7 Σεπτεμβρίου 2025
Πως και γιατί η ευρωπαϊκή νομοθεσία αλλάζει το ψηφιακό τοπίο (για την ελευθερία του λόγου)
Γράφει η ΜΑΡΑΓΚΑΚΗ ΕΛΕΝΗ
Με στόχο «να γίνουν οι ευρωπαϊκές Δημοκρατίες δυνατότερες» το Σχέδιο απαντά στην άνοδο του εξτρεμισμού, στις παρεμβάσεις σε εκλογικές διαδικασίες, στη χειραγώγηση της κοινής γνώμης και στις απειλές κατά δημοσιογράφων, υπό το πρίσμα της “ψηφιακής επανάστασης”. Προτείνει να βελτιωθεί ο Κώδικας και να θεσπιστεί ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με τις ψηφιακές υπηρεσίες.
Οι Οδηγίες για την Ενδυνάμωση της Εφαρμογής του Κώδικα εκδόθηκαν χωρίς καθυστέρηση (Μάϊος 2021) και υπογράφηκε αναθεωρημένος Κώδικας. Θεσπίστηκε ο ευρωπαϊκός κανονισμός 2022/2065 σχετικά με την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών ή αλλιώς Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (η Πράξη). Πρόκειται για καινοτόμο και θαρραλέα ευρωπαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία, που αλλάζει θεμελιωδώς το διεθνές πληροφοριακό περιβάλλον.
Η πρόταση συντάχθηκε από την ΕΕ σε χρόνο ρεκόρ και η διαπραγμάτευση ήταν εντατική. Δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο 2022 και τέθηκε σε εφαρμογή το Φεβρουαρίου 2024, πλην των διατάξεων για τις πολύ μεγάλες πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης, που τέθηκαν σε άμεση ισχύ. Στη χώρα μας η Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) ορίστηκε αρμόδια για τον έλεγχο εφαρμογής και συμμόρφωσης.
Η Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες επιδιώκει να προστατεύσει τους χρήστες “ενδιάμεσων ψηφιακών υπηρεσιών”, που διαμένουν στην ΕΕ, από παράνομο και επιβλαβές περιεχόμενο συμπεριλαμβανομένης της παραπληροφόρησης. Στις υπηρεσίες αυτές υπάγονται μεταξύ άλλων οι διαδικτυακές πλατφόρμες (online platforms), οι πλατφόρμες πώλησης προϊόντων ή υπηρεσιών, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης, τα καταστήματα εφαρμογών (app stores), ανεξαρτήτως αν έχουν έδρα εντός ή εκτός ΕΕ (εφεξής οι πάροχοι).
Έλεγχος περιεχομένου & Επιβολή κανόνων
Δεν προβλέπεται “γενική” υποχρέωση των παρόχων ελέγχου του περιεχομένου, με εξαίρεση τις «πολύ μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης», δηλαδή αυτές που, κατά δήλωσή τους, έχουν περισσότερους από 45 εκατ. ενεργούς χρήστες, μηνιαίως στην ΕΕ. Σήμερα, ως τέτοιες έχουν χαρακτηριστεί οι εξής 22 πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης: Alibaba, Ali Express, Amazon Store, Apple AppStore, Pornhub, Booking.com, Google Search, Google Play, Google Maps, Google Shopping, YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Strip chat, TikTok, X (πρώην Twitter), X Videos, Wikipedia, Zalando, Bing.
Αυτές οφείλουν να εντοπίζουν, να αξιολογούν και να αναφέρουν στην Κομισιόν πότε το περιεχόμενο που αναρτάται αποτελεί “συστημικό κίνδυνο”. Αυτό συμβαίνει όταν το περιεχόμενο είναι “παράνομο” ή παραβιάζει θεμελιώδη δικαιώματα ή απειλεί τη δημόσια ασφάλεια, τις εκλογικές διαδικασίες και το δημόσιο διάλογο, τη δημόσια υγεία, την πνευματική και φυσική υγεία. Η εκτίμηση του κινδύνου πρέπει να βασίζεται στις βέλτιστες διαθέσιμες πληροφορίες και επιστημονικές γνώσεις και να γίνεται σε συνεργασία με εκπροσώπους των χρηστών, ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες και την κοινωνία των πολιτών. Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για τις περιόδους κρίσης, όπου απειλείται η ασφάλεια και δημόσια υγεία.
Σημειωτέον, ότι για τη διευκόλυνση της τήρησης των υποχρεώσεων που πηγάζουν από τον Κώδικα αυτό-ρύθμισης και την Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, καθώς και για την ομοιογενή εκτίμηση των συστημικών κινδύνων και τη λήψη μέτρων, κρίθηκε σκόπιμη η ενσωμάτωση του Κώδικα στην Πράξη για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (αρχές 2025). Ομοίως ενσωματώθηκε ο Κώδικας Δεοντολογίας του 2016 σχετικά με τη Ρητορική Μίσους στο Διαδίκτυο.
Για την αποτελεσματική εφαρμογή της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες η Κομισιόν εξοπλίστηκε με σημαντικές ελεγκτικές εξουσίες: μπορεί να ζητά πληροφορίες, να διεξάγει συνεντεύξεις, επιτόπιες επιθεωρήσεις και σφραγίσεις βιβλίων, να απαιτεί πρόσβαση σε βάσεις δεδομένων και αλγορίθμους, ενίοτε με τη συνδρομή ανεξάρτητων ή εθνικών εμπειρογνωμόνων. Ο πολύ μεγάλος πάροχος υποχρεούται σε συμμόρφωση επί ποινή προστίμου. Αν απαιτείται επείγουσα δράση, προβλέπεται δυνατότητα λήψης προσωρινών μέτρων.
Αν η Κομισιόν αποφανθεί ότι υφίσταται παραβίαση, μπορεί να επιβάλει πρόστιμο, που δεν υπερβαίνει το 6% του συνολικού παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών του παρόχου κατά το προηγούμενο έτος, λαμβανομένης υπόψη της φύσης, βαρύτητας, διάρκειας και επανάληψης της παράβασης. Ως έσχατο μέτρο, όταν η παράβαση συνεχίζεται και έχει επιβλαβείς συνέπειες, η Κομισιόν μπορεί να ζητήσει από το Κράτος-Μέλος εγκατάστασης του παρόχου να μεριμνήσει για την παύση της παράβασης. Εάν η παράβαση συνιστά ποινικό αδίκημα κατά της ζωής ή ασφάλειας ατόμων, η Κομισιόν μπορεί να ζητήσει δικαστική διαταγή περί προσωρινού περιορισμού της πρόσβασης των χρηστών στην υπηρεσία.
Ένα έτος εφαρμογής: Η εφαρμογή της Πράξης για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες ξεκίνησε με την υποβολή ερωτημάτων σε όλους σχεδόν τους μεγάλους παρόχους. Αφορούν για παράδειγμα, τα μέτρα εν όψει των κινδύνων της τεχνητής νοημοσύνης, όπως ψευδείς πληροφορίες, αναμετάδοση deepfakes, χειραγώγηση και παραπλάνηση ψηφοφόρων και τους τρόπους προστασίας των εκλογών και των θεμελιωδών δικαιωμάτων, με έμφαση στην προστασία των ανηλίκων. Διαδικασία επί παραβάσει ξεκίνησε κατά του Facebook, το οποίο έλαβε μέτρα συμμόρφωσης και του TikTok στο οποίο επιβλήθηκε ποινή προσωρινής, μερικής παύσης λειτουργίας σε δύο χώρες.
Είναι αυτή η λύση;
Η ΕΕ εξοπλίστηκε με αυστηρούς, δεοντολογικούς και νομικούς κανόνες για να καταστήσει τις διαδικτυακές πλατφόρμες υπόλογες για τις πληροφορίες που κυκλοφορούν σε αυτές. Όμως αυτό δεν αναχαίτισε τη διαδικτυακή παραπληροφόρηση, που μάλιστα είναι Νο1 στη λίστα του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ με τους κινδύνους για το 2025 και για τα επόμενα δύο χρόνια και τέταρτη στη γενική λίστα των κινδύνων, μετά τις ένοπλες συρράξεις, τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις γεωοικονομικές αντιπαραθέσεις. Από άποψη δημόσιας υγείας, στο στόχαστρο είναι τώρα ο εμβολιασμός, κάτι για το οποίο έκρουσε τον κώδωνα κινδύνου ο Υπουργός Υγείας της Γαλλίας στο πρόσφατο Υπουργικό Συμβούλιο.
Ανησυχητικό είναι επίσης ότι η διαδικτυακή παραπληροφόρηση και χειραγώγηση πληροφοριών περιλαμβάνονται στη Στρατηγική της Κομισιόν για “την ευρωπαϊκή, εσωτερική ασφάλεια-Protect EU” (Απρίλιος 2025) ανάμεσα σε άλλες υβριδικές επιθέσεις κατά της ΕΕ, όπως παρεμβάσεις σε εκλογές, κυβερνοεπιθέσεις, βλάβες σε ζωτικές υποδομές, εμπρησμούς και κατευθυνόμενη μετανάστευση. Η Στρατηγική συνιστά αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας και συνεργασία των Κρατών, όπως και περισσότερη εκπαίδευση για το διαδίκτυο, ώστε οι πολίτες να αποκτήσουν ή να διατηρήσουν κριτική σκέψη.
Για τη βιομηχανία, όπως για τον Eric Schmidt, πρώην CEO της Google, δεν υπάρχει λύση, γιατί “ισχύει ό,τι και για τα πυρηνικά όπλα, όταν το τζίνι απελευθερωθεί δεν μπορεί να ξαναμπεί στο λυχνάρι”. Για άλλους, η λύση είναι έλεγχος του περιεχομένου, υπό την προϋπόθεση ότι δεν είναι λογοκρισία. Προτείνεται να “επανασχεδιαστεί το internet”, με τρόπο που οι πλατφόρμες να ελέγχουν την αξιοπιστία των πληροφοριών (Αμερικανός ερευνητής Francis Fukuyama) ή να υπάρξει ένα “νέο μοντέλο δημοκρατικής διαχείρισης” με εκπαιδευμένους επιστήμονες, ερευνητές και ειδικούς πληροφορικής (Samuel Woolley, Αμερικανός Αναπλ. Καθηγητής Επικοινωνίας, ειδικός στην παραπληροφόρηση).
Οι ερευνητές του Harvard, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι ο έλεγχος περιεχομένου δεν αρκεί. Για να έχει κανείς πλήρη εικόνα πρέπει να γνωρίζει τον τρόπο λειτουργίας και το επιχειρηματικό μοντέλο των διαδικτυακών πλατφόρμων, αλλά ταυτόχρονα το ευρύτερο πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο, τις δομές εξουσίας, τους κρατικούς φορείς και το περιβάλλον των ΜΜΕ. Αλλά και πρακτικά, φαίνεται ότι αυτό είναι δύσκολο. Με 4,5 δισ. χρήστες του internet παγκοσμίως ο αριθμός των πληροφοριών που παράγονται είναι ασύλληπτο. Εκτιμάται σε decimal yottoabytes. Oσο για τα ψηφιακά μέσα επικοινωνίας, όχι μόνο θα συνεχίσουν να υπάρχουν, αλλά μετατρέπονται σε υπερδυνάμεις, όπως είπε ο Mark Zuckerberg, CEO της Meta, για το Facebook.
Μέτωπο κατά της παραπληροφόρησης
Συνεπώς, εφόσον οι διαδικτυακές πλατφόρμες ανέλαβαν τον ειδησεογραφικό ρόλο των ΜΜΕ, οφείλουν να συνεργάζονται με δημοσιογράφους και να υπάγονται στους αυστηρούς κανόνες που διέπουν το λειτούργημα αυτό, όπως έκανε το Twitter, που συνεργάστηκε με το Πρακτορείο Reyters και το Associated Press. Αναντίρρητα, όλοι οι κοινωνικοί φορείς και οι χρήστες του internet ατομικά πρέπει να αποκτήσουμε ενεργό ρόλο στη μάχη κατά της διαδικτυακής παραπληροφόρησης, όμως οι δημοσιογράφοι είναι στο πρώτο μέτωπο.
Αυτό υποστηρίζεται και στο βιβλίο για τη διεθνή παραπληροφόρηση, όπου μάλιστα αναφέρεται το εξής περιστατικό: το 2021, το Νόμπελ Ειρήνης κέρδισαν δύο δημοσιογράφοι, η Φιλιπινο-αμερικανίδα Maria Ressa και ο Ρώσσος Dmitry Muratov. Η πρώτη έγραψε βιβλία για τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως όπλο, όπου εξηγεί πώς οι τρομοκρατικές οργανώσεις χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες για τη ριζοσπαστικοποίηση των χρηστών) καθώς και για το ρόλο τους στη φθίνουσα πορεία των δημοκρατιών.
Ο Muratov συνεχίζει να μάχεται, παρά τις διώξεις, για την προστασία της ελευθερίας του λόγου. Στην τελετή απονομής του Βραβείου στο Όσλο είπε: «Ας κρατήσουμε ενός λεπτού σιγή για τους συναδέλφους ρεπόρτερ και τη Maria Ressa που έδωσαν τη ζωή τους για αυτό το επάγγελμα και στήριξαν όσους υπέφεραν από διώξεις. Επιθυμία μου είναι οι δημοσιογράφοι να πεθαίνουν γέροι».
Κατηγορία Θέματος
Διεθνείς ειδήσεις,
Θέματα Internet και Πληροφορικής,
Κοινωνικά θέματα,
Κρίσεις και απόψεις,
Παγκοσμιοποίηση
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.








Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου