που θα εκτονώσει την αμεσότητα ενός πολέμου και θα δώσει χρόνο στις διαπραγματεύσεις. Και τον χρόνο τον χρειαζόμαστε. Πέραν αυτών, υπάρχουν και εχέφρονες Τούρκοι, και μια λύση σε αυτές τις γραμμές θα μας επιτρέψει να βλεπόμαστε με άλλα μάτια. 
 
Αν όμως παρόλα αυτά οι Τούρκοι την απορρίψουν; Τότε θα γίνει σε όλους τους Έλληνες κατανοητό, και κυρίως σε όλους αυτούς - και δεν είναι λίγοι - που πιστεύουν ότι δεν εξαντλήσαμε τα περιθώρια συνεννόησης, και ενσυνείδητα ή υποσυνείδητα υπονομεύουν μέχρι στιγμής το εθνικό φρόνημα για ολόψυχη υπεράσπιση της πατρίδας μας, ότι «έως εδώ και μη παρέκει». Τα όριά μας, της υπομονής, της αντοχής, και της ανοχής, για όλους μας (και το τονίζω αυτό το όλους μας) θα έχουν εξαντληθεί. Από εκεί και πέρα: «ο καλός Τούρκος θα είναι ο σκοτωμένος Τούρκος».



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.