12 Μαρτίου 2022

Ἡ τραγωδία τῆς Νεοελληνικῆς ταυτότητας (εξαιρετικό)

Γράφει ο Ιωάννης Νεονάκης 
 
«… Στήν Δαμασκό ὑπάρχουν πολλοί Ὀρθόδοξοι … Ρωμαῖοι Ὀρθόδοξοι … 100.000 καί εἶναι Ὀρθόδοξοι Ρωμαῖοι…»
 
Ἀπό συνέντευξη στό Open TV τοῦ Χαμπίμπ Σαλούμα, Προέδρου τῆς Ἑλληνικῆς Κοινότητος Δαμασκοῦ στίς 19/12/2021. 
 
Ἦταν πρωί τῆς Κυριακῆς πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως. 19/12/2021. Προσπαθοῦσα νά συνέλθω ἀπό τήν χθεσινή κούραση καί νά ἑτοιμαστῶ. Ἡ τηλεόραση «ἔπαιζε» ἀδιάφορα πρωινάδικα, ὥσπου ξαφνικά βλέπω στόν ὑπότιτλο «Χριστούγεννα στή Δαμασκό». Ψήλωσα τήν ἔνταση. Εἶχα ἀνάγκη νά ἀκούσω μιά ζῶσα φωνή. Οἱ καλοί δημοσιογράφοι εἶχαν συνδεθεῖ μέ τόν Πρόεδρο τῆς Ἑλληνικῆς Κοινότητας Δαμασκοῦ Χαμπίμπ Σαλούμα πού τούς μιλοῦσε σχετικά μέ τό αἴτημα τῆς Κοινότητας γιά δάσκαλο τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας καί γιά τήν ἀδιαφορία τῆς Ἑλληνικῆς Κυβέρνησης.  
 
Πόσοι Ἕλληνες εἶστε, ρώτησε ἡ δημοσιογράφος. Πεντακόσιοι. Εἶχαν ἔρθει πρίν ἑκατό χρόνια περίπου 4.000 ἀπό τήν Μικρά Ἀσία ἀλλά μέ τά χρόνια φυλλορρόησαν. Καί τότε ξαφνικά ἔπεσε ἡ μεγάλη βόμβα. Ἀκούστηκε ἡ φράση πού συγκεφαλαιώνει τόν πυρήνα, τήν καρδιά τῆς νεοελληνικῆς ταυτοτικῆς κρίσης: «… Στήν Δαμασκό ὑπάρχουν πολλοί Ὀρθόδοξοι … Ρωμαῖοι Ὀρθόδοξοι … 100.000 καί εἶναι Ὀρθόδοξοι Ρωμαῖοι…». 
 
Οἱ ἔγκριτοι δημοσιογράφοι ἀδυνατοῦσαν νά ἀντιληφτοῦν αὐτό πού τούς ἔλεγε. Μέ τόν ἴδιο ἀκριβῶς τρόπο πού ὁλόκληρη ἡ νεοελληνική κοινωνία, ἡ γαλουχημένη ἐπί σκοπῷ γιά δεκαετίες ἀπό τό κράτος καί τήν παιδεία στήν ἐθνοκεντρική ἀντίληψη τῶν πραγμάτων, ἀδυνατεῖ πρός τό παρόν νά ἀντιληφθεῖ τήν στρέβλωση καί τήν δολιοφθορά. «Ἑλληνορθόδοξοι» πῆγε νά ψελλίσει ὁ καλός δημοσιογράφος περισσότερο σέ μιάν προσπάθειά του νά καταλάβει καί ὁ ἴδιος αὐτό πού ἄκουσε. «Ὀρθόδοξοι καί εἶναι Ρωμαῖοι» ἀντέτεινε σθεναρά ὁ Πρόεδρος. Καί συνέχισε «… τά ἴδια μέ τούς Ἕλληνες μόνο δέν ξέρουν τήν γλώσσα …».  
 
Θησαυρός! Ὁ Πρόεδρος ἐκφράζοντας σήμερα, στίς παραμονές τοῦ 2022 μιά ζῶσα παράδοση δεκαεπτά αἰώνων μέ δυό μόνο ἁπλές του φράσεις καθόρισε τήν ταυτότητα τοῦ Γένους: Ὀρθοδοξία καί κοινή ρωμαίικη παράδοση. Ἡ γλώσσα ἦταν πάντα ἐντελῶς δευτερεύουσα παράμετρος. Συναντίληψη λοιπόν ὅτι εἴμαστε τό ἴδιο γεγονός, ὁ ἴδιος λαός, τό ἴδιο Γένος, ἕνα Γένος, τό εὐσεβές Γένος τῶν Ρωμηῶν. Ἡ ὑπάρχουσα καί ζῶσα φωνή ἀπό τήν μακρινή Δαμασκό νά ἀνατρέπει τήν παρελκυστική, ἐθνοκεντρική ἰδεοληψία τῶν τελευταίων δύο αἰώνων, τήν ἐσωστρέφεια τῆς πνευματικῆς καί ἱστορικῆς σμίκρυνσης, ἀνοίγοντας τήν ἀγκαλιά καί τήν προοπτική τῆς ἑνότητας καί τῆς σωτηριολογικῆς ἐντελέχειας τοῦ οἰκουμενικοῦ ἀνθρώπου.  
 
Τό εὐσεβές Γένος τῶν Ρωμαίων τῆς Νέας Ρώμης/Κωνσταντινούπολης, τό εὐσεβές Γένος τῶν Ρωμηῶν πού συγκροτήθηκε προοδευτικά στά πλαίσια τῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας ὡς συγκερασμός τριῶν παραδόσεων: τοῦ ἑλληνιστικοῦ πολιτισμικοῦ ὑποβάθρου, τοῦ ρωμαϊκοῦ κρατικοῦ πλαισίου καί ἀντιλήψεως καί τῆς ἑβραϊκῆς παλαιοδιαθηκικῆς ἱστορικῆς πορείας καί προοπτικῆς. Ἐνοποιητικός καταλύτης καί δημιουργικός ἀναμορφωτής αὐτῶν ἦταν τό φῶς τῆς ἱστορικῆς παρουσίας τοῦ Χριστοῦ στόν κόσμο, ἡ ἐλευθερία τῆς «σχέσης τῶν προσώπων» καί ἡ ἐγκαινίαση ἀπό αὐτόν τῆς θεανθρώπινης ὀντολογίας. Ὁ ἄνθρωπος πλέον ἀπελευθερωμένος ἀπό τά δεσμά τοῦ θανάτου, ἀναστοχάζεται καί ἐπανανοηματοδοτεί τήν ὕπαρξη του ὡς οἰκουμενικός Λαός τοῦ Θεοῦ στήν ἱστορική του πορεία ἀπό τήν πρό πάντων τῶν αἰώνων μνήμη, ἕως τήν ἐσχατολογική, ἀνέσπερη βιωτή καί θέα τῆς Χάριτος. Οἱ προαπελθόντες, συγκαιρινοί καί μέλλοντες ἐλθεῖν συνοδοιπόροι τοῦ ἀρχικῶς ἀσάρκου καί μετέπειτα σεσαρκωμένου Χριστοῦ ἔχουν τήν ἀντίληψη καί ἀυτοσυνειδησία τῆς συγκρότησης ἑνός ἱστορικοῦ, ἑνιαίου σώματος, τοῦ Ἰσραῆλ, τοῦ νέου Ἰσραῆλ μέ κοινή πολιτική καί πνευματική καθοδήγηση, τό ὁποῖο πορεύεται στήν ἐσχατολογική του προοπτική. Ἡ νοηματοδότηση καί ὁ φωτισμός τῆς προσωπικῆς καί συλλογικῆς ὕπαρξης ὑπό αὐτήν τήν προοπτική ἦταν καί εἶναι καθαγιαστικός καί καθολικός προσφέροντας ἐλπίδα, ἐνθουσιασμό, χαρά καί ἀπαντοχή ἀκόμα καί στίς πιό δύσκολες προσωπικές, κοινωνικές καί κρατικές περιστάσεις.  
 
Τόν 19ο αἰώνα ὅμως ὁ ἐθνοκεντρισμός ὡς ἄξονας τῆς ἀκμάζουσας τότε νεωτερικότητας θά ἐπιβληθεῖ δολίως καί στά πράγματα τῆς καθ’ ἡμᾶς Ἀνατολῆς προκαλώντας μιά πολυδιάσπαση τοῦ Γένους καταρχήν πνευματική καί στήν συνέχεια κρατική. Συλλογική ἀποξένωση τῶν ἐθνοτικῶν ὁμάδων καί σχηματισμός κρατιδίων, ἐνεργούμενων στήν διεθνή γεωπολιτική σκακιέρα, συχνά ἀντιπαραβαλλομένων μεταξύ τους. Ὁ ἔξωθεν ἐπιβληθείς ἐθνοκεντρισμός καί ὅλο τό συνοδεῦον ἀξιακό σύστημα ὁδήγησε καί ὁδηγεῖ ἀκόμα ὅλους μας σέ ἐσωτερικές συγκρούσεις, συγκρούσεις μέ τό δικό μας παραδοσιακό σύστημα ἀξιῶν προκαλώντας μας πλήρη ἀποπροσανατολισμό, ἔλλειψη κατεύθυνσης, ἀπονεύρωση καί μηδενισμό. 
 
Σέ κοινωνικό καί κρατικό ἐπίπεδο εἰδικά μετά τίς ἀλλεπάλληλες ἧττες (Μικρασιατική καταστροφή, Κύπρος, χρεωκοπία, καθεστώς δουλοπαροικίας) ἡ κατάσταση διάλυσης βαίνει συνεχῶς ἐπιδεινούμενη μέ ἔλλειψη κοινωνικῆς συνοχῆς, ἀδυναμία χάραξης στρατηγικῆς καί προοπτικῆς μέ νοηματοδότηση. Μιά συλλογικότητα στά πρόθυρα τοῦ ἱστορικοῦ της ἀφανισμοῦ. Ἕνας ἁπλός δορυφόρος τῆς Δύσης καί μάλιστα μιᾶς Δύσης παραπαίουσας ὑπό τό βάρος τῆς δικῆς της ἐσωτερικῆς πολιτισμικῆς παρακμῆς καί ἀποσάρθρωσης. Μιᾶς Δύσης πού ὁ κάθε ἄνθρωπος ἀποπροσωποποιεῖται καί μετατρέπεται πλέον σέ ἁπλή καταναλωτική, ἡδονιστική μονάδα χωρίς πνευματικές ἀξιώσεις πλήρως ἐνταγμένος καί ἀφομοιούμενος στό πλαίσιο τοῦ τεχνοφεουδαλισμοῦ καί τοῦ πλήρους ἐλέγχου ἀπό λίγες ὑπέρτερες κορυφές. Ἀντί ἐμεῖς οἱ Ρωμηοί ὡς ἑνιαία συλλογικότητα νά προσφέραμε προτάσεις καί σωτηριολογικό παράδειγμα στήν οἰκουμένη, ὁδηγηθήκαμε στόν κατακερματισμό, στόν μηδενισμό καί στόν ante portas πνευματικό καί ἱστορικό μας ἀφανισμό.  
 
Ἴσως πάλι καί νά μήν εἶναι πολύ ἀργά. Ἴσως ἡ συνειδητοποίηση τοῦ ἐπικείμενου ἀφανισμοῦ νά ἐνεργοποιήσει καρδιές καί νοήσεις καί νά ἐπιτρέψει σέ «ὦτα ἀκουόντων» νά ἀκούσουν προσεκτικά φωνές ὅπως αὐτήν τῆς μακρινῆς Δαμασκοῦ. Ἴσως ξυπνήσουν γνήσιες ρωμαίικες καρδιές πού μέσα στήν χαρά τῆς νοηματοδότησης καί τοῦ ἀγώνα νά ψάλλουν ὅπως πάλαι ποτέ ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός τό ἀνέσπερο πανηγύρι τοῦ «Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τέ καί γῆ καί τά καταχθόνια∙ ἐορταζέτω γουν πάσα κτίσις τήν ἔγερσιν Χριστοῦ ἐν ἡ ἐστερέωται»  
 
Σύνδεσμος (ἡ συνέντευξη στό 2:30:34): https://www.tvopen.gr/watch/98245/toraotisymbainei192f122f2021




Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.