10 Δεκεμβρίου 2023

Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου -Υπάρχουν πολλοί που στηρίζουν την ελπίδα τους στη σκέψη ότι η κόλαση δεν είναι τόσο τρομερή και αιώνια.

«Οι οποίοι θα τιμωρηθούν με αιώνιο όλεθρο απομακρυνόμενοι από το πρόσωπο του Κυρίου και από τη δόξα της δυνάμεως του, όταν θα έρθει να δοξασθεί ανάμεσα στους αγίους του και να θαυμασθεί ανάμεσα σ’ όλους εκείνους που πίστεψαν».
 
Υπάρχουν πολλοί άπ’ τους ανθρώπους που τις καλές ελπίδες τους τις στηρίζουν όχι στην αποχή από τα αμαρτήματα, αλλά στη σκέψη ότι η γέεννα δεν είναι πάρα πολύ φοβερή, όπως λέγεται, άλλ’ είναι πιο ήμερη άπ’ ό,τι απειλείται, και πρόσκαιρη, όχι αιώ­νια, και φιλοσοφούν πολλά γι’ αυτό.
 
Εγώ λοιπόν μπορώ να σας την παρουσιάσω από πολλά σημεία ότι όχι μόνο δεν είναι πιο ήμε­ρη άπ’ ό,τι απειλείται, αλλά και πολύ πιο φοβερή, κι απ’ αυτό να σκεφθείτε τα όσα λέγονται για τη γέεννα. Πλην όμως τώρα δεν κάμνω λόγο γι’ αυτά. Γιατί φθάνει και ο φόβος από τα απλά λόγια, κι αν ακόμα δεν αναπτύξουμε το βαθύτερο νόημά τους. 
 
Το ότι δεν είναι πρόσκαιρη, άκουσε τον Παύλο που λέγει τώρα ότι θα τιμω­ρηθούν με «όλεθρο αιώνιο», αυτοί που δεν αναγνωρίζουν το Θεό κι ούτε πιστεύουν στο Ευαγγέλιο. Το «αιώνιο» λοιπόν πως είναι πρόσκαιρο; «Από προσώπου», λέγει, «του Κυρίου». Τι σημαίνει αυτό; Εδώ θέλει να πει το εύκολο του πράγματος. Επειδή δηλαδή οι πλούσιοι τότε αλαζονεύονταν, δε χρειάζεται, λέγει, πολύ δυ­σκολία, άλλ’ αρκεί μόνο να παρουσιασθεί και να φανεί ο Θεός, και όλοι τιμωρούνται και οδηγούνται στην κόλαση. Η παρουσία του για άλλους θα είναι φως, ενώ για άλλους τιμωρία. 
 
«Και από τη δόξα», λέγει, «της δυνάμεως αυτού», όταν θα ‘ρθεί να δοξασθεί ανάμεσα στους αγίους του και να θαυμασθεί ανάμεσα σ’ όλους που πίστεψαν». Τι λες; ο Θεός δοξάζεται; Ναι, λέ­γει, «ανάμεσα σε όλους τους αγίους του». Πως; Γιατί, όταν δουν αυτοί που φούσκωναν πολύ από υπερηφάνεια, εκείνους που ταλαι­πωρούνταν άπ’ αυτούς, τους καταφρονεμένους, εκείνους που περιγελούνταν άπ’ αυτούς, να είναι αυτοί κοντά του, αυτό αποβαίνει δόξα του· ή καλύτερα αυτό είναι δόξα και αυτών και αυτού· αυτού, γιατί δεν τους εγκατέλειψε, αλλά τους κατέστησε ένδοξους, αυτών πάλι, γιατί αξιώθηκαν μια τόσο μεγάλη τιμή. Γιατί, όπως ακριβώς πλούτος του είναι το ότι είναι πιστοί, έτσι και δόξα του είναι το ότι θα είναι οι μελλοντικοί κληρονόμοι των αγαθών του. Δόξα του αγαθού είναι το να έχει αυτούς στους οποίους θα δώσει την ευεργεσία του. 
 
«Και θα θαυμασθεί», λέγει, «εν πάσι τοις πιστεύσασι». Δηλαδή με εκείνους που πίστεψαν. Να πάλι το «εν» σημαίνει «με». Καθόσον με εκείνους αποδεικνύεται θαυμαστός. Γιατί, όταν τους αξιοθρήνητους και ταλαιπωρημένους και εκείνους που έπαθαν μύρια κακά και πίστεψαν, τους οδηγεί σε τόση λαμπρότητα, τότε φανερώνεται η δύναμή του, γιατί, αν και φαίνεται ότι έχουν εγκαταλειφθεί εδώ, εκεί όμως απολαμβάνουν πολλή δόξα· τότε προ πάντων φανερώνεται όλη η δόξα και η δύναμή του. Και πως; άκουε· καθόσον προσθέτει, «γιατί η μαρτυρία μας προς σας για την ημέρα εκείνη έγινε πιστευτή. Γι’ αυτό και προσευχόμαστε πά­ντοτε για σας». Δηλαδή, όταν παρουσιάζονται στο μέσον εκείνοι που έπαθαν μύρια κακά, ώστε να εκτραπούν από την πίστη κι εν τούτοις δεν υποχώρησαν, άλλ’ έμειναν πιστοί, δοξάζεται ο Θεός· τότε φανερώνεται και η δόξα αυτών. Επειδή δηλαδή πολλοί υποκρίνονται ότι είναι πιστοί, μη μακαρίζεις κανένα πριν από το θά­νατο· γιατί την ημέρα εκείνη φανερώνονται οι πιστοί. 
 
Να μη μνημονεύουμε τόσο τη βασιλεία τού Θεού, όσο τη γέεννα· γιατί πολύ περισσότερη δύναμη έχει ο φόβος τής γεέννας από την επαγγελία αγαθών.
 
Μεγάλο κακό είναι να περιφρονείς την απειλή. Αυτός πού περιφρονεί απειλή, γρήγορα θα το καταλάβει αυτό από την πείρα των πραγμάτων. Τίποτε δεν είναι τόσο χρήσιμο, όσο το να ομιλεί κανείς για τη γέεννα.
 
Γι’ αυτό, παρακαλώ, παίρνοντας από την τροφό τα παιδιά να μη τα συνηθίζουμε σέ παραμύθια πού λέγουν οι γρηές, αλλ’ από την πρώτη ηλικία ας μαθαίνουν ότι υπάρχει κρίση· ας εμπήξουμε στη σκέψη τους ότι υπάρχει κόλαση· αν αυτός ο φόβος ριζωθεί μέσα τους μεγάλα καλά προξενεί. Γιατί ψυχή πού έμαθε από την πρώτη ηλικία να συνταράσσεται απ’ αυτή την προσδοκία, δε θα αποβάλει εύκολα αυτόν το φόβο, αλλά σαν κάποιο άλογο, πού είναι υπάκουο στα χαλινάρια, έχοντας καθισμένο επάνω της το λογισμό τής γέεννας και βαδίζοντας με τάξη και θα μιλήσει και θα πει χρήσιμα πράγματα. 
 
ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ 23 – ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΣΤΗ Β’ ΠΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΙΣ ΟΜΙΛΙΑ Γ’ 
 
ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΚΕΙΜΕΝΟ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ : Από τους ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ Γ. ΜΕΡΕΤΑΚΗ θεολόγο – ΖΑΧΑΡΟΥΛΑ ΚΑΤΣΑΝΕΒΑΚΗ-ΜΠΙΡΔΑ Φιλόλογο. ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ» ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1986 Σελ.48-49 –ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ- ΜΟΡΦΟΠΟΙΗΣΗ: Ι.Ν.ΑΓΙΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΙΣΤΙΑΙΑΣ 
 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.