24 Δεκεμβρίου 2023

Ο θάνατος του εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα – Πτώση 82% σε διελεύσεις, αύξηση 300% σε ναύλα, πληθωρισμός φωτιά στην ΕΕ

Χάος στις εφοδιαστικές αλυσίδες, και οι αυξήσεις στα ναύλα από Ασία ως Ευρώπη και Βόρεια Αμερική
 
 
Μια συγκλονιστικού μεγέθους κατακόρυφη πτώση 82% στην ολική χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περνούν από την Ευρθρά Θάλασσα και φτάνουν στον Κόλπο του Άντεν καταγράφηκε στο διάστημα 19-22 Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από την Clarkson Research Services Ltd. τα οποία δημοσιεύει το Bloomberg.
 
Τα ναυτιλιακά δεδομένα αυτά δεν δείχνουν απλά σημαντική μείωση της δραστηριότητας των εμπορικών πλοίων στον κρίσιμο παγκόσμιο εμπορικό διάδρομο της Ερυθράς Θάλασσας που συνδέεται με τη Διώρυγα του Σουέζ και μέσω του οποίου γίνεται το 12% του διεθνούς εμπορίου και σχεδόν το ένα τρίτο της παγκόσμιας κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων, αλλά την κατά κυριολεξία κατάρρευσή της καθώς οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου αλλάζουν τα δρομολόγια των πλοίων τους, επιλέγοντας να διαπλεύσουν την Αφρική για να αποφύγουν τις επιθέσεις με drone και πυραύλους των ανταρτών Houthi.
 
Αποσύρθηκαν τα εμπορικά πλοία από την Ερυθρά Θάλασσα
 
Τα στοιχεία του Bloomberg δείχνουν συγκεκριμένα ότι οι επιθέσεις των Houthi είχαν αποτέλεσμα αλλάζοντας ριζικά την εικόνα του διεθνούς εμπορίου και ότι μέσα σε λίγες μέρες ελάχιστα μόνο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με προορισμούς στην Ευρώπη ή την Ασία συνεχίζουν να διασχίζουν την κάποτε πολυσύχναστη Ερυθρά Θάλασσα.
 
Αντίθετα, όλα ή σχεδόν όλα τα εμπορικά πλοία επαναδρομολογούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
 
Την Τετάρτη, 20 Δεκεμβρίου η εταιρεία logistics Kuehne + Nagel International AG ανέφερε ότι τουλάχιστον 100 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άλλαξαν τα δρομολόγιά τους και θα περάσουν από το Ακρωτήριο της Καλης Ελπίδας.
 
Εκτιμάται ότι μέχρι την Κυριακή 24/12 ο αριθμός τους θα είναι πολύ μεγαλύτερος.
Επτά μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, και συγκεκριμένα η Maersk, η MCS, Hapag Lloyd, η Yang Ming, η CMA CGM, η Evergreen αλλά και η βελγική εταιρεία δεξαμενόπλοιων Euronav, απέσυραν τα πλοία τους από την Ερυθράς Θάλασσας νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.
 
CNBC: Ως το 300% η επιβάρυνση στα ναύλα
 
Και ενώ οι traders και αγορές έχουν επικεντρωθεί στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου brent και του φυσικού αερίου – που βεβαίως θα οδηγήσουν σε νέο πληθωριστικό κύμα – το CNBC αναφέρει ότι οι τιμές στα logistics για κάθε εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών που μεταφέρεται από τη Σαγκάη στο Ηνωμένο Βασίλειο κυριολεκτικά τετραπλασιάστηκαν και έφτασαν στις 10.000 στερλίνες έναντι 2.400 στερλίνων που ήταν μόλις την προηγούμενη εβδομάδα.
 
Η Maersk και η CMA CGM, δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, ανακοίνωσαν ότι θα επιβάλλουν πρόσθετες χρεώσεις στα δρομολόγια των πλοίων τους, που θα παραπλέουν την Αφρική, προκειμένου να καλύψουν τα πρόσθετα κόστη.
 
Επικαλούμενη «σοβαρή λειτουργική διακοπή», η Maersk ανακοίνωσε την Παρακευή 21/12 ότι οι πρόσθετες πληρωμές περιλαμβάνουν επιβάρυνση άμεσης διακοπής της συγκοινωνίας (TDS) για την κάλυψη πρόσθετων εξόδων που σχετίζονται με την αύξηση της διάρκειας του ταξιδιού καθώς και επιβάρυνση περιόδου αιχμής (PSS) από την 1η Ιανουαρίου.
 
Συνολικά, σε ένα τυπικό κοντέινερ 20 ποδιών που ταξιδεύει από την Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη θα επιβληθεί πρόσθετη χρέωση 700 δολαρίων, που αποτελείται από ένα TDS 200 δολαρίων και ένα PSS 500 δολαρίων, είπε η Maersk.
 
Τα εμπορευματοκιβώτια με προορισμό την ανατολική ακτή της Βόρειας Αμερικής θα χρεώνονται με πρόσθετο κόστος 500 δολάρια το καθένα, που αποτελείται από την πληρωμή TDS 200 δολαρίων και PSS 300 δολαρίων, πρόσθεσε η εταιρεία.
 
Η Maersk είπε επίσης ότι τα δρομολόγια σε άλλα μέρη του δικτύου της θα επηρεαστούν από τη διακοπή του Σουέζ, προκαλώντας πρόσθετες χρεώσεις έκτακτης ανάγκης σε ένα ευρύ φάσμα ναύλων.
 
Η CMA CGM ανακοίνωσε επίσης προσαυξήσεις, συμπεριλαμβανομένων επιπλέον 325 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδιών στη διαδρομή Βόρεια Ευρώπη προς Ασία και 500 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδιών για την Ασία στη Μεσόγειο.
 
Οι χρεώσεις ήταν μέρος του σχεδίου έκτακτης ανάγκης για αλλαγή δρομολογίων πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, ανέφερε. 
 
Χάος στην εφοδιαστική αλυσίδα – Το παράδειγμα της ΙΚΕΑ
 
Οι παρατεταμένοι χρόνοι που απαιτούνται για την μεταφορά των προϊόντων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας που σημαίνει ότι τα πλοία παρακάμπτουν την Αφρική, οδηγούν στην αύξηση του χρόνου των ταξιδιών κατά 1 έως 2 εβδομάδων, με αποτέλεσμα να έχει ήδη προκληθεί χάος στην εφοδιαστική αλυσίδα.
 
Η εταιρεία λιανικού εμπορίου IKEA αντιμετωπίζει ήδη σοβαρό πρόβλημα.
 
«Αυτό που μπορούμε να ανακοινώσουμε προος το παρόν είναι ότι η κατάσταση στη Διώρυγα του Σουέζ θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις και μπορεί να προκαλέσει περιορισμούς διαθεσιμότητας για ορισμένα προϊόντα της ΙΚΕΑ.
 
«Αυτή είναι η κύρια προτεραιότητά μας. Στο μεταξύ, αξιολογούμε άλλες επιλογές προμήθειας για να εξασφαλίσουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων μας και συνεχίζουμε να παρακολουθούμε στενά την κατάσταση», δήλωσε εκπρόσωπος της ΙΚΕΑ.
 
Εν τω μεταξύ, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους προσπαθούν να αποκαταστήσουν την τάξη στη μεγάλη λωρίδα της θαλάσσιας ναυτιλίας μέσω της Επιχείρησης Prosperity Guardian.
 
Οι δηλώσεις στις οποίες προχώρησε εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου το απόγευμα της Παρασκευής με τις οποίες κατηγόρησε το Ιάν ως υπεύθυνο για τις επιθέσεις των ανταρτών Houthi την Ερυθρά Θάλασσα δείχνουν ότι οι ΗΠΑ εξετάζουν έως και το ενδεχόμενο να φτάσουν ως τη θερμή σύρραξη, ανοίγοντας νέο μέτωπο με το Ιράν στην Ερυθρά Θάλασσα.
 
Σε κάθε περίπτωση ο θαλάσσιος δρόμος της Ερυθράς Θάλασσας μπαίνει οριστικά στη βαθιά κατάψυξη, διαταράσσοντας τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα.
 
Ισχυρός κίνδυνος πληθωριστικών πιέσεων, κίνδυνος για παγκόσμια ύφεση
 
Στα προβλήματα που προκαλεί η ανακατεύθυνση του παγκοσμίου διακομεταμιστικού εμπορίου από Ασία προς Ευρώπη, κυρίως σε ότι αφορά τη μεγάλη αύξηση των οικονομικού κόστους, έρχεται να προστεθεί και η αύξηση των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου κατά +10% τις τελευταίες εβδομάδες,
 
Οι αυξήσεις στα ναύλα και στα καύσιμα αναμένεται να τροφοδοτήσουν ένα κύμα πληθωριστικών πιέσεων που είναι θέμα χρόνου να κάνουν την εμφάνισή τους, πιέζοντας σοβαρά τις οικονομίες της Δύσης ακριβώς την περίοδο κατά την οποία ο πληθωρισμός παρουσίαζε σημάδια επιβράδυνσης δίνοντας ανάσα στις κεντρικές τράπεζες.
 
Εξαιτίας αυτής της κατάστασης έχει σημάνει συναγερμός στη Δύση, ιδίως μάλιστα στην Ευρώπη που πρέπει να πληρώσει μεγαλύτερες αυξήσεις στους ναύλους σε σχέση με τις ΗΠΑ και δεν έχει καταφέρει να περιορίσει τον πληθωρισμό τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες.
 
Και βέβαια, δεν διαφεύγει από τους σχεδιαστές πολιτικής ο όχι αμελητέος κίνδυνος, αν τουλάχιστον κρατήσει πολύ ακόμη η σύγκρουση του Ισραήλ με τη Hamas στη Γάζα και παραμείνει πρακτικά κλειστό το θαλάσσιο πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας για πολύ καιρό, η διαταραχή αυτή του παγκοσμίου εμπορίου να αρχίζει να πιέζει το παγκόσμιο ΑΕΠ, προκαλώντας έως και παγκόσμια ύφεση.
 
www.bankingnews.gr



Share

1 σχόλιο:

ΔΑΝΑΟΣ είπε...

ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΘΑ ΦΤΑΙΝΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΤΗΦΟΡΑ Κ ΤΗΝ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΗ ΤΗΣ ..ΕΚΤΟΣ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΣΚΟΠΙΜΩΣ , ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΚΑΤΑ ΡΙΠΑΣ ΠΑΣΗΣ ΦΥΣΕΩΣ.

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.