4 Νοεμβρίου 2021

Ελληνικός, Αδιανόητος, γι’ αυτό και Μέγας, Αλέξανδρος

Γράφει ο Νίκος Τουλαντάς
 
Έως και τον Μέγα Αλέξανδρο, ο Ελληνισμός ήταν αναγκασμένος να κρατά αμυντικά την αντίστασή του απέναντι στον επεκτατισμό των Περσών. Τα κατάφερνε. Όμως ο Αλέξανδρος στοχάζεται το αδιανόητο. Σκέφτεται, με επιθετική λογική, πως τα «φράγματα», κόντρα στην ορμητικότητα του ποταμού, κράτησαν την περιοχή του Ελληνισμού ασφαλή αλλά το ιδανικό, ως οριστική λύση, θα ήταν να σταματήσει ο «ποταμός». Το σκέφτεται και το επιχειρεί: Αυτοί οι «αθάνατοι» αυτοθεωμένοι, τελειώνουν με μένα.
 
Οι κατακτήσεις του πατέρα του και οι κατασταλτικές κινήσεις του Αλεξάνδρου έχουν καταστήσει το κλίμα ιδανικό για μία διελληνική συμμαχία αντεπίθεσης. Οι Σπαρτιάτες αντιστέκονται μόνιμα σε κάτι τέτοιο αλλά η δουλειά – αποδείχθηκε – γινόταν και χωρίς αυτούς.  
 
Σμίγοντας με τον Παρμενίωνα στην Αμφίπολη το 334 π.Χ., με συνολικό στράτευμα περίπου 23000 ιππέων και πεζικάριων, καθώς και τις 160 τριήρεις του Κοινού των Ελλήνων (στρατιωτική ομοσπονδία που είχε ιδρύσει ο πατέρας του Φίλιππος Β’), με εφόδια ενός μήνα, ξεκινά για τον Γρανικό ποταμό. Εκεί θα αντιμετωπίσει 20000 Πέρσες ιππείς και 20000 Έλληνες πεζικάριους μισθοφόρους τους. Θα θριαμβεύσει με σχεδόν μισό δυναμικό.  
 
Θα προχωρήσει στις Σάρδεις, Έφεσο, Μίλητο, Αλικαρνασσό, Σίδη, Άσπενδο, Τερμησσό, Σαλαγασσό, Φρυγία, Συρία, Άραδο, Σιδώνα, Τύρο, Αίγυπτο, Ιεροσόλυμα. Έως το 330 π.Χ. θα έχει κατατροπώσει τις Περσικές δυνάμεις σε ξηρά και θάλασσα, θα έχει δώσει τέλος σε 200 χρόνια κατοχής τους στη Βαβυλώνα, θα έχει κατακτήσει όλα τα μεγάλα κέντρα (π.χ. Περσέπολη) και θα κηρύξει το τέλος του πολέμου, μόλις 4 χρόνια μετά την εκκίνησή του.  
 
Υιοθετώντας τον αποκεντρισμό, θα ιδρύσει 70 πόλεις με 10.000 κατοίκους η κάθε μία. Πιστεύοντας στην ελευθερία ως βασικό συστατικό και σταθερή αξία ως προς την ποιότητα της ανθρώπινης ζωής, απορρίπτει το σκλαβοποιητικό μοντέλο και τον πολιτισμικό ολοκληρωτισμό, αφήνοντας τους λαούς να δράσουν κατά την ιδιωτική τους παράδοση.  
 
Θα ξαφνιάσει π.χ. Φοίνικες και Χαλδαίους συμμάχους, που περιμένουν την άδειά του να λεηλατήσουν τα Ιεροσόλυμα, εφόσον ο Αλέξανδρος κατεβαίνει από το άλογο και ασπάζεται το ιερό μαντήλι του Ιουδαίου αρχιερέα Ιώδδα, εξηγώντας πως προγνώριζε (δια οράματος που είχε πριν χρόνια) το γεγονός της άφιξής του στην πόλη και την ιεροπρέπεια των Ιουδαίων όπου και σεβάστηκε. Τους απαλλάσσει μερικώς και από τη φορολογία και όπως και σε άλλους λαούς τους προτείνει συμμαχία ενάντια στον κοινό εχθρό (πολλοί τον ακολουθούν).  
 
Αδίστακτος πολέμαρχος, δε χάνει μάχη και μάλιστα μαχόμενος συχνά στην πρώτη γραμμή. Πέραν όμως της στρατιωτικής και ηγετικής του αρετής, η πολιτισμική στρατηγική του Αλεξάνδρου θα μεταμορφώσει αναίμακτα τον κόσμο. Όχι η ίδια τόσο, όσο το περιεχόμενο του πολιτισμού που συστήνει με την παρουσία του κι απελευθερωτική του δράση στους λαούς που συναναστρέφεται.  
 
Δεν σκλαβώνει και περιτειχίζει τους «είλωτές» του καταναγκάζοντάς τους σε στράτευση ή χτίσιμο πυραμιδών (παρότι και Φαραώ σε κάποια φάση). Εκθέτει τον Ελληνικό πολιτισμό και γλώσσα, τα οποία αγκαλιάζονται από όλους τους διπλώς απελευθερωμένους.  
 
Πέραν του τραγικού σκηνικού της δολοφονίας του φίλου του Κλείτου (που μετανιώνει πικρά), δείχνει απόλυτο σεβασμό και στον εχθρό του δεχόμενος την πιθανή του μεταμέλεια. Σκέπει την οικογένεια του Δαρείου (Γ’) και την αφήνει να ζει ως όντως βασιλική. Ο Δαρείος φυγάς, προτού δολοφονηθεί θα λάβει επιστολή από τον Έλληνα βασιλιά, η οποία μιλά ανοικτά για το ήθος του τελευταίου, αλλά δυστυχώς θα παραμείνει αναπάντητη.  
 
Συνοπτικά, διασκευάζοντάς την λέει τα εξής: Αδίκησες την Ελλάδα χωρίς να έχεις αδικηθεί, υποστήριξες εξεγέρσεις στο εσωτερικό μας, διέφθειρες τους Λακεδαιμονίους και συνέβαλες στη δολοφονία του πατέρα μου. «Θεών θελόντων» η γη σου είναι δική μου και εκουσίως οι ηττημένοι σου συστρατεύτηκαν μαζί μου. Έλα μαζί μου κι εσύ και τότε θα πάρεις πίσω και την οικογένειά σου. Αν φοβάσαι, στείλε δικούς σου να πάρουν ένορκες εγγυήσεις. Αν όχι έτσι, θα σε καταδιώξω όπου κι αν πας.  
 
Το κύρος του Αχιλλέα, ως ήρωας πολέμου που δοξάστηκε κάνοντας πολλά αξιοθαύμαστα σε μικρό χρονικό διάστημα, υποστασιοποιείται στον ιστορικό Αλέξανδρο που ξεπερνά αυτό το αγαπητό του Ομηρικό πρόσωπο.  
 
Πέραν των προσωπικών του αποφάσεων, μετά την καθολική ήττα των Περσών (αρχική αποστολή) και τις αποφάσεις να προχωρήσει στην Ασία, ο κόσμος έζησε καλύτερα χρόνια. Ήξερε από πρώτο χέρι τί σημαίνει Περσική θεοβασιλεία και Ελληνισμός (κλασικής και αλεξανδρινής εποχής) και έζησε στο πετσί του τη διαφορά στις ποιότητες.  
 
Η φιλοσοφία, τα μαθηματικά, το δράμα και η ιεροπρέπεια τάξης, κάλλους, μέτρου κι αρετής (Απολλώνια «παραγγέλματα») αγκάλιασαν τον κόσμο μητροπρεπώς και αγκαλιάστηκαν από τον τελευταίο, προετοιμάζοντας τις καρδιές τους για την μετέπειτα αποκαλυπτική διδασκαλία της θεανθρωπίας και της πέραν της ιστορίας αιωνιοποίηση της προσωπικότητας μέσω Χριστιανισμού.  
 
Η ζωγραφική παράσταση που πλαισιώνει τη σελίδα (“Ο Μέγας Αλέξανδρος δαμάζει τον Βουκεφάλα”, 1938) είναι έργο του Φώτη Κόντογλου.  
 
Πηγή: Αντίφωνο 



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)

1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.

2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.

3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.

4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.

5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).

6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.

7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.

Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ

Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.

1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.

2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.

3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.

Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.