28 Φεβρουαρίου 2019
Τους ιεροψάλτες με τα gadget κυνηγά η εκκλησία – Τι είναι ο «Ισοκράτης»
«Φρένο» στους ιεροψάλτες που τα τελευταία χρόνια «παντρεύουν» τη Βυζαντινή Μουσική με την τεχνολογία των smartphones και των tablets επιχειρεί να βάλει η Ελλαδική Εκκλησία. Ο ψηφιακός «ισοκράτης», που δεν είναι παρά μια εφαρμογή που κατεβάζει κανείς στο κινητό του τηλέφωνο με «ισοκρατήματα» (μουσική συνοδεία της κύριας μελωδίας στη βυζαντινή μουσική) έχει μπει δυναμικά σχεδόν σε κάθε ναό καλύπτοντας σε πολλές περιπτώσεις τα κενά που παρουσιάζονται στον αριθμό των βοηθών ιεροψαλτών.
Και μπορεί για την Ιερά Σύνοδο η χρήση των νέων τεχνολογιών στα αναλόγια να μη συνάδει με την παράδοση της Εκκλησίας, ωστόσο για τους ιεροψάλτες και δη τους νέους το πρόβλημα βρίσκεται αλλού: από τους περίπου 7.000 που υπάρχουν σήμερα στη χώρα οι περισσότεροι λαμβάνουν, όπως λένε, «μισθούς πείνας».
«Κατά τα τελευταία έτη παρατηρείται, όλο εν και περισσότερον, η χρήσις υπό τινών ιεροψαλτών ηλεκτρονικής συσκευής υπό την ονομασίαν “ψηφιακός ισοκράτης” ή “μηχανικός ισοκράτης”, η οποία παράγει ήχον προσομοιάζοντα εις την ανθρωπίνην φωνήν, και τούτο προκειμένου να αναπληρώσουν το κενόν της παρουσίας βοηθού, ο οποίος θα εκτελέση το ίσον», αναφέρεται στην πρόσφατη εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου για τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων κατά τη Θεία Λειτουργία.
Η Ιερά Σύνοδος, χωρίς να θέλει να πάει κόντρα στην ψηφιακή εποχή, συστήνει να υπάρχει «κατ’ οικονομίαν η λελογισμένη και μετά φειδούς» χρήση των ηλεκτρονικών μέσων στους ναούς χωρίς να υποκαθίστανται τα λειτουργικά βιβλία.
«Εις τοιαύτας δε περιπτώσεις όπως αι εν λόγω συσκευαί τοποθετούνται επί τω αναλόγιον αποκλειστικώς ώστε να μην κρατούνται ή και περιφέρονται ανά χείρας υπό των ψαλλόντων ή αναγιγνωσκόντων με αποτέλεσμα τον σκανδαλισμόν έστω και ενός εκ των πιστών».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιεροψαλτών Περιφέρειας Αττικής Ρωμανός ο Μελωδός και Ιωάννης ο Δαμασκηνός κ. Ηλία Τούμπα, «όπως όλοι οι χώροι, έτσι και η Εκκλησία έχει κάποιους κανόνες που δεν είναι συμβατοί με την ασύδοτη χρήση ηλεκτρονικών μέσων».
«Αυτό», συνεχίζει, «που γίνεται στα αναλόγια με τους ιεροψάλτες, ειδικά από τους νέους οι οποίοι είναι πολύ εξοικειωμένοι με τις τεχνολογίες, δημιουργεί μια τρομερή ψευδαίσθηση ότι δηλαδή είναι ένας άνθρωπος και δημιουργεί μια τέτοια εικόνα που νομίζει κάποιος ότι ακούγονται πέντε, δέκα, δεκαπέντε. Αυτό είναι απαράδεκτο. Δεν είναι στην παράδοση της Εκκλησίας».
Ο κ. Τούμπας σημειώνει ότι στην Εκκλησία «έχουμε κάποια βιβλία τα οποία τα χαρακτηρίζουμε λειτουργικά. Μιλώντας με συναδέλφους έλεγα: για σκεφτείτε το Ευαγγέλιο να λέγεται και ο διάκος να σηκώνει το τάμπλετ αντί το Ευαγγέλιο και να λέει Σοφία Ορθοί. Σκέφτεστε πόσο κωμικό θα είναι μέσα στον ναό να συμβεί κάτι τέτοιο; Οι προϊστάμενοι και οι υπεύθυνοι των ναών πρέπει να μεριμνήσουν η εγκύκλιος της Συνόδου να έχει αποτέλεσμα».
Σε κάθε περίπτωση επισημαίνει «εμείς οι ψάλτες πρέπει να προσελκύσουμε ανθρώπους στα αναλόγια, να καταλάβουμε ότι η δουλειά μας δεν είναι μόνο καλλιτεχνική αλλά και ουσιαστική μέσα στον χώρο της Εκκλησίας. Να μην υποκαθιστούμε τους ανθρώπους με τα ηλεκτρονικά μέσα, διότι δεν μπορεί η Εκκλησία που είναι σύναξη ανθρώπων να φτάσει σε τέτοιο σημείο εκβιομηχάνισης που να μην έχει ανάγκη πια τους ανθρώπους».
Χαμηλοί μισθοί
Φοιτητής στο ΤΕΙ Καλαμάτας ο Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος βρίσκεται στα ιερά αναλόγια από μικρό παιδί. Διαθέτει τη φωνή, την όρεξη, όμως ο χώρος της ιεροψαλτικής λέει πως είναι ιδιαίτερα απαιτητικός. Και όχι μόνο απαιτητικός αλλά και οι απολαβές στις περισσότερες περιπτώσεις θεωρούνται απλό χαρτζιλίκι.
«Η ιεροψαλτική είναι για μένα όνειρο ζωής. Ωστόσο, η κατάσταση είναι λίγο αποκαρδιωτική διότι η Ελλαδική Εκκλησία με τους ψάλτες δεν έχει και ιδιαίτερη σχέση. Συγχρόνως με τις σπουδές μου εξυπηρετούσα μια εκκλησία στην Καλαμάτα. Επαιρνα 200 ευρώ. Οι απαιτήσεις ήταν πάρα πολλές. Πολλές φορές ήμουνα μόνος μου. Θέσεις για τους νέους υπάρχουν, όμως οι αποδοχές είναι ελάχιστες. Πολλές φορές στην επαρχία ο ιερέας αναγκάζεται να βγάλει τη Θεία Λειτουργία μόνος του».
Ο ίδιος στο παρελθόν έχει κάνει χρήση του «ψηφιακού ισοκράτη» μια που, λέει, «κάποτε ήμουν σε εκκλησία σε νησί και επειδή δεν υπήρχε άλλος ψάλτης, ήμουνα υποχρεωμένος να ψάλλω όλη τη λειτουργία 7 με 11 μόνος μου. Αυτός ο ψηφιακός ισοκράτης για μένα τότε ήταν μια τεράστια βοήθεια διότι σε στιγμές που αισθανόμουν κούραση μπορούσα να πάρω ανάσα».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιεροψαλτών Αττικής, αν και σήμερα βγαίνουν ιεροψάλτες και δη νέοι, ωστόσο η έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης και οι χαμηλοί μισθοί είναι δύο παράγοντες που λειτουργούν αποτρεπτικά στο να ασχοληθούν τελικά με την ιεροψαλτική.
«Οταν οι αμοιβές είναι χαμηλές, οι άνθρωποι είναι ανασφάλιστοι και κανείς δεν ασχολείται με αυτό, είναι λογικό τα νέα παιδιά να μην προσέρχονται, γιατί είναι πάρα πολύ κοπιαστική η ενασχόληση, είναι πολύωρη, τις ημέρες των αδειών που όλος ο κόσμος ξεκουράζεται ο ιεροψάλτης πρέπει να βρίσκεται στην εκκλησία να ψάλλει. Η έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης είναι σημαντικός αποτρεπτικός παράγοντας, όπως και η εξέλιξη. Επίσης και το ότι ενώ όλοι οι Ελληνες συνταξιοδοτούνται στα 67 βλέπουμε αυτή τη στιγμή στα αναλόγια να υπάρχουν άνθρωποι 75 και 80 ετών οι οποίοι όπως όλοι οι πολίτες πρέπει να πάρουν και αυτοί τη σύνταξή τους ώστε να έρθει η σειρά των νέων…».
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος
το είδαμε ΕΔΩ
Και μπορεί για την Ιερά Σύνοδο η χρήση των νέων τεχνολογιών στα αναλόγια να μη συνάδει με την παράδοση της Εκκλησίας, ωστόσο για τους ιεροψάλτες και δη τους νέους το πρόβλημα βρίσκεται αλλού: από τους περίπου 7.000 που υπάρχουν σήμερα στη χώρα οι περισσότεροι λαμβάνουν, όπως λένε, «μισθούς πείνας».
«Κατά τα τελευταία έτη παρατηρείται, όλο εν και περισσότερον, η χρήσις υπό τινών ιεροψαλτών ηλεκτρονικής συσκευής υπό την ονομασίαν “ψηφιακός ισοκράτης” ή “μηχανικός ισοκράτης”, η οποία παράγει ήχον προσομοιάζοντα εις την ανθρωπίνην φωνήν, και τούτο προκειμένου να αναπληρώσουν το κενόν της παρουσίας βοηθού, ο οποίος θα εκτελέση το ίσον», αναφέρεται στην πρόσφατη εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου για τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων κατά τη Θεία Λειτουργία.
Η Ιερά Σύνοδος, χωρίς να θέλει να πάει κόντρα στην ψηφιακή εποχή, συστήνει να υπάρχει «κατ’ οικονομίαν η λελογισμένη και μετά φειδούς» χρήση των ηλεκτρονικών μέσων στους ναούς χωρίς να υποκαθίστανται τα λειτουργικά βιβλία.
«Εις τοιαύτας δε περιπτώσεις όπως αι εν λόγω συσκευαί τοποθετούνται επί τω αναλόγιον αποκλειστικώς ώστε να μην κρατούνται ή και περιφέρονται ανά χείρας υπό των ψαλλόντων ή αναγιγνωσκόντων με αποτέλεσμα τον σκανδαλισμόν έστω και ενός εκ των πιστών».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιεροψαλτών Περιφέρειας Αττικής Ρωμανός ο Μελωδός και Ιωάννης ο Δαμασκηνός κ. Ηλία Τούμπα, «όπως όλοι οι χώροι, έτσι και η Εκκλησία έχει κάποιους κανόνες που δεν είναι συμβατοί με την ασύδοτη χρήση ηλεκτρονικών μέσων».
«Αυτό», συνεχίζει, «που γίνεται στα αναλόγια με τους ιεροψάλτες, ειδικά από τους νέους οι οποίοι είναι πολύ εξοικειωμένοι με τις τεχνολογίες, δημιουργεί μια τρομερή ψευδαίσθηση ότι δηλαδή είναι ένας άνθρωπος και δημιουργεί μια τέτοια εικόνα που νομίζει κάποιος ότι ακούγονται πέντε, δέκα, δεκαπέντε. Αυτό είναι απαράδεκτο. Δεν είναι στην παράδοση της Εκκλησίας».
Ο κ. Τούμπας σημειώνει ότι στην Εκκλησία «έχουμε κάποια βιβλία τα οποία τα χαρακτηρίζουμε λειτουργικά. Μιλώντας με συναδέλφους έλεγα: για σκεφτείτε το Ευαγγέλιο να λέγεται και ο διάκος να σηκώνει το τάμπλετ αντί το Ευαγγέλιο και να λέει Σοφία Ορθοί. Σκέφτεστε πόσο κωμικό θα είναι μέσα στον ναό να συμβεί κάτι τέτοιο; Οι προϊστάμενοι και οι υπεύθυνοι των ναών πρέπει να μεριμνήσουν η εγκύκλιος της Συνόδου να έχει αποτέλεσμα».
Σε κάθε περίπτωση επισημαίνει «εμείς οι ψάλτες πρέπει να προσελκύσουμε ανθρώπους στα αναλόγια, να καταλάβουμε ότι η δουλειά μας δεν είναι μόνο καλλιτεχνική αλλά και ουσιαστική μέσα στον χώρο της Εκκλησίας. Να μην υποκαθιστούμε τους ανθρώπους με τα ηλεκτρονικά μέσα, διότι δεν μπορεί η Εκκλησία που είναι σύναξη ανθρώπων να φτάσει σε τέτοιο σημείο εκβιομηχάνισης που να μην έχει ανάγκη πια τους ανθρώπους».
Χαμηλοί μισθοί
Φοιτητής στο ΤΕΙ Καλαμάτας ο Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος βρίσκεται στα ιερά αναλόγια από μικρό παιδί. Διαθέτει τη φωνή, την όρεξη, όμως ο χώρος της ιεροψαλτικής λέει πως είναι ιδιαίτερα απαιτητικός. Και όχι μόνο απαιτητικός αλλά και οι απολαβές στις περισσότερες περιπτώσεις θεωρούνται απλό χαρτζιλίκι.
«Η ιεροψαλτική είναι για μένα όνειρο ζωής. Ωστόσο, η κατάσταση είναι λίγο αποκαρδιωτική διότι η Ελλαδική Εκκλησία με τους ψάλτες δεν έχει και ιδιαίτερη σχέση. Συγχρόνως με τις σπουδές μου εξυπηρετούσα μια εκκλησία στην Καλαμάτα. Επαιρνα 200 ευρώ. Οι απαιτήσεις ήταν πάρα πολλές. Πολλές φορές ήμουνα μόνος μου. Θέσεις για τους νέους υπάρχουν, όμως οι αποδοχές είναι ελάχιστες. Πολλές φορές στην επαρχία ο ιερέας αναγκάζεται να βγάλει τη Θεία Λειτουργία μόνος του».
Ο ίδιος στο παρελθόν έχει κάνει χρήση του «ψηφιακού ισοκράτη» μια που, λέει, «κάποτε ήμουν σε εκκλησία σε νησί και επειδή δεν υπήρχε άλλος ψάλτης, ήμουνα υποχρεωμένος να ψάλλω όλη τη λειτουργία 7 με 11 μόνος μου. Αυτός ο ψηφιακός ισοκράτης για μένα τότε ήταν μια τεράστια βοήθεια διότι σε στιγμές που αισθανόμουν κούραση μπορούσα να πάρω ανάσα».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιεροψαλτών Αττικής, αν και σήμερα βγαίνουν ιεροψάλτες και δη νέοι, ωστόσο η έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης και οι χαμηλοί μισθοί είναι δύο παράγοντες που λειτουργούν αποτρεπτικά στο να ασχοληθούν τελικά με την ιεροψαλτική.
«Οταν οι αμοιβές είναι χαμηλές, οι άνθρωποι είναι ανασφάλιστοι και κανείς δεν ασχολείται με αυτό, είναι λογικό τα νέα παιδιά να μην προσέρχονται, γιατί είναι πάρα πολύ κοπιαστική η ενασχόληση, είναι πολύωρη, τις ημέρες των αδειών που όλος ο κόσμος ξεκουράζεται ο ιεροψάλτης πρέπει να βρίσκεται στην εκκλησία να ψάλλει. Η έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης είναι σημαντικός αποτρεπτικός παράγοντας, όπως και η εξέλιξη. Επίσης και το ότι ενώ όλοι οι Ελληνες συνταξιοδοτούνται στα 67 βλέπουμε αυτή τη στιγμή στα αναλόγια να υπάρχουν άνθρωποι 75 και 80 ετών οι οποίοι όπως όλοι οι πολίτες πρέπει να πάρουν και αυτοί τη σύνταξή τους ώστε να έρθει η σειρά των νέων…».
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος
το είδαμε ΕΔΩ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου