15 Νοεμβρίου 2025
Ο πόλεμος και “η σωστή πλευρά της ιστορίας”
Γράφει ο ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Ο πόλεμος, είτε ως είδηση και εικόνα από ενεργά πολεμικά μέτωπα, είτε ως βασική παράμετρος των πολιτικών συζητήσεων έχει επανέλθει στην καθημερινότητα. Πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι μια επιβεβαιωμένη προοπτική, που θα κτυπήσει την πόρτα της ανθρωπότητας σε 5-10 χρόνια. Πολλές εξάλλου χώρες, ανάμεσα στις πιο αναπτυγμένες, προετοιμάζονται πυρετωδώς για επερχόμενη σύγκρουση, επενδύοντας ποταμούς χρημάτων και προσαρμόζοντας οικονομία και κοινωνία.
Στην Ελλάδα, ο περί πολέμου λόγος έχει γίνει βασικό στοιχείο του πολιτικού λόγου, είτε μέσω των διαρκών “αναπλάσεων” της στρατιωτικής δομής της χώρας, είτε με τις ατελείωτες συζητήσεις και διαμάχες για τους εξοπλισμούς. Οι τελευταίοι βρίσκονται δικαίως στο πολιτικό προσκήνιο, καθώς απορροφούν σημαντικό μέρος των δημόσιων δαπανών. Πίσω όμως από ετούτα τα εμφανή, ακολουθεί ασθμαίνουσα η δημόσια αίσθηση πάνω στην ζοφερή πολεμική προοπτική.
Είναι μια κατάσταση, που παραπέμπει στις παραμονές του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι τότε ευρωπαϊκές κοινωνίες είχαν βιώσει τον πόλεμο ως εξωτική περιπέτεια σε μακρινές αποικίες, όπου, κατά τις πεποιθήσεις των καιρών, οι “πολιτισμένοι” αγωνίζονταν να επιβάλλουν τον πολιτισμό (διάβαζε τον καπιταλιστικό τρόπο παραγωγής) στους “απολίτιστους”. Οι στρατιωτικοί μηχανισμοί των ισχυρών δυνάμεων είχαν φτάσει –σε ξηρά και θάλασσα– σε δυσθεώρητα ύψη ανάπτυξης, χωρίς όμως να αντιλαμβάνονται τις συνέπειες. Η όποια πολεμική εμπειρία αφορούσε τα εργαλεία του πολέμου, ως προς τον ίδιο τον πόλεμο ελάχιστη γνώση και εμπειρία υπήρχε.
Έναν αιώνα αργότερα πολλά από τα στοιχεία της δικής μας εποχής θυμίζουν τις παλιές “παρεξηγήσεις”. Ο πόλεμος δεν είναι ωραίο πράγμα. Ως εκ τούτου οι άνθρωποι αποφεύγουν να τον σκέφτονται ως στοιχείο της πολιτικής. Προτιμούν να τον εξετάζουν “ηθικά”, ως μια μανιχαϊστική πάλη καλού-κακού, ως θεομηνία, ως μία δοκιμασία για κανόνες και αξίες. Στους μεγάλους πολέμους που εκτυλίσσονται γύρω μας, η “ηθική” ανάλυση υποκαθιστά την ορθολογική εξέταση αιτίων, συνθηκών, όρων και δεδομένων. Στην Παλαιστίνη αναμετριούνται “τρομοκράτες” και “ισλαμοφασίστες”, με “γενοκτόνους” και παρόλα αυτά “δημοκράτες”.
Στην Ουκρανία εξορκίζονται οι εκατέρωθεν ιδιότητες των απέναντι καθεστώτων, στα οποία αποδίδονται ομοιότητες με τις πλέον εφιαλτικές καταστάσεις του ιστορικού παρελθόντος. Η πολιτική πλευρά των συγκρούσεων εξαφανίζεται μέσα σ’ έναν ωκεανό χαρακτηρισμών, που απαγορεύουν την αποτίμηση στόχων και διακυβευμάτων. Όσο όμως αποφεύγουμε να εξετάσουμε τα δεύτερα, τόσο υπονομεύουμε την δυνατότητά μας να κατανοήσουμε τα επερχόμενα, που μάλλον πιο άμεσα μας αφορούν.
Οι αιχμάλωτοι πολέμου
Πρόσφατα βρέθηκα σε μια παρουσίαση βιβλίου αναφερόμενου στην τραγική τύχη της 5ης Μεραρχίας της Κρήτης στον ελληνο-ιταλικό πόλεμο. Ένας εκ των συνομιλητών μου επέμεινε στον “αξιακό χαρακτήρα”, που είχε ο αγώνας της κρητικής μεραρχίας και έφερε ως απόδειξη την καλή συμπεριφορά των ανδρών της μεραρχίας στους αιχμαλώτους. Πάνω σε αυτό το ζήτημα θα μπορούσε να γίνει έντονη συζήτηση, καθώς σε πλήθος ημερολογίων, περιγραφών, μαρτυριών υπάρχουν αναφορές για εκτελέσεις αιχμαλώτων, ειδικά από αυτή την μονάδα.
Η σχετική συζήτηση θα μπορούσε να τραβήξει σε μάκρος και να χωρίσει τους συνδιαλλεγόμενους σε στρατόπεδα οριοθετημένα από χαρακτηρισμούς, χωρίς να καταλήξει σε κανένα συμπέρασμα πέρα από “ηθικού” χαρακτήρα αντίστοιχα. Γνωρίζουμε ότι στον ελληνο-ιταλικό πόλεμο, η μεταφορά αιχμαλώτων στα μετόπισθεν ήταν κάτι το εξαιρετικά θετικό για τους φαντάρους του μετώπου. Η “συνοδεία αιχμαλώτων” τους απομάκρυνε από τη γραμμή του πυρός και τους επέτρεπε να βρεθούν, για λίγο έστω, σε πιο ασφαλή ζώνη και να επωφεληθούν από τα “αγαθά” που αυτή πρόσφερε: Κάποιο “συμπλήρωμα” στο φαΐ ή στα τσιγάρα, την συνάντηση με κάποιο φίλο, συγγενή ή συμπατριώτη, την αλίευση ειδήσεων για την οικογένεια, το χωριό ή την πόλη καταγωγής ή και την πορεία του πολέμου.
Προϋπόθεση για την πρόσβαση σε ετούτα τα “αγαθά” ήταν η παράδοση των αιχμαλώτων ζωντανών και σε καλή κατάσταση. Ένας νεκρός αιχμάλωτος υποχρέωνε τους συνοδούς τους να επιστρέψουν πάραυτα στην μονάδα τους. Στους ορεινούς όγκους της Τρεμπεσίνας, όπου η μεραρχία Κρήτης, Φεβρουάριο μήνα, ενεπλάκη σε αιματηρούς αγώνες με τον εχθρό, η γραμμή του πυρός ήταν εφιαλτική. Πιο εφιαλτική όμως ήταν η μετάβαση στα μετόπισθεν μέσα από τους όγκους του χιονιού, τα παγωμένα μονοπάτια και τους κρημνούς. Οπότε η “συνοδεία αιχμαλώτου ή αιχμαλώτων” από ευλογία έγινε κατάρα. Ουδείς προσφερόταν για την επικίνδυνη κατάβαση και την συνακόλουθη ανάβαση, που μια τέτοια αποστολή απαιτούσε.
Στην εδώ περίπτωση, η ανάγκη για παράδοση των αιχμαλώτων σε καλή κατάσταση ακυρωνόταν. Μπροστά στους κινδύνους της αποστολής μια σωτήρια λύση ήταν η θανάτωση των συνοδευόμενων. Η μεραρχία Κρήτης έβγαλε “κακό όνομα” σε αυτόν τον τομέα, όχι επειδή οι προερχόμενοι από το νησί στρατιώτες είχαν “αιμοδιψή ένστικτα”, ήταν εγκληματίες πολέμου ή οποιονδήποτε άλλον χαρακτηρισμό θα μπορούσε να τους αποδοθεί. Η μορφή του πολέμου, το περιβάλλον υπαγόρευε τους κανόνες του πολέμου.
Οι αξίες στον πόλεμο και στην πολιτική
Αρκετούς μήνες αργότερα, η τύχη των αιχμαλώτων στον πόλεμο ανάμεσα στους κατακτητές και στον Ελληνικό Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό, τον ΕΛΑΣ, δεν ήταν η καλύτερη δυνατή, χωρίς όμως να είναι σταθερή. Στην πρώτη επίθεση του ΕΛΑΣ σε πριονιστήριο ξυλείας στην Μεσσηνία, η ιταλική φρουρά που αιχμαλωτίστηκε αφέθηκε ελεύθερη να επιστρέψει στην Καλαμάτα, ξυπόλητη και με τα εσώρουχα. Το πολιτικά ζητούμενο ήταν εδώ η πιστοποίηση της ισχύος και των δυνατοτήτων ταπείνωσης του κατακτητή από την νεοεμφανιζόμενη Αντίσταση.
Σε άλλες περιπτώσεις όμως, η θανάτωση των αιχμαλώτων γινόταν επιτακτική: Γνώριζαν πολλά και για τον ΕΛΑΣ και για τα χωριά και για τις οργανώσεις, τόσα όσα να καθιστούν τυχόν απελευθέρωσή τους ακραία επικίνδυνη. Αναφέρομαι στα παραπάνω απλά και μόνο για να υπογραμμίσω ότι ο πόλεμος είναι πολιτική διαδικασία και οι όροι της πολιτικής υπαγορεύουν πράξεις και κινήσεις. Το δε “Δίκαιο”, το όποιο “Δίκαιο” εκπορεύεται από την πολιτική, ποτέ μα ποτέ δεν έχω δει το αντίθετο να συμβαίνει.
Για να προλάβω τυχόν παρεξηγήσεις να προσθέσω τα αυτονόητα: Στον πόλεμο υπάρχουν αξίες, όσες υπάρχουν και στην πολιτική. Η τελευταία μπορεί να ασκείται σε όφελος των πολλών ή σε όφελος των λίγων, μπορεί να αποσκοπεί στην εμπέδωση της αδικίας, της εκμετάλλευσης και της αυθαιρεσίας, μπορεί όμως να αποσκοπεί στην απελευθέρωση των λαών και των ανθρώπων. Ο πόλεμος μπορεί να γίνει για την υποδούλωση και τον εξανδραποδισμό χωρών και λαών, μπορεί να γίνει για την αρπαγή της γης τους, την ακύρωση της ελευθερίας τους, την λεηλασία τους.
Και το αντίστροφο, ο πόλεμος μπορεί να γίνει για την υπεράσπιση της πατρίδας, για την ανεξαρτησία, για την ελευθερία, για την ανατροπή τυράννων. Δεν είναι το ίδιο στη μία και στην άλλη περίπτωση. Στην βάση αυτών επιλέγουμε στρατόπεδο, συστρατευόμαστε με τους δίκαιους και στιγματίζουμε κατακτητές, άρπαγες, εισβολείς και γενοκτόνους. Με τις ίδιες ακριβώς διεργασίες που επιλέγουμε την τοποθέτησή μας στην πολιτική, στην σωστή ή στην λάθος πλευράς της ιστορίας.
Τούτων λεχθέντων, επανέρχομαι στην ανάγκη να γνωρίζουμε την φύση του πολέμου, να μην τον ταυτίζουμε με μεταφυσικές αντιλήψεις, μανιχαϊστικού ή άλλου χαρακτήρα. Στην περίπτωση που επιλέγουμε τον πόλεμο ως τρόπο άσκησης πολιτικής, καλό είναι να πατάμε με τα δυο πόδια στο έδαφος και να αφήνουμε στην άκρη τις απατηλές ρητορείες και τις ψευδεπίγραφες “αξίες”. Η παιδεία του πολέμου είναι βαθιά πολιτική παιδεία. Αυτή που ολότελα απουσιάζει από τις πολιτικές ηγεσίες της Ευρώπης του σήμερα (για λόγους που μπορούν να ερμηνευθούν). Θα επανέλθουμε.
Κατηγορία Θέματος
Γεωστρατηγικές Αναλύσεις,
Διεθνείς Σχέσεις,
Ιστορικά θεματα,
Κρίσεις και απόψεις,
Ουκρανία
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.








Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου