7 Φεβρουαρίου 2025

Θέλω να δω τον Πάπα

Γράφει ο Χρήστος Μπολώσης
 
Το πρόγραμμα της στρατιωτικής Μονάδος προβλέ­πει βολή. Ο Μέραρχος φωνάζει τον αρμόδιο επιτελή, να τον συνοδεύ­σει για να την παρακολουθήσουν. Φθάνουν στο Πεδίο Βολής, στο οποίο βα­σιλεύει άκρα του τάφου σιωπή.
 
Μπαίνουν στο όχημα και κατ’ ευθείαν στην έδρα του Τάγματος, όπου συναντούν τον Διοικητή.
– Γιατί κύριε Διοικητά δεν εκτελεί το Τάγ­μα βολή, όπως προβλέπει το πρόγραμμα;
– Για 40 λόγους Στρατηγέ.
– Να τους ακούσω.
– Πρώτον δεν είχαμε πυρομαχικά.
– Αρκεί, να λείπουν οι άλλοι 39.
 
Προς τι αυτό το πολύ γνωστό στρατιω­τικό ανέκδοτο; Σε λίγο θα δείτε.
 
Δεν είμαι κολλημένος με την εποχή μου. Και αυτό, επειδή πιστεύω ότι η κάθε γενιά έχει τα δικά της ωραία, τα οποία βέ­βαια είναι αρrήκτως συνδεδεμένα με την νιότη της. Αυτή είναι η δύναμη, που μετά 40 ή 50 χρόνια, σε κάνει να λες αναπολώντας: «Τότε, την παλιά καλή εποχή…». Τρί­χες καλή εποχή. Ήσουν εσύ νεαρός και όλα τότε ήταν ωραία. Με μία μικρή διαφορά βέ­βαια, ότι αυτό το κατάλαβες μετά… 50 χρό­νια.
 
Άρα λοιπόν η ομορφάδα κάθε εποχής είναι σαν τα πυρομαχικά. Είσαι 20άρης; Όλα καλά. Σκυλογέρασες; Άστα να πάνε. Συνε­πώς, και για να έρθουμε στο ανέκδοτο με το οποίο ξεκινήσαμε. Ο πρώτος από τους 40 λόγους που η εποχή μας ήταν ωραία, ήταν ότι είμασταν νέοι… Οι άλλοι 39 λόγοι περιττεύουν.
 
Τα σημάδια του «ετοιμάσου να μας αδειάσεις τη γωνιά κύριος», είναι πολλα­πλά και ποικίλα. Κάτι να σκοτώνονται να σηκωθούν στο μετρό για να σου παραχωρήσουν τη θέση, κάτι να μη σου ψάχνουν τις τσέπες όταν μπαίνεις στο γήπεδο (άρα είσαι ευυπόληπτος πολίτης ή απλώς ανίκα­νος να κάνεις επεισόδια), είναι φως φανάρι, ότι καλά θα κάνεις να πηγαίνεις κάθε Κυρια­κή στην εκκλησία και να νηστεύεις Τετάρτη και Παρασκευή.
 
Το καλοκαίρι στο ΚΑΑΥ, έπαιζα ένα παι­χνίδι με την εγγονούλα μου (ετών 5) και σε κάποια στιγμή και ενώ είχα προηγηθεί στο σκορ, πετάγεται ένας πιτσιρικάς από δίπλα και κραυγάζει: «Ρε συ ο παππούς κερδί­ζει.». Άντε μετά να πάει κάτω εκείνο το ρημάδι το ουζάκι, που ήπιαμε στο ουζερί. Τώρα προς τι όλη αυτή η αμπελοφιλο­σοφία;
 
Τη γνώμη μου για την κατάντια της σύγχρονης Ελληνικής μουσικής την ξέρε­τε. Αν κάποιος αμφιβάλει, ας μου πει ποια ήταν η κορυφαία Ελληνική επιτυχία του 2024 και αν θυμηθεί, εγώ να κόψω το Σαλοσπίρ για μία εβδομάδα. Άντε και 5 μέρες το Λίπιτορ…
 
Εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δυστυ­χώς επτωχεύσαμεν. Η πλειονότητα των νέων Ελληνικών τραγουδιών, δεν είναι ούτε για τα γνωστά πανηγύρια.
 
Όμως αν θες να μάθεις ποιες είναι οι επιτυχίες της δεκαετίας του ’60 και πίσω, πήγαινε σε κάποιο κέντρο στην παραλία (μετά τη 01.00) ή σε κάποιο Ελληνικό γλεντάκι και θα τις ακούσεις να σου χαϊδεύουν τ’ αυτιά, περήφανες και νοσταλγικές.
 
Όμως και αυτές οι εποχές, είχαν τα «πιο χαμηλά-πιο χαμηλά» ή το «καλύτερα να τάχω με μαϊμού» τους. Τραγούδια δηλαδή που ήταν «κάπως». Να θυμηθούμε μερικά. Το 1933, ο Θέμης Νάλτσας γράφει το τραγούδι «Είναι μεσάνυχτα κι όλη η φύσις ησυχάζει». Είναι ΤΟ τραγούδι – ασυναρτη­σία. Λέει ο ποιητής:
 
Οι διαβάτες στο δρόμο αραιώνουν
ερημιά, η νυχτιά είναι παγερή
ένας σκύλος ουρλιάζει με πόνο
λες και κάτι ο δόλιος θρηνεί
 
Ο βοριάς με μανία μουγκρίζει
μιά σειρήνα κλαυθμυρίζει
κι από πέρα ένα ρολόι
χτυπά την ώρα σιγά
 
Είναι μεσάνυχτα
κι όλ’ η φύσις ησυχάζει
κι όμως ένας που σπαράζει
δεν κοιμάται, ξενυχτά
 
αχ θυμάται με μαράζι
μιά γυναίκα π’ αγαπά τρελλά
την ζητά κι αναστενάζει
μα αυτή είναι μακρυά
 
Τώρα, πώς γίνεται μ’ όλον αυτό τον χαλασμό, να ησυχάζει η φύσις, μόνον ο δημιουργός του το γνωρί­ζει. Σκυλιά ουρλιάζουν, βοριάδες λυσσάνε, σειρήνες βαράνε και ρολόγια βροντάνε, και παρ’ όλα αυτά η φύσις δεν χαμπαριάζει. Μπορεί νάναι κι έτσι.
 
Φωνάζουμε στα παιδιά μας, ότι έχου­νε ξεσαλώσει και έχουν πάρει την οδό της απωλείας. Για να δούμε όμως το 1940, τι προέτρεπαν οι στίχοι του Χρ. Γιαννακόπουλου (μουσική Μίμη Κατριβάνου). Ο εκείνος λοιπόν, αφού έχει διαπιστώσει πως αρέσει στην εκείνη, καίτοι υπάρχει κοινωνική από­σταση μεταξύ τους, της προτείνει:
 
Είσαι κορίτσι από φαμίλια,
κάμποσα μας χωρίζουν μίλια
όμως μ’ αφήνεις να υποθέσω,
ότι σ’ αρέσω.
 
Αν είσαι λίγο τσιμπημένη,
ένα νομίζω πως μας μένει
κι άκου σαν θες λοιπόν χρυσή μου
την πρότασή μου.
 
Έλα μια νύχτα ν’ αλητέψουμε
μια νύχτα μόνο έλα
να πιούμε και να μπερμπαντέψουμε
με λύσσα και με τρέλα.
 
Μέσα στους δρόμους να κυλιόμαστε
με γεια μας με χαρά μας
να ‘χουμε κάτι να θυμόμαστε
ως τα γεράματα μας.
 
Πάντοτε με λοξοκοιτάζεις
κι όλο σε πειρασμό με βάζεις
κι ο ένας αν δεν αμφιβάλλω
θέλει τον άλλον.
 
Μια και δε βρίσκεται άλλος τρόπος
να βολευτούμε όπως όπως
κι άσε κοπέλα μου να ζήσεις
τις αντιρρήσεις.
 
Έλα μια νύχτα ν’ αλητέψουμε
μια νύχτα μόνο έλα
να πιούμε και να μπερμπαντέψουμε
με λύσσα και με τρέλα.
 
Μέσα στους δρόμους να κυλιόμαστε
με γεια μας με χαρά μας
να ‘χουμε κάτι να θυμόμαστε
ως τα γεράματα μας.
 
Όλη η ουσία του άσματος, είναι στο «νάχουμε κάτι να θυμόμαστε». Κατά τα άλλα, εμφανίζεται ο τεντιμποϊσμός σε πρώιμη μορφή.
 
Διότι φίλοι μου ακριβώς αυτές τις μούρλιες θυμάσαι στα γεράματά σου, όπως προσωπικώς θυμάμαι μια βόλτα στην Κόρινθο το 1968 με νοικιασμένο σκαραβαίο και στον δρόμο, εν κινήσει το αμάξι, να αλλάζουμε θέση, οδηγός-συνοδηγός, με τον φίλο μου.
 
Αλλά και απιστίες κυκλοφορούσαν στα παλιά «αθώα» τραγουδάκια. Για ακούστε ή μάλλον διαβάστε. Έτος 1920. Δημιουργός ο Χρήστος Στρουμπούλης:
 
Ξύπνα ξύπνα διότι χαράζει
δεν ακούς τα πουλάκια πως λαλούνε,
ξύπνα ξύπνα διότι θα μας δού­νε,
πως είμαστε όλη τη νύχτα μαζί.
 
Είναι νυξ και κανείς δεν ακούει
όλη η φύσις κοιμάται βαθειά
μόνο το κύμα του βράχου μ’ ακούει
π’ αναστενάζω και κλαίω πικρά.
 
Τα πουλιά που πετούν στον αέρα
δεν φοβούνται κανέναν καιρό
μόνο φοβούνται μπαρούτι και σκάγια
και όταν τύχει καλός κυνηγός.
 
Εδώ εκτός του ότι η άπιστη είναι βαρήκοη, αφού της τα λέει όλα από δυό φορές, έχουμε και μία καραμπινάτη παράνομη σχέση, διότι για­τί να φοβούνται μη τους δούνε μαζί; Ακόμη φαίνεται ότι όλο το σκηνικό βασίζεται στη γενική βαρηκοΐα λόγω της νυκτός. Τέλος πάντων.
 
Να μη μιλήσουμε για τον τρίτο στίχο ο οποίος είναι τα αγλάϊσμα της ασυναρτησίας, αφού ανακατεύει πουλιά, μπαρούτια κυνηγούς και τα κάνει αχταρμά. Ποιητική αδεία θα πείτε. Μπορεί νάναι κι έτσι.
 
Και αφήσαμε για το τέλος ένα πολύ σόκιν, ακόμη και για σήμερα, τραγουδάκι του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, που το έγραψε το 1922. Πρόκει­ται για το «Θέλω να δω τον Πάπα» και που ανήκει στην ομώνυμη οπερέτα του μεγά­λου μας συνθέτη, από το Λιτόχωρο. Πάρτε μια ιδέα:
 
Ήταν πάντα η συλλογιά μου να μπω στο Βατικανό,
να τον έβλεπα μπροστά μου φυσικό και ζωντανό,
λένε πως είναι ωραίος, είναι διακριτικός,
και βαρβάτος και μοιραίος και γλυκός, πολύ γλυκός.
 
Θέλω να τον δω, θέλω να τον δω,
θέλω να δω τον Πάπα, τον Πάπα, τον Πάπα,
θέλω να δω τον Πάπα, θέλω να τον δω.
 
Θέλει να τον δει, θέλει να τον δει,
θέλει να δει τον Πάπα, τον Πάπα, τον Πάπα,
θέλει να δει τον Πάπα, θέλει να τον δει.
 
Νιώθω πως όταν μπροστά μου τον ειδώ πρώτη φορά,
θα κοπούν τα ήπατά μου και θα νιώσω μια χαρά,
κι απ’ την ταραχή θα φρίξω αντικρύ του σαν βρεθώ,
και μ’ ευλάβεια θα σκύψω μπρος του να τον ασπαστώ.
 
Θέλω να τον δω, θέλω να τον δω,
θέλω να δω τον Πάπα, τον Πάπα, τον Πάπα,
θέλω να δω τον Πάπα, θέλω να τον δω.
 
Θέλει να τον δει, θέλει να τον δει,
θέλει να δει τον Πάπα, τον Πάπα, τον Πάπα,
θέλει να δει τον Πάπα, θέλει να τον δει.
 
Κι επιτέλους μια κυρία μόλις έχει παντρευτεί,
θα ζητήσει ευκαιρία μεσ’ στη Ρώμη να βρεθεί,
θα ειπεί στον σύζυγό της “Μια που είμαστε εδώ,
τον ποντίφηκα εν πρώτοις θέλω, μα θέλω να τον δω”.
 
Θέλω να τον δω, θέλω να τον δω,
θέλω να δω τον Πάπα, τον Πάπα, τον Πάπα,
θέλω να δω τον Πάπα, θέλω να τον δω.
 
Θέλει να τον δει, θέλει να τον δει,
θέλει να δει τον Πάπα, τον Πάπα, τον Πάπα,
θέλει να δει τον Πάπα, θέλει να τον δει.
 
Τα πιάσατε τα υπονοούμενα που μας πνίξανε.
 
Συμπέρασμα λοιπόν. Μην πυροβολεί­τε τον πιανίστα. Κάθε εποχή έχει τα συν και τα πλην της. Βέβαια είναι γεγονός, ότι η σημερινή εποχή έχει, κακά τα ψέματα, λο­ξοδρομήσει αρκετά. Δεν βρίσκεις σήμερα Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Ξαρχάκο, Μούτση Σπανό, Πιτσιλαδή, Μαρκόπουλο, Τόκα, Λευτέρη Παπαδόπουλο (γειά σου ΑΕΚάρα), Γκάτσο, Μπιθικώτση, Μαρινέλλα, Κόκοτα και τό­σους άλλους. Η εποχή φταίει όμως ή μή­πως κάτι άλλο; Κάτι είχε πει ο Στέλιος Καζαντζίδης. Για ψαχτείτε…
 
Σημείωση
 
Ο καλός μου φίλος Ανδρέας Μ., με αφορμή το τελευταίο σημείωμα με τίτλο: «Τα περασμένα ωραία χρόνια…», μου γράφει: «Ο αείμνηστος και σπουδαίος στιχουργός Θάνος Σοφός, που είχα τη μεγάλη τύχη να βρίσκομαι δίπλα του από το 2018 μέχρι και το 2024, που έφυγε από τον φθαρτό ετούτο κόσμο, μου είχε πει μεταξύ των άλλων το εξής περιστατικό. Το 1952 κατηφόριζε την Πανεπιστημίου και συγκεκριμένα έξω από το θέατρο REX, μία κυρία διαπληκτιζόταν με το γιο της λέγοντας: ‘’Κοίτα να συμμορφωθείς, ο κόσμος άλλαξε αλλάξαν οι καιροί….’’ Μόλις το άκουσε ο αείμνηστος ο Θάνος Σοφός εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ που σταμάτησε έβγαλε το πακέτο από τα τσιγάρα του κι έγραψε τη φράση (ο κόσμος άλλαξε αλλάξαν οι καιροί) και μόλις πήγε στο σπίτι του έγραψε αυτό το διαχρονικό αριστούργημα σε στίχους. Κι όταν συναντήθηκε με τον άλλο σπουδαίο, τον Νίκο Γούναρη, του το εμπιστεύτηκε κι εκείνος με τη σειρά του το μελοποίησε».
 
Ευχαριστώ πολύ Ανδρέα.
 

 
Εφευρετικότατος ο μπόμπιρας του Αρκά
 
Αρρωστημένα μυαλά
 
Καλύτερα, από Δευτέρα…
 
Όλα έχουν την εξήγησή τους
 
Ψίλωμα-Χαμήλωμα…
 
Θρεφτάρι
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.