2 Δεκεμβρίου 2019
Ο Άγιος των ανθρώπων... (και ανακοίνωση σημερινής εσπερίδας για τον Αγιο)
Γράφει η Μάρω Σιδέρη
Θεολόγος - Ιστορικός
Ο Άγιος Γέροντας Πορφύριος είναι μια παράξενη περίπτωση Αγίου. Μοναχός μέσα στον κόσμο, ανακατεύτηκε με το ετερόκλητο πλήθος, αγκάλιασε τον ανθρώπινο πόνο, διέκρινε τους ανθρώπους όχι από την εμφάνιση αλλά από την ψυχή τους. Έτσι έγινε πρώτα άγιος των ανθρώπων και μετά Άγιος της Εκκλησίας. Πριν την αγιοκατάταξή του, τον είχαν ανακηρύξει άγιο όλοι αυτοί οι πιστοί, δύσπιστοι και άπιστοι που είχαν αισθανθεί το άγγιγμά του.
Για τον Άγιο Γέροντα δεν έγραψαν πρώτοι εκπρόσωποι της Θεολογίας ή του κλήρου. Πρώτοι έγραψαν, μίλησαν, ομολόγησαν άνθρωποι απλοί, κι όχι απαραίτητα «της Εκκλησίας». Ίσως επειδή η ίδια του η ζωή μαρτυρά πως ο Γέροντας Πορφύριος αγάπησε τόσο το Θεό που υπηρέτησε την Εκκλησία Του στον κόσμο, στους δρόμους της Ομόνοιας, στους θαλάμους της πολυκλινικής, σε ανθρώπους που δεν εκκλησιάζονταν μα που αναζητούσαν. Μα ακόμα κι εκείνους που ειχαν λάβει και κρατούσαν μια παιδεία χριστιανική, ακόμα κι εκείνους τους απάλλαξε από την πίστη της συνήθειας και τους δίδαξε το Χριστό από την αρχή: «Ο Χριστός είναι το παν!» έλεγε και μέσα σε αυτές τις πέντε λέξεις έκλεινε όλο το χριστιανικό οικοδόμημα μέσα στο οποίο ο χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία αλλά αποκάλυψη του Θεού και βίωμα του ανθρώπου.
Ο Άγιος Πορφύριος δε δίδαξε κανόνες: τους σεβάστηκε αλλά δεν τους δίδαξε: Αφού όπως έλεγε ο Χριστός είναι το παν, κάθε στιγμή του ανθρώπου μπορεί να είναι χριστοκεντρική: από την καθημερινή καλημέρα, ως την τελευταία καληνύχτα κι από το παρκάρισμα του αυτοκινήτου και την εργασία, ως τις ώρες της ανάπαυλας και της ψυχαγωγίας. Κάποτε, μια μητέρα με τα δυο της κοριτσάκια περίμεναν έξω από κελάκι του τη σειρά τους για να πάρουν την ευχή του. Μπροστά τους περίμενε μια γυναίκα με εμφάνιση που δεν παρέμπεπε σε ανάλογη με αυτήν που έχουμε όλοι συνηθίσει να βλέπουμε σε ιερούς χώρους. Το βάψιμο της ήταν έντονο, η ενδυμασία της εντυπωσιακή. Σαν μπήκε στο κελάκι η κυρία, η μητέρα έσπευσε να διδάξει τα παιδιά της για τη σημασία της ορθής εμφάνισης σε ένα μοναστήρι. Μπορεί και να μην είχε άδικο η μητέρα. Μόνο που, από ότι φάνηκε στη συνέχεια, από τη νουθεσία της κάτι έλειπε. Κι αυτό το κάτι το συμπλήρωσε ο Γέροντας.
Μόλις η γυναίκα βγήκε από το κελί, η μητέρα με τα κορίτσια της πέρασαν για να φιλήσουν το άγιο χεράκι. Κι εκείνος, ως να είχε ακούσει τη συμβουλή της μητέρας στο διάδρομο έξω από το κελί του, κοίταξε τα κορίτσια και τη μητέρα με στοργή και είπε: «Εύχομαι να μοιασετε στην ψυχή και την καλοσύνη αυτή τη γυναίκα που ήταν εδώ πριν από εσάς...» Αυτό. Τόσο απλά και τόσο ευγενικά δικαιολόγησε κάτι που – κακά τα ψέμματα- η συνήθεια της θρησκείας συνηθίζει να καταδικάζει, προστάτεψε και τη γυναίκα και τη μητέρα από την κατάκριση και δίδαξε πως ο Χριστιανισμός δεν ξεκινά από την εμφάνιση και καταλήγει στην ψυχή. Ξεκινά από την ψυχή και κατακλύζει τον όλο άνθρωπο.
Ο Γέροντας ήταν απλός. Κι έκανε και την πίστη μας να φαίνεται απλή. «Είναι απλά τα πράγματα» έλεγε και ξανάλεγε όταν ο απλοϊκός άνθρωπος έφτανε στο κατώφλι του με παράπονα για όσα δεν καταλάβαινε και με φόβο ως την απόγνωση. Αυτό δεν μπορούσε να το διανοηθεί ο Γέροντας: δε μπορούσε να διανοηθεί πώς χωρά σε χριστιανική ψυχή ο φόβος. «Όπου μπαίνει ο Χριστός φεύγει το σκοτάδι» εξηγούσε και για απόδειξη είχε, χωρίς ο ίδιος να το επιδιώξει, το πρόσωπό του.
Ήταν φωτεινό το πρόσωπο του Αγίου Γέροντα, κι όσοι τον γνώρισαν ακόμα κι αν έχουν ξεχάσει μετα χρόνια τα χαρακτηριστικά του προσώπου του, το χρώμα των ματιών ή το σχήμα της μύτης και των χειλιών του, θυμούνται ωσάν να το βλέπουν μπροστά τους ένα πρόσωπο λουσμένο στο φως. Όπου μπαίνει ο Χριστός φεύγει το σκοτάδι και το πρόσωπο του Γέροντα έδειχνε ότι μέσα του απόλυτα είχε εισέλθει ο Χριστός γιατί δεν υπήρχε ίχνος σκιάς στην παρουσία του.
Ότι θυμόμαστε από το Γέροντα είναι φως: και η φωνή του κι εκείνη φωτεινή ήταν και τα λόγια του δε μπορείς να τα επαναλάβεις σκυθρωπός. Σαν λες τα λόγια του μοιραία χαμογελάς και μέσα στο χαμόγελο σου ηρεμείς. Όλα φωτισμένα στο Γέροντα, φωτισμένα και φωτεινά. Κι όλα πάντα παρόντα... γιατί ο Γέροντας κι αν εκοιμήθη δεν κοιμήθηκε. Είναι ξάγρυπνος όλα αυτά τα χρόνια που έχουν περάσει κι όσα ακόμα θα περάσουν και βοηθά και συμπαρίσταται και καθοδηγεί.
Ο Άγιος Πορφύριος έχει χαρακτηριστεί άγιος της τεχνολογίας, της αγάπης ή της διόρασης. Μα πάνω από όλα ο Άγιος Πορφύριος είναι ο Άγιος των ανθρώπων: των ανθρώπων της Εκκλησίας και των ανθρώπων εκτός Εκκλησίας, των ανθρώπων της πίστης, της δισπιστίας ακόμα και της απιστίας. Είναι ο Άγιος που αγίασε στις συνειδήσεις και στην καθημερινότητα μας τόσο ορμητικά που η αγιοκατάταξή του δε μπορούσε να καθυστερήσει... τον αισθανθήκαμε Άγιο δικό μας πολύ πριν αγιοκαταταχθεί, τον προσεγγίσαμε ως Άγιο όσο ακόμα τον ακούγαμε και τον βλέπαμε και με την κοίμησή του, η θαυμαστή του παρουσία σε ότι μας απασχολούσε βροντοφώναξε την αγιότητά του. Ακόμα κι όταν δεν καταλαβαίναμε πως αυτός ο γέροντας είχε μεγάλη αγιότητα ακόμα και τότε Άγιο τον ένοιωθε η ψυχή μας... κι ίσως αυτή η τόσο μεγάλη αμεσότητα της Αγιοτητας του Πορφυρίου είναι η μεγαλύτερη απόδειξη των ημερών μας ότι ο Θεός δεν έχει εγκαταλείψει τον κόσμο... ότι πάντα μεριμνά και στέλνει ανθρώπους που να μας υπενθυμίζουν ότι Εκείνος είναι το πάν κι ότι όλα γύρω Του είναι φως...
Θεολόγος - Ιστορικός
Ο Άγιος Γέροντας Πορφύριος είναι μια παράξενη περίπτωση Αγίου. Μοναχός μέσα στον κόσμο, ανακατεύτηκε με το ετερόκλητο πλήθος, αγκάλιασε τον ανθρώπινο πόνο, διέκρινε τους ανθρώπους όχι από την εμφάνιση αλλά από την ψυχή τους. Έτσι έγινε πρώτα άγιος των ανθρώπων και μετά Άγιος της Εκκλησίας. Πριν την αγιοκατάταξή του, τον είχαν ανακηρύξει άγιο όλοι αυτοί οι πιστοί, δύσπιστοι και άπιστοι που είχαν αισθανθεί το άγγιγμά του.
Για τον Άγιο Γέροντα δεν έγραψαν πρώτοι εκπρόσωποι της Θεολογίας ή του κλήρου. Πρώτοι έγραψαν, μίλησαν, ομολόγησαν άνθρωποι απλοί, κι όχι απαραίτητα «της Εκκλησίας». Ίσως επειδή η ίδια του η ζωή μαρτυρά πως ο Γέροντας Πορφύριος αγάπησε τόσο το Θεό που υπηρέτησε την Εκκλησία Του στον κόσμο, στους δρόμους της Ομόνοιας, στους θαλάμους της πολυκλινικής, σε ανθρώπους που δεν εκκλησιάζονταν μα που αναζητούσαν. Μα ακόμα κι εκείνους που ειχαν λάβει και κρατούσαν μια παιδεία χριστιανική, ακόμα κι εκείνους τους απάλλαξε από την πίστη της συνήθειας και τους δίδαξε το Χριστό από την αρχή: «Ο Χριστός είναι το παν!» έλεγε και μέσα σε αυτές τις πέντε λέξεις έκλεινε όλο το χριστιανικό οικοδόμημα μέσα στο οποίο ο χριστιανισμός δεν είναι θρησκεία αλλά αποκάλυψη του Θεού και βίωμα του ανθρώπου.
Ο Άγιος Πορφύριος δε δίδαξε κανόνες: τους σεβάστηκε αλλά δεν τους δίδαξε: Αφού όπως έλεγε ο Χριστός είναι το παν, κάθε στιγμή του ανθρώπου μπορεί να είναι χριστοκεντρική: από την καθημερινή καλημέρα, ως την τελευταία καληνύχτα κι από το παρκάρισμα του αυτοκινήτου και την εργασία, ως τις ώρες της ανάπαυλας και της ψυχαγωγίας. Κάποτε, μια μητέρα με τα δυο της κοριτσάκια περίμεναν έξω από κελάκι του τη σειρά τους για να πάρουν την ευχή του. Μπροστά τους περίμενε μια γυναίκα με εμφάνιση που δεν παρέμπεπε σε ανάλογη με αυτήν που έχουμε όλοι συνηθίσει να βλέπουμε σε ιερούς χώρους. Το βάψιμο της ήταν έντονο, η ενδυμασία της εντυπωσιακή. Σαν μπήκε στο κελάκι η κυρία, η μητέρα έσπευσε να διδάξει τα παιδιά της για τη σημασία της ορθής εμφάνισης σε ένα μοναστήρι. Μπορεί και να μην είχε άδικο η μητέρα. Μόνο που, από ότι φάνηκε στη συνέχεια, από τη νουθεσία της κάτι έλειπε. Κι αυτό το κάτι το συμπλήρωσε ο Γέροντας.
Μόλις η γυναίκα βγήκε από το κελί, η μητέρα με τα κορίτσια της πέρασαν για να φιλήσουν το άγιο χεράκι. Κι εκείνος, ως να είχε ακούσει τη συμβουλή της μητέρας στο διάδρομο έξω από το κελί του, κοίταξε τα κορίτσια και τη μητέρα με στοργή και είπε: «Εύχομαι να μοιασετε στην ψυχή και την καλοσύνη αυτή τη γυναίκα που ήταν εδώ πριν από εσάς...» Αυτό. Τόσο απλά και τόσο ευγενικά δικαιολόγησε κάτι που – κακά τα ψέμματα- η συνήθεια της θρησκείας συνηθίζει να καταδικάζει, προστάτεψε και τη γυναίκα και τη μητέρα από την κατάκριση και δίδαξε πως ο Χριστιανισμός δεν ξεκινά από την εμφάνιση και καταλήγει στην ψυχή. Ξεκινά από την ψυχή και κατακλύζει τον όλο άνθρωπο.
Ο Γέροντας ήταν απλός. Κι έκανε και την πίστη μας να φαίνεται απλή. «Είναι απλά τα πράγματα» έλεγε και ξανάλεγε όταν ο απλοϊκός άνθρωπος έφτανε στο κατώφλι του με παράπονα για όσα δεν καταλάβαινε και με φόβο ως την απόγνωση. Αυτό δεν μπορούσε να το διανοηθεί ο Γέροντας: δε μπορούσε να διανοηθεί πώς χωρά σε χριστιανική ψυχή ο φόβος. «Όπου μπαίνει ο Χριστός φεύγει το σκοτάδι» εξηγούσε και για απόδειξη είχε, χωρίς ο ίδιος να το επιδιώξει, το πρόσωπό του.
Ήταν φωτεινό το πρόσωπο του Αγίου Γέροντα, κι όσοι τον γνώρισαν ακόμα κι αν έχουν ξεχάσει μετα χρόνια τα χαρακτηριστικά του προσώπου του, το χρώμα των ματιών ή το σχήμα της μύτης και των χειλιών του, θυμούνται ωσάν να το βλέπουν μπροστά τους ένα πρόσωπο λουσμένο στο φως. Όπου μπαίνει ο Χριστός φεύγει το σκοτάδι και το πρόσωπο του Γέροντα έδειχνε ότι μέσα του απόλυτα είχε εισέλθει ο Χριστός γιατί δεν υπήρχε ίχνος σκιάς στην παρουσία του.
Ότι θυμόμαστε από το Γέροντα είναι φως: και η φωνή του κι εκείνη φωτεινή ήταν και τα λόγια του δε μπορείς να τα επαναλάβεις σκυθρωπός. Σαν λες τα λόγια του μοιραία χαμογελάς και μέσα στο χαμόγελο σου ηρεμείς. Όλα φωτισμένα στο Γέροντα, φωτισμένα και φωτεινά. Κι όλα πάντα παρόντα... γιατί ο Γέροντας κι αν εκοιμήθη δεν κοιμήθηκε. Είναι ξάγρυπνος όλα αυτά τα χρόνια που έχουν περάσει κι όσα ακόμα θα περάσουν και βοηθά και συμπαρίσταται και καθοδηγεί.
Ο Άγιος Πορφύριος έχει χαρακτηριστεί άγιος της τεχνολογίας, της αγάπης ή της διόρασης. Μα πάνω από όλα ο Άγιος Πορφύριος είναι ο Άγιος των ανθρώπων: των ανθρώπων της Εκκλησίας και των ανθρώπων εκτός Εκκλησίας, των ανθρώπων της πίστης, της δισπιστίας ακόμα και της απιστίας. Είναι ο Άγιος που αγίασε στις συνειδήσεις και στην καθημερινότητα μας τόσο ορμητικά που η αγιοκατάταξή του δε μπορούσε να καθυστερήσει... τον αισθανθήκαμε Άγιο δικό μας πολύ πριν αγιοκαταταχθεί, τον προσεγγίσαμε ως Άγιο όσο ακόμα τον ακούγαμε και τον βλέπαμε και με την κοίμησή του, η θαυμαστή του παρουσία σε ότι μας απασχολούσε βροντοφώναξε την αγιότητά του. Ακόμα κι όταν δεν καταλαβαίναμε πως αυτός ο γέροντας είχε μεγάλη αγιότητα ακόμα και τότε Άγιο τον ένοιωθε η ψυχή μας... κι ίσως αυτή η τόσο μεγάλη αμεσότητα της Αγιοτητας του Πορφυρίου είναι η μεγαλύτερη απόδειξη των ημερών μας ότι ο Θεός δεν έχει εγκαταλείψει τον κόσμο... ότι πάντα μεριμνά και στέλνει ανθρώπους που να μας υπενθυμίζουν ότι Εκείνος είναι το πάν κι ότι όλα γύρω Του είναι φως...
Κατηγορία Θέματος
Εκδηλώσεις,
Ενημέρωση,
Θέματα Παιδείας,
Θρησκευτικά θέματα,
Λόγος Ορθοδοξίας,
Χριστιανικές Εορτές
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Λίγες οδηγίες πριν επισκεφθείτε το ιστολόγιό μας (Για νέους επισκέπτες)
1. Στην στήλη αριστερά βλέπετε τις αναρτήσεις του ιστολογίου μας τις οποίες μπορείτε ελεύθερα να σχολιάσετε επωνύμως, ανωνύμως ή με ψευδώνυμο, πατώντας απλά την λέξη κάτω από την ανάρτηση που γραφει "σχόλια" ή "δημοσίευση σχολίου" (σας προτείνω να διαβάσετε με προσοχή τις οδηγίες που θα βρείτε πάνω από την φόρμα που θα ανοίξει ώστε να γραψετε το σχόλιό σας). Επίσης μπορείτε να στείλετε σε φίλους σας την συγκεκριμένη ανάρτηση που θέλετε απλά πατώντας τον φάκελλο που βλέπετε στο κάτω μέρος της ανάρτησης. Θα ανοίξει μια φόρμα στην οποία μπορείτε να γράψετε το email του φίλου σας, ενώ αν έχετε προφίλ στο Facebook ή στο Twitter μπορείτε με τα εικονίδια που θα βρείτε στο τέλος της ανάρτησης να την μοιραστείτε με τους φίλους σας.
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
2. Στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας μπορείτε να βρείτε το πλαίσιο στο οποίο βάζοντας το email σας και πατώντας την λέξη Submit θα ενημερώνεστε αυτόματα για τις τελευταίες αναρτήσεις του ιστολογίου μας.
3. Αν έχετε λογαριασμό στο Twitter σας δινεται η δυνατότητα να μας κάνετε follow και να παρακολουθείτε το ιστολόγιό μας από εκεί. Θα βρείτε το σχετικό εικονίδιο του Twitter κάτω από τα πλαίσια του Google Friend Connect, στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας.
4. Μπορείτε να ενημερωθείτε από την δεξιά στήλη του ιστολογίου μας με τα διάφορα gadgets για τον καιρό, να δείτε ανακοινώσεις, στατιστικά, ειδήσεις και λόγια ή κείμενα που δείχνουν τις αρχές και τα πιστεύω του ιστολογίου μας. Επίσης μπορείτε να κάνετε αναζήτηση βάζοντας μια λέξη στο πλαίσιο της Αναζήτησης (κάτω από τους αναγνώστες μας). Πατώντας την λέξη Αναζήτηση θα εμφανιστούν σχετικές αναρτήσεις μας πάνω από τον χώρο των αναρτήσεων. Παράλληλα μπορείτε να δείτε τις αναρτήσεις του τρέχοντος μήνα αλλά και να επιλέξετε κάποια συγκεκριμένη κατηγορία αναρτήσεων από την σχετική στήλη δεξιά.
5. Μπορείτε ακόμα να αφήσετε το μήνυμά σας στο μικρό τσατάκι του blog μας στην δεξιά στήλη γράφοντας απλά το όνομά σας ή κάποιο ψευδώνυμο στην θέση "όνομα" (name) και το μήνυμά σας στην θέση "Μήνυμα" (Message).
6. Επίσης μπορείτε να μας στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στην διεύθυνσή μας koukthanos@gmail.com με όποιο περιεχόμενο επιθυμείτε. Αν είναι σε προσωπικό επίπεδο θα λάβετε πολύ σύντομα απάντησή μας.
7. Τέλος μπορείτε να βρείτε στην δεξιά στήλη του ιστολογίου μας τα φιλικά μας ιστολόγια, τα ιστολόγια που παρακολουθούμε αλλά και πολλούς ενδιαφέροντες συνδέσμους.
Να σας υπενθυμίσουμε ότι παρακάτω μπορείτε να βρείτε χρήσιμες οδηγίες για την κατασκευή των αναρτήσεών μας αλλά και στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας ότι έχει σχέση με δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα.
ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΚΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ
Χρήσιμες οδηγίες για τις αναρτήσεις μας.
1. Στις αναρτήσεις μας μπαίνει ΠΑΝΤΑ η πηγή σε οποιαδήποτε ανάρτηση ή μερος αναρτησης που προέρχεται απο άλλο ιστολόγιο. Αν δεν προέρχεται από κάποιο άλλο ιστολόγιο και προέρχεται από φίλο αναγνώστη ή επώνυμο ή άνωνυμο συγγραφέα, υπάρχει ΠΑΝΤΑ σε εμφανες σημείο το ονομά του ή αναφέρεται ότι προέρχεται από ανώνυμο αναγνώστη μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
2. Για όλες τις υπόλοιπες αναρτήσεις που δεν έχουν υπογραφή ΙΣΧΥΕΙ η αυτόματη υπογραφή της ανάρτησης. Ετσι όταν δεν βλέπετε καμιά πηγή ή αναφορά σε ανωνυμο ή επώνυμο συντάκτη να θεωρείτε ΩΣ ΑΥΣΤΗΡΟ ΚΑΝΟΝΑ ότι ισχύει η αυτόματη υπογραφή του αναρτήσαντα.
3. Οταν βλέπετε ανάρτηση με πηγή ή και επώνυμο ή ανώνυμο συντάκτη αλλά στη συνέχεια υπάρχει και ΣΧΟΛΙΟ, τότε αυτό είναι ΚΑΙ ΠΑΛΙ του αναρτήσαντα δηλαδή είναι σχόλιο που προέρχεται από το ιστολόγιό μας.
Σημείωση: Να σημειώσουμε ότι εκτός των αναρτήσεων που υπογράφει ο διαχειριστής μας, όλες οι άλλες απόψεις που αναφέρονται σε αυτές ανήκουν αποκλειστικά στους συντάκτες των άρθρων. Τέλος άλλες πληροφορίες για δημοσιεύσεις και πνευματικά δικαιώματα μπορείτε να βρείτε στην κάτω μπάρα του ιστολογίου μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου